Main Menu

Candy Dulfer

Started by rubenvliegen, 22 March 2007, 13:27:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Daan

Lol toevallig kom jij weer met Arno Bornkamp (echt nooit verwacht :P :P ).

Al vond ik voor het eerst een strijkorkest enorm mooi omdat A. Bornkamp mee deed als solist...

Ach ja, laat het allemaal lekker commercieel zijn, des te meer optredens en CD's die we kunnen kopen toch?
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Pieter

Ja,verrassend he?  :-D
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Smelly Jelly

Ach ja, Bornkamp zal vast meer betekenen voor de vakmensen, maar Candy speelt toch op veel platen van Prince mee, en Hans verkoopt honderdduizenden platen in Japan....
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Tom

Quote from: "Daan"Uhm Tom, het staat er gewoon bij:

Jack DeJohnette , Bob Cranshaw
Bobby Broom , Masuo Yoshiaki
dvd"Live in MONTREAL 1982"

;)

Fijn dat je me even wakker schud Daan.

Had ik dus echt niet gezien.
En ik maar zoeken op het web,
Welterusten.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Amanda

Quote from: "Smelly Jelly"Ach ja, Bornkamp zal vast meer betekenen voor de vakmensen, maar Candy speelt toch op veel platen van Prince mee, en Hans verkoopt honderdduizenden platen in Japan....

Er werd hier om een mening gevraagd, niet om verkoopcijfers.
Dat ze zo bekend zijn bewijst inderdaad dat ze gewoon goed zijn.
Ik zie hier ook niemand die het tegendeel beweert.

Alleen hou ik persoonlijk meer van de minder commerciele muzikant.
1 die open staat voor zijn fans, die duidelijk uitstraalt dat hij gewoon lol in zijn spelen heeft, en dat ook laat horen in zijn spel.
In plaats van iemand die er af en toe net een schepje té veel bovenop doet, zodat het iets te geforceerd gaat klinken, maar ja, je hebt een naam hoog te houden...
Dat vind ik gewoon jammer.
En zo zijn er meer op dit forum, die hier ook gewoon hun mening geven.
Dat heeft niks met jaloezie te maken, maar met persoonlijke smaak ;)
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Smelly Jelly

Quote from: "Amanda"
Quote from: "Smelly Jelly"Ach ja, Bornkamp zal vast meer betekenen voor de vakmensen, maar Candy speelt toch op veel platen van Prince mee, en Hans verkoopt honderdduizenden platen in Japan....

1 die open staat voor zijn fans, die duidelijk uitstraalt dat hij gewoon lol in zijn spelen heeft, en dat ook laat horen in zijn spel.
In plaats van iemand die er af en toe net een schepje té veel bovenop doet, zodat het iets te geforceerd gaat klinken, maar ja, je hebt een naam hoog te houden...

Precies, nu begrijp ik wat je bedoelt. Neemt niet weg dat veel van de professionele saxspelers die ik tegenkom denigrerend doen over vader en dochter Dulfer. Lang niet allemaal: er zijn er ook die begrijpen dat het een andere benaderingswijze is, en mensen die toegeven dat Candy door haar populariteit midden jaren 90 voor een toename van leerlingen (en dus werkgelegenheid) heeft gezorgd. Van die mensen zullen er vast en hoop nog steeds spelen.
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Pieter

Quote from: "Smelly Jelly"

Precies, nu begrijp ik wat je bedoelt. Neemt niet weg dat veel van de professionele saxspelers die ik tegenkom denigrerend doen over vader en dochter Dulfer. Lang niet allemaal: er zijn er ook die begrijpen dat het een andere benaderingswijze is, en mensen die toegeven dat Candy door haar populariteit midden jaren 90 voor een toename van leerlingen (en dus werkgelegenheid) heeft gezorgd. Van die mensen zullen er vast en hoop nog steeds spelen.

Ik ben het  met je eens Amanda. Iedereen heeft zijn eigen smaak en voorkeuren. Toch zijn dat ook geen statische zaken, smaak is iets wat zich ook gedurende je leven ontwikkeld en hoe meer je naar een bepaalde soort muziek luistert, hoe groter je onderscheidend vermogen wordt.  Vandaar dat ik ook altijd een beetje kriegelig wordt wanneer de proffesionele wereld wordt aangevallen op hun oordeel. Ik ben er van overtuigd dat die proffesionele wereld nog heel wat te leren heeft mbt het geven van commentaar, het is vaak ook gebruikelijk dat ze elkaar afbranden, maar ik denk dat ze vakinhoudelijk meer in huis hebben om kwaliteit te beoordelen dan amateurs. Dat komt wellicht deningrerend over maar dat heeft toch ook echt te maken met kennis. Dat neemt niet weg dat ik nog steeds vind dat ieders persoonlijke keuze te respecteren hoort te zijn. En als je dan heel erg veel houdt van muziek met mindere kwaliteit moet dat kunnen. Het is ook niet altijd de muzikale kwaliteit die voorop staat.

En ja, het is inderdaad zo dat deze mensen zorgen voor een toename in populariteit. We zouden best een candy kunnen gebruiken op bv hoorn, of bariton, euphonium, of trombone, of trompet of Tuba. Dan is de bezetting van vele orkesten ook niet meer zo'n probleem.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Amanda

Quote from: "Pieter"En ja, het is inderdaad zo dat deze mensen zorgen voor een toename in populariteit. We zouden best een candy kunnen gebruiken op bv hoorn, of bariton, euphonium, of trombone, of trompet of Tuba. Dan is de bezetting van vele orkesten ook niet meer zo'n probleem.

Dat zou niet verkeerd zijn nee :D

Ben het ook absoluut met jullie eens hoor. Maar omdat hier om een mening gevraagd wordt (zie 1e bericht), gaf ik die ook.
Het geheel muzikaal analyseren begin ik niet eens aan, daar heb ik de kennis niet voor.
Wil ik ook niet. Tenminste, niet op die manier.
Muziek wil ik luisteren om te genieten, van de muziek, maar ook van de uitstraling er omheen, het sfeertje zeg maar.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Smelly Jelly

Quote from: "Pieter"
Quote from: "Smelly Jelly"

Ik ben het  met je eens Amanda. Iedereen heeft zijn eigen smaak en voorkeuren. Toch zijn dat ook geen statische zaken, smaak is iets wat zich ook gedurende je leven ontwikkeld en hoe meer je naar een bepaalde soort muziek luistert, hoe groter je onderscheidend vermogen wordt.  Vandaar dat ik ook altijd een beetje kriegelig wordt wanneer de proffesionele wereld wordt aangevallen op hun oordeel. Ik ben er van overtuigd dat die proffesionele wereld nog heel wat te leren heeft mbt het geven van commentaar, het is vaak ook gebruikelijk dat ze elkaar afbranden, maar ik denk dat ze vakinhoudelijk meer in huis hebben om kwaliteit te beoordelen dan amateurs. Dat komt wellicht deningrerend over maar dat heeft toch ook echt te maken met kennis. Dat neemt niet weg dat ik nog steeds vind dat ieders persoonlijke keuze te respecteren hoort te zijn. En als je dan heel erg veel houdt van muziek met mindere kwaliteit moet dat kunnen. Het is ook niet altijd de muzikale kwaliteit die voorop staat.

En ja, het is inderdaad zo dat deze mensen zorgen voor een toename in populariteit. We zouden best een candy kunnen gebruiken op bv hoorn, of bariton, euphonium, of trombone, of trompet of Tuba. Dan is de bezetting van vele orkesten ook niet meer zo'n probleem.

Je hebt een punt. Je moet je alleen afvragen wat je als "professioneel" aanmerkt. Zijn dat alleen conservatorium afgestudeerden, mensen met een papiertje dus? Feit is wel dat Candy en Hans in hun levensonderhoud voorzien met hun muziek, veel "meer artistiek verantwoorde" muziek kan niet zonder subsidie bestaan.

Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat de laatste categorie geen bestaansrecht heeft, integendeel. Wat ik wil zeggen is dat deze musici meer verantwoordelijkheid hebben richting de maatschappij, de meesten nemen deze verantwoordelijkheid ook. Ik kom echter ook mensen tegen vanuit een soort cultureel snobisme hun muziek beter achten dan de "minderwaardige" mainstream. De podia waar ze spelen zijn echter meestal met overheidsgeld (onze belastingcenten) gefinancierd, ik zou het goed vinden als men dit zich zou realiseren en de hand in eigen boezem zou steken i.p.v. zelfvoorzienende musici te bekritiseren.

Nogmaals: het gaat hier om een kleine groep mensen, de meeste conservatoriumstudenten, profs (gestudeerd of niet) en semi-profs die ik tegenkom zien het in het juiste perspectief. Natuurlijk zullen veel van hen de muziek van Candy niet mooi vinden (ik zal jullie verklappen: ik vind het ook niet mooi), maar ze nuanceren hun mening zoals Amanda dat zojuist ook gedaan heeft.

Sonny

Tom! Sonny Rollins rules! Eind van dit jaar is hij in Amsterdam! Ga er heen zolang het nog kan. Ik heb hem nu al een aantal keer gezien... Alsof je god ziet! ;-)
Happiness is a nice wet reed (Dexter Gordon)

Pieter

Quote from: "Smelly Jelly"Je hebt een punt. Je moet je alleen afvragen wat je als "professioneel" aanmerkt. Zijn dat alleen conservatorium afgestudeerden, mensen met een papiertje dus?

Ja, eigenlijk wel, maar zeker niet uitsluitend. Ik bedoel zeker de mensen die simpelweg een vakopleiding hebben gedaan. En dat vaak voor vele jaren. Je kunt heel goed je boterham verdienen doordat je uitblinkt in saxofoonspelen maar ik denk toch dat een vakopleiding je van een bredere kennis voorziet.

QuoteIk kom echter ook mensen tegen vanuit een soort cultureel snobisme hun muziek beter achten dan de "minderwaardige" mainstream.

Ik denk dat hier twee dingen door elkaar lopen. Je kunt nl best kritisch zijn ten opzichte van de kwaliteit van de muziek en toch erkennen dat die muziek een doel dient. Je kunt stellen dat er kwalitatief heel slechte muziek is met toch een grote aanhang. Dat zegt naar mijn mening ook iets over de muzikale ontwikkeling van die aanhang. Dat is een constatering zonder oordeel. Ook mensen zonder muzikale ontwikkeling kunnen en mogen van muziek genieten.

QuoteDe podia waar ze spelen zijn echter meestal met overheidsgeld (onze belastingcenten) gefinancierd, ik zou het goed vinden als men dit zich zou realiseren en de hand in eigen boezem zou steken i.p.v. zelfvoorzienende musici te bekritiseren.

Als het aan mij ligt zou er nog veel meer gesubsidieerd mogen worden.
Een heleboel kleinschaligheid graag. Dat kan de diversiteit alleen maar ten goede komen. En diversiteit is goed voor alle kunstvormen. Bovendien is de kans groter dat mensen in aanraking komen met kunstvormen waarbij ze zichzelf kunnen ontwikkelen groter. De commerciele tv zenders hebben ook heel veel aanhang, en veel platenmaatschappijen hebben een monopolie gericht op zo veel mogelijk winst. Ik weet niet of we daar nu allemaal beter van worden. Het is de keus van de massa, maar ik vind dat daar best iets tegenover gezet mag worden.

Smelly Jelly

Quote from: "Pieter"
Quote from: "Smelly Jelly"Je hebt een punt. Je moet je alleen afvragen wat je als "professioneel" aanmerkt. Zijn dat alleen conservatorium afgestudeerden, mensen met een papiertje dus?

Ja, eigenlijk wel, maar zeker niet uitsluitend. Ik bedoel zeker de mensen die simpelweg een vakopleiding hebben gedaan. En dat vaak voor vele jaren. Je kunt heel goed je boterham verdienen doordat je uitblinkt in saxofoonspelen maar ik denk toch dat een vakopleiding je van een bredere kennis voorziet.

QuoteIk kom echter ook mensen tegen vanuit een soort cultureel snobisme hun muziek beter achten dan de "minderwaardige" mainstream.

Ik denk dat hier twee dingen door elkaar lopen. Je kunt nl best kritisch zijn ten opzichte van de kwaliteit van de muziek en toch erkennen dat die muziek een doel dient. Je kunt stellen dat er kwalitatief heel slechte muziek is met toch een grote aanhang. Dat zegt naar mijn mening ook iets over de muzikale ontwikkeling van die aanhang. Dat is een constatering zonder oordeel. Ook mensen zonder muzikale ontwikkeling kunnen en mogen van muziek genieten.

QuoteDe podia waar ze spelen zijn echter meestal met overheidsgeld (onze belastingcenten) gefinancierd, ik zou het goed vinden als men dit zich zou realiseren en de hand in eigen boezem zou steken i.p.v. zelfvoorzienende musici te bekritiseren.

Als het aan mij ligt zou er nog veel meer gesubsidieerd mogen worden.
Een heleboel kleinschaligheid graag. Dat kan de diversiteit alleen maar ten goede komen. En diversiteit is goed voor alle kunstvormen. Bovendien is de kans groter dat mensen in aanraking komen met kunstvormen waarbij ze zichzelf kunnen ontwikkelen groter. De commerciele tv zenders hebben ook heel veel aanhang, en veel platenmaatschappijen hebben een monopolie gericht op zo veel mogelijk winst. Ik weet niet of we daar nu allemaal beter van worden. Het is de keus van de massa, maar ik vind dat daar best iets tegenover gezet mag worden.

Ik ken een percussionist die een eigen percussieschool heeft.  Hij heeft geen conservatoriumopleiding, maar vertrekt jaarlijks naar Senegal waar hij de kennis bij de bron opdoet. Hij bekostigt deze reizen door rijke Amerikanen trommel les te geven in Zuid-Frankrijk. Dit stelt hem in staat de kennis van de Senegalese drummers te gebruiken en te verspreiden, iets waar hijzelf, zijn leerlingen en medemuzikanten van profiteren. Een uitstekend staaltje van cultureel ondernemerschap! Als dat geen professional is eet ik mijn hoed op.

De discussie die we hier voeren gaat voor een groot deel over hoge en lage cultuur. Vaak geven mensen de voorkeur aan 1 van de 2, de realiteit is echter dat beide niet zonder elkaar kunnen. Veel uitingen in beide hoeken komen voort uit kruisbestuivingen, of parodieen op elkaar. Er zijn artiesten die hun meer "cultureel verantwoorde" uitingen bekostigen met hun meer commerciele activiteiten. Ook zijn er mensen die commerfcieel besef op geniale wijze combineren met artistiek verantwoorde producten (Steven Spielberg, the Beatles).

Pieter je hebt gelijk als je zegt dat er iets tegenover moet staan. Het onderscheid tussen hoge en lage cultuur is in het licht van het bovenstaande echter moeilijk te maken, en als dit al mogelijk is kunnen ze niet zonder elkaar. Ze beinvloeden elkaar al jaren en dit zorgt juist voor culturele diversiteit.

Pieter

Ik ken ook muzikanten die niet voldoen aan wat ik beschrijf, maar 1 waarneming is geen waarneming. Bovendien heeft iemand met een vakopleiding een bredere kennis. Dat is niet alleen in de muziek zo. Kennis van zaken,welke je ogenschijnlijk niet gebruikt, kan er toch voor zorgen dat je van het geheel een heleboel verstand kunt hebben.

en ik ben van mening dat de massa niet voor diversiteit zorgt, wel voor beinvloeding,  maar ik denk dat dat wat anders is.

Tom

Quote from: "Sonny"Tom! Sonny Rollins rules! Eind van dit jaar is hij in Amsterdam! Ga er heen zolang het nog kan. Ik heb hem nu al een aantal keer gezien... Alsof je god ziet! ;-)

Hij komt in het concertgebouw geloof ik he?
Ik zag het ergens staan .
Alleen op de website van het concertgebouw kon ik er zo snel niets over vinden.
Toch maar even kijken waar ik kaartjes vandaan kan halen.

Hans Dulfer vind ik niet echt geweldig.
Die man is natuurlijk honderd keer beter dan ik, het is alleen niet zo mijn smaak.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Sonny

Tom,

26 November zal God neerdalen in Amsterdam! ;-)
Happiness is a nice wet reed (Dexter Gordon)