Author Topic: Adams  (Read 66185 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Fons

• Member
  • *
Adams
« on: 05 April 2010, 20:59:49 »
Ik heb sinds kort het saxofoon spelen helemaal weer gevonden, na 5 jaar niks gedaan te hebben speel ik nu weer elke dag minimaal een uur.
Dus ik wilde mijn Selmer SA80 II een onderhoudsbeurt geven. Toevallig was ik in de buurt dus ben ik langs Adams gereden. Daar werd eerst de sax nagekeken en even later moest ik mee naar de reparateur want hij wilde me iets laten zien.

Dit had ik niet verwacht:
Hij liet zien dat mijn sax scheef was en opnieuw gericht moest worden. Hij vertelde dat de sax soms helemaal super speelde, maar soms voor geen meter, en dat klopt!
Dit omdat er speling zit in de asjes en klepjes doordat hij iets scheef staat.
Dus met pijn in mijn hart hem ik mijn Selmer daar achter gelaten, ik kreeg automatisch een leensax mee (Buffet Crampon SDA) en nu is het wachten....

Een supermooie grote zaak, en de mensen helpen je vriendelijk.

Binnenkort meer en zal dan ook meteen wat foto's plaatsen!

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
Re: Adams
« Reply #1 on: 06 April 2010, 07:37:33 »
En we mogen een review verwacht van de kwaliteit van door Adams uitgevoerde revisies :!:

Offline Fons

• Member
  • *
« Reply #2 on: 06 April 2010, 09:22:19 »
Natuurlijk, vandaar dit topic

Offline Ties76

• Member
  • *
« Reply #3 on: 21 April 2010, 19:39:35 »
Mijn sax is vandaag naar Adams gegaan. Speciaal vanwege de goede berichten hiervoor gekozen.
Personeel is inderdaad vriendelijk en bovendien waren ze enthousiast over mijn sax. Dat laatste hoeft natuurlijk niet, maar maakt een bezoek wel leuker (hoewel het bericht dat revisie het beste zou zijn, toch even tegenviel).
Ik kreeg meteen een vaste prijs door wat de revisie gaat kosten en uitleg wat er gedaan gaat worden.
Tot slot bleek de medewerker die mij hielp de dirigent van Meerlo te zijn (een buurdorp) en bood hij aan de sax op weg naar de repetitie bij mij thuis af te geven.
Super-service, nu al!
alt: Conn Chu Berry (1927), leenalt: Buffet Crampon S1 (1977, verzilverd)

Zoot

• Guest
Adams
« Reply #4 on: 21 April 2010, 20:00:22 »
Had je de keus in polsters, resonantieplaatjes ed :?:             zo ja......... wat heb je gekozen en waarom ( ja, vooruit     :? ..... je mag even spieken in de topics die hier al over zijn ((hihi))

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #5 on: 21 April 2010, 20:04:21 »
het zijn krokodillenleder polsters geworden met 24k goud resonatoren. (staal roest, en geeft een schellere klank, het leer heeft meer 'Bite' dan roopads)

Zoot

• Guest
« Reply #6 on: 21 April 2010, 20:15:24 »
Quote from: "Maaarten"
het zijn krokodillenleder polsters geworden met 24k goud resonatoren. (staal roest, en geeft een schellere klank, het leer heeft meer 'Bite' dan roopads)

24 karaats goud verbuigt snel zodat je meer differentiatie in de resonantie krijgt, zolang je alleen speelt boven de 18.5 graden en een luchtvochtigheid van 63 % ( gemeten bij 20 graden C. ) is het niet storend. Maar om het geluid te laten mengen in een orkest zul je wel steeds een koperen stuiver in je linker broekzak moeten houden, ook tijdens pauzes. In verband met de nagalm natuurlijk....................

het was een serieuze vraag.....   ik wil niemand de toptones opdringen...... maar ze zijn     g e w e l d i g

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #7 on: 21 April 2010, 20:35:01 »
Ik ben het roerend eens met die kleine letters. Spread the word!

Ik meende dat Adams niet zo weg was van toptones ofzo??? ik las dat een x dat je toch echt voor leder moest gaan enzo volgens hun site.

Hoe mooi leder ook is, het blijft bijstellen en bijstellen. Ik neem volgende x toptones in elk geval.

Offline Ties76

• Member
  • *
« Reply #8 on: 21 April 2010, 22:58:21 »
Eerlijk gezegd is hier helemaal niet naar gevraagd en ik heb er eigenlijk ook niet genoeg verstand van om een keuze te kunnen maken, als ze het me wél gevraagd hadden.
Op mijn reparatiebon staat 'revisie saxofoon alt, standaard polsters'.
Ik neem aan dat dat dezelfde polsters zijn die er nu op zitten, lichtbruin leer met een bordeauxrood-achtig plaatje erin.
Als ik de oude topics over dit onderwerp lees, ben ik hier ook wel tevreden mee. De meningen zijn verdeeld en ik ben tenslotte nog steeds een beginner.
Laat mij eerst maar eens flink wat uren maken, zodat ik de sax helemaal onder controle heb en dat is er nog tijd zat om te gaan experimenteren met polsters (en mondstukken/rieten/ligatuur enz. enz.).

Zoot

• Guest
« Reply #9 on: 21 April 2010, 23:34:59 »
Quote from: "Ties76"
Eerlijk gezegd is hier helemaal niet naar gevraagd en ik heb er eigenlijk ook niet genoeg verstand van om een keuze te kunnen maken, als ze het me wél gevraagd hadden.
Op mijn reparatiebon staat 'revisie saxofoon alt, standaard polsters'.
Ik neem aan dat dat dezelfde polsters zijn die er nu op zitten, lichtbruin leer met een bordeauxrood-achtig plaatje erin.
Dat zou dan leer zijn met kunsstof resonantie plaatjes..........Als ik de oude topics over dit onderwerp lees, ben ik hier ook wel tevreden mee. De meningen zijn verdeeld     :roll: Nee hoor........ :roll: hé Maaarten..
en ik ben tenslotte nog steeds een beginner. Laat mij eerst maar eens flink wat uren maken, zodat ik de sax helemaal onder controle heb en dat is er nog tijd zat om te gaan experimenteren met polsters (en mondstukken/rieten/ligatuur enz. enz.) Wat dat laatste aangaat G R O O T gelijk, helemaal mee eens.......   Wat de polster aangaat, N E E, want je zit er tien of vijftien jaar aan vast. Om de discussie over klank etc niet op te laaien laat ik dat even buiten beschouwing. Heel zwart / wit......... toptones, geen onderhoud en na stelbeurten nodig, Leer, gevoelig voor vocht. Vaak kleppen na (laten) stellen etc

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #10 on: 22 April 2010, 07:37:31 »
Maar top-tones op een oude amerikaan met RTH zie ik niet zitten...
Die hebben perfect vlakke toongaten nodig. Wat dus waarschijnlijk vijlwerk op levert.. Nooit doen  :shock:

Lekkere Selmer style leren polsters met kunstof resonatoren zijn prima, heb ik jaren mee gespeeld en beviel uitstekend.
7 jaar geleden TTs op mijn toeter laten zetten (en daarna nooit meer onderhoud gehad) Sluit nog steeds perfect.

Qua klank. Tsja, wie weet maakt het iets uit, maar dat zal dan toch niet meer dan 0,5 a 1% van de sound uitmaken lijkt mij

Zoot

• Guest
« Reply #11 on: 22 April 2010, 08:25:10 »
Quote from: "the martin"
Maar top-tones op een oude amerikaan met RTH zie ik niet zitten...
Die hebben perfect vlakke toongaten nodig. Wat dus waarschijnlijk vijlwerk op levert.. Nooit doen  :shock:

inderdaad.............     :!:  :!:        goed punt

Offline CBone

• Member
  • *
    • http://www.bigbandboesten.nl
« Reply #12 on: 22 April 2010, 16:13:53 »
En een vakman zal rolled toneholes never nooit niet met een vijl aanraken om ze te vlakken. Ze zijn gerold, dus wordt het bij goed werk liften en/of duwen om ze vlak te krijgen. Veel werk, maar zo hoort het wel.

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Offline Ties76

• Member
  • *
« Reply #13 on: 22 April 2010, 17:25:21 »
Klopt, dat was ook de reactie van Adams.
Alleen in uitzonderlijke situaties (sax gevallen en toongat ingedeukt oid) wordt er alles aan gedaan om het toongat vlak te krijgen, inclusief de mogelijkheid van vijlen.
Mijn sax komen ze dus niet aan met een vijl, hoef ik me niet ongerust over te maken.

Offline Fons

• Member
  • *
« Reply #14 on: 22 April 2010, 17:55:41 »
Hoelang zou het bij jullie duren? Bij mij zeiden ze 3 weken, heb hem komende zaterdag 3 weken geleden gebracht. Ben benieuwd!