Main Menu

mijn "bijna" nieuwe aanwinst

Started by stakkertje, 23 December 2008, 22:07:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

stakkertje

Hallo allemaal,
Ik heb sinds vandaag een andere sax onder mijn hoede! Ik had al een stagg, maar sinds ik me verder ben gaan orienteren merkte ik dat er toch heel wat beters te krijgen is. Vandaag dus nog een stuk of 15 uitgeprobeerd, van rond een budget van 1000 euro. Dit vond ik toch een reelere prijs tov de selmer die ik had gezien ( 2700 euro!) aangezien ik nog niet zo lang speel en het nog te moeilijk vind naar wat voor soort geluid ik toe wil.
Ook daarom heb ik besloten de sax te huren zodat ik hem eerst een poos kan uitproberen. Het is een yanagisawa geworden, blaast makkelijk aan en is wat lichter in gewicht. Ik weet niet zeker wat voor type het is maar hij heeft in ieder geval een gravure met astro. Verder staat er een nummer op nml A 4   671156, dus ik denk dat het type A4 is, toch?  Ik heb gezocht naar het jaartal maar de serienummers die ik kon vinden beginnen met 001etc. Weet iemand hoe dit zit?
Maar goed mijn belangrijkste vraag: wat vinden jullie van deze sax om hem eventueel aan te schaffen??? :-k
Groetjes, stakkertje

Edward

Een Yanagisawa is altijd beter dan een Stagg . De goekope chineesjes staan erom bekend dat het gemaakt is van zwak materiaal . Je kan zo kleppen verbuigen ea .
Yanagisawa is een maker van goede saxen . Ik weet dat ze een sopraansax hebben die volgens kenners beter is dan de sopraansax van Selmer . Maar Yanagisawa maakt natuurlijk goedkopere modellen en zeer dure .
Ik heb eens een Selmer tenor SA 80 1 verkocht aan iemand die een Yanagisawa tenor had . De Selmer tenor klonk mooier , maar de Yanagisawa klonk ook best mooi .
Maar als je 1000 euro te besteden hebt zou je ook vintage saxen erbij kunnen proberen . Zoals van Conn of Martin , Buescher . Je kan dan zelf ervaren wat voor jou op dit moment het fijnste zal zijn .
Trouwens ik weet iemand die een Conn Shooting Star uit 1955 verkoopt die goed spelende is voor 300 euro .
Ik vind die Shooting Star echt te gek klinken , en ik heb zelf een Conn 6M . Maar mijn Conn 6M klinkt natuurlijk mooier maar die Shooting Star heeft ook een topgeluid . Ik ken een ander iemand die een Shooting Star uit 1959 heeft en die klinkt minder mooi . Je kan ook bijv bij Louis Doomerik verschillende vintage saxen proberen .
En dan kan je nieuwe moderne saxen zoals Yanagisawa ea beter vergelijken . Je kan voor jezelf dan een betere afweging maken . Het is mogelijk om rond de 1000 euro een topsax van je dromen te kopen . Maar dat is dan altijd een 2e hands modern of vintage saxofoon .
In ieder geval succes met je zoektocht ! =D>
Alt Conn Naked Lady 6M - 1934
Alt Martin Handcraft 111 - 1928
mondstukken : Brilhart Hard Rubber 4 - 0,76 , Brilhart Tonalin 8 , Brilhart Persoline S5 , Brilhart Level Air Metal 7 .

Thijs Leuven

Alles is al zo'n beetje gezegd...

Wat is hier nog aan toe te voegen?

- Natuurlijk kwestie van smaak. Wat vind jij mooier om te zien en om te horen? Vintage of modern?
- Moderne toeter zal makkelijker spelen dan oude toeter, mits het een goede moderne toeter is. Intoneren gaat hoogstwaarschlijk beter.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

the martin

Jongens......

En Janagisawa A4 IS een vintage sax..
Professionele sax zover ik weet..
Kopie van een Selmer MKVI maar dan een erg goede (zover ik weet  8) )

Beetje tegenstrijdige historie (Eerst A3 dan A5 dan A4 :?:hier:
http://www.elthamwoodwind.com.au/yanagi ... story.html

dc_sax

Ik zou ook nog even de tuner erbij pakken voordat je tot aanschaf over gaat. Bij vintage saxen is de intonatie niet altijd perfect. Om leuk met anderen samen te kunnen spelen is het wel prettig als je minimaal dezelfde intonatie hebt. Je kan natuurlijk compenseren met  je embouchure, maar dat vergt wel enige oefening.
ProSax vintage, Otto Link super tone master 6, VanDoren Traditional 2.5

stakkertje

Haha, the Martin:ik moet inderdaad wel een beetje glimlachen nu ik je berichtje lees, heb me gister tot diep in de nacht rot gezocht wat voor een ding ik nou eigenlijk in huis heb gehaald, ik had zelf namelijk ook het idee dat ie er aardig verweerd uitziet en dus wat ouder is. Maar door de andere berichtjes was ik toch in de war gebracht. Ik vind zelf namelijk dat een oudere sax er veel mooier uitziet, lekker doorleefd, maar dat is natuurlijk een persoonlijke smaak.
Ik ga vanavond inderdaad maar eens het stemapparaat erbij halen, kijken wat ie doet, alhoewel ik met mijn staggje al wel wat gewend was om te moeten werken om een goede intonatie te krijgen :lol:
Wat ik verder over de sax heb kunnen vinden is dat het waarschijnlijk een stencil is, uit de beginperiode van yanagisawa, zo rond 1970, en dan door astro verhandeld. Zou dit zo'n beetje kunnen kloppen?
groetjes, stakkertje

Thijs Leuven

Hehe, foutje!  :-D

Als ik Yanagisawa lees denk ik meteen aan moderne saxen.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Henk de Gans

dit alles zo gelezen hebbende vind ik de naam "stakkertje"wat misplaatst :lol:  :lol:
sedert 26-6-2008
Tenorsax: Yamaha YTS 475/Otto Link OLR-404-5*
riet: Fibracell 3.5

stakkertje

Hm, denk inderdaad dat ik mijn naam maar eens aan ga passen  :oops: , was namelijk een verbastering nav mijn eerste sax: staggertje......  Maar ja, houdt wel risico's in natuurlijk, kunnen jullie me vast niet meer terug vinden!!!

harpje

Quote from: "stakkertje"Hm, denk inderdaad dat ik mijn naam maar eens aan ga passen  :oops: , was namelijk een verbastering nav mijn eerste sax: staggertje......  Maar ja, houdt wel risico's in natuurlijk, kunnen jullie me vast niet meer terug vinden!!!
neem je de naam: huppeldepup v/h stakkertje  :-D  Kan IEDEREEN je terug vinden

Thijs Leuven

...Jij gaat er van uit dat een sax van 1000 euro slecht is?  :? Moet je mijn Conn eens uit komen proberen, die kostte mij toen 1200 euro, die laat qua sound jouw selmer alle hoeken van de kamer zien!  :wink:

Amanda

Zo kostte mijn Yana alt van nog geen jaar oud 1500 euro.
En het is werkelijk een geweldige sax!
Prijs zegt helemaal niks ;)
Soms leuk je nou eenmaal tegen iets leuks aan wat ook nog eens goed blijkt te zijn.

Stagg ben ik zelf niet kapot van. Ze spelen vaak zwaar en applicatuur loopt stroef.
Tenminste van de Staggs waar ik eens op heb geblazen.
Als je een niet te dure sax wilt om te beginnen kun je beter eens kijken naar een Yamaha, Selmer Bundy (ik heb er 1 te koop  :-D ) of Jupiter.
Ga je een prijsklasse duurder zijn Yanagisawa (2dehands) of Le Monde interessante merken.
En verder heb je natuurlijk de nieuwe Yana's of Selmer.
Voor 500 euro heb je een leuke studiesax. Weliswaar 2dehands. Maar wel saxofoons waar je het goed op kan leren en waar je jaren mee vooruit kan.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

the martin

Quote from: "roosen".....maar als deze rond de 1000 euro zit is het waarschijnlijk niet veel soeps.....
:smt044  :smt044  :smt044

Ik zou zeggen hou die gedachte vast  :twisted:

Op die manier blijven mijn favoriete toetertjes betaalbaar  8)

deHerbergier

Quote from: "Amanda"Voor 500 euro heb je een leuke studiesax. Weliswaar 2dehands. Maar wel saxofoons waar je het goed op kan leren en waar je jaren mee vooruit kan.

Inderdaad, heb nog een leuke te koop staan: New York Symphonic: http://link.marktplaats.nl/216483617.

Voor 500 mag je hem hebben. :)

Tony

Humor :)

Ik sluit me bij the Martin aan. Goed vasthouden die gedachte :)