Author Topic: [Hulp gevraagd] Met minder spanning spelen?  (Read 18903 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline blabla

• Member
  • *
[Hulp gevraagd] Met minder spanning spelen?
« on: 03 February 2007, 13:20:14 »
Ik merk de laatst tijd opeens dat de binnenkant van mijn onderlip een beetje beschadigd is na het spelen. Ik denk dat dit komt omdat ik met te veel spanning blaas en daardoor krijg ik een soort van tandafdruk aan de binnenkant van mijn lip. Als ik een tijdje heb gespeeld begint het een beetje zeer te doen, vooral bij de lage of lange noten. Ik speel al best wel lang en ik heb er nooit echt last van gehad, dus ik vind het een beetje raar dat ik er nu opeens wel last van heb..

Heeft iemand dit ook (gehad)? Hoe kan ik dit oplossen? Hoe speel je met minder spanning? En kan iemand mij proberen te beschrijven waar je je tong en onderlip laat bij het spelen (of is daar maar 1 manier voor?)? En welke grootte riet kan ik in dit geval het beste gebruiken? (ik gebruik 3 voor altsax)

Alvast bedankt :)

Offline FB

• Member
  • *
    • http://www.freeblowing.com
Re: [Hulp gevraagd] Met minder spanning spelen?
« Reply #1 on: 03 February 2007, 15:37:29 »
Quote from: "blabla"
Ik speel al best wel lang en ik heb er nooit echt last van gehad, dus ik vind het een beetje raar dat ik er nu opeens wel last van heb..

Be je een ander mondstuk gaan gebruiken?
is er wat aan je voortanden veranderd?
Heb je stress (spanning gaat dan vaak in je kaakspieren zitten)? Ben je in je slaap gaan tandenknarsen?
Dr.Sax
 8)

Offline blabla

• Member
  • *
Re: [Hulp gevraagd] Met minder spanning spelen?
« Reply #2 on: 03 February 2007, 17:48:53 »
Quote from: "Haje"
Quote from: "blabla"
Ik speel al best wel lang en ik heb er nooit echt last van gehad, dus ik vind het een beetje raar dat ik er nu opeens wel last van heb..

Be je een ander mondstuk gaan gebruiken?
is er wat aan je voortanden veranderd?
Heb je stress (spanning gaat dan vaak in je kaakspieren zitten)? Ben je in je slaap gaan tandenknarsen?
Dr.Sax
 8)

Ben geen ander mondstuk gaan gebruiken. Wel ben ik van riet gewisseld, maar dit probleempje had ik daarvoor al, dus ik betwijfel dat het daar aan ligt.
Best raar als er een tandafdruk van je VOORtanden aan de binnenkant van je onderlip staat, vind je niet? :P Vooral als je een mondstuk in je mond hebt..
Geen stress en hoe moet ik weten of ik in mijn slaap tandenknars?:lol:

Offline sopraan!

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #3 on: 03 February 2007, 18:12:40 »
of je tandenknarst kan je tandarts het zien, ik heb er ook ineens last van gekregen, maar het schijnt dat redelijk veel het hebben, het helpt om een vloeitje (v/e sigaret) over je tanden heen te doen. dit is in het begin wel even wenne en ik zou het ook alleen gebruiken als je lang moet spelen zonder veel tussenposen.

Offline FB

• Member
  • *
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #4 on: 03 February 2007, 18:43:45 »
Met minder spanning spelen was de vraag....dan heb je zelf in de gaten dat je met spanning speelt, dus moet je die spanning eerst gaan lokaliseren in je lijf en daarna proberen die spanning op te heffen.
Ik heb wat aan Tai Chi gedaan en soms gebruik ik de beginfase uit de Tai Chi (ontspannen doch stevig gaan staan, ademhaling controleren enz..) voordat ik ga spelen. Gewoon even een paar minuutjes met de sax om je nek gaan staan(lekker op je blote voeten?)Ook ik heb regelmatig mijn ondertanden in mijn lip staan dn weet ik dat ik te krampachtig bezig ben(moeilijk stukje spelen/oefening en niet ONTSPANNEN ben).

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #5 on: 03 February 2007, 20:15:26 »
Spanning van je kaken resulteert in het bijten in je onderlip. de meest vooorkomende oorzaak is een onderontwikkelde embouchure. Let eens op de muziek die je aan het spelen bent. Daar ka neen wezenlijk verschil in opbouw in zitten met de muziek die je eerst speelde. Speelde je eerst veel korte frase met veel ruimte om ademte halen en nu misschien wat langere stukken achter elkaar met misschien wat langere noten en wat minder voor de hand liggende adempunten, dan merk je dit direct aan een gespannen embouchure. Mensen zeggen vaak uren achter elkaar te kunnen spelen zonder vermoeid te raken maar geef je ze dan een stukje muziek van 1 pagina waarbij ze aan een stuk door moeten spelen, dan hoor je al na een paar mate de spanning toenemen. iIk las in je voorstelpost dat je naar andere muziek aan het zoeken was. Kijk maar eens of dat er wat mee te maken heeft.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #6 on: 03 February 2007, 21:02:31 »
Ik sluit me bij de rest aan.
Wat ook kan helpen is je mondstuk zachtjes tegen je boventanden aan te duwen.
Niet te hard uiteraard, maar zo komt je riet wat losser van je onderlip.
Zo is het wel mogelijk de juiste spanning en contact op je riet te houden, maar kan je niet gaan knijpen.
Kost wel enige kracht in je armen en enige oefening, maar het werkt wel.
Je toon zal er uiteindelijk ook voller van gaan klinken.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 04 February 2007, 11:27:21 »
Je hoeft niet je sax tegen je tanden aan te duwen, dat werkt op een sopraan misschien zo, maar niet op de andere toeters.

Je sax moet zo hoog hangen dat, wanneer je hem loslaat je mondstuk precies in je mond valt. Met je hoofd moet je dan gewoon recht voor je uit kijken. Op die manier steunt je hoofd op je mondstuk. Je kunt er dan ook het volle gewicht op laten hangen.

Bij een klassiek embouchure rol je je onderlip over je ondertanden. Als je na het spelen een afdrukonder je lip ziet, is het  te ver. Je mondstuk zit ook niet te ver in je mond en tong heeft ruimte genoeg. Dat is allemaal niet goed op papier uit te leggen, daar heb je echt een docent voor nodig.

Je zegt dat je al wat jaren speelt, hoe heb je dat dan eerder gedaan?

Een te sterk riet is nooit goed maar veroorzaakt niet de problemen die jij beschrijft. Bij een te sterk riet raak je je lipspanning kwijt. Je gaat dan ook wel wat bijten maar omdat je lippen niet het riet meer kunnen aandrukken, kun je gewoon niet meer spelen. Dat heeft niks te maken met spanning in je kaken.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline blabla

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #8 on: 04 February 2007, 13:39:37 »
Quote from: "Pieter"
Je hoeft niet je sax tegen je tanden aan te duwen, dat werkt op een sopraan misschien zo, maar niet op de andere toeters.

Je sax moet zo hoog hangen dat, wanneer je hem loslaat je mondstuk precies in je mond valt. Met je hoofd moet je dan gewoon recht voor je uit kijken. Op die manier steunt je hoofd op je mondstuk. Je kunt er dan ook het volle gewicht op laten hangen.

Bij een klassiek embouchure rol je je onderlip over je ondertanden. Als je na het spelen een afdrukonder je lip ziet, is het  te ver. Je mondstuk zit ook niet te ver in je mond en tong heeft ruimte genoeg. Dat is allemaal niet goed op papier uit te leggen, daar heb je echt een docent voor nodig.

Je zegt dat je al wat jaren speelt, hoe heb je dat dan eerder gedaan?

Een te sterk riet is nooit goed maar veroorzaakt niet de problemen die jij beschrijft. Bij een te sterk riet raak je je lipspanning kwijt. Je gaat dan ook wel wat bijten maar omdat je lippen niet het riet meer kunnen aandrukken, kun je gewoon niet meer spelen. Dat heeft niks te maken met spanning in je kaken.

Ik zal proberen om mijn sax wat hoger te hangen, dat zou ook best een oorzaak kunnen zijn ja. Ik denk dat dat wel even wennen zal zijn, want ik heb normaal niet zo hoog hangen geloof ik. Nu hang ik hm gewoon zo hoog als ik fijn vind..

Ik heb geen idee hoe ik het eerst deed, ik denk dat ik onbewust iets heb veranderd ofzo.

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #9 on: 04 February 2007, 13:54:01 »
Ja, dat onbewust veranderen van je houding of van je speelmanier is iets wat ons allemaal overkomt wanneer we niet voldoende gecorrigeerd worden. Dat ondersteunt gelijk mijn pleidooi voor les nemen. :-D

Offline blabla

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #10 on: 04 February 2007, 15:27:16 »
Ja, dat onbewust veranderen van je houding of van je speelmanier is iets wat ons allemaal overkomt wanneer we niet voldoende gecorrigeerd worden. Dat ondersteunt gelijk mijn pleidooi voor les nemen. :-D

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #11 on: 04 February 2007, 17:03:21 »
Aaahhh.....heel goed!!

Dan denk ik toch echt dat je het nu op de juiste manier aan het leren bent. Dat doet pijn. Maar...het gaat over en je krijgt er alleen maar iets moois voor terug. Het vormen van een goede embouchure kost heel veel tijd en blijft zich eigenlijk altijd ontwikkelen. je leven lang. Eenmaal goed  aangeleerd, blijft het alleen maar beter worden. Er is 1 ding wat heel erg helpt en dat is gewoon heel veel spelen.
Veel plezier.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #12 on: 04 February 2007, 19:10:34 »
Lol, hetzelfde gevoel krijg ik als ik weer eens naar Dr. Phil zit te bekijken als het toevallig op tv is...

Het lijkt allemaal zo simpel alleen je moet het inzien... En alles klopt net als Dr. Pieter :P

je gaat het pas zien als je het doorhebt?
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #13 on: 04 February 2007, 19:15:00 »
Een goede docent doet wonderen. dat weet jij wel Daan.

Offline Conn-artist

• Member
  • *
    • http://www.blessthemess.nl
(No subject)
« Reply #14 on: 04 February 2007, 21:14:28 »
Bij een klassiek embouchure rol je je onderlip over je ondertanden.

Dit is anders dan wat ik geleerd heb: je moet je onderlip niet tussen je tanden en je mondstuk brengen. Voor een beginner is het makkelijker om op die manier een strakke embouchure op te bouwen. Echter, na verloop van tijd kun je dus dit soort problemen krijgen (dwz. beschadiging van je lip).

Een beter embouchure krijg je door je onderlip een beetje te 'pruilen', dus naar buiten te rollen en niet naar binnen. Dit kost wel meer kracht van je lip (en minder van je kaken) en het duurt langer om je embouchure op deze manier op te bouwen, maar op den duur krijg je meer controle over je toon, en de binnenkant van je lip beschadigt niet.

Misschien is dit stof voor 'holy wars', ik weet het niet, maar voor mij werkt het.

Kijk bijvoorbeeld eens hier of hier. En hier voor 'bijten'. (Engelstalige links)
Nothing surpasses great sax