Ik begrijp je betoog en kan er een eind in mee gaan maar...
Je voert nu meerdere saxofonisten op met een groot geluid (neem ik aan, aangezien ik niet iedereen ken).
Daar gaan ook nog opname technieken, persoonlijk smaak bij het uitzoeken van de sax en mondstuk riet combinatie (Dulfer speelt op wat vroeger een OL 10* was, waarvan hij nu denkt dat de door slijtage wel een 12* zal zijn.)
In jouw verhaal is de muzikant de variabele.
Dit voegt naar mijn mening niets aan deze discussie toe.
Daar komt nog bij dat professionals op welk instrument dan ook waarschijnlijk naar zich zelf zullen klinken.
In mijn verhaal is het instrument de variabele. Geef één blazer 3 Selmer Sa80IIs (of MarkVI of Conn 6Ms of wat ever)
Ik ervaar dan verschillen en vraag me af of dat door de setup of door de variaties die ontstaan door het handmatig maken van het instrument.
Vraag aan iedereen die vorig jaar op de meeting was (In ieder geval Tony was er bij toen ik het deed) welke The Martin Tenor ze beter vonden klinken..
Ik heb toen een goed sluitende TMT uit Remy's shop vergeleken met die van mij, en er was werkelijk een gigantisch verschil. Ook voor de toehoorder.
Of om het nog erger te maken.. (Zelfs één en dezelfde sax kan verschrikkelijk verschillen)
Tony had ooit een prachtige Super-20 die ik 2 jaar daarvoor wel lekker vond, maar die dag echt helemaal WOOOOW was.
Ik hoop ooit nog eens een "introverte" toeter tegen het lijf te lopen om dat gefocusde geluid uit te proberen. Wie weet heb ik het helemaal mis..
En ik kan me voor stellen dat IK een sax als "groot klinkend" ervaar als die MIJ een goede terugkoppeling geeft..
Wat ik overigens zelf niet anders zou willen. Ik hou van die directe terugkoppeling, en ik heb nog nooit iemand horen klagen dat ik niet hoorbaar was