De nieuwsgierigheid van The Martin (b)lijkt erg relatief; zijn bijdrage aan deze topic nogeens teruglezend. 't Was eerder bedoeld als voorwendsel de eigen deskundigheid te etaleren, is mijn indruk. Maar die is natuurlijk zeer persoonlijk en met de kennis van nu, zeker daardoor relatief.
Een vraagje voor de techneuten onder ons...
Laten we als voorbeeld de Selmer SA80II..
Ik heb er meerdere in mijn klauwtjes gehad en vond het opvallend hoe groot het verschil in volume/presence van zijn.
Dat was een persoonlijke beleving, waardoor nogal relatief.
Ik noem dat graag groot of klein geluid..
Groot of klein? Volgens hen die de colleges van doctor Clavan (bekend TV deskundoloog) volgden en reageerden in de topic, waaronder The Martin zelf, is dat relatief.
Heb zelfs saxen gespeeld waarbij ik letterlijk het gevoel had dat het geluid in de beker bleef hangen...
.
Inderdaad een persoonlijk gevoel. Dus erg relatief.
Mijn vraag:
Is het hebben van een groot of klein geluid afhankelijk van de geringe variaties in de bouw of meer afhankelijk van de setup van die sax...
Oftewel kun je aan (in dit geval SA80II) met een klein geluid door een ander setup (kleppen meer open, andere polsters, etc) veranderen in een screamer (om gelijk maar even weer te overdrijven.)
Kleppen meer open? Ten opzichte van?? De toeter van Hans Dulfer? Meer open is nogal relatief.
Een screamer? Dat is maar net wat je daaronder wilt verstaan. En overdrijven? Och, dat is relatief.
De Twintowers in New York was, gerelateerd aan wat de Amerikaanse atoombommen op Hiroshima en Nagasaki aanrichtten een niet geheel onverdiend incidentje. Over dat ‘niet onverdiend’ mag iedereen natuurlijk anders denken.
Wat de Amerikaanse atoombommen op Hiroshima en Nagasaki aanrichtten valt in het niet bij de komeetinslag als gevolg waarvan de de dino’s het loodje legden.
Diezelfde komeetinslag is relatief gezien een natuurverschijnseltje van geringe omvang vergeleken met de Big Bang.
Een saxofoon die terugkoppeling (terugkoppeling=feedback= rondzingen) geeft? Je moet er maar van houden; een sax die voor zichzelf begint.
Het nut van deze topic? Relatief. Van dit forum? Relatief.
Ik mijn deskundigheid ten toon wil spreiden. Waar haal je het vandaan.
Ik ben enkel een amateur die bovenmatig geinteresseerd is in de saxofoon, niet meer niet minder.
Ik geloof dat ik je op je tenen heb getrapt, als dat zo is. Dat was niet de bedoeling..
Mag ik nog even mijn openings post er bij halen
Een vraagje voor de techneuten onder ons...
Laten we als voorbeeld de Selmer SA80II..
Ik heb er meerdere in mijn klauwtjes gehad en vond het opvallend hoe groot het verschil in volume/presence van zijn.
Ik noem dat graag groot of klein geluid..
Heb zelfs saxen gespeeld waarbij ik letterlijk het gevoel had dat het geluid in de beker bleef hangen...
Mijn vraag:
Is het hebben van een groot of klein geluid afhankelijk van de geringe variaties in de bouw of meer afhankelijk van de setup van die sax..
Oftewel kun je aan (in dit geval SA80II) met een klein geluid door een ander setup (kleppen meer open, andere polsters, etc) veranderen in een screamer (om gelij maar even weer te overdrijven.)
Ik bedoel daarmee:
Je hebt één persoon. Die speelt meerdere toeters van het zelfde merk en type en merkt daarin een verschil.
Voor die éne persoon heeft de ene sax meer power, een groter geluid, meer ballen (geef het kindje een naampje) dan de andere..
Mijn vraag was duidelijk. Is dit "te verhelpen/te veranderen" door de setup te veranderen of is dit inherent aan de afwijkingen die ontstaan door handmatige productie.
Dat jij er een wetenschappelijke draai aan wil geven en heel de wereld er bij betrekt moet je zelf weten.
Maar laat mij daar dan even buiten wil je.