Author Topic: Verkoop sopraan, aankoop tenor  (Read 7779 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Amanda

• Member
  • *
Re: Verkoop sopraan, aankoop tenor
« Reply #30 on: 28 May 2010, 09:12:35 »
Ik heb zelf een 902 alt gehad en 992 sopraan.
Beide ook echt hele fijne toeters. Technisch super in orde, spreken heel makkelijk aan.
De Elimona heb ik alleen een keer op sopraan gespeeld. Ook een hele fijne sax, maar ik vond de 992 ergonomisch fijner.
Is kwestie van wat je prettig vindt.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #31 on: 28 May 2010, 11:09:50 »
Dit zou ik ook niet vertrouwen.

Overigens kun je niet zonder meer zeggen dat Selmer automatisch levert wat je zoekt. Wanneer je specifiek zoekt naar een Selmer met een groot geluid zul je ook veel exemplaren van hetzelfde type moeten proberen voordat je vindt wat je zoekt.
En moet je best wat ervaring hebben om dat goed te kunnen beoordelen. Het is lastig om alle eigenschappen van een  sax onbevooroordeeld te kwalificeren, zeker wanneer je om wat reden dan ook op een bepaalde sax bent gevallen. Je valt bv voor de klank van een sax en dat overheerst je enthousiasme dan zo dat je eigenlijk niet meer hoort dat het geluid niet zo ver draagt als je zou willen. Bovendien ga je de verschillen pas horen wanneer je ook veel verschillende saxen gehoord hebt. En dan moet je je bij elke sax dus weer heel onbevooroordeeld en zakelijk opstellen.

Je moet dus ook goed weten wat je wilt. En wil je echt lichte en klassieke muziek op een tenor spelen, dan zeg ik je dat dat een onmogelijke keus is. Dan zou ik gaan voor een niet zo dure amerikaan en voor een evt 2dehandse SA80II tenor.
Ik vind de Yana's te wollig en de Yamaha's zijn zeker niet slecht maar klinken bovenin nogal dun, wat overigens door veel mensen "helder"genoemd wordt. Maar das heel persoonlijk.
Is dat budgettair niet aantrekkelijk, dan zou ik eerst de Selmer aanschaffen omdat je daar best wel mee uit de voeten kunt in beide situaties.
Wanner het budget geen probleem is zou ik zoeken naar 2 Mark VI-en, 1 met een groot en 1 met een klein geluid.

en oh ja, eindelijk iemand die ook niet weg is van toptone polsters.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #32 on: 28 May 2010, 11:22:35 »
Quote from: "Pieter"
Ik hou me in  :twisted:

@Frits: De Gold Medal 2 die ik had was gewoon qua volume sterker dan die Ref-D en had iets meer ballen, als je begrijpt wat ik bedoel..

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #33 on: 28 May 2010, 11:27:50 »
Quote from: "the martin"
Ik hou me in  :twisted:

Want.....?
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #34 on: 28 May 2010, 11:48:11 »
Ik heb ze op mijn Gold Medall gehad (niet meer in mjn bezit), mijn The Martin Tenor en op mij B&S sopraan zitten.
Sluit altijd, en geeft een mooi groot geluid (alhoewel dat laatste natuurlijk nergens op gebaseerd is want geen vergelijking mogelijk met de vorige situatie)

Ik zou niet anders meer willen op een sax zonder rolled-tone-holes.
Mijn Chu gaat normale polsters krijgen als ik hem laat reviseren..... Want RTH die waarschijnlijk niet 100% level zijn en ik wil geen gevijl aan een sax

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #35 on: 28 May 2010, 13:04:18 »
Sorry, beter kan ik het niet omschrijven. Of je zou het meer power moeten noemen, "ballen" is waarschijnlijke de warme rock sound die ik er zelf uit weet te halen.

De mensen die ooit op mijn TMT hebben gespeeld weten wat ik bedoel. Ook in een rechtstreekse vergelijking met een andere TMT.
Of dat in de polsters of de setup (openheid van de kleppen of iets dergelijks) zit weet ik niet. Ik weet alleen dat het zo is.
En ik weet en voel nu al 7 jaar dat mijn tenor perfect sluit. Daar beleef ik nog telkens plezier aan.
Zeker als ik weer eens met mijn altje aan het vechten ben, die op zich redelijk sluit, maar dus niet perfect is.

En dat vijlen, ja waarschijnlijk heb je daar gelijk in.
Maar neem aan dat een goede tech (als je dat dan een goede tech kunt noemen) dit mondjes maat zal doen.
En heeft in mijn geval dus geen rampzalige gevolgen gehad.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #36 on: 28 May 2010, 13:37:11 »
Ik snap wel wat je bedoelt met ballen, maar zou ook niet weten hoe ik het uit moet leggen. Toch kun je een sax met ballen hebben terwijl die sax toch een klein geluid heeft. Met groot of klein geluid wordt niets anders bedoelt dan de reikwijdte van het geluid. Dat ligt aan de sax, je kan dan met je setup iets varieren en dichter komen bij wat je wilt, maar nooit meer dan je sax toelaat.

Ik vind toptone polsters K-dingen. kleppen blijven altijd ruimte hebben wat weer een vreemde actie geeft. Voor mij is het klep indrukken dan moet hij dicht zijn zonder dat de druk van mijn vingers daar invloed op heeft. Met toptones kan ik de kleppen wanneer hj gesloten is altijd nog verder indrukken. Dat wil ik niet.
Overigens zijn mijn polsters na 10 jaar intensief spelen allemaal nog prima in orde, en ik ben best slordig, en het is mijn ervaring dat slecht sluiten vaker veroorzaakt wordt door slijtende kurkjes en viltjes ed.

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #37 on: 29 May 2010, 12:57:44 »
laat Jetty maar beslissen. Begrijp niet wat er mis is met een redelijk geprijsde mark vii trouwens. Gewoon dit exemplaar even proberen zou ik zeggen.

En ja toptones, je houdt ervan of niet. De feel is wel nogal anders, maar leer zal nooit 100% sluiten. Toptone heeft er iets moois voor bedacht.
Ik ga ze beslist de volgende keer op mijn sax zetten. Dat ze anders plokken en voelen neem ik voor lief.

Offline k317

• Member
  • *
« Reply #38 on: 29 May 2010, 14:10:03 »
Ik zou eerst eens wat tenorsaxen proberen. Huren, misschien eentje lenen ergens. Kan je wennen aan alles wat anders is aan een tenor.

Tenorsax spelen is zo anders dan sopraan. Het viel mij in ieder geval erg mee toen ik de overstap maakte. Was vooral bang dat de tenorsax zwaar zou zijn (dat is íe ook, maar minder zwaar dan gedacht). Ook was ik bang dat het me heeel veel lucht zou kosten. Dat viel ook erg mee. Hahaha van al m´n instrumenten vind ik mijn dwarsfluit de grootste lucht-verbruiker...  8)

Ik hoor ook veel over rieten, ligaturen en mondstukken en de invloed die deze op klank kunnen hebben. Komt er ook nog eens bij.

Zelf ben k heel tevreden met mijn Selmer MarkVII. Ik kan goed meekomen bij de fanfare, de boerenkapel (de andere tenorsax is ook een Selmer, scheelt wel) en het bandje waar ik speel (ik ben de enige blazer, dus daar stoor ik sowieso niemand, al geef ik daar wel de voorkeur aan de klank van mijn alt - niettemin werk he daar wel met mijn tenor, zeker bij wat donkerder stukken/balads etc).
Groeten, Karin

S: Selmer series III (nr. 588xxx) en voor de kids een Roy Benson by Dixon (nr. 959xxx; gebogen model) A: Selmer SA80 Serie II (nr. 496xxx) T: Selmer Mark7 \'79 (nr. 291xxx) en een Jupiter 787 voor de boerenkapel Plus: Maestro fluit, Jaeger piccolo, B&M Champion trompet en Indiaase poc

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #39 on: 29 May 2010, 15:53:18 »
Toch kun je een sax met ballen hebben terwijl die sax toch een klein geluid heeft.
Klopt. Heb ik ooit bij een SA80 (serie 1) tenor mogen ervaren. Klein geluid, maar geweldig lekkere sound met mijn Berg Larsen..
Als ik altijd versterkt zou spelen zeker een optie

Offline Shofar

• Member
  • *
    • http://www.adolphesax.be
« Reply #40 on: 18 June 2010, 08:26:25 »
Quote from: "Frits"
Lester Young, bekend tenorist, stond bekend om z'n lichte geluid. Hij speelde op Conn; bekend wegens het grote geluid.

En een vriend van me één van mijn (moderne) alten laten klinken als een oude Conn
en een andere kan een Berg Larsen zo zoet als honing laten klinken en er zachtjes mee fluisteren...

Laat je niet té veel wijsmaken door ons, we zijn haast allemaal bevooroordeeld  :-D
Wil je iets weten, specifieke vragen? Contacteer me rechtstreeks - ik volg niet altijd alle berichten op!
I play Adolphe Sax & Cie tenor Dinant - Conn Ladyface alt - belachelijk veel soorten mondstukken, rieten en rietbinders

Offline Jetty

• Member
  • *
« Reply #41 on: 30 June 2010, 14:53:58 »
Nou per vandaag ben ik proud owner van een Conn 16M tenor sax!  :-D
Living my life
--------------------------------------------------------------------
A: Selmer SA II 80 (in bruikleen) T: Conn 16M (jaren \'60)

Offline Steph Saxin' Spé

• Member
  • *
« Reply #42 on: 30 June 2010, 15:12:53 »
Quote from: "Jetty"

Offline niesten

• Donateur
  • **
    • http://www.ronits.nl
« Reply #43 on: 30 June 2010, 15:22:52 »
Quote from: "Jetty"

Hardstikke gefeliciteerd!!!

Offline k317

• Member
  • *
« Reply #44 on: 30 June 2010, 17:04:00 »
Gefeliciteerd! Geniet van de vele muzikale km's de je erop gaat maken.
Groeten, Karin

S: Selmer series III (nr. 588xxx) en voor de kids een Roy Benson by Dixon (nr. 959xxx; gebogen model) A: Selmer SA80 Serie II (nr. 496xxx) T: Selmer Mark7 \'79 (nr. 291xxx) en een Jupiter 787 voor de boerenkapel Plus: Maestro fluit, Jaeger piccolo, B&M Champion trompet en Indiaase poc