Main Menu

Jouw voorbeeld!

Started by stijn, 16 April 2009, 09:15:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

stijn

Dag allen,

Beantwoord deze vragen even, kan leuke tips opleveren!  :)

1. Als je er één moet noemen, welke saxofonist is dan je favoriet/grote voorbeeld?
2. Waarom vind je hem/haar zo goed? dus wat spreekt je met name aan in deze saxofonist?
3. Hoe zou je zijn/haar sound omschrijven?

Ralph

1. Als je er één moet noemen, welke saxofonist is dan je favoriet/grote voorbeeld?
Wie het eerste in mij op komt, is Benjamin Herman. Super vet om te luisteren :D Maar als ik puur kijk naar wie mijn voorbeelden zijn, kom ik meer uit op Charlie Parker en Cannonball Adderley, maar bijvoorbeeld ook Justin Robinson (uit de band van roy hargrove) ;)
2. Waarom vind je hem/haar zo goed? dus wat spreekt je met name aan in deze saxofonist?
Over Benjamin Herman dan maar: Enorm veel persoonlijkheid! Het is een enorme mafkees en dat hoor je terug in zijn spel. Scheurende geluiden, vette licks en enorm veel noten! Ook de nummers die hij maakt vind ik heel vet. Het heeft altijd iets extra's wat je nergens anders hoort.
Recht voor z'n raap, spits, zuiver en toch vol. Snap niet hoe hij dat voor elkaar krijgt met zo'n Rico plank 5!
To be or not to be... funky!

The Martin Committee '67 alt | Otto Link 8*

Jazz.jr.rob

Benjamin Herman en charlie Parker kwamen natuurlijk ook gelijk in me op, maar mijn echte grote voorbeeld is Maceo Parker.

Z'n stijl van spelen bevalt me heel goed, de muziek die hij speelt zit gewoon vol energie enzo (vast overgenomen van zijn optredens met James Brown) en als hij speelt zie je gewoon dat hij staat te genieten.

Funky, tricky, ontspannen, het klinkt allemaal zo simpel, maar dat is het niet.
alt: Selmer Reference 54, Mondstuk: Meyer 8 Riet: Rico Jazz Select 3S
Tenor: Conn 10M Lady face (\'39), Mondstuk: Ponzol vintage 105 Rico Jazz select 3S

Maaarten

1. John Coltrane (zoals velen al 100X van mij gehoord hebben)

2. Ik heb hem 'm leren kennen toen ik 10 was dankzij mijn tante.
Zijn stijl was veelzijdig, van ballads tot avantgarde. Hij kon zowel liefdevol klinken, maar ook uitstekend frustraties, en ernst uiten in zijn stukken. Ook zijn persoon en levensloop zijn erg interessant; niet zonder problemen, maar altijd blijven vechten, en op het laatst er het beste van maken!

3. Een tikkeltje koude klank (alhoewel hij weldegelijk warm kon klinken, in zijn ballads, en het ligt ook aan de opnames), maar wel iemand die alles uit de sax haalde.
De laatste 10 jaar van zijn leven deed hij bijna niks anders dan toeteren, en stukken uitdenken. Zijn optredens worden dan ook weleens een ideeenwaterval genoemd.

deHerbergier

1. Steve Lacy

2. De beste sopraansaxofonist aller tijden. Loepzuiver, beheerst, eenvoudig en perfect.

3. Klank is koel, droog en vol. Hij klinkt ontspannen, eenvoudig en perfect, maar wat hij speelt is alles behalve eenvoudig en ontspannen.

Maaarten

Lacy was idd een goede saxofonist, heb even op youtube gekeken.

deHerbergier

Quote from: "Maaarten"Lacy was idd een goede saxofonist, heb even op youtube gekeken.

En met dank aan zijn boek kan ik nog regelmatig wat van hem leren. ;)

Thijs Leuven

Pfoe... ik zou echt niet één saxofonist kunnen opnoemen die ik als voorbeeld heb.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Maaarten

jezelf toch? :-D

idd, er zijn veel erg goede toeteraars

stijn

Michael Brecker
Zijn veelzijdigheid en avontuurlijkheid qua nieuwe technieken op de tenorsax. Hij kon op een niet-ordinaire manier zoete ballads spelen maar was ook fantastisch in altissimo, multiphonics en bebopimprovisatie en wat al niet. Een held dus.
Moeilijk te omschrijven...warm met een randje, gecontroleerd zeer GROOT geluid maar zonder ordi te worden.

jupialto

1. Wayne Shorter

2. Vanwege zijn veelzijdigheid (jazz; jazz-rock; sopraan + tenor)

3. Lyrisch en soms ietwat ingehouden (verwacht je "dit", komt er niets of iets anders; erg sterk), maar altijd gevoelig van toon.
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Thijs Leuven

Quote from: "Thijs Leuven"Pfoe... ik zou echt niet één saxofonist kunnen opnoemen die ik als voorbeeld heb.

Dat kan ik nog steeds niet, maar ik moet zeggen dat ik na een cd van Yuri Honing die ik laatst gekocht heb (had er al meerdere) me opeens realiseerde wat voor ontzettend goede saxofonist het is. Prachtig geluid over het hele bereik, goede techniek, mooie soloconcepten, aparte stijl, super benadering van muziek etc etc etc

Een geweldige saxofonist die tot een van mijn voorbeelden gerekend mag worden!  8)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

JR

Tsja, tot een maand geleden had ik Ferus Mustafov gezegd . .
maar u toch echt Anistar (Harel el Shachal )

Kijk maar op myspace, echt grandiooooos ;)
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

harpje

Quote from: "jupialto"1. Wayne Shorter

2. Vanwege zijn veelzijdigheid (jazz; jazz-rock; sopraan + tenor)

3. Lyrisch en soms ietwat ingehouden (verwacht je "dit", komt er niets of iets anders; erg sterk), maar altijd gevoelig van toon.

Jupialto, ik sluit me helemaal bij je aan. vooral toen hij speelde met Hancock (piano), Dave holland(double base) en Blade (drums) op Northseajazz. Dat concert was onvergetelijk. jammer dat hij dit jaar niet op Northsea was. Ik ben echt een groot fan van hem. Zo'n mooie toon. Nooit doet hij iets teveel. Zijn composities en improvisaties geven je altijd energie.

jupialto

[/quote]
Jupialto, ik sluit me helemaal bij je aan. vooral toen hij speelde met Hancock (piano), Dave holland(double base) en Blade (drums) op Northseajazz. Dat concert was onvergetelijk. jammer dat hij dit jaar niet op Northsea was. Ik ben echt een groot fan van hem. Zo'n mooie toon. Nooit doet hij iets teveel. Zijn composities en improvisaties geven je altijd energie.[/quote]

Always nice to find a soulmate :D

Welke CD's of platen heb jij van hem?
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"