Author Topic: Verkoop sopraan, aankoop tenor  (Read 7778 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Jetty

• Member
  • *
Verkoop sopraan, aankoop tenor
« on: 25 May 2010, 15:00:25 »
Hoi,

Zoals de titel al zegt ben ik hard aan het nadenken om mijn sopraan (Selmer SA80 II uit 1987) te verkopen om van dat geld een tenor te kopen. Maar ik weet niet goed wat een beetje "normale" prijs is wat ik voor mijn sopraan kan krijgen. Weet iemand dat?

En ten 2e: Ik zou dus graag een tenor sax kopen, maar ik weet niet goed welke bij mij past. Ik wil graag een tenor die een warm geluid heeft (wie wil dat ook niet :P). Maar een bijkomend punt is dat ik zelf niet veel volume kan maken, dus het zou helpen als de tenor mij daarbij zou helpen (snappen jullie het nog?). Dus... suggesties? De prijsklasse is afhankelijk van wat ik ongeveer voor mijn sopraan zou kunnen krijgen.

Groet,
Jetty
Living my life
--------------------------------------------------------------------
A: Selmer SA II 80 (in bruikleen) T: Conn 16M (jaren \'60)

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
Re: Verkoop sopraan, aankoop tenor
« Reply #1 on: 25 May 2010, 15:45:11 »
Quote from: "Jetty"
Hoi,

Zoals de titel al zegt ben ik hard aan het nadenken om mijn sopraan (Selmer SA80 II uit 1987) te verkopen om van dat geld een tenor te kopen. Maar ik weet niet goed wat een beetje "normale" prijs is wat ik voor mijn sopraan kan krijgen. Weet iemand dat?

En ten 2e: Ik zou dus graag een tenor sax kopen, maar ik weet niet goed welke bij mij past. Ik wil graag een tenor die een warm geluid heeft (wie wil dat ook niet :P). Maar een bijkomend punt is dat ik zelf niet veel volume kan maken, dus het zou helpen als de tenor mij daarbij zou helpen (snappen jullie het nog?). Dus... suggesties? De prijsklasse is afhankelijk van wat ik ongeveer voor mijn sopraan zou kunnen krijgen.

Groet,
Jetty

Ik heb zomaar €100,- voor je sopraan over, daar mats ik je nog mee. Aardig he?  :-D )

Warm geluid en veel volume. Amerikaans? Zijn budget-technisch ook wat vriendelijker dan de gemiddelde Selmer. :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Jetty

• Member
  • *
« Reply #2 on: 25 May 2010, 15:47:24 »
:D Als je er nog 2 nullen achter plakt (voor de komma) mag je em kopen ;-)

Ik wil wel met de tenor in een bigband gaan spelen, maar in m'n uppie speel ik juist meer klassiek. Is een Amerikaan daar ook geschikt voor?

Groet
Living my life

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
« Reply #3 on: 25 May 2010, 18:37:46 »
Als je nooit voor publiek speelt, kan je op elke sax klassiek spelen wat mij betreft... Speel zelf op mijn Amerikanen ook af en toe klassieke oefeningen (techniek).
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Jetty

• Member
  • *
« Reply #4 on: 25 May 2010, 18:54:52 »
En stel dat ik ooit genoeg lef heb om wel voor publiek te gaan spelen?
Living my life

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
« Reply #5 on: 25 May 2010, 19:29:03 »
Dan zegt hoogstwaarschijnlijk bijna iedereen dat een Amerikaan daar doorgaans niet zo geschikt voor is...  :)

Offline Jetty

• Member
  • *
« Reply #6 on: 25 May 2010, 19:55:41 »
Dan is het dus misschien toch geen goed idee om een Amerikaan te doen, of wel? ;-)
Living my life

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #7 on: 26 May 2010, 07:29:31 »
Een Buescher Aristocrat 1 (t/m de latere BigB) zijn best geschikt voor klassiek gebruik (en geweldige jazz toeters)

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #8 on: 26 May 2010, 07:46:53 »
Je wilt beide stijlen spelen? Tsja, wat zal ik zeggen.....een Selmer natuurlijk! Maar dan komt het volgende probleem om de hoek kijken; In een bigband wil je graag een tenor met een groot geluid, maar wanneer je daar klassiek mee gaat spelen, en op tenor is dat dan meestal in ensemblevorm, wil je een toeter met een klein geluid. Het is voor een tenor heel moeilijk om zijn volume zo te regelen dat de anderen niet overstemt worden. In een klassieke setting zul je met een "groot geluid toeter" niet erg populair zijn. Het is zowiezo al moeilijk op een toeter met een klein geluid. Dan moet je je afvragen of je met een klein geluid wel iets mede te delen hebt in een bigband. Dit is echt een tenor"probleem" Eigenlijk heb je er altijd twee nodig, in tegenstelling tot de overige saxen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Jetty

• Member
  • *
« Reply #9 on: 26 May 2010, 08:47:43 »
@ pieter: ik heb van mezelf een erg zacht volume, dus een toeter met een groot geluid zou ik (al zeg ik het zelf) wel zacht kunnen spelen, dus ik denk dat dat in mindere mate speelt bij mij.
Living my life

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #10 on: 26 May 2010, 10:12:50 »
ik heb van mezelf een erg zacht volume, dus een toeter met een groot geluid zou ik (al zeg ik het zelf) wel zacht kunnen spelen, dus ik denk dat dat in mindere mate speelt bij mij.

Als je zelf alleen zacht kan spelen is je ademsteun niet OK en zal je ook op een sax met een groot geluid niet beter hoorbaar zijn...
Oefenen, oefenen, oefenen...

Had ik al oefenen gezegd  8)

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #11 on: 26 May 2010, 10:21:44 »
Quote from: "Frits"
Lester Young, bekend tenorist, stond bekend om z'n lichte geluid. Hij speelde op Conn; bekend wegens het grote geluid.

Je kunt elke algemeenheid met een uitzondering tegenspreken....

Ik versta iets anders onder een "licht" geluid dan een zacht geluid.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #12 on: 26 May 2010, 10:26:24 »
Quote from: "the martin"

Als jij het niet zegt, zeg ik het toch......OEFENENOEFENENOEFENENOEFENENOEFENEN

Sorry, ging vanzelf harder....

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
« Reply #13 on: 26 May 2010, 11:35:43 »
Geen pfffff...

In een klassieke bezetting moet je gewoon heel erg goed mengen in het geheel. Dat zie ik Lester Young met zijn supertypische, lyrische sound niet echt doen, hoe lieflijk ook... :wink:

Offline Jetty

• Member
  • *
« Reply #14 on: 26 May 2010, 12:17:58 »
Quote from: "the martin"
ik heb van mezelf een erg zacht volume, dus een toeter met een groot geluid zou ik (al zeg ik het zelf) wel zacht kunnen spelen, dus ik denk dat dat in mindere mate speelt bij mij.

Als je zelf alleen zacht kan spelen is je ademsteun niet OK en zal je ook op een sax met een groot geluid niet beter hoorbaar zijn...
Oefenen, oefenen, oefenen...

Ik zeg niet dat ik ALLEEN zacht kan spelen ;-) En Oefenen is logisch lijkt me...
Living my life