klarinet mondstuk op altsax

Started by mattim, 28 February 2010, 14:09:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mattim

De altsaxofonist, naast mij in het orkest, speelt sinds een paar weken met een kristallen klarinet mondstuk op zijn altsax (Selmer SA II verzilverd). Het geluid is daardoor heel anders. Het is warm en zwoel maar vooral soft, zonder power te verliezen. Het geluid mengt uitstekend, voor mijn gevoel wat te goed. Hij dreigt in het geheel weg te vallen. Normaal heeft hij er een Meyer 7MM op en daarmee valt hij beslist niet weg in het geheel.
Ik vind het toch een heel bijzonder effect.

Zijn er onder ons meer alt saxofonisten die met klarinetmondstukken hebben geƫxperimenteerd. Zo ja, wat waren jullie bevindingen?
Alt: Selmer SA 80 II, Meyer 7SS, Steuer nr. 2,5, BG standard
Tenor: Keilwerth ST-90 II, OL STM 7, V16 2,5

Tony

Nooit van gehoord. Stemt 't nog wel?

mattim

Ik heb er geen tuner bij gehad maar tijdens het spelen klinkt ie over de hele linie zuiver.

Ik vond het eigenlijk ook wel raar omdat een klarinet mondstuk beduidend korter is. Je kunt het mondstuk dan wel wat "langer" zetten maar gevoelsmatig zou ik zeggen dat het aan de interne steming van de sax afbreuk zal doen.
Alt: Selmer SA 80 II, Meyer 7SS, Steuer nr. 2,5, BG standard
Tenor: Keilwerth ST-90 II, OL STM 7, V16 2,5

Maaarten

lijkt mij ook een beetje gewaagd, qua stemming. Ik worstel al genoeg met mijn eigen mond en alles. :-D
Als een mondstuk of hals de sax  1 toon correct produceert, hoeft dat voor de rest van het register niet zo te zijn.
Daarom heeft het bijvoorbeeld geen zin om een high pitch sax een langere hals te geven. De sax zal dan slechts in een beperkt bereik een fraaie low pitch zijn.

Ik acht de kans klein dat een klarinetmondstuk goed op een altsax past, tenzij je zelf de stemming met je mond en keelstand kunt corrigeren. Maar zou je dat moeten willen....

PS wie het niet met me eens is zeg het gerust. Genoeg C melodies met een alt mondstuk.

jupialto

Quote from: "Maaarten"lijkt mij ook een beetje gewaagd, qua stemming. Ik worstel al genoeg met mijn eigen mond en alles. :-D
Als een mondstuk of hals de sax  1 toon correct produceert, hoeft dat voor de rest van het register niet zo te zijn.
Daarom heeft het bijvoorbeeld geen zin om een high pitch sax een langere hals te geven. De sax zal dan slechts in een beperkt bereik een fraaie low pitch zijn.

Ik acht de kans klein dat een klarinetmondstuk goed op een altsax past, tenzij je zelf de stemming met je mond en keelstand kunt corrigeren. Maar zou je dat moeten willen....

PS wie het niet met me eens is zeg het gerust. Genoeg C melodies met een alt mondstuk.

Ik twijfel zelf een beetje over mijn alt-mondstuk (Ben Davis Vocaltone) die weliswaar erg spicy klinkt, maar een erg korte schacht heeft; daarbij lekt het riet wel stevig aan de zijkanten (heb ik met mijn tenor hoegenaamd geen last van). Dat lekken kan ook wel liggen aan de lig (zie geen specifieke merk-kenmerken), maar ik wil daar nog es mee gaan "experimenteren". Zo nu en dan vraag ik mij wel es af of het geen klarinet-mondstuk is......
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Maaarten

een korte schacht zegt niet alles. Een selmer super session heeft dat ook.

als de tafel vlak is mag het niet langs het riet lekken. Een merkloze binder is geen probleem, zolang ie goed is.
Of lekt ie langs de rails van het raam?

jupialto

Quote from: "Maaarten"een korte schacht zegt niet alles. Een selmer super session heeft dat ook.

als de tafel vlak is mag het niet langs het riet lekken. Een merkloze binder is geen probleem, zolang ie goed is.
Of lekt ie langs de rails van het raam?

Het lijkt alsof het riet te smal is, dus ligt niet volledig op de rails. De rails zijn wel vlak, maar ik verdenk de lig van het tegenwerken.
groet, Menno

Maaarten

klarinetrietjes zijn smaller, bij de Bb klarinet dan :?

maar mss raakt de lig het riet alleen in het midden van het riet ja.

harpje

Lijkt me toch wel raar spelen met een klarinetmondstuk op de sax. Bij een sax moet je recht door het mondstuk spelen terwijl je bij een klarinet eigenlijk tegen de baffle aan speelt. En past hij dan wel op de hals? Saxhalsen zijn roch smaller dan de tonnetjes van een klarinet. En dan speelt hij op smallere rieten. Mondstukken franse baan zijn wat breder dan duitese baan maar toch. Het lijkt me heel vreemd. Ik zal eens een klarinet mondstuk op mannies altsax zetten.  :-D

jupialto

Quote from: "harpje"Lijkt me toch wel raar spelen met een klarinetmondstuk op de sax. Bij een sax moet je recht door het mondstuk spelen terwijl je bij een klarinet eigenlijk tegen de baffle aan speelt. En past hij dan wel op de hals? Saxhalsen zijn roch smaller dan de tonnetjes van een klarinet. En dan speelt hij op smallere rieten. Mondstukken franse baan zijn wat breder dan duitese baan maar toch. Het lijkt me heel vreemd. Ik zal eens een klarinet mondstuk op mannies altsax zetten.  :-D

Ben nieuwsgierig naar je ervaringen....
groet, Menno

harpje

ahum ik moet het nog steeds uit proberen. Heb het zo druk met repeteren en optredens dat het er nog niet van gekomen is. Ga het morgen meteen uitproberen.  :oops:

Maaarten

@ Frits. Dat dacht ik ook even ja. Een Bb klarinet mondstuk gaat 'in' de buis. :?
Of past dat binnenwerk op zijn beurt weer 'om' de altsax hals? Niet geheel onmogelijk denk ik.

jupialto

Ja, als ik dit plaatje zie, dan kan ik maar 1 conclusie trekken: mijn mondstuk is exclusief voor de sax. :oops:

Dank voor uw wijze lessen (Maarten/Frits) =D>
groet, Menno

the martin

Quote from: "Frits"Maar nou wil wel een plaatje zien van dat exclusieve mondstuk. Zit dat er in?
:-D

Maaarten