Author Topic: Groot versus klein, of hoe een kleine winkel groot kan zijn.  (Read 7062 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Pieter

• Member
  • *
Bij mijn zoektocht naar mijn nieuwe sax heb ik 3 belangrijke saxofoonwinkels aangedaan. Met 2 winkels heb ik heel positieven ervaringen nl Harry Bakker en Adams.
HB had een heleboel Selmers, ik vind als je er zo'n 20 hebt staan, alleen al aan alten dan mag je dat toch wel ruim noemen. Aan alle saxen mankeerde echter wel wat en er was er geen 1 waarvan je kon zeggen, Ja die springt er tussen uit.
Adams, een mooie hele ruime winkel, had ook zoveel saxen en een heel comfortabele oefenruimte. En die saxen waren over het algemeen allemaal wel de moeite waard. Mooie saxen, niet altijd wat ik zocht, maar wel met karakter. Dat zegt niet voor of tegen een bepaalde winkel, als winkelier ben je afhankelijk van hetgeen je geleverd krijgt.

Deze winkels hebben als grootste voordeel dat je met al deze saxen gewoon je gang kan gaan. Je sluit jezelf er mee op en je pakt ze uit, sommige zaten nog in het plastic, je pakt ze weer in, speelt ze allemaal door elkaar, pakt nog eens wat terug en geen verkoper die zich ermee bemoeit. Als er al over verschillende materialen gepraat wordt is het wat prof. saxofoonspelend nederland gebruikt en hun ervaringen ipv de mening van de verkoper. Er wordt je geen mening opgedrongen.

We hebben ook nog een klein winkeltje bezocht, en ook de saxen daar uitgeprobeerd, maar daar ben je, als leek, aan de grillen van de verkoper overgeleverd. Best nog wel een respectabele vooraad van 6 alten en 1 oude sax. Natuurlijk heeft die onze belangstelling, hij werd even uit de kast gehaald, even voor onze neus mee gezwaaid en de verkoper vertelde ons dat dat echt niks was want een oude sax, ja, ergonomisch niet best en de stemming van oude saxen is slecht. En de klank die ik zocht kon ik vinden tussen de serie II en III want die hebben een scherpe klank......
Hij zette 1 sax in het rek, ik mocht er niet zelf mijn mondstuk opzetten, dat deed hij en die mochten we proberen.
Hij zette de sax terug en pakte vervolgens de volgende. Nou ja, zo ging dat door. Op die manier kun je niet werken. De verkoper drong in alles zijn mening op en bepaalde voor ons wat wij wel en niet mochten proberen. Het is hier al eens eerder aan de orde geweest. Wij gaan er nooit meer heen. Nare winkel.

Harry Bakker en ook Adams zijn heel klantgericht en objectief over hun saxen. Wat nog een beetje mankeert is dat ik bij mijn belrondje andere informatie kreeg over hun voorraad dan dat er in werkelijkheid aanwezig was.
Fijne winkels! Zal ik altijd aanbevelen! Ik zal er, in ieder geval voor mezelf, niet zo snel meer komen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline niesten

• Donateur
  • **
    • http://www.ronits.nl
(No subject)
« Reply #1 on: 23 June 2008, 10:23:27 »
En nu zijn we natuurlijk benieuwd welke dat "kleine winkeltje" is....

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 23 June 2008, 10:54:56 »
Ja, ik dacht dat jullie het er wel uit zouden halen. De negatieve dingen die ik opschrijf over dat kleine winkeltje zijn in een ander topic recent nog besproken met naam en toenaam en ik moet eerlijk zeggen dat ik die ervaring wel deel, hoe vriendelijk iemand ook kan zijn. Ik heb er zelf een beetje moeite mee om iemands zaak af te kraken. Het gaat er mij meer om dat je kunt herkennen hoe een goede zaak functioneert en dat je goed je eigen belangen in het oog blijft houden.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #3 on: 23 June 2008, 12:09:51 »
Mooi verhaaltje, en waar heb je uiteindelijk de sax gekocht? :)
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

deHerbergier

• Guest
(No subject)
« Reply #4 on: 23 June 2008, 12:59:55 »
Quote from: "Pieter"
Ja, ik dacht dat jullie het er wel uit zouden halen. De negatieve dingen die ik opschrijf over dat kleine winkeltje zijn in een ander topic recent nog besproken met naam en toenaam en ik moet eerlijk zeggen dat ik die ervaring wel deel, hoe vriendelijk iemand ook kan zijn. Ik heb er zelf een beetje moeite mee om iemands zaak af te kraken. Het gaat er mij meer om dat je kunt herkennen hoe een goede zaak functioneert en dat je goed je eigen belangen in het oog blijft houden.

Daar ben ik het op zich helemaal mee eens, maar iemand die zoekt naar reciensies van winkels kijkt vooral naar hoe vaak een winkel negatief word genoemd. Komt een winkel niet voor dan zal dat of een nieuwe of een hele goede zijn. M.a.w. ik hou van noemen van naam en toenaam, daar hebben anderen het meest aan.

Je verhaal omtrent 'het kleine winkeltje' komt zeer bekend voor. :)

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #5 on: 23 June 2008, 14:43:09 »
Quote from: "deHerbergier"
Je verhaal omtrent 'het kleine winkeltje' komt zeer bekend voor. :)

Dat zou best wel eens kunnen, ja.

Je hebt wel gelijk over het al of niet noemen van namen, maar ik vind het vervelend.
Ik kreeg daar het idee dat het pas goed was als je aannam wat hij er van vond en vooral nergens aankomen zonder toestemming. Toch was de verkoper heel vriendelijk zorgde goed voor de koffie en deed zijn best. Maar zijn insteek is gewoon de mijne niet. Dogmatisch denken met betrekking tot saxofoons is toch wel iets heel raars. Reparaties werden alleen uitgevoerd aan saxen die daar  gekocht waren...Ook in Rotterdam heeft een verkoper gezeten die dat deed....Ikvind dat heel onsymphatiek.

Wat mij betreft is hiemee weer aangetoond dat de aanwezigheid van een prof. bij het uitzoeken van een sax onontbeerlijk is. Zeker wanneer je als beginneling in zo'n zaak terecht komt. Zo'n prof prikt overal gelijk doorheen en beoordeelt de saxen op zich en laat die praatjes voor wat ze zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat we stiekem best gelachen hebben.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat het me nu ook absoluut niet alleen was gelukt. Het beoordelen of je een geluid mooi of lelijk vind is nog het minst moeilijke en zelfs dat valt niet mee. Ik ben als eerste gaan spelen en ik toets mijn reactie op wat ik in eerste instante hoor aan de reactie van mijn docent. Daar krijg ik dan een bevestiging van mijn eigen oordeel. Maar wanneer ik dan een sax heb die ik niet gelijk vind hebben wat ik zoek, is het moeilijk om te bepalen waarom ik dat dan vind. Misschien komt het wel omdat ik zojuist een andere gespeeld heb. En bij de tiende noot begin ik eigenlijk al te wennen aan dat andere geluid. Met zijn ervaring haalt hij gelijk alle klankkarakteristieken eruit en laat je daar dan zelf naaar zoeken. Het is echt heel leerzaam. Maar goed, ik ben er onderhand echt van overtuigd dat hij een lot uit loterij is en dat niet iedereen over zo iemand kan beschikken.
Wat ook wel een leuke ervaring is, is dat ik nu veel meer in staat ben om een heleboel dingen zelf te beoordelen en dat was zo'n 7 jaar geleden wel anders.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #6 on: 23 June 2008, 15:37:28 »
Quote from: "Pieter"
Wat ook wel een leuke ervaring is, is dat ik nu veel meer in staat ben om een heleboel dingen zelf te beoordelen en dat was zo'n 7 jaar geleden wel anders.

Wat is er dan mis met mijn schoenen  :?:

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 23 June 2008, 15:59:52 »
Daan, je bent best scherp!!! :-D

Offline jeebee50

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #8 on: 23 June 2008, 16:18:04 »
Mooi verhaal, leuk dat je de moeite neemt om zo uitgebreid te verhalen over je bevindingen in winkels. 8)
Het valt inderdaad niet mee om als beginneling te beoordelen wat er wel of niet goed is aan een sax, want ja je hebt hele mooie nieuwe glimmende voor 350 euro en hele oude voor 3.000 euro.
-- To sax or not to sax, that's no question --

Alt sax Selmer SA 80-II jubilee, mondstuk Selmer Claude Delangle, rieten: van Doren Jazz 2,5

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #9 on: 23 June 2008, 22:56:29 »
Quote from: "Daan"
Mooi verhaaltje, en waar heb je uiteindelijk de sax gekocht? :)

Adams

Offline Jeroen Conn

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #10 on: 23 June 2008, 23:20:58 »
Heb ook goede ervaringen met HB en Adams. Bij HB is het wel lastiger om alles goed te beoordelen omdat de kamertjes zo klein zijn. Bij Adams krijg je een hele zaal tot je beschikking.

Je slechte ervaring lijkt op dezelfde ervaring die ik had 'ergens in regio Den Bosch', althans vanaf het moment dat de eigenaar weer terug kwam in de winkel. Ik noem geen namen natuurlijk.

Geloof jij trouwens in het 'inspelen' van een sax. Ik hoorde van een zeer goede saxofonist dat het materiaal van je sax verandert onder invloed van hoe je speelt. Had te maken met trillingen die langzaam maar zeker het metaal vermoeien. Ben altijd een beetje sceptisch hierover maar ergens zat er wel iets in zijn verhaal.
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface

Offline FB

• Member
  • *
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #11 on: 23 June 2008, 23:27:54 »
Even een nuance:
stel je bent een kleine winkel en verkoopt saxen die je eerst zelf hebt moeten betalen. Dan heb je dus bij wijze van 15 saxen staan die jouw eigendom zijn en uiteindelijk binnen een bepaalde tijd moeten worden verkocht, anders kun je je tent wel sluiten.Die saxen zijn al betaald. Ik kan mij er iets bij voorstellen dat je dan enigszins terughoudend kan zijn in het door Jan en Alleman laten bespelen van die saxen.
Iedereen wil een nieuwe sax die ook werkelijk nieuw is.
En als je geen 100 saxen in een jaar verkoopt is ieder schade aan een nieuwe sax een schadepost..en daar moet je als kleine winkel niet te veel van hebben.
Hoeveel mensen zitten er niet aan de nek te wrikken ipv te draaien met beleid? Dus even als winkelier het mondstuk er op zetten zie ik gewoon als zorg voor je eigendom.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #12 on: 24 June 2008, 07:25:06 »
Quote from: "Jeroen Conn"
Geloof jij trouwens in het 'inspelen' van een sax. Ik hoorde van een zeer goede saxofonist dat het materiaal van je sax verandert onder invloed van hoe je speelt. Had te maken met trillingen die langzaam maar zeker het metaal vermoeien. Ben altijd een beetje sceptisch hierover maar ergens zat er wel iets in zijn verhaal.

Ik zie het als het verdwijnen van spanningen uit het metaal door de vibraties van het spelen. Het zelfde als ze met dat cryonizen willen bereiken..

Ik lees het meer, en ook van mensen waarvan ik vind dat ze er wel verstand van hebben..

Ik neem zomaar aan dat hier wel iets in zit.

Maar ik zou er wel eens wetenschappelijk bewijs van willen zien
(Wat waarschijnlijk nooit zal kunnen vanwege teveel variabelen)

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #13 on: 24 June 2008, 07:50:25 »
Het blijven dingen voor tussen onze oren  :-D .

Quote from: "Jeroen Conn"

Moleculen zijn naar mijn idee altijd in beweging.
Als je kijkt naar oude sieraden van de Egyptenaren bijvoorbeeld.
Dan kan je wel denken van wat een mooie soldeernaden... Maar dat komt omdat je er helemaal niets meer van ziet van die soldeernaad.
Zo schijnt het ook te kunnen zijn als je een stukje puur goud in de kluis legt en het na een aantal (miljoen?) jaar open doet dat het dan verdwenen is. Ik vind dit soort dingen altijd lastig met die moleculen maar ik geloof er wel in.

Quote from: "the martin"
Ik zie het als het verdwijnen van spanningen uit het metaal door de vibraties van het spelen. Het zelfde als ze met dat cryonizen willen bereiken..

Dat Cryonizen is dat die methode van die vriezer? Wat ze bij Adams toepassen?

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #14 on: 24 June 2008, 07:54:18 »
Quote from: "FB"
Even een nuance:
stel je bent een kleine winkel en verkoopt saxen die je eerst zelf hebt moeten betalen. Dan heb je dus bij wijze van 15 saxen staan die jouw eigendom zijn en uiteindelijk binnen een bepaalde tijd moeten worden verkocht, anders kun je je tent wel sluiten.Die saxen zijn al betaald. Ik kan mij er iets bij voorstellen dat je dan enigszins terughoudend kan zijn in het door Jan en Alleman laten bespelen van die saxen.
Iedereen wil een nieuwe sax die ook werkelijk nieuw is.
En als je geen 100 saxen in een jaar verkoopt is ieder schade aan een nieuwe sax een schadepost..en daar moet je als kleine winkel niet te veel van hebben.
Hoeveel mensen zitten er niet aan de nek te wrikken ipv te draaien met beleid? Dus even als winkelier het mondstuk er op zetten zie ik gewoon als zorg voor je eigendom.

Ik kan me dat vanuit het oogpunt van de winkelier prima voorstellen,maar...ik ben een klant en klanten houden geen rekening met de omstandigheden van de winkelier. Die verkoper had zo'n anderhalf uur naast ons moeten blijven staan om steeds de mondstukken te verwisselen want het is erop en eraf, mijn mondstuk en daarna mijn docent, en dan toch nog even die sax, en dan wil ik nu die en speel jij nu eens dan zal ik luisteren.... Komt er dan nog een klant in die winkel dan wordt dat voor beide klanten heel vervelend. Bovendien moet je als verkoper je klant een beetje in kunnen schatten.

Hoe klein je zaak ook is, je verlies moet je kunnen nemen. Uiteindelijk vertaalt zich dat in een betere klandizi.