Author Topic: Mijn nieuwe sopraan!  (Read 16666 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Big One

• Member
  • *
    • http://www.wooow.nl
(No subject)
« Reply #15 on: 01 March 2008, 00:47:28 »
Ben net als oliver benieuwd naar haar gezicht... Zo op het eerste oog een knappe sax!

Benieuwd wat voor mondstuk je gaat kiezen.

Wat moet er precies gebeuren aan revisiewerk? drie weken klinkt als een zeer grote beurt of een hele populaire reparateur. Dat laatste is alleen maar zeer positief lijkt me ;-)
een dag zonder muziek is een ***dag

Offline Anacho

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #16 on: 01 March 2008, 11:41:31 »
Ik zal wat meer gedetailleerde foto's nemen als de sax weer terug is :). Zelf ben ik ook nog benieuwd wat voor mondstuk ik ga kiezen, ik probeer maar meteen een zooi mondstukken uit als ik hem ga ophalen.

De sax heeft jaaaaren in de koffer gezeten, alle polsters en kurkjes waren uitgedroogd, het zilver was vlekkerig en vies en er zat stof in het mechanisme. Gelukkig technisch geen mankementen maar wel een echte revisie dus. En ik heb mij laten vertellen dat Amsterdam Winds en Harry Bakker de beste reparateurs zijn, AW vroeg ¤650 en HB ¤500, dan is de keus snel gemaakt.

Offline Anacho

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #17 on: 08 March 2008, 23:42:19 »
Zoals ik in een ander topic al even meldde, de sopraan is terug van de revisie! Nog geen mondstuk erbij (eentje gespot op Marktplaats) dus nog niet spelen, nu al spijt van die beslissing  :-D.  Hij ziet er fantastisch uit, ik zal morgen proberen wat goede daglichtfoto's te maken.

Offline Anacho

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #18 on: 09 March 2008, 11:28:11 »
De beloofde foto's (zoek de fotograaf):

Offline jupialto

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #19 on: 09 March 2008, 16:57:09 »
Ja, wat ik al had verwacht: hij ziet er uitermate plezierig uit (en dan druk ik me nog gematigd uit!!).

Zal wel lekker klinken, als je 'n leuk passend mondstuk hebt gevonden.

Have fun with it!!
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
(No subject)
« Reply #20 on: 09 March 2008, 19:49:05 »
:shock:

Prachtig!
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Tom

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #21 on: 11 March 2008, 01:32:42 »
:smt023

Gaaf.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Offline Anacho

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #22 on: 13 March 2008, 16:59:15 »
Thanks guys :) eerstvolgende meeting is 'ie erbij, als ik er ben tenminste.

Offline Anacho

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #23 on: 14 March 2008, 13:57:05 »
Na anderhalf uur spelen ben ik tot de ontdekking gekomen dat je met een best goede alt embouchure niet zo heel ver komt op een sopraansax :). Lipjes worden veel sneller moe (is natuurlijk ook logisch met meer lipspanning) maar ik had niet verwacht er zoveel last van te hebben. Kwestie van oefenen natuurlijk, gaan we dus ook doen.

Overigens, vanaf de dis3 krijg ik de noten er met geen mogelijkheid uit (dan hebben we het dus over e3 en f3). D3 gaat eigenlijk probleemloos, dis3 lukt bijna altijd en daarboven echt nada. Is dat normaal omdat mijn embouchure zich nog moet ontwikkelen? Het kaarsje gaat voor m'n gevoel wel heel abrubt uit nu...

Offline Jeroen Conn

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #24 on: 16 March 2008, 17:10:54 »
Overigens, vanaf de dis3 krijg ik de noten er met geen mogelijkheid uit (dan hebben we het dus over e3 en f3). D3 gaat eigenlijk probleemloos, dis3 lukt bijna altijd en daarboven echt nada. Is dat normaal omdat mijn embouchure zich nog moet ontwikkelen? Het kaarsje gaat voor m'n gevoel wel heel abrubt uit nu...

Het lijkt me geen probleem in het instrument, die noten zouden er makkelijk uit moeten komen. Maar wat gebeurt er precies? Komt er nog wel wat ruis uit? of 'blokkeert' het instrument? In het eerste geval speel je waarschijnlijk te zwaar en in het tweede geval waarschijnlijk te licht, dan knijp je het riet dicht. Het kan overigens wel moeilijk zijn om met een licht riet de hoge noten goed te intoneren.
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #25 on: 16 March 2008, 18:53:58 »
Nope!!!
Die noten komen er echt niet gemakkelijk uit! Ik ken echt wel wat profs die daar nog heel veel moeite mee hebben. Ik denk dat je mrPC het best kunt vragen om studeertips. Iig iemand die heel veel sopraan speelt.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #26 on: 16 March 2008, 19:11:47 »
Dat is heel normaal hoor. Als je net begint.
De combinatie mondstuk riet wil ook nog wel eens helpen.
Zo heb ik er met het ene riet moeite mee, terwijl het met een ander riet zo lukt.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Anacho

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #27 on: 16 March 2008, 22:22:44 »
Ik raak ze al af en toe :). Als ze niet lukken klinkt er een soort stoffige middentoon, zelfde dat me op de alt gebeurde vóór de recente beurt. Ik vermoed dat ik ze wel onder de knie krijg.

Overigens merk ik dat het intoneren en spelen met stemming heel veel makkelijker is dan op alt, leuke grappen kun je daar mee uithalen (noot veel te laag beginnen en langzaam laten stemmen enzo).

Offline Bianca

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #28 on: 17 March 2008, 02:07:13 »
Maar...je hebt een heel erg mooi sopraantje!!!  :D
Van link naar rechts:
hobo - esklarinet - besklarinet - sopraninosax

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #29 on: 17 March 2008, 07:43:18 »
Quote from: "Anacho"
Ik raak ze al af en toe :). Als ze niet lukken klinkt er een soort stoffige middentoon, zelfde dat me op de alt gebeurde vóór de recente beurt. Ik vermoed dat ik ze wel onder de knie krijg.

Overigens merk ik dat het intoneren en spelen met stemming heel veel makkelijker is dan op alt, leuke grappen kun je daar mee uithalen (noot veel te laag beginnen en langzaam laten stemmen enzo).

Trainen, oefenen en nog eens trainen  8)

En wat dat spelen met de stemming betreft, hoe kleiner een sax hoe groter de impact is van alle kleine variaties in mondstand, keel en what ever...
Dat is inderdaad leuk, maar kijk wel uit dat je dit niet te veel doet...
Één Johnny Hodges vind ik wel genoeg  :-D