Author Topic: Ontlakken  (Read 17172 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline EelcoW

  • Member
  • *
  • Posts: 452
(No subject)
« Reply #30 on: 21 November 2007, 16:15:58 »
Zwavelzuur lijkt me idd ook wel een handig stofje om dit mee te doen, wel oppassen voor je tafel, je vingers, je kleding, je.. nouja, noem maar op.  :-D

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
(No subject)
« Reply #31 on: 21 November 2007, 21:38:16 »
Quote from: "Tom"
Ik heb het maar gewoon geprobeerd (op mijn oude Altje dan) en wat blijkt?
Lijmrestverwijderaar werkt perfect.
De lak komt gelijk los en de sax beschadigd verder niet.


ja maar noem ook even welke.

Als iemand Alabastine vloerlijmverwijderaar gaat gebruiken zit zo de sax vol kraters en roest.

maar ik snap het ontlakken niet eigenlijk.

Offline Tom

  • Member
  • *
  • Posts: 576
(No subject)
« Reply #32 on: 22 November 2007, 15:09:56 »
Die heb ik dus gebruikt. :-)
Je moet het natuurlijk wel gelijk weer weg halen.
Er is niets met die sax gebeurd.
De lak komt gelijk los.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
(No subject)
« Reply #33 on: 23 November 2007, 00:18:50 »
ik zou het daar niet mee doen, stel dat er wat in een hoekje of kier achterblijft. :o

Het verpakkingsblik roest als de ziekte aan de buitenkant, en de oranje verf gaat er idd supermooi vanaf.

Ik zou toch het ultieme middel gebruiken, er moeten toch middelen zijn die verf oplossend, doch niet etsend zijn.

Offline FB

  • Member
  • *
  • Posts: 894
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #34 on: 23 November 2007, 06:50:15 »
...zoals ik al heb vermeld: verfwijderaar.
Laten intrekken, verwijderen, grondig schoonspoelen in een bad van terpentine, sax grondig met schoonwater reinigen
(bijvoorbeeld onder douche), laten drogen, ontwetten.

Eigen experiment gedaan op Bundy. Wel heb ik daarna de sax weer met een grondcoating gespoten en opnieuw gelakt (blauw).
dus ik weet niet hoe het langetermijn effect is (roest) als je de sax ongelakt laat.
De sax bijvoorbeeld behandelen met een blanke autolak lijkt mij een optie?


Let wel het gaat hier om een gelakte sax en niet een "plated"

Offline Tom

  • Member
  • *
  • Posts: 576
(No subject)
« Reply #35 on: 24 November 2007, 00:22:30 »
Wat is het nut van ontlakken als je er daarna weer lak overheen spuit.
Qua geluid maakt het dan niets uit lijkt me,
En van blanke lak gaat ie toch weer glimmen.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Offline FB

  • Member
  • *
  • Posts: 894
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #36 on: 24 November 2007, 07:10:03 »
Blanke lak beschermt, je blijft de ontlakte body zien,
effect op geluid is nul komma nul voor de meeste menselijke oren.
In MIJN geval wou ik een blauwe sax.

Offline Tom

  • Member
  • *
  • Posts: 576
(No subject)
« Reply #37 on: 24 November 2007, 09:58:12 »
Ja, ik had hem gezien op jouw site.
ziet er leuk uit overigens.
Ik heb mijn alt trouwens niet helemaal ontlakt omdat ik niet technisch genoeg ben om hem uit elkaar te halen.
Nou ja......uit elkaar gaat nog wel, maar ja, daarna wordt het moeilijk. :-D
Ik heb alleen de delen ontlakt waar ik redelijk makkelijk bij kon.
Over het geluid ben ik het met je eens.
Ik hoor het verschil ook niet.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Offline mrPC

  • Member
  • *
  • Posts: 131
    • http://www.cocreatives.nl
(No subject)
« Reply #38 on: 24 November 2007, 17:32:46 »
ik kan me niet voorstellen dat je als amateur het heeeeel kleine verschil merkt tussen een gelakte sax en (dezelfde) ontlakte sax...
sowieso zit er altijd een behoorlijke tijd tussen vanwege de uurtjes die er in gaan zitten...in die tijd kan je embouchure veranderen/ kan je riet uitdrogen en dus daarna anders spelen/ kun je de loterij hebben gewonnen waardoor je dingen anders observeert....
alt; Selmer SA80II ontlaktmondstukken; Guardala \'bebop\', meyer 6SS en lebayle 7* studio. sopraan: Yanagisawa S9930, mondstuk selmer \'f\', rieten: rico jazz select 3, binders: Francois Louis Ultimate. Selmer endorser (www.selmer.

Offline Tom

  • Member
  • *
  • Posts: 576
(No subject)
« Reply #39 on: 25 November 2007, 15:25:22 »
Inderdaad,
Ik hoor het ook niet.
Maar het ziet er wel mooier uit. 8)
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Offline Tony

  • Member
  • *
  • Posts: 2.266
  • Gender: Male
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #40 on: 25 November 2007, 15:34:30 »
Ik geloof zelf dat het verschil zo minimaal is dat het vrijwel niet hoorbaar is tenzij je microscopische oren zou hebben. Ik zelf zozu denken dat het meer denkbeeldig is. Nu moet ik ook zeggen dat ik nog nooit het verschil heb kunnen merken (dus van gelakt naar ongelakt met exact dezelfde situatie (polsters, afstelling, riet, ruimte waarin je speelt e.d.))

Maar... ik vind 't er wel een stuk mooier uitzien.