Author Topic: Xaphoon  (Read 97694 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline niesten

• Donateur
  • **
    • http://www.ronits.nl
(No subject)
« Reply #60 on: 13 May 2008, 11:16:24 »
Er zijn stem-apparaatjes, die allen de noten E-A-D-G-B-E kunnen (de snaren van een gitaar).
En stem-apparaatjes die elke toon kunnen weergeven.
Daarnaast kunnen de meeste (digitale) stem-apparaatjes ook nog op de frequentie voor de A ingesteld worden. Officieel is dat 440 Hz, maar veel verenigingen stemmen af op 442 Hz.
Moet zeggen dat de range 410-480 Hz wel heel erg groot is!

deHerbergier

• Guest
(No subject)
« Reply #61 on: 13 May 2008, 18:32:05 »
Deze geeft alle tonen weer in het bereik 410 tot 480 Hz met stappen van 1Hz (overgeschreven uit de handleiding :) ). Het is een Korg Chromatic Tuner CA-30.

harpje

• Guest
(No subject)
« Reply #62 on: 14 May 2008, 00:18:20 »
Quote from: "deHerbergier"
Deze geeft alle tonen weer in het bereik 410 tot 480 Hz met stappen van 1Hz (overgeschreven uit de handleiding :) ). Het is een Korg Chromatic Tuner CA-30.

ja die kun je op elke toonsoort zetten. In c, in bes etc.

harpje

• Guest
(No subject)
« Reply #63 on: 15 May 2008, 13:22:05 »
ik heb hem binnen. dit gaat niet meevallen. Krijg er amper geluid uit. Je moet je mond zo wijd houden. ik heb er wel een 3tje opgezet want een 2 1/2 knijp ik dicht.
pffff het is wel een goede fluit om je lipembouchure te oefenen. Je mag niet bijten want dan doet ie niets. Het moet dus helemaal alleen van de lippen komen. Pijnlijke bek ahum :oops: Er komt wel steeds meer geluid uit :-D

harpje

• Guest
(No subject)
« Reply #64 on: 18 May 2008, 23:03:00 »
Quote from: "harpje"
Sinds kort heb ik een stemapparaatje. Maar bij de xaphoon krijg ik het idee dat het instrument moeilijk te stemmen is. Iemand hier ervaring mee?

ik ben in stille afwachting van de xaphoon maar dan zul je het van mij horen of hij makkelijk te stemmen is. Ik neem aan dat je een stemapparaat hebt die je op alle frequenties kunt zetten?

Nou het geluid is er uit en hij is wel op alle noten stemmend te krijgen. zowel op 440 als op 442.  Je moet wel werken met de lippen want het is geen instrument waar de noten netjes inklikken. Goed met de oortjes en de lippen werken dus. Het overblazen lukt me nog niet maar de rest wel :-D Het gaat steeds beter.

deHerbergier

• Guest
(No subject)
« Reply #65 on: 19 May 2008, 19:49:48 »
Sinds kort heb ik een stemapparaatje. Maar bij de xaphoon krijg ik het idee dat het instrument moeilijk te stemmen is. Iemand hier ervaring mee?

ik ben in stille afwachting van de xaphoon maar dan zul je het van mij horen of hij makkelijk te stemmen is. Ik neem aan dat je een stemapparaat hebt die je op alle frequenties kunt zetten?

Nou het geluid is er uit en hij is wel op alle noten stemmend te krijgen. zowel op 440 als op 442.  Je moet wel werken met de lippen want het is geen instrument waar de noten netjes inklikken. Goed met de oortjes en de lippen werken dus. Het overblazen lukt me nog niet maar de rest wel :-D Dat is leuk, ik ga binnenkort weer eens proberen. Hij is in ieder geval makkelijk te vervoeren. Al past mijn sopraantje prima in de kofferbak (met de laatste vakantie)

Het overblazen is mij één keer gelukt, maar daarna kon ik een paar noten lang ook niet meer gewoon blazen :).

En ja, ik had ook al ontdekt dat je met een harder rietje beter blaast. :)

Ik vind het wel maf dat de normale toonlader de F-groot is (en geen C-groot). :) Voor een normaal b-tje moet je rare vingers zetten. Terwijl je de bes er zo uithaalt.

harpje

• Guest
(No subject)
« Reply #66 on: 22 May 2008, 00:18:36 »

Nou het geluid is er uit en hij is wel op alle noten stemmend te krijgen. zowel op 440 als op 442.  Je moet wel werken met de lippen want het is geen instrument waar de noten netjes inklikken. Goed met de oortjes en de lippen werken dus. Het overblazen lukt me nog niet maar de rest wel :-D Dat is leuk, ik ga binnenkort weer eens proberen. Hij is in ieder geval makkelijk te vervoeren. Al past mijn sopraantje prima in de kofferbak (met de laatste vakantie)

Het overblazen is mij één keer gelukt, maar daarna kon ik een paar noten lang ook niet meer gewoon blazen :).

En ja, ik had ook al ontdekt dat je met een harder rietje beter blaast. :)

Ik vind het wel maf dat de normale toonlader de F-groot is (en geen C-groot). :) Voor een normaal b-tje moet je rare vingers zetten. Terwijl je de bes er zo uithaalt.

ja inderdaad.
Ik heb ook onderaan aan de pijp aan de onderkant een gat zitten. ik heb de houten fluit. Heb jij dat ook?

deHerbergier

• Guest
(No subject)
« Reply #67 on: 22 May 2008, 20:09:06 »
ja inderdaad.
Ik heb ook onderaan aan de pijp aan de onderkant een gat zitten. ik heb de houten fluit. Heb jij dat ook?

Uhm, je hebt al je vingers nodig hoor. Dan hou je geen gaten meer over. Ook de pinken zijn hard nodig. Het enige wat je over hebt is het gat aan het eind van de pijp. Maar zoiets heb je bij een sax ook. :)

Bij een oude sax kan je daar een plantje in zetten ;).

harpje

• Guest
(No subject)
« Reply #68 on: 25 May 2008, 18:55:09 »
ja inderdaad.

Uhm, je hebt al je vingers nodig hoor. Dan hou je geen gaten meer over. Ook de pinken zijn hard nodig. Het enige wat je over hebt is het gat aan het eind van de pijp. Maar zoiets heb je bij een sax ook. :)

Bij een oude sax kan je daar een plantje in zetten ;).

neenee klopt niet herbergier. Ik heb als ik alle gaten sluit nog een gat halve cm boven het einde van de pijp. dat gat zit net zoals het octaafgat aan de onderkant. Je kan er ook absoluut niet bij met je vingers al zou je willen. Jij hebt dat kennelijk niet of is het je nooit opgevallen? ik denk dat het een correctiegat is of zo. :-D