Ik zou eerst eens wat tenorsaxen proberen. Huren, misschien eentje lenen ergens. Kan je wennen aan alles wat anders is aan een tenor.
Tenorsax spelen is zo anders dan sopraan. Het viel mij in ieder geval erg mee toen ik de overstap maakte. Was vooral bang dat de tenorsax zwaar zou zijn (dat is íe ook, maar minder zwaar dan gedacht). Ook was ik bang dat het me heeel veel lucht zou kosten. Dat viel ook erg mee. Hahaha van al m´n instrumenten vind ik mijn dwarsfluit de grootste lucht-verbruiker...
Ik hoor ook veel over rieten, ligaturen en mondstukken en de invloed die deze op klank kunnen hebben. Komt er ook nog eens bij.
Zelf ben k heel tevreden met mijn Selmer MarkVII. Ik kan goed meekomen bij de fanfare, de boerenkapel (de andere tenorsax is ook een Selmer, scheelt wel) en het bandje waar ik speel (ik ben de enige blazer, dus daar stoor ik sowieso niemand, al geef ik daar wel de voorkeur aan de klank van mijn alt - niettemin werk he daar wel met mijn tenor, zeker bij wat donkerder stukken/balads etc).