Het verhaal van een fiets en een mondstuk

Started by Shofar, 27 March 2007, 17:53:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Shofar

Ik ben nu zo'n kleine week aan mijn sax-avontuur bezig.

Ik leer rustig mijn noten lezen en spelen en ik mag helemaal niet klagen.
Gaande weg ontdek ik de wereld van de saxofonie en begin ik beter overweg te kunnen met dat ding :-)
"Jezus, wat steken die gasten uit met hun mondstuk?
Eten die dat op of zo? Krijgen ze thuis geen eten?"

Maar een paar dagen geleden kreeg ik de openbaring en ontdekte ik dat ik mijn bovenste tanden op mijn modstuk diende te zetten. (kan je voorstellen wat voor een groentje ik ben!?  :roll: )

Het spelen van bepaalde tonen veroorzaakte trillingen die
niet zo lekker aanvoelden voor mijn tanden :smt082

Ik moest en ik zou spelen op mijne sax en plots...weer een openbaring :smt059
Wil je iets weten, specifieke vragen? Contacteer me rechtstreeks - ik volg niet altijd alle berichten op!
I play Adolphe Sax & Cie tenor Dinant - Conn Ladyface alt - belachelijk veel soorten mondstukken, rieten en rietbinders

Ben Rodenburg

hahahaha,

die mondstukstickers he...

zijn een STUK goedkoper dan een nieuwe binneband, en die zijn er ook nog speciaal voor bedoelt ;)

ik raad je toch aan om mondstukstickers te gaan kopen. wie weet wat voor giftige troep er in je binneband zit :P
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Daan

:o

Voor het verkopen is het natuurlijk belangrijk de staat van het mondstuk... Iemand zou toch snel twijfelen met een ebonieten mondstuk als het zo bruinig is als een poepkleurtje (ow sorry, jullie snappen wel wat ik bedoel ahum...).
En helemaal onder de kalk zit of wat dan ook dat het een witte aanslag krijgt. En dan natuurlijk de aanslag van je tanden dus de afdrukken...

Ik zet zelf mijn tanden echt hard op het mondstuk om zo minder spanning te hebben... Die heb ik dan niet op mijn lippen (wat bijvoorbeeld van toepassing is bij een klassieke saxofoon embouchure...). Hierdoor hoef ik het alsware alleen maar af te sluiten met me lippen en kan het riet meer trillen, waardoor ik dus de toon meer kan buigen, meer volume kan blazen enz.

Op mijn sopraanmondstuk (een Yamaha 4C) heb ik twee groeven van mijn tanden erin zitten... Aangezien ik daarop begon en geen bling bling op mijn tanden (beugel) had enz. noem maar op.
Zitten die zelfs schreef, en dat speelt ook niet prettig :P , al speel ik heeeeeeeeeeeeeeeeeel weinig sopraan...

En of ze geen eten krijgen? Weet niet, Tony zei dat hij zijn hond wel te eten had gegeven  :-D
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Ben Rodenburg

tony, je komt er niet van af jongen!
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Sonny

:-) Haal morgen zo'n "mondstuksticker" en gebruik die. Mocht je ooit eens een keer je mondstuk willen verkopen dan hoef je er in ieder geval geen bandenplaksetje bij te doen! ;-)
Happiness is a nice wet reed (Dexter Gordon)

Jazz.jr.rob

chemisch gezien heb je 2 soorten rubber
rubber van de boom en synthetische rubber:

een voorbeeld hier van is PS, Polystyreen
dat zijn heel veel ethylbenzeen moleculen.

en benzeen is bekend van de sigaretten, en dus niet echt goed voor je.

maar dat geld voor als het brand (bij inademing)
weet niet wat er zal gebeuren als je t opeet.
alt: Selmer Reference 54, Mondstuk: Meyer 8 Riet: Rico Jazz Select 3S
Tenor: Conn 10M Lady face (\'39), Mondstuk: Ponzol vintage 105 Rico Jazz select 3S

Sonny

Misschien is het idee dat het een fietsband is niet goed. Wie weet waqt er voor een rotzooi in die mondstukplakkertjes zit? 'k Heb geen flauw benul? We gaan er maar vanuit dat het goed is!
Happiness is a nice wet reed (Dexter Gordon)

Jazz.jr.rob

dat is waarschijnlijk ook kunstof/ rubber
alt: Selmer Reference 54, Mondstuk: Meyer 8 Riet: Rico Jazz Select 3S
Tenor: Conn 10M Lady face (\'39), Mondstuk: Ponzol vintage 105 Rico Jazz select 3S

Shofar

Ik ben tot tranen toe bewogen door de bezorgdheid om mijn gezondgheid :-)

Maar euh...ik zal morgen toch wel achter die pads gaan :-)
Wil je iets weten, specifieke vragen? Contacteer me rechtstreeks - ik volg niet altijd alle berichten op!
I play Adolphe Sax & Cie tenor Dinant - Conn Ladyface alt - belachelijk veel soorten mondstukken, rieten en rietbinders

Ben Rodenburg

ja, maar t verschil is dat als je doodgaat van d emondstukplakkers je de fabrikanten wel kan aanklagen (je nabestaanden dan)

als je naar een fietsbandenfabrikant loopt: He, mijn man is dood, omdat hij Jullie fietsbanden het als mondstuksticker gebruikte...

dat gaat neit werken ;)

nee maar even zonder gein.. daar zullen ze wel aan gedacht hebben hoor denk ik...

CBone

Misschien was een gewoon bandenplakkertje dan ook een goeie tussen oplossing geweest, had je in ieder geval je binnenband heel kunnen laten. :-D

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Shofar

Quote from: "saxy-benny"ja, maar t verschil is dat als je doodgaat van d emondstukplakkers je de fabrikanten wel kan aanklagen (je nabestaanden dan)

Héhéh, dood gaan is zo erg niet hoor.
Ik heb trouwens nog gewerkt als begrafenisondernemer en
ik heb denk ik nog korting :-)

Shofar

Quote from: "Vivallity"Hahahaha! Ik ging helemaal stuk toen ik je verhaal las Shofar!
Nou, je bent iig wel creatief ;) en dat kan goed van pas komen in de muziekwereld.

Héhéh  :-)

Shofar

Quote from: "CBone"Misschien was een gewoon bandenplakkertje dan ook een goeie tussen oplossing geweest, had je in ieder geval je binnenband heel kunnen laten. :-D

Trouwens, waarom makkelijk maken als het moeilijk kan.

Daan

Quote from: "Shofar"Héhéh  Wel, ik denk dat ik maar een eigen lijn begin hé:

exclusieve mondstukplakkers made in Belgium.

En dan natuurlijk een zeer exclusieve lijn met collecter-items zoals een mondstukplakker gemaakt van de binnenband waarmee Armstrong "tour de France" won bijvoorbeeld...
en dan vraag ik daar natuurlijk schandalig veel geld voor

Ow jammer dat een collectors item zou gemaakt worden van de binnenband van Lance... Ik dacht eerder aan eentje van bladgoud  :roll: .
maar een blauwe of een oranje!!! zou ook heel vet zijn hoor...
Ik zou zeker de oranje nemen :D . Maarja dan in dit geval van de plakkers zou het niet goed staan bij mijn sax ;) . Ik gebruik een transparante plakker...

Als je je post wilt veranderen en/of bijwerken kan je natuurlijk altijd de "Edit" knop klikken rechtsboven van je post... ;) .
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."