Ik heb hier een hoop mensen horen praten dat ze de xaphoon graag wilden hebben. Diezelfde zijn na de ontvangst van het instrument niet zo lyrisch meer.
Ik heb inmiddels een exemplaar gehad. (Nee, niet van iemand die hem zat was, het was een kado) En ik moet zeggen - als recent voormalig blokfluitist - dat ik het een bijzonder leuk instrument is. Een prachtige aanvulling voor naast de tenorsax. Leuk om op te spelen op tijdstippen dat je je buren niet uit bed wil blazen, of als je geen bes partituur bij je hebt, of gewoon als je niet met die grote koffer wil zeulen.
De vingerzetting op het instrument is even wennen, maar na een paar keer (ik beroer ook weleens een ocarina, en geloof me, die vingerzetting vond ik een stuk moeilijker.) gaat dat prima.
Mijn oproep hierboven blijft wat mij betreft van kracht. Ik heb nu een kunstoffen C, en wil nog graag een bamboe C. De klank van de twee scheelt toch behoorlijk.
Verder heb ik mensen horen zeggen dat het geluid ligt tussen een sax en een klarinet. Nu heb ik een vaag idee (uit diverse klassieke stukken) hoe een klarinet klinkt. En ik krijg, als saxnoob, toch het gevoel dat de klank dichter bij de klarinet ligt dan bij mijn tenorsax.
Oja, het opende ook nog wat oogjes mbt de rieten. Ik kreeg er twee soorten riet bij, rico royal 2 en 2 1/2. Deze heb ik uiteraard ook eens uitgeprobeerd op mijn sax en dat ging als een speer. Het leek of er een prop uit die sax wegviel. Met het uitproberen van andere rieten gaan we dus snel door

.