Author Topic: [Hulp gevraagd] Met minder spanning spelen?  (Read 18905 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline blabla

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #30 on: 28 February 2007, 20:05:26 »
Quote from: "Pieter"
Nou, reken maar dat spanning je geluid beinvloedt!!!
Maak je er niet al te druk om. Wat jij beschrijft komt op mij over als een verschijnsel wat echt typisch is voor het spelen onder bepaalde omstandigheden. Het feit dat je weer les hebt is daar ws debet aan. Je zult nu wel op een heel andere manier met je muziek bezig zijn dan toen je nog geen les had. Nu is er iemand die wilt dat je het goed doet, en ook precies hoort wanneer het niet goed gaat. Er worden dus eisen aan je gesteld en dat veroorzaakt spanning. Eigenlijk kun je het zo zien: Op het moment dat je tijdens het spelen een fractie nadenkt over wat je moet doen, welke noot, welk ritme, gaat de spanning in je kaken omhoog. Wanneer ik moeite heb met bepaalde maten in een stuk, hoort min docent dat direct. En ik maar denken dat ik heel ontspannen sta te spelen. Wanneer ik er dan op let voel ik het ook. Dat gaat in de loop van de tijd minder worden. Spelen met vibrato is ook een manier om spanning te verminderen, want dat kun je alleen met een ontspannen onderkaak. Laat alleen wel je docent bepalen of je daar aan moet beginnen. Verder gewoon geduld hebben en probeer kritisch te zijn op wat je hoort bij jezelf. Als je hoort wat er met je geluid gebeurt onder versch. invloeden ben je meer gemotiveerd om er iets aan te doen.
Heb geduld en veel spelen

Ik had het al voordat ik op les ging, maar ik heb het niet altijd gehad.

Mijn docent die hoort het ook, maar hij vind mijn sound wel goed. Hij zegt ook dat ik moet proberen om mijn onderkaak zo veel mogelijk te laten ontspannen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan..zoiets kan ik zelf ook wel bedenken, maar daar dat is dus het probleem, want dat lukt me niet.

Ik probeer er ook steeds op te letten, maar als ik iets moeilijks speel of heel snel speel dan ga ik automatisch toch met meer spanning blazen dan ik daarvoor al deed.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #31 on: 28 February 2007, 20:22:39 »
Misschien een idee...
Probeer een met overdreven vibrato te spelen.
Gespeeld met je onderkin....
Dus aanspannen, ontspannen, aanspannen etc....

Dat leerde mij meer vrijheid om met een mondstuk om te gaan

Offline FB

• Member
  • *
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #32 on: 28 February 2007, 20:47:17 »
...ik gebruik een kussentje op mijn mondstuk. Maak dit zo dat mijn ongelijke boventanden gelijkmatig op het mondstukken drukken. Heb zo een goed gevoel met het mondstuk zonder sterke neerwaartse druk die ik moet oplossen door de strap omhoog te brengen en daardoor meer rechtop met mijn nhoofd kom....ik ben een typische `naar de grond kijer/blazer` (?) De blues ligt op straat nietwaar?
 8)

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #33 on: 28 February 2007, 20:58:12 »
Quote from: "blabla"
Ik had het al voordat ik op les ging, maar ik heb het niet altijd gehad.

Mijn docent die hoort het ook, maar hij vind mijn sound wel goed. Hij zegt ook dat ik moet proberen om mijn onderkaak zo veel mogelijk te laten ontspannen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan..zoiets kan ik zelf ook wel bedenken, maar daar dat is dus het probleem, want dat lukt me niet.

Ik probeer er ook steeds op te letten, maar als ik iets moeilijks speel of heel snel speel dan ga ik automatisch toch met meer spanning blazen dan ik daarvoor al deed

Ja dat is gewoon een kenmerk waar iedereen (ooit) last van heeft gehad...

Wanneer er iets snels (en moeilijks) moet gespeeld worden raken wij de klus kwijt, al die verwarring... Dan hebben wij het gewoon niet in ons bereik, of beter gezegt niet in ons vingers als het gaat om veel nootjes met intervallen enz... Meestal lukt het dus om langzaam in te studeren... Iets kan je niet spelen wat je niet hebt geleerd eigenlijk...

Ga niet denken dat het allemaal aan jouw ligt en de ander kan het beter omdat hij iemand is met talent...

Gewoon rustig beginnen...

Begin met lange noten en voeg die toepassing toe die jij jezelf wilt aanleren... Je moet er natuurlijk wel achter staan... Blijf het continu doen totdat je echt het gevoel heb...

Pak dan anders wat oudere muziekstukken die je nog in je vingers hebt zitten waar je je niet hoeft te richten op de nootjes... Dan kan je je volop concentreren op het techniek wat jij wilt gaan beoefenen!!!

Wat ik ook deed eerst was bv. boven op het bladmuziek schrijven het woord wat het is ... Bv bij jouw kin... bij mij was dat ADEMSTEUN!!!
Ik werd gelijk eraan herrinerd... En zo leer je het dus telkens toe te passen... Door iets keer op keer en overal toe passen leer je het vanzelf aan...

Probeer niet in de oude situatie weer terug te vallen wat je gewent bent/was... Hierdoor maak je het alleen verwarrender voor jezelf, ga gewoon lekker aan de slag... Jé weet nu wat je kan verbeteren en ga ervoor! maak je geen zorgen, tuurlijk kan niemand alles in één keer... Maar door doorzetten en omdat je het echt wilt bereik je datgene wel wat je wilt beoefenen (gaat niet alleen om beoefenen eigenlijk, gewoon zo'n levenslesje maar dat zou jij wel weten denk ik...).

Studeer zo'n moeilijk/snels in en doe het keer op keer, als je bij de rest het al deed en dat stukje nu ook kan met het toepassen van een ontspannen kin.... Dan zou het je eerder lukken met stukjes die ook zo snel gaan of ook moeilijk zijn...

Controle over het instrument is en blijft lastig... maar het leuke is wel dat je er veel aan kan werken en dat je ermee blijvend bezig kan zijn :) .

succes... we horen het wel van je als het stukken beter gaat ;) .

Quote from: "the martin"
Misschien een idee...
Probeer een met overdreven vibrato te spelen.
Gespeeld met je onderkin....
Dus aanspannen, ontspannen, aanspannen etc....

Dat leerde mij meer vrijheid om met een mondstuk om te gaan

Ik weet niet of dit een goed idee is telkens het aanspannen en ontspannen... Misschien verpest hij hierdoor zijn embouchure ofzo dat hij het verkeerd zou aanleren (dus weer opnieuw afleren en aanleren)...
Tuurlijk is het intressant om te weten wat voor (rare) geluiden je zou kunnen produceren op een sax... Maar dit moet niet tenkoste gaan aan je sound met de richtingvorkeur van muziek...

Als ik vibrato speel span ik niet me kin maar ga ik wel min of meer bewegen... maar ik span het absoluut niet, ook deed ik het niet met een klassieke embouchure... als ik het aanspan krijg ik gelijk zo'n vervelend gevoel in mijn kaak en nek, dit belemmerd (Denk ik!) het geluid van je....

Door het spannen van me kin gaatie een beetje naar voren dat gevoel krijg ik dan....
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #34 on: 28 February 2007, 21:31:27 »
In de loop der JAREN wordt het echt wel minder. Ik heb het nog steeds na ruim 7,5 jaar les en ongeveer 20 uur per week oefenen.  Een goed getrainde embouchure zorgt er ook voor dat je kunt ontspannen. Lange noten blazen, elke keer als opwarmer, kun je gelijk al je toonladders studeren.

Je hebt er aandacht voor, dat is belangrijk. Verder is er geen hulpmiddel om het even op te lossen. Het is iets wat moet "slijten"

Zoals gezegd: GEDULD en AANDACHT en HEEL VEEL SPELEN.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline blabla

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #35 on: 12 January 2008, 01:02:12 »
Het is weer een tijdje verder, maar eigenlijk zit ik nogsteeds met hetzelfde probleem! Ik heb de laatste periode best wel veel gespeeld, maar dat heeft tot nu toe in ieder geval nog geen verschil gemaakt. Met mijn leraar heb ik er een tijd geleden ook over gehad, maar veel heb ik aan hem niet gehad (wat dat betreft! Voor de rest ben ik meer dan tevreden).

Jeejte wat is het moeilijk om hier verandering in te brengen..

Mn niveau is wel steeds omhoog blijven gaan, maar aan dit probleempje is niets veranderd.

Tips e.d. zijn meer dan welkom!

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #36 on: 12 January 2008, 11:14:28 »
Quote from: "Pieter"
In de loop der JAREN wordt het echt wel minder. Ik heb het nog steeds na ruim 7,5 jaar les en ongeveer 20 uur per week oefenen.  Een goed getrainde embouchure zorgt er ook voor dat je kunt ontspannen. Lange noten blazen, elke keer als opwarmer, kun je gelijk al je toonladders studeren.

Je hebt er aandacht voor, dat is belangrijk. Verder is er geen hulpmiddel om het even op te lossen. Het is iets wat moet "slijten"

Zoals gezegd: GEDULD en AANDACHT en HEEL VEEL SPELEN.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline blabla

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #37 on: 12 January 2008, 22:47:47 »
Ik heb niet zo heel veel geduld en ik ben eigenwijs :lol:  er moet toch wel iets anders zijn dat werkt?

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #38 on: 12 January 2008, 23:33:59 »
ja, afleren eigenwijs te zijn!. Wat helpt is ontvankelijkheid.

Offline jupialto

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #39 on: 13 January 2008, 22:24:03 »
Quote from: "blabla"
Ik heb niet zo heel veel geduld en ik ben eigenwijs :lol:  er moet toch wel iets anders zijn dat werkt?

Klinkt als muziek in mijn oren :D , maar andermaal geef ik Pieter gelijk: slechts door veel te oefenen kom je tot verbetering en hoewel ik mijzelf bij voorkeur omschrijf als "luie blazer", gebruik ik stiekem veel technieken zoals hier op de site beschreven, soms alleen om iets uit te proberen.

Met name omdat ik weinig geduld heb wil ik graag alles eerst uitproberen, hoewel ik daar technisch gezien nog niet aan toe ben; gevolg is dat ik b.v. nog geen eigen sound heb gevonden.
Auditief gezien ben ik dan misschien wel tevreden, maar klinkt het ook zo voor de ander?

Ja, saxen blijft worstelen, maar 1 voordeel: je komt altijd weer boven!

Ik wens je suc6!
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"