Main Menu

Mooie toon?

Started by jeebee50, 01 June 2008, 21:11:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tony

Quote from: "the martin"Bijv de overgang van een FL 2,5 naar een vandoren klassiek 3 is volgens mij gigantisch. Ik zou eens Rico royal 3 proberen. Betaalbaar en iets warmer van klank (denk ik, hoewel ik geen ervaring heb met FL)

Ik speel op m'n Link 10 altijd met Francois Louis. Vooral omdat die link een wat wollig geluid heeft en de FL dat compenseert. Combi Link met FL is voor mij goed. Een wat warmer riet is b.v. LaVoz.

Maaarten

zit je op les trouwens?
een paar tips van een prof kunnen enorm verhelderend zijn, dus desnoods een paar lesjes ofzo....

Jeroen Conn

Rico Royal doet het m.i. erg goed op Ottolink. Geeft een mooi warm geluid en spreekt goed aan. Met FL heb ik geen ervaring.

Als je weet dat je teveel knijpt moet je juist niet zwaarder gaan spelen. Speel ook niet te lang achter elkaar want knijpen is in feite een uiting van vermoeidheid van je embouchure. Liever opbouwen in kleine periodes, als je merkt dat de toon ieler wordt, dan even pauzeren. Blijf ook met veel lucht spelen.
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface

jeebee50

Quote from: "Maaarten"zit je op les trouwens?
een paar tips van een prof kunnen enorm verhelderend zijn, dus desnoods een paar lesjes ofzo....

Ja, zeker. Ik zit nu 2 jaar op les. 1 keer per week een half uur. Mijn leraar vindt mijn toon redelijk. (dat vind ik geen goed teken) :( . Hij vond het geen probleem, doordat ik het al gauw zwaar vind om met een licht riet te spelen.
Dit heeft wel tot consequentie dat mijn toon erg zwalkt.
Ik probeer dus een maximale klank en zo licht mogelijk te spelen. Een onmogelijke combinatie?  :?
-- To sax or not to sax, that's no question --

Alt sax Selmer SA 80-II jubilee, mondstuk Selmer Claude Delangle, rieten: van Doren Jazz 2,5

Maaarten

ok
maar nu vraag ik me toch af, heb je exact dezelfde problemen op een c*?
Ik zou toch eens lange tijd op een c* gaan spelen, en pas als dat echt goed klinkt overstappen naar die link.

ik heb met mijn selmer E ook nog altijd enorm veel moeite.

Ik vind dat je docent je eigenlijk goed zou moeten kunnen helpen dan.
Hij moet niet te passief zijn, en alleen maar wat van de klank zeggen, maar ook zeggen dat je anders moet spelen ofzo.

Ik ken 'm niet, maar als hij al spreekt van een redelijke klank, mag hij toch wel met een oplossing komen.

ik kan me moeilijk voorstellen dat jij het niet kunt ofzo, of je hebt nauwelijks spieren in je onderlip ofzo, maar dat lijkt me sterk
(iedereen heeft een eigen standaardembouchure)

jeebee50

Quote from: "Maaarten"ok
maar nu vraag ik me toch af, heb je exact dezelfde problemen op een c*?
Ik zou toch eens lange tijd op een c* gaan spelen, en pas als dat echt goed klinkt overstappen naar die link.

Doe mij dat alsjeblieft niet aan. Ik wilde zelf van de selmer af. Mijn leraar raadde zelf de Otto Link aan en ik moet zeggen, hij spreekt makkelijker aan dan selmer en de klank is voor mij al veel mooier.
Ik probeer juist lange tijd om mijn Otto Link te spelen om daar een maximale klank uit te halen.
Een tip die ik veel tegenkom (behalve lange noten blazen) is blijkbaar veel lucht te gebruiken. Mijn leraar zegt ook dat ik de buik op spanning moet houden (ademsteun).
Hier valt nog wel wat winst te halen bij mij.

:lol:

Alt sax Selmer SA 80-II jubilee, mondstuk Selmer Claude Delangle, rieten: van Doren Jazz 2,5

Anacho

Geef je nou antwoord op je eigen vraag?  :-D

Tony

Een half uur per week les is ook wat kort.
Voordat je je toeter hebt uitgepakt en klaar bent om te spelen ben je al 10 minuten verder. Dan even kletsen, paar stukken spelen die je in moest studeren en je half uur is alweer om.

Probeer zowiezo elke dag minimaal 20 minuten te spelen. En de lange noten oefenen... is erg belangrijk.

Maar wat ik me nu afvraag. Als jij en je zoon even van toeter wisselen, hoe klinkt het dan? Ik wil even uitsluiten dat het een materiaal issue is. Als je zoon op jouw setup ook zo iel klinkt en jij een stuk beter op zijn setup dan weet je waar het probleem ligt.
Maakt het niet uit (dus jouw zoon klinkt op jouw setup beter dan jij op zijn setup) dan ligt het bij jou.

Dan zou je voor eens een proefles bij een andere leraar moeten proberen (die wel een uur les geeft).

jeebee50

Quote from: "Tony"Een half uur per week les is ook wat kort.
Voordat je je toeter hebt uitgepakt en klaar bent om te spelen ben je al 10 minuten verder. Dan even kletsen, paar stukken spelen die je in moest studeren en je half uur is alweer om.

Probeer zowiezo elke dag minimaal 20 minuten te spelen. En de lange noten oefenen... is erg belangrijk.

Maar wat ik me nu afvraag. Als jij en je zoon even van toeter wisselen, hoe klinkt het dan? Ik wil even uitsluiten dat het een materiaal issue is. Als je zoon op jouw setup ook zo iel klinkt en jij een stuk beter op zijn setup dan weet je waar het probleem ligt.
Maakt het niet uit (dus jouw zoon klinkt op jouw setup beter dan jij op zijn setup) dan ligt het bij jou.

Ik speel elke dag minstens een half uur en 3 dagen wel minstens een uur. Ik zal inderdaad eens van setup wisselen. En nu maar hopen dat hij op mijn setup niet beter klinkt dan ik  :wink:

jeebee50

Ja, ik heb van setup gewisseld en mijn zoon op die van mij laten spelen. Het ligt aan mij :cry:  :cry:  :cry:
Hij kan sowiezo een dikker riet aan (ik blaas me suf op die van hem). Zonder probleem blaast hij weg met een volle klank, het verschil is enorm waarneembaar.
Wel heb ik door dat inderdaad mijn huidige combinatie Otto Link/FL 2,5 inderdaad erg licht is.
Ik ga naar een ander en iets zwaarder riet en dan maar lang, lang, lang, lang, lang etc.
 :roll:

Maaarten

ja, nu denk ik; of je speelde teveel op het puntje, of je hebt een minder ontwikkelde onderlip

Tony

Quote from: "jeebee50"J
Wel heb ik door dat inderdaad mijn huidige combinatie Otto Link/FL 2,5 inderdaad erg licht is.
Ik ga naar een ander en iets zwaarder riet en dan maar lang, lang, lang, lang, lang etc.
 :roll:

Ik zou eens een FL #3 proberen.

Quote from: "maaarten"ja, nu denk ik; of je speelde teveel op het puntje, of je hebt een minder ontwikkelde onderlip

Wellicht beide. En je leraar vind je geluid wel goed?
Probeer toch eens een andere leraar die wel kritisch op je geluid is. Een uurtje les kost je rond de Euro 25 a 30 maar die is wel in staat een kritische blik op je techniek te werpen. Soms kan een andere leraar heel verfrissend werken en je naar een hoger niveau tillen.

Maaarten

mijn leraren waren altijd redelijk passief, want ik deed het toch al goed genoeg naar de schoolmaatstaven.

jeebee50

Of verwacht ik mischien al te veel van mijzelf?

Ik heb eerst 1 jaar autodidactisch de boekjes 1 en 2 van horen, lezen, spelen doorgewerkt. (Dit was mischien niet zo slim) Hierna ben ik op de Harmonie gegaan en gelijkertijd 2 jaar les.
Op een gegeven moment moet je toch een stabiele en volle klank krijgen. Ik studeer waarschijnlijk meer dan andere leerlingen. :-D

Pieter

Als je dan toch in een harmonie gaat spelen hou je dan gewoon bij je selmer c* en begin dan eens met een vandoren traditional nr 2 en 2,5. en blijf daar eens een poosje bij. Het duurt jaren voordat je embouchure een beetje ontwikkeld en je toon dat duurt een leven lang.
Het steeds maar zoeken naar een setup die je moet verbeteren op het een of andere punt is echt het slechtste wat je kunt doen en zorgt ervoor dat je nergens kwaliteit in ontwikkeld. Je verdoezelt dan alleen maar. En kijk eens kritisch naar je docent.  Een OL adviseer je niet aan iemand die in een harmonie gaat spelen en dus een klassieke toon moet ontwikkelen.

Een zwaarder riet is ook niet altijd een optie. Belangrijk is een goede docent!!!! Je embouchure is kwetsbaar en moet met vakkundigheid worden aangebracht. Danheb je je leven lang plezier. Een verkeerde  embouchure brengt je je hele leven een eindje op weg, maar je komt nergens aan.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.