Author Topic: Xaphoon  (Read 97698 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Bianca

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #45 on: 15 February 2008, 23:05:42 »
Ik vind zo'n saxphoon eerlijk gezegd helemaal niks, ja zo voor de lol er een keertje op spelen...

Misschien komt er binnenkort het eerste saxphoon-orkest wel...
Van link naar rechts:
hobo - esklarinet - besklarinet - sopraninosax

deHerbergier

• Guest
(No subject)
« Reply #46 on: 19 February 2008, 14:16:09 »
Ik vind hem erg - heel erg - leuk, maar ik denk toch dat ik mijn geld nu even bewaar voor een eigen sax ;).

Offline Saxioni

• Member
  • *
    • http://www.more-logika.nl
(No subject)
« Reply #47 on: 19 February 2008, 16:38:21 »
Sja, ik heb die van mij al weer verkocht, heb toch liever een echte sax...

:P
Keep things as simple as possible, but not any simpler!

Offline niesten

• Donateur
  • **
    • http://www.ronits.nl
(No subject)
« Reply #48 on: 20 February 2008, 12:45:42 »
Mijn zoontje van 5 is gek van muziek en saxofoon (zo'n toeter als papa, tante Angelque en opa heeft).
Ben aan het overwegen om hem een xaphoon voor zijn 6e verjaardag te geven (om later misschien de overstap naar sax te maken, als hij dat zou willen).

Roger

Offline Saxioni

• Member
  • *
    • http://www.more-logika.nl
(No subject)
« Reply #49 on: 20 February 2008, 12:48:15 »
Quote from: "niesten"
Mijn zoontje van 5 is gek van muziek en saxofoon (zo'n toeter als papa, tante Angelque en opa heeft).
Ben aan het overwegen om hem een xaphoon voor zijn 6e verjaardag te geven (om later misschien de overstap naar sax te maken, als hij dat zou willen).

Roger

Dat lijkt me geen goede zet, het is niet vergelijkbaar met een sax en je hebt eerder kans dat ie het niet meer ziet zitten omdat hij xaphoon na een tijdje niet meer leuk vindt. Tenzij Papa het zelf zo leuk vindt natuurlijk, maar anders een leuk 2ehandsje kopen en hem daar zo nu en dan op laten toeteren.
Keep things as simple as possible, but not any simpler!

Offline Huibo

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #50 on: 20 February 2008, 20:17:54 »
De Xaphoon is leuk, maar niet voor kinderen.
De vingerzetting is voor hen veel te wijd, en ondoenlijk. Beter eerst een blokfluit. (Is ook leuk samen met papa).
Ik had er graag een gehad. Op de saxforumdag heb ik er een mogen proberen. Ik vind het mondstuk veel te dik.
Ik ga voor een sopraansax (maar wel een goedkope :lol:
Het gaat er niet om wat je speelt, maar hoe het klinkt

deHerbergier

• Guest
(No subject)
« Reply #51 on: 09 March 2008, 19:44:17 »
Om diverse redenen wil ik toch een xaphoon. Als iemand hem hier kwijt wil ben ik in voor een koopgesprek ;)

Offline niesten

• Donateur
  • **
    • http://www.ronits.nl
(No subject)
« Reply #52 on: 10 March 2008, 10:03:44 »
Ik heb de adviezen maar ter harte genomen en het idee met de xaphoon voor mijn zoontje laten varen (misschien dat er ooit wel nog een Xaphoon komt, maar dan idd omdat papa het leuk vind, of denkt te vinden).

Andere strategie:
Zoontje op sax laten blazen, terwijl ik de "knoppen indruk" en zo samen vader Jacob spelen. Klinkt voor geen meter maar hij vindt het geweldig  :-D ).
Alleen lijken zijn armen nog te kort te zijn om bij de applicatuur voor de rechter hand te kunnen  :(
Dus maar nog een paar keer proberen en lukt het echt niet, dan maar zolang een gebogen sopraan huren of een goedkope aanschaffen. (Ben bang dat een rechte sopraan "te anders" is voor hem).

deHerbergier

• Guest
(No subject)
« Reply #53 on: 17 March 2008, 07:52:09 »
Ik heb hier een hoop mensen horen praten dat ze de xaphoon graag wilden hebben. Diezelfde zijn na de ontvangst van het instrument niet zo lyrisch meer.

Ik heb inmiddels een exemplaar gehad. (Nee, niet van iemand die hem zat was, het was een kado) En ik moet zeggen - als recent voormalig blokfluitist - dat ik het een bijzonder leuk instrument is. Een prachtige aanvulling voor naast de tenorsax. Leuk om op te spelen op tijdstippen dat je je buren niet uit bed wil blazen, of als je geen bes partituur bij je hebt, of gewoon als je niet met die grote koffer wil zeulen.

De vingerzetting op het instrument is even wennen, maar na een paar keer (ik beroer ook weleens een ocarina, en geloof me, die vingerzetting vond ik een stuk moeilijker.) gaat dat prima.

Mijn oproep hierboven blijft wat mij betreft van kracht. Ik heb nu een kunstoffen C, en wil nog graag een bamboe C. De klank van de twee scheelt toch behoorlijk.

Verder heb ik mensen horen zeggen dat het geluid ligt tussen een sax en een klarinet. Nu heb ik een vaag idee (uit diverse klassieke stukken) hoe een klarinet klinkt. En ik krijg, als saxnoob, toch het gevoel dat de klank dichter bij de klarinet ligt dan bij mijn tenorsax.

Oja, het opende ook nog wat oogjes mbt de rieten. Ik kreeg er twee soorten riet bij, rico royal 2 en 2 1/2. Deze heb ik uiteraard ook eens uitgeprobeerd op mijn sax en dat ging als een speer. Het leek of er een prop uit die sax wegviel. Met het uitproberen van andere rieten gaan we dus snel door :).

deHerbergier

• Guest
(No subject)
« Reply #54 on: 02 May 2008, 10:12:13 »
Het is lange tijd stil aan het xaphoon front zie ik. Zijn er nog mensen die ooit een xaphoon hebben gekocht en nu nog gebruiken. En wat zijn je ervaringen. Of is het een decoratiestuk geworden.

Ikzelf speel er regelmatig op. Het is vooral erg plezierig als je even geen zin heb om je muziek te transponeren. En als je eens een meer klarinettesk geluid wil maken dan het vertrouwde saxgeluid.

Offline anzy

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #55 on: 02 May 2008, 12:50:34 »
Handig, geen gedoe met polsters :)

harpje

• Guest
(No subject)
« Reply #56 on: 03 May 2008, 17:09:53 »
Quote from: "deHerbergier"
Het is lange tijd stil aan het xaphoon front zie ik. Zijn er nog mensen die ooit een xaphoon hebben gekocht en nu nog gebruiken. En wat zijn je ervaringen. Of is het een decoratiestuk geworden.

Ikzelf speel er regelmatig op. Het is vooral erg plezierig als je even geen zin heb om je muziek te transponeren. En als je eens een meer klarinettesk geluid wil maken dan het vertrouwde saxgeluid.

hmmmm, ik wil toch ook wel zo'n pijpje kopen. ik ben natuurlijk al een klarinet gewend. Alleen vraag ik me af welke toonsoort ik zal nemen. Gewoon weer de bes of toch de c. Vroeger componeerde ik op de blokfluit onder de dekens als we eigenlijk al moesten slapen. ik denk dat het een c wordt

Nou ik heb hem besteld bij spieringmuziek :-D

deHerbergier

• Guest
(No subject)
« Reply #57 on: 11 May 2008, 10:45:32 »
Sinds kort heb ik een stemapparaatje. Maar bij de xaphoon krijg ik het idee dat het instrument moeilijk te stemmen is. Iemand hier ervaring mee?

harpje

• Guest
(No subject)
« Reply #58 on: 12 May 2008, 21:32:22 »
Sinds kort heb ik een stemapparaatje. Maar bij de xaphoon krijg ik het idee dat het instrument moeilijk te stemmen is. Iemand hier ervaring mee?

ik ben in stille afwachting van de xaphoon maar dan zul je het van mij horen of hij makkelijk te stemmen is. Ik neem aan dat je een stemapparaat hebt die je op alle frequenties kunt zetten?

deHerbergier

• Guest
(No subject)
« Reply #59 on: 12 May 2008, 23:10:35 »
Quote from: "harpje"

ik ben in stille afwachting van de xaphoon maar dan zul je het van mij horen of hij makkelijk te stemmen is. Ik neem aan dat je een stemapparaat hebt die je op alle frequenties kunt zetten?

Dat hangt ervan af hoever 'alle frequenties' gaan? Ik dacht dat hij zo uit het hoofd tussen de 410 en 480 Hz gezet kan worden.