Main Menu

Mooie toon?

Started by jeebee50, 01 June 2008, 21:11:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Maaarten

damn een harmonie waar je met een link mag spelen :o

Bas*

Bijna alle tips zijn al gezegd, maar ergens zeg je ook nogal te knijpen, klopt? Dat maakt een klank ook minder vol lijkt me, het riet kan dan niet vol trillen. Wat mij geholpen heeft is door een hoge B te spelen deze met je embouchure te laten zakken (kan ook met keelholte). Maar voor nu met je lip omdat je de spanning lager wilt hebben voor een mooiere klank. Je kunt die B wel een hele noot laten zakken alleen door je embouchure aan te passen. Het idee is dat als je knijpt je deze noot niet meer kunt laten stijgen in frequentie door nog harder de knijpen. Dat moet wel een beetje kunnen. Het idee is dan om een nieuw punt te vinden qua embouchure waarmee je hoge B lager is dan hij was (bijv. 20 % minder druk, 20 % lagere toon). Al je noten klinken dan 20 % lager, maar wel voller, omdat het riet vrijer kan trillen. Klinkt het nog logisch?
Bij mij merkte ik gelijk een duidelijk klankverschil en het is uiteindelijk prettiger.

gr. Bas
Inscription on Lisa\'s New Sax]

nessie

Kan het zijn dat je les hebt van een 'docent houtblaasinstrumenten'? In dat geval lijkt het mij in jouw geval beslist het overwegen waard eens wat lessen bij een bevoegd docent saxofoon te nemen.

the martin

Even gokken...

Mijn gevoel zegt dat de les vanuit de Harmonie geregeld wordt...

jeebee50

Quote from: "Bas*"Bijna alle tips zijn al gezegd, maar ergens zeg je ook nogal te knijpen, klopt?

gr. Bas

Bedankt voor de tip. Gaan we proberen.

Mijn leraar is inderdaad een houtdocent via de harmonie, maar heeft conservatorium, is beroepsmuzikant en leraar en heeft saxofoon als hoofdinstrument. Hij geeft al zijn ervaring wel door, maar ondertussen lukt het mij toch niet om een stabiele toon en ook volle klank te krijgen. Hij weet dat ik al zo'n 2 jaar soms met tandpijn na het spelen zit. Hij is zeker wel kritisch op mijn geluid, want de klank is het allerbepalendst.
Het aparte van de tips is wel dat ik met een losse embouchure moet spelen maar wel stevige onderlip. Het lukt mij eigenlijk alleen ontspannen te spelen met hele lichte rietjes 1,5 a 2. De klank is dan uiteraard minimaal.
-- To sax or not to sax, that's no question --

Alt sax Selmer SA 80-II jubilee, mondstuk Selmer Claude Delangle, rieten: van Doren Jazz 2,5

EelcoW

Doe eens een proeflesje bij een andere docent zou ik zeggen, en kijk hoe het je bevalt. Wij kunnen natuurlijk niet jouw leraar beoordelen zonder dat we hem kennen, maar ik lees in jouw post wel een beetje ontevredenheid.

zomertje

Ik ben benieuwd wie je leraar is, ik kom ook uit Gouda en heb ook les in Gouda.
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

harpje

Quote from: "jeebee50"
Quote from: "Bas*"Bijna alle tips zijn al gezegd, maar ergens zeg je ook nogal te knijpen, klopt?

gr. Bas

Bedankt voor de tip. Gaan we proberen.

Mijn leraar is inderdaad een houtdocent via de harmonie, maar heeft conservatorium, is beroepsmuzikant en leraar en heeft saxofoon als hoofdinstrument. Hij geeft al zijn ervaring wel door, maar ondertussen lukt het mij toch niet om een stabiele toon en ook volle klank te krijgen. Hij weet dat ik al zo'n 2 jaar soms met tandpijn na het spelen zit. Hij is zeker wel kritisch op mijn geluid, want de klank is het allerbepalendst.
Het aparte van de tips is wel dat ik met een losse embouchure moet spelen maar wel stevige onderlip. Het lukt mij eigenlijk alleen ontspannen te spelen met hele lichte rietjes 1,5 a 2. De klank is dan uiteraard minimaal.

Mijn mannetje heeft ook erg last van knijpen op de alt en sinds hij ook bariton speelt gaat het veel beter want daar moet je je embouchure los laten. Veel vanuit de onderbuik spelen en niet op de ouderwetse duitse manier waarbij je je onderlip ver over de tanden moet trekken. Een heel klein beetje over de ondertanden trekken. Eigenlijk meer ertegen aan dan erover heen. Dan moet je wel meer met de lippen doen en zal de stemming in het begin niet zuiver zijn omdat je je lippen moet trainen. Niet teveel op de tip spelen en je zult zien dat het een wereld van verschil is qua volle klank. En beginnen op een Otto Link? Ik mocht juist niet op mijn Ottootje spelen tot mijn toon goed en strak was en dan moet ik minimaal een 7 kopen want 5 is te iel.

Maaarten

qua otto link wordt tussen de 6 en 7* aangeraden eigenlijk.
Voor wo2 was 5 het maximale haast, maar nu is 5 echt te weinig, eigenlijk zinloos als je een echte jazz sound wil.
Dan kun je beter goed spelen met een dik riet op een s80 c*

vind ik dan

harpje

Quote from: "Maaarten"qua otto link wordt tussen de 6 en 7* aangeraden eigenlijk.
Voor wo2 was 5 het maximale haast, maar nu is 5 echt te weinig, eigenlijk zinloos als je een echte jazz sound wil.

vind ik dan

helemaal mee eens :-D

jeebee50

Quote from: "Maaarten"qua otto link wordt tussen de 6 en 7* aangeraden eigenlijk.

vind ik dan

Mensen, ik ben helemaal overtuigd. Ook gisteren bij de Harmonie kwam toch weer naar voren dat ik licht uit de toon valt (leuke woordspeling :D ) t.o.v. de andere saxen. Ik pak mijn selmer C* op met een wat dikker riet.
Overigens ben ik echt niet ontevreden over mijn leraar, ook al proberen jullie me dat aan te praten :-D .
-- To sax or not to sax, that's no question --

Alt sax Selmer SA 80-II jubilee, mondstuk Selmer Claude Delangle, rieten: van Doren Jazz 2,5

nessie

Quote from: "Pieter"En kijk eens kritisch naar je docent.  Een OL adviseer je niet aan iemand die in een harmonie gaat spelen en dus een klassieke toon moet ontwikkelen.

Een zwaarder riet is ook niet altijd een optie. Belangrijk is een goede docent!!!! Je embouchure is kwetsbaar en moet met vakkundigheid worden aangebracht. Dan heb je je leven lang plezier. Een verkeerde  embouchure brengt je je hele leven een eindje op weg, maar je komt nergens aan.

Helemaal eens met Pieter. En als je knijpt op je toon en je je suf blaast op het riet van je zoon, zou ik niet denken aan een zwaarder riet als oplossing. Je huidige docent is waarschijnlijk heel sympathiek en een prima uitvoerend musicus, maar als hij niet in staat is jou uit te leggen hoe je een mooiere toon uit je saxofoon krijgt, zou ik toch eens overwegen enkele lessen bij een andere docent te nemen.

EelcoW

Quote from: "jeebee50"

vind ik dan

Mensen, ik ben helemaal overtuigd. Ook gisteren bij de Harmonie kwam toch weer naar voren dat ik licht uit de toon valt (leuke woordspeling :D ) t.o.v. de andere saxen. Ik pak mijn selmer C* op met een wat dikker riet.
Overigens ben ik echt niet ontevreden over mijn leraar, ook al proberen jullie me dat aan te praten :-D ik heb het alleen eens met pieter, en ik dacht dat ik een beetje ontevredenheid las in je posts.

anzy

Quote from: "jeebee50"Ik heb gehoord van lange tonen spelen en doe dat ook wel eens.

Wel eens..
Doe je het nu inmiddels meer?
Het is echt een aanrader om je dagelijkse oefeningen met lange noten te beginnen, neem bijv. van G t/m hoge C.
Ook een leuke variate daarop is de lange noten hard aanzetten, en geleidelijk van volume af te laten nemen, daarmee train je ook je lipspanning en controle.

Opnemen is ook een goede. af en toe je oefeningen terug luisteren. Lang leve de ouderwetse cassette dekjes :)
http://www.myspace.com/anzila

dolnet alt+ dukoff