Bij mijn zoektocht naar mijn nieuwe sax heb ik 3 belangrijke saxofoonwinkels aangedaan. Met 2 winkels heb ik heel positieven ervaringen nl Harry Bakker en Adams.
HB had een heleboel Selmers, ik vind als je er zo'n 20 hebt staan, alleen al aan alten dan mag je dat toch wel ruim noemen. Aan alle saxen mankeerde echter wel wat en er was er geen 1 waarvan je kon zeggen, Ja die springt er tussen uit.
Adams, een mooie hele ruime winkel, had ook zoveel saxen en een heel comfortabele oefenruimte. En die saxen waren over het algemeen allemaal wel de moeite waard. Mooie saxen, niet altijd wat ik zocht, maar wel met karakter. Dat zegt niet voor of tegen een bepaalde winkel, als winkelier ben je afhankelijk van hetgeen je geleverd krijgt.
Deze winkels hebben als grootste voordeel dat je met al deze saxen gewoon je gang kan gaan. Je sluit jezelf er mee op en je pakt ze uit, sommige zaten nog in het plastic, je pakt ze weer in, speelt ze allemaal door elkaar, pakt nog eens wat terug en geen verkoper die zich ermee bemoeit. Als er al over verschillende materialen gepraat wordt is het wat prof. saxofoonspelend nederland gebruikt en hun ervaringen ipv de mening van de verkoper. Er wordt je geen mening opgedrongen.
We hebben ook nog een klein winkeltje bezocht, en ook de saxen daar uitgeprobeerd, maar daar ben je, als leek, aan de grillen van de verkoper overgeleverd. Best nog wel een respectabele vooraad van 6 alten en 1 oude sax. Natuurlijk heeft die onze belangstelling, hij werd even uit de kast gehaald, even voor onze neus mee gezwaaid en de verkoper vertelde ons dat dat echt niks was want een oude sax, ja, ergonomisch niet best en de stemming van oude saxen is slecht. En de klank die ik zocht kon ik vinden tussen de serie II en III want die hebben een scherpe klank......
Hij zette 1 sax in het rek, ik mocht er niet zelf mijn mondstuk opzetten, dat deed hij en die mochten we proberen.
Hij zette de sax terug en pakte vervolgens de volgende. Nou ja, zo ging dat door. Op die manier kun je niet werken. De verkoper drong in alles zijn mening op en bepaalde voor ons wat wij wel en niet mochten proberen. Het is hier al eens eerder aan de orde geweest. Wij gaan er nooit meer heen. Nare winkel.
Harry Bakker en ook Adams zijn heel klantgericht en objectief over hun saxen. Wat nog een beetje mankeert is dat ik bij mijn belrondje andere informatie kreeg over hun voorraad dan dat er in werkelijkheid aanwezig was.
Fijne winkels! Zal ik altijd aanbevelen! Ik zal er, in ieder geval voor mezelf, niet zo snel meer komen.