Author Topic: Dinant 13 November, viering geboortedag A. Sax.  (Read 6401 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline k317

• Member
  • *
Re: Dinant 13 November, viering geboortedag A. Sax.
« Reply #15 on: 04 April 2010, 22:15:45 »
't Wordt nog druk in Dinant.
Dit vond ik op Marktplaats: http://link.marktplaats.nl/336136863
Groeten, Karin

S: Selmer series III (nr. 588xxx) en voor de kids een Roy Benson by Dixon (nr. 959xxx; gebogen model) A: Selmer SA80 Serie II (nr. 496xxx) T: Selmer Mark7 \'79 (nr. 291xxx) en een Jupiter 787 voor de boerenkapel Plus: Maestro fluit, Jaeger piccolo, B&M Champion trompet en Indiaase poc

Zoot

• Guest
« Reply #16 on: 05 April 2010, 00:01:31 »
Quote from: "k317"
't Wordt nog druk in Dinant.
Dit vond ik op Marktplaats: http://link.marktplaats.nl/336136863

mooie  :shock: ouwe sax............ maar die bedoelde je vast niet    :? ........
in 2006 waren er zon TWAALFHONDERDENTACHTIG  saxofonisten die aan het concert meededen........
dit jaar moet 1500 toch haalbaar zijn..........    jij komt toch ook?

jetteketet

• Guest
« Reply #17 on: 08 April 2010, 09:25:15 »
Quote from: "Thijs Leuven"
Spijtig dat Dinant niet wat dichterbij ligt... Misschien met wat zuidelijke forummers er naar toe gaan?  8)

Tja daarom is een overnachting niet gek bedacht

jetteketet

• Guest
« Reply #18 on: 08 April 2010, 09:26:44 »
Quote from: "ferrytaile"
Dat is opzich wel een tof idee!!
Goed moment om daar iets aan te doen, en om samen te gaan........
Alleen... ik ken niemand.

jetteketet

• Guest
« Reply #19 on: 08 April 2010, 09:29:03 »
Quote from: "Zoot"
Quote from: "zomertje"
Klinkt wel leuk, kunnen we niet met een groepje forummensjes gaan? Alleen vind ik veel minder leuk :)

Het is bijna(?) weer tijd voor de Vierjaarlijkse herdenking van de geboorte dag van Adolph Sax ( Antoine-Joseph (Adolphe) Sax (Dinant, 6 november 1814 - Parijs, 4 februari 1894) en waar kan dat beter dan in Dinant. Vier jaar geleden, (ik speelde letterlijk  misschien net twee / drie weken mét een sax, ) waren wij er ook bij.
De reis, (in twee dagen, onderweg overnachten in een formule1 motel)  was al een beleving op zich, (een schitterend landschap, bergje op, bergje af en dat dankzij de tomtom die door een foute instelling ons niet over de snelweg stuurde ) maar daar zal ik je niet mee vermoeien..........

Wij waren lekker vroeg, dus hadden alle tijd om het stadje te bewonderen, alles stond in het teken van Sax. Zijn geboortehuis ( zou worden omgebouwd tot museum ) had de "etalage" vol staan met "iets wat later een sax zou worden" Zelf zat hij lekker op een bankje voor het huis ( eh :? ohja....  een beeld ). De bakker aan de A. Sax Reu ( zoiets, mijn frans gaat niet verder dan Ooievaar, en paraplu ) had gebak met sax, een kadowinkel allemaal kleine saxjes als oorbel of hanger. De bladroosters in de straat zijn versierd met muzieknootjes.........    en het hoogtepunt........      een sax van twee meter hoog ergens op een pleintje. Leuk stadje. ( ooit uit een berg gehouwen, of zoiets) en vandaag h e l e m a a l in het teken van Sax.

Speciaal voor de A.Sax dag was er ook een grote tent, een saxleverancier, wat boeken en ook wat museumstukken werden hier tentoongesteld. Ook waren er wat miniconcertjes door deze en gene........  We hebben een museum bezocht.....
Zo rond een uur of vijf werd het al wat drukker op het "verzamelplein"  hier werden de tenoren van de alten en de sopranen gescheiden en begon de optocht.... Honderden saxfonisten in een lange slinger door de stad, evenzoveel mensen aan de kant........ wat een happening. Een vent op een sopraan probeerde verschilende mensen over te halen een duetje met hem te doen, anderen spelen met een hele groep een leuk deuntje,.........  weer anderen hadden lampjes in en om de sax om de feestvreugde te verhogen ( ahum)  ......   Op een groot plein werd een heel toneelstuk opgevoerd, een stuk of wat oldtimers kwam langs en.........    een concert door T W A A L HO N D E R D V I J F T I G  saxofonisten......  Ik was meteen verslaafd.......... Toen kwam ik nog niet verder dan TOET, dit jaar ga ik toch proberen van TOET, toET                        =D>  =D>    

dus ja :lol:    kom maar, je mag  8) ( als je wilt ) met mij meelopen  8)
....een lang verhaal.... knip ;)

dus ja :lol: kom maar, je mag 8) ( als je wilt ) met mij meelopen 8)

Jahoor, wil best met jou meelopen :)
Dus dat ding invullen en je agenda blokkeren is de truc?
Ik loop in ieder geval mee....

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
« Reply #20 on: 08 April 2010, 17:50:30 »
Klinkt wel leuk, kunnen we niet met een groepje forummensjes gaan? Alleen vind ik veel minder leuk :)

Het is bijna(?) weer tijd voor de Vierjaarlijkse herdenking van de geboorte dag van Adolph Sax ( Antoine-Joseph (Adolphe) Sax (Dinant, 6 november 1814 - Parijs, 4 februari 1894) en waar kan dat beter dan in Dinant. Vier jaar geleden, (ik speelde letterlijk  misschien net twee / drie weken mét een sax, ) waren wij er ook bij.
De reis, (in twee dagen, onderweg overnachten in een formule1 motel)  was al een beleving op zich, (een schitterend landschap, bergje op, bergje af en dat dankzij de tomtom die door een foute instelling ons niet over de snelweg stuurde ) maar daar zal ik je niet mee vermoeien..........

Wij waren lekker vroeg, dus hadden alle tijd om het stadje te bewonderen, alles stond in het teken van Sax. Zijn geboortehuis ( zou worden omgebouwd tot museum ) had de "etalage" vol staan met "iets wat later een sax zou worden" Zelf zat hij lekker op een bankje voor het huis ( eh :? ohja....  een beeld ). De bakker aan de A. Sax Reu ( zoiets, mijn frans gaat niet verder dan Ooievaar, en paraplu ) had gebak met sax, een kadowinkel allemaal kleine saxjes als oorbel of hanger. De bladroosters in de straat zijn versierd met muzieknootjes.........    en het hoogtepunt........      een sax van twee meter hoog ergens op een pleintje. Leuk stadje. ( ooit uit een berg gehouwen, of zoiets) en vandaag h e l e m a a l in het teken van Sax.

Speciaal voor de A.Sax dag was er ook een grote tent, een saxleverancier, wat boeken en ook wat museumstukken werden hier tentoongesteld. Ook waren er wat miniconcertjes door deze en gene........  We hebben een museum bezocht.....
Zo rond een uur of vijf werd het al wat drukker op het "verzamelplein"  hier werden de tenoren van de alten en de sopranen gescheiden en begon de optocht.... Honderden saxfonisten in een lange slinger door de stad, evenzoveel mensen aan de kant........ wat een happening. Een vent op een sopraan probeerde verschilende mensen over te halen een duetje met hem te doen, anderen spelen met een hele groep een leuk deuntje,.........  weer anderen hadden lampjes in en om de sax om de feestvreugde te verhogen ( ahum)  ......   Op een groot plein werd een heel toneelstuk opgevoerd, een stuk of wat oldtimers kwam langs en.........    een concert door T W A A L HO N D E R D V I J F T I G  saxofonisten......  Ik was meteen verslaafd.......... Toen kwam ik nog niet verder dan TOET, dit jaar ga ik toch proberen van TOET, toET                        =D>  =D>    

dus ja :lol:    kom maar, je mag  8) ( als je wilt ) met mij meelopen  8)

Haha, brengt weer goede herinneringen naar me boven. Ik ben twee keer in Dinant geweest.
Ze hebben daar ook een mooie grote grot onder de Maas (die heel breed is) met van die stalagmieten enzo.
Natuurlijk ook de Citadell niet vergeten :) , op die berg ergens was ook een struisvogelbroederij. En ook bierbrouwerij Leffe.
Ik heb nog ergens foto's liggen, als ik ze vind scan ik ze wel en post ik ze. Jeetje 1250 saxofonisten :|
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #21 on: 08 April 2010, 17:59:24 »
Quote from: "Daan"
....En ook bierbrouwerij Leffe.

:shock: Leffe!  =P~  =P~  =P~
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
« Reply #22 on: 08 April 2010, 20:52:04 »
Hoe heette dat mooie café nou tegenover de kerk? Ook Leffe toch?
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
« Reply #23 on: 08 April 2010, 22:08:09 »
Ik twijfel nog, het is nog een eind weg om al echt vast te leggen om t hele weekend te komen...  :shock:
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #24 on: 08 April 2010, 22:51:15 »
Nee hoor, juist prima. Nu is dat weekend namelijk nog vrij.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline wendysax

• Member
  • *
« Reply #25 on: 10 June 2010, 16:42:53 »
klinkt leuk!
hoop er ook naar toe te kunnen.....

zie dat het hele festijn van 3 tot en met 13 november is... is het dan ook de moeite om hetweekend ervoor bijvoorbeeld al te gaan?
of is er dan niks aan?

nog ff vraagje:
ben nog niet zo lang bezig met de saxen en nu moet ik dus ook stukje geschiedenis weten, maar op wikipedia staat dat hij eerst de bassax uitvond? maar ik dacht eigk de bariton  :oops: wie helpt mij aan het juiste antwoord?

Zoot

• Guest
« Reply #26 on: 10 June 2010, 22:02:14 »
Quote from: "wendysax"
klinkt leuk!
hoop er ook naar toe te kunnen.....

zie dat het hele festijn van 3 tot en met 13 november is... is het dan ook de moeite om hetweekend ervoor bijvoorbeeld al te gaan?
of is er dan niks aan?

nog ff vraagje:
ben nog niet zo lang bezig met de saxen en nu moet ik dus ook stukje geschiedenis weten, maar op wikipedia staat dat hij eerst de bassax uitvond? maar ik dacht eigk de bariton  :oops: wie helpt mij aan het juiste antwoord?

in die week wordt een concours gehouden, als je daar aan mee doet of al die deelnemers wilt zien......   ( daarnaast is er ook wel één en ander te beleven in Dinant hoor ) zou ik er zeker een weekend voor uittrekken. Over dé uitvinding staat het hele internet vol en allemaal hebben ze een nét even ander verhaal. Deze vind ik persoonlijk wel leuk ( let op de cursor )
http://http://members.home.nl/marijkestuivenberg/Homepage/de_saxofoon/terug.in.de.tijd/17_act.htm
veel leesplezier en tot ziens in Dinant

Offline jeannet

• Member
  • *
« Reply #27 on: 10 September 2010, 22:37:36 »
Alle verhalen gelezen hebbende..... overweeg ik sterk om hier met toeter heen te gaan, lijkt me super!
Kan ik aansluiten bij een gezamenlijk initiatief ofzo, kwa vervoer, bus, hotel, etc? Een weekend Dinant lijkt me heel leuk, heb ik gelijk een excuus om af te zeggen voor de zoveelste Sinterklaasintocht (die staat op dezelfde datum gepland..)
Jeannet

harpje

• Guest
« Reply #28 on: 03 October 2010, 18:57:37 »
Op zich heb ik ook wel zin om eens er naar toe te gaan. Is het alleen maar lopen of gaan we met zijn allen ook nog een concert geven? Zo ja, hoe zit dat met de bladmuziek? Op het foldertje zag ik dat je je maar tot 15 september kon opgeven. het is nu oktober. Hoe zit dat. Op de site van dinant werd ik ook niet veel wijzer. We zouden in ieder geval samen kunnen gaan Jeannet?

Zoot

• Guest
« Reply #29 on: 03 October 2010, 22:02:51 »
Quote from: "harpje"
Op zich heb ik ook wel zin om eens er naar toe te gaan. Is het alleen maar lopen of gaan we met zijn allen ook nog een concert geven?     Het is een gezamelijke optocht door Dinant en daarna een concert met het alllergoooootste saxofoonorkest wat je je maar kunt bedenken ( bij de laatste editie een dikke 1200 man )    Zo ja, hoe zit dat met de bladmuziek?   De bladmuziek is inmiddels verstuurd......     Op het foldertje zag ik dat je je maar tot 15 september kon opgeven. het is nu oktober. Hoe zit dat. Hoe meer zielen hoe meer vreugd lijkt me.... Gewoon komen        Op de site van dinant werd ik ook niet veel wijzer. Maar ff mailen dan : [email protected]