Heb sind kort mijn eigen Conn Chu Berry uit 1927, wel een alt.
Dankzij de tips op dit forum heb ik weleen stemapparaat meegenomen toen ik hem ging uitproberen, want ik kan nog niet zo goed zelf stemmen (van hoog naar iets lager gaat nu wel, maar andersom nog helemaal niet). Mijn Chu Berry is van nature vrij zuiver, waardoor ik er prima mee overweg kan.
Volgens mij kan de sax ook prachtig zacht, alleen ben ik daar zelf nog niet zo heel goed in (gewoon zacht wel en hard, harder, hardst ook, maar écht zacht vind ik nog moeilijk). Zodra mijn kwalitiet als speler toeneemt, is de sax dus denk ik ook breder inzetbaar.
Ik gebruik tot nu toe een Selmer Soloist mondstuk, met een hoofdletter D-vormige kamer, waardoor dit mondstuk geschikt is voor zowel klassiek, als voor jazz/bigband. Bij de specifieke mondstukken heeft de ene een ronde kamer en de andere een vierkante kamer en de Soloist is dus een mix hiervan.
Mocht je voor een tenor dus toch op twee saxen uitkomen, dan zou je dus een mondstuk kunnen overwegen dat geschikt is voor beide muziekstijlen. Dat scheelt een stuk gewenning voor de embouchure.
Voor mij werkt het tot nu toe wel om op twee verschillende saxen te spelen met maar één mondstuk (niet tegelijk natuurlijk :wink: )