Author Topic: Verslag van een dagje Harry Bakker  (Read 22978 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Anacho

  • Member
  • *
  • Posts: 489
(No subject)
« Reply #15 on: 12 October 2007, 00:22:30 »
Ik denk ook dat ik toch maar ga. Als dit niks is blijf ik voorlopig op de Selmer spelen, mocht de Zephyr toevallig fantastisch zijn, sja :).

Online the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #16 on: 12 October 2007, 07:33:52 »
Is wel iets heel speciaals zo'n Zephyr special...
Voorloper Super-20, ook met zilveren nek...
Ik kan me voorstellen dat je daar naar gaat kijken.
(Zou ik best in mijn verzameling willen hebben)

Maar het gaat er om DAT je een goed sax hebt, de rest moet je zelf doen.
En Selmer kan inderdaad erg goede saxen maken..

(Ik zeg nogmaals, probeer ook eens een serie 3 nek op je SA80II, schijnt in ieder geval voor tenor erg veel uit te maken)

Offline Anacho

  • Member
  • *
  • Posts: 489
(No subject)
« Reply #17 on: 12 October 2007, 07:56:13 »
Precies... en hij ziet er ook echt fantastisch uit :-D.

Offline Anacho

  • Member
  • *
  • Posts: 489
(No subject)
« Reply #18 on: 13 October 2007, 23:23:58 »
Goed dan, mijn laatste hoofdstuk in deze memoires :).

Ik loop bij Saxcompany in Den Bosch naar binnen en zeg dat ik kom voor de Zephyr Special waar ik ook over gemaild had. De man pakt de sax, showt hem twee seconden en zet hem vervolgens weer terug in het rek. Niet echt de manier om je instrumenten aan de man te brengen. Ik vroeg dus maar of ik de sax even mocht proberen, waarop hij voor me naar de 'studio' (soort rommelhok zonder enige vorm van akoestiek) werd gebracht. Hij wilde zelf mijn mondstuk erop zetten wat ik onplezierig vond aangezien ik normaal eerst riet en binder op het mondstuk zet, maar goed. Ik was in eerste instantie niet echt overtuigd door de Zephyr, voelde heel licht aan en bepaalde tonen klonken bijzonder iel. Dus maar even mijn SA80II en elkaar gezet ter vergelijking, waarop meneer meteen komt binnenstormen met het verzoek of ik de mondstukken niet zelf wil verplaatsen omdat de nekken nogal kwetsbaar zijn... Van alle saxofonisten die ik ken ben ik verreweg het zuinigst met mijn instrument maar dat terzijde. De vergelijking leverde weinig op, mijn eigen sax klonk ook niet bijzonder in dat hokje.

Daarna nog even een Martin geprobeerd, ik was er toch. Toen ik vroeg of ik de Lady Face ook even mocht proberen vroeg hij "Ben je op zoek naar een sax voor erbij ofzo?", eerste moment van interesse. Ik antwoordde min of meer bevestigend, waarop ik spontaan koffie aangeboden kreeg, die ik maar afsloeg. De Martin en de Lady Face brachten me overigens ook niet in extase.

Zowaar twee wijze lessen dus: geen oude Amerikaan voor mij en Saxcompany in Den Bosch is een winkel waar je mij niet meer zult zien.

Offline Tom

  • Member
  • *
  • Posts: 576
(No subject)
« Reply #19 on: 15 October 2007, 20:28:45 »
Jammer dat het niets geworden is daar.
Ik heb mijn Selmer daar gekocht en ben daar best goed geholpen.
Inderdaad, het mondstuk doet hij erop maar dat vind ik nou niet zo'n probleem.
Wel gek dat je pas na een bevestiging van je interesse pas koffie krijgt.
Ik moet er binnekort weer even naartoe om mijn sax te laten nakijken en wil dan gelijk even een houten Lebayle uitproberen dus ik zal eens kijken wat er gebeurd.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Offline Anacho

  • Member
  • *
  • Posts: 489
(No subject)
« Reply #20 on: 16 October 2007, 00:25:12 »
Als je weet wat je wil is het waarschijnlijk een prima winkel maar ik miste vooral elke vorm van interesse in wat ik zocht en waarom...

Online the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #21 on: 16 October 2007, 07:45:50 »
Martins en Naked ladies zijn vrij donker klinkende saxen die best wel een ruiger mondstuk mogen hebben...
(Ik neem aan dat je deze 2 vrij wollig vond klinken met je Meyer 5 :?:)

Offline Anacho

  • Member
  • *
  • Posts: 489
(No subject)
« Reply #22 on: 16 October 2007, 08:08:54 »
Ik weet niet precies wat ik me moet voorstellen bij wollig maar ik denk dat ik dat juist wel mooi zou vinden. Maar dat hokje isoleert zó goed dat ik uit geen van de saxen daar een geluid kreeg waar ik tevreden over was, de mijne inclusief. Je zou nu kunnen zeggen dat ik er een had moeten meenemen voor een weekje ofzo... maar het was voor mij alleen maar een bevestiging van het feit dat het onzin is om iets anders (erbij) te willen. Bovendien had ik geen dermate goed contact met de verkoper dat ik zin had om dat te vragen :].

Offline Tom

  • Member
  • *
  • Posts: 576
(No subject)
« Reply #23 on: 16 October 2007, 19:17:06 »
Dat hokje is eigenlijk helemaal niet geisoleerd. (waar zitten die dubbele puntjes voor op de i) :?
Buiten dat hok klinkt het net zo hard.
Het is alleen acoustisch aangepast maar dan een beetje te.
Bij mij stond gewoon de deur open en dat scheelt enorm in geluid.
Maargoed, het kan natuurlijk dat het gewoon niet klikt tussen jou en de verkoper.
Je weet nu in ieder geval dat je geen andere sax nodig hebt. :-D
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Offline Jeroen Conn

  • Member
  • *
  • Posts: 153
(No subject)
« Reply #24 on: 20 October 2007, 22:25:20 »
Was ook niet zo gecharmeerd van Den Bosch. Ik had nog het geluk dat er een plaatsvervanger van de eigenaar in de winkel stond waardoor ik rustig van alles kon proberen. Ik moet er niet aan denken dat iemand anders steeds al m'n verschillende mondstukken op al die verschillende instrumenten moet zetten. Hij zou knap gek van me worden denk ik.

Vandaag weer eens naar Harry Bakker geweest (om even aan te sluiten op het originele onderwerp). Ik heb daar m'n Conn Chu Berry omgewisseld voor een Buescher 400 Top Hat. De Conn was mij toch te wollig en projecteerde slecht in grotere ruimten, te dof zeg maar. De Buescher is duidelijk meer aanwezig maar ik moet nog afwachten hoe die zich houdt. Ik ben er dus intussen wel achter dat het testen van een sax in een klein hokje nog niet veel zegt over de akoestische prestaties in andere ruimten. Woensdag neem ik hem mee naar orkest en dan kan ik uitgebreid testen en luisteren als anderen hem bespelen.

Klinken als Paul Desmond... hmm, heb je al eens een Selmer Soloist mondstuk geprobeerd? Geeft een iets compacter geluid dan de SA80 en geeft mij in ieder geval een veel beter gedefinieerde toon dan een Meyer 6M. Vanmiddag met de cd meegespeeld, volgens mij dezelfde cd als waar jij je plaatje vandaan hebt (Dave Brubeck Greatest Hits?). Ik vond dat m'n geluid aardig in de buurt kwam van dat van Paul Desmond  :P
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface

Offline Anacho

  • Member
  • *
  • Posts: 489
(No subject)
« Reply #25 on: 21 October 2007, 23:15:41 »
Klopt, geweldige CD hè  :-D.

Offline Bianca

  • Member
  • *
  • Posts: 406
(No subject)
« Reply #26 on: 21 October 2007, 23:30:29 »
Dus Jeroen Conn wordt nu Jeroen Buescher?
Van link naar rechts:
hobo - esklarinet - besklarinet - sopraninosax

Offline Jeroen Conn

  • Member
  • *
  • Posts: 153
(No subject)
« Reply #27 on: 22 October 2007, 23:47:58 »
Ha Bianca,

Tja, de Conn's hebben zo hun pro's en conn's. Door de conn's zal het dus geen Conn worden. Misschien wordt het deze Buescher. Ik hoop van wel want anders gaat het toch Selmer worden en die zijn nog weer duurder, zucht  :?
'Jeroen Buescher' klinkt niet echt maar 'Jerome Selmer' wel (en dat is geloof ook een echte Selmer telg). :-D  P.s. ik speel net als jij ook es klarinet, bes klarinet maar ook a klarinet.

O Anacho,
Noten heb ik niet, ik denk ook dat je het meest leert als je het op gehoor na speelt. Nog even terugkomend op je verhaaltje over de King Zephyr: Als je echt eens een goede Zephyr en Super 20 wilt proberen moet je eens een afspraak maken bij saxonline in Amersfoort. Die spelen echt fantastisch, zien er dito uit met silverneck en in originele lak. Alleen het kost wel wat, zeg maar.
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface

Offline Anacho

  • Member
  • *
  • Posts: 489
(No subject)
« Reply #28 on: 23 October 2007, 10:19:59 »
Bedankt voor je tip, misschien iets voor later maar voorlopig hou ik het echt bij m'n SA80II. Ik zou je Jerome Selmer aanraden :-D.

Offline Thijs Leuven

  • Member
  • *
  • Posts: 1.628
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
(No subject)
« Reply #29 on: 23 October 2007, 12:17:26 »
Quote
Oh en ja zelf leren meespelen is wel leuk maarja kost wel vrij veel tijd om de goeie noten te raken, zeker in snelle stukken.


Dat is slechts een kwestie van oefening, hoe meer je het doet, hoe sneller het gaat.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...