Author Topic: hoe vervoer je een tenorsax het beste op een vliegtuig?  (Read 12306 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline rubenvliegen

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #15 on: 06 April 2007, 06:54:50 »
Zeer zeker dat ik meer info en dergerlijke wil.
Het gaat mijn eerste buitenlandse reis zijn ook al meteen mijn eerste vliegreis.
Tenorsax Selmer reference 36 antieklak
Tenorsax Adams
Mondstukken Selmer S80C* S80F

Offline Erik

• Member
  • *
    • http://www.outofthebasement.nl
(No subject)
« Reply #16 on: 06 April 2007, 08:09:29 »
op onze homepage heb ik een verslagje staan over onze China reis, klik op de volgende link:

http://www.outofthebasement.nl/verslag.htm

Groeten Erik
Alt: Rene guenot,
      mondstuk: King,
      Rico plasticover riet 2,5.  Tenor: Keilwerth the new king,            mondstuk: Otto link 6*,            Rico plasticover riet 2,5.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #17 on: 06 April 2007, 09:33:21 »
En een verzekering is ook geen slecht idee lijkt me...

Offline rubenvliegen

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #18 on: 03 January 2008, 23:15:07 »
Hallo allemaal even reactie geven aangezien ik zie dat hier weer vragen omtrent zijn.

Of de sax mee mag als handbagage of niet hangt vooral van de vliegtuigmaatschapij en het personeel af.

Bij mij kon ze niet mee als handbagage dus dan maar een goede verzekering en afplakken met stikkers zodat m'n kan zien dat er iets breekbaars inzit.

Helaas met gevolg dat het toch is misgelopen en bij de terugreis ze dus toch alsnog beschadiging heeft opgelopen.

De beker heeft een serieuse deuk opgelopen en was ietsje verdraaid. Doordat de sax antiek gelakt was was deze ook nog niet te herstellen zonder al te veel zichtbare schade.

Dus met een leugentje om bestwil bij de verzekering verteld dat hij mee is geweest als handbage en zo gezegt afgegeven bij het instappen zoals men dit kan met kinder wagens.

De verzekering koste me 150¤ en een nieuwe beker koste me 1900¤. De verzekering heeft dus die 1900¤ betaald.

Conclusie van het verhaal eigenlijk alles is goed verlopen de reis enzo en de concerten in China. Maar neem toch een verzekering en een serieus harde koffer die tegen een stootje kan. Best laat je hem vervoeren als Cargo dan ben je dubbel verzekerd.

Mvg Ruben
Tenorsax Adams

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
(No subject)
« Reply #19 on: 04 January 2008, 11:46:06 »
en klinkt die reference nog een beetje? Lijkt me echt zwaar kl*te

Offline Ben Rodenburg

• Member
  • *
    • Website
(No subject)
« Reply #20 on: 04 January 2008, 13:10:47 »
toen ik naar amerika ging met de band kon hij makkelijk mee als handbagage, wegens schade aan me alt op de heenweg heb ik op de terugreis ook me alt als handbagage meegenomen.

aangezien de controle in amerika zowel in als uit bijzonder streng is, lijkt het me sterk als je ze niet als handbagage kan meenemen naar china
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Offline JazZeus

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #21 on: 06 January 2008, 11:52:34 »
Waardeloos is dat...

Ik heb overigens wel eens van iemand gehoord dat zij haar sax ook als muziekinstrument had opgegeven, en dat ze er vervolgens ook zo mee om zijn gegaan, netjes dus.
Selmer Serie III
Meyer 6
Rico La Voz Medium Hard

Offline Ben Rodenburg

• Member
  • *
    • Website
(No subject)
« Reply #22 on: 06 January 2008, 13:57:42 »
ik had mijn alt ook als muziekinstrument opgegeven...

Toen in amerika maakte ik de koffer open en zag ik dat de beugel van de lage c helemaal verbogen was, gelukkig geen schade aan de buis!
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
(No subject)
« Reply #23 on: 06 January 2008, 14:57:25 »
Ik heb in het Elsevier thema reizen een stukje van een cellist gelezen die altijd een kaartje voor zijn cello koopt, zodat die gewoon naast hem op de stoel kon...

Zo kan het dus ook nog altijd  :lol:
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Huibo

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #24 on: 06 January 2008, 16:38:52 »
Cello's hebben een veel groter ego dan een altsax :)
Het gaat er niet om wat je speelt, maar hoe het klinkt

Offline rubenvliegen

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #25 on: 16 January 2008, 21:04:58 »
Ja hoor de sax klinkt weer als nieuw ze speelt zelfs nog beter en soepeler.

Het probleem is dat als je een vervelende ambtenaar je dan pech hebt met het vervoer.

Ik hbe me ondertussen wel voorgenomen dat ik hem steeds lekker verzeker als ik op reis ga. En dan ik desnoods wel in het bageruim ga zitten zodat m'n saxje veilig aankomt op plaats van bestemming.

Nu ik lees dat de meningen wat verdeeld zijn en de ervaringen. Ik heb zo het vermoeden dat veel afhangt van de organisator van de reis.
Ik heb ook al vernomen dat er muzikanten zijn die met een eenvoudig attest het klaar spelen om zonder problemen overal ermee door te komen zodat hij veilig bij jou kan blijven.
Tenorsax Adams

Offline anzy

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #26 on: 20 May 2008, 00:39:57 »
Even een oud topic omhoog halen om het forum niet al te erg te vervuilen.

Zaterdag vlieg ik met Transavia naar het zuiden voor onbepaalde tijd. Eigenlijk ging ik ervan uit dat mijn alt wel mee zou mogen als handbagage. Maar volgens de richtlijnen is mijn koffer 10 cm te lang. :(

Ruimbagage dus. Echt no way. Mij iets te kwetsbaar, en ik vraag me ook af hoe het zit met eventuele schade door bagage-werpen, en hoe dat gedekt is.
Vandaag heb ik een vraag gestuurd naar de service-desk van transavia betreffende deze kwestie, daarin de afmetingen van mijn koffer.

Duim voor me, dat ik mijn Dollie mee mag nemen als handbagage (bij de nooduitgang oid, zo groot is een alt niet). Ruimbagage gaat niet, heb een oude leren koffer en helaas geen tijd om voor mijn vlucht nog een stevige koffer te kopen.

Hoe zijn jullie ervaringen? gaan ze in op dergelijke verzoeken?

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #27 on: 20 May 2008, 07:39:40 »
Ik kan me niet voorstellen dat het een probleem is om een alt in een leren gigbag als handbagage mee te nemen...

Maar goed ik kan me wel meer niet voorstellen

Offline Sjax

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #28 on: 20 May 2008, 08:23:36 »
Als je handbagage niet idioot veel afwijkt van de officiële maximale afmetingen (zoals in jouw geval) kan ik me ook moeilijk voorstellen dat ze bij de incheckbalie moeilijk doen. En eenmaal in het vliegtuig zullen ze heus wel creatief zijn met het vinden van een plaatsje voor je sax als-ie niet in de bagagevakken past.
Vorig jaar nam ik uit Spanje een cajon mee (zo'n houten kistje waar je op zit en op trommelt). Ik vroeg aan de medewerkster bij de check-in of-ie als handbagage mee mocht. De afmeting leek haar niet zo te interesseren. Ze vroeg alleen maar "are there any bottles in it?". :)
In het vliegtuig aangekomen bleek het ding veel te groot te zijn voor het bagagevak. De steward was nogal geïrriteerd en zei dat de cajon in het bagageruim had gemoeten. Maar het vliegtuig zat niet vol en ik mocht 'm in een stoel naast me zetten. Wel met de veiligheidsriem om! :)

Ik heb ook wel eens een sopraansax mee naar Turkije genomen. Als ik me goed herinner was dat koffertje zelfs al een beetje te lang volgens de regelementen, maar dat is allemaal goed gegaan. 't Is trouwens ook leuk om bij de security-check een scan van je sax te zien! Kun je 'm gelijk even controleren op lekken :)

Offline Anacho

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #29 on: 20 May 2008, 08:58:15 »
Hehe dat lijkt me inderdaad wel leuk! Ik vloog een tijdje terug naar Genève en toen zat ik naast een meneer op respectabele leeftijd met zo'n, hoe noem je dat, zo'n bejaardenboodschappentrolley. En wat stak er uit, een soort gouden speer met een superscherpe punt... Ik had wel even zoiets van, dit kan toch moeilijk de bedoeling zijn  :-D