Author Topic: Groot vs klein geluid  (Read 7028 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Pieter

• Member
  • *
Re: Groot vs klein geluid
« Reply #30 on: 18 June 2010, 10:47:17 »
Groot of klein geluid? ten opzichte van wat?

Alleen ten opzichte van elkaar. Ik snap de verwarring niet. Neem mijn part honderd saxen en blaas met dezelfde setup in dezelfde zaal door dezelfde persoon op die dingen en let niet op klank of helderheid of vet of dun en al die zaken meer maar kijk gewoon bij welke rij het geluid ophoud. Dat is groot of klein!
Wanneer je het gevoel hebt dat het geluid in je beker blijft hangen heb je waarschijnlijk een sax met een klein geluid te pakken. Mijn docent zegt gewoon gelijk, deze heeft wel een erg klein geluid en dan wordt de sax gelijk opzij gezet. weg ermee, geen tijd meer aan besteden. Maar hij weet precies wat hij in zijn handen heeft. Heeft in zijn hele leven misschien wel op duizend saxen gespeeld, met heel wat betere oren dan de gemiddelde forumbezoeker.  Wij, arme zielen, gaan allerlei oorzaken verzinnen en bedenken voor verschijnselen die we horen en we hebben gewoon onvoldoende ervaring om door allerlei zaken heen te prikken. We kunnen best wel wat onderscheiden en best wel wat horen, maar we blijven te klein om over alle valkuilen heen te kunnen springen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Ties76

• Member
  • *
« Reply #31 on: 18 June 2010, 10:50:04 »
Relatief? Misschien, maar daarom niet nietszeggend.
Niet iedereen is een purist.
Veel lezers van dit forum zijn lekkere hobbyisten die her en der wat op willen steken van dit forum, of gewoon wat willen lezen over saxofoons en liefhebbers.
Ik lees de 'technische' en 'discutabele' topics bijna allemaal en doe er mijn voordeel mee, of pik eruit wat ik denk dat VOOR MIJ handig is.
Ik vind het zelf juist wel interessant om te horen/lezen hoe verschillend mensen kunnen interpreteren/horen/ervaren.
Natuurlijk is het soms lastig als een saxofonist naar een bepaalde sound op zoek is en de omschrijving klopt niet met het beeld dat een verkoper/reparateur/collegablazer voor ogen heeft bij die omschrijving, maar dat is ook wel weer mooi, VIND IK.
Zelf ben ik een Bèta-vrouw, maar ik vind het een verademing om mijn muziek juist iets van mijn gevoel te laten zijn, ipv van mijn verstand.

Voor mij is dit topic dus een leuke discussie zonder winnaars of verliezers, maar vooral met heel veel gevoel en probeer dat maar eens onder woorden te brengen...
alt: Conn Chu Berry (1927), leenalt: Buffet Crampon S1 (1977, verzilverd)

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #32 on: 18 June 2010, 12:26:34 »
Quote from: "Frits"
De nieuwsgierigheid van The Martin (b)lijkt erg relatief; zijn bijdrage aan deze topic nogeens teruglezend. 't Was eerder bedoeld als voorwendsel de eigen deskundigheid te etaleren, is mijn indruk. Maar die is natuurlijk zeer persoonlijk en met de kennis van nu, zeker daardoor relatief.

Quote from: "the martin"
Een vraagje voor de techneuten onder ons...

Laten we als voorbeeld de Selmer SA80II..
Ik heb er meerdere in mijn klauwtjes gehad en vond het opvallend hoe groot het verschil in volume/presence van zijn.
Dat was een persoonlijke beleving, waardoor nogal relatief.

Ik noem dat graag groot of klein geluid..
Groot of klein? Volgens hen die de colleges van doctor Clavan (bekend TV deskundoloog) volgden en reageerden in de topic, waaronder The Martin zelf, is dat relatief.

Heb zelfs saxen gespeeld waarbij ik letterlijk het gevoel had dat het geluid in de beker bleef hangen...
.
Inderdaad een persoonlijk gevoel. Dus erg relatief.

Mijn vraag:
Is het hebben van een groot of klein geluid afhankelijk van de geringe variaties in de bouw of meer afhankelijk van de setup van die sax...

Oftewel kun je aan (in dit geval SA80II) met een klein geluid door een ander setup (kleppen meer open, andere polsters, etc) veranderen in een screamer (om gelijk maar even weer te overdrijven.)
Kleppen meer open? Ten opzichte van?? De toeter van Hans Dulfer? Meer open is nogal relatief.
Een screamer? Dat is maar net wat je daaronder wilt verstaan. En overdrijven?  Och, dat is relatief.

De Twintowers in New York was, gerelateerd aan wat de Amerikaanse atoombommen op Hiroshima en Nagasaki aanrichtten een niet geheel onverdiend incidentje. Over dat ‘niet onverdiend’ mag iedereen natuurlijk anders denken.
Wat de Amerikaanse atoombommen op Hiroshima en Nagasaki aanrichtten valt in het niet bij de komeetinslag als gevolg waarvan  de de dino’s het loodje legden.
Diezelfde komeetinslag is relatief gezien een natuurverschijnseltje van geringe omvang vergeleken met de Big Bang.

Een saxofoon die terugkoppeling (terugkoppeling=feedback= rondzingen) geeft? Je moet er maar van houden; een sax die voor zichzelf begint.

Het nut van deze topic? Relatief. Van dit forum? Relatief.

Ik mijn deskundigheid ten toon wil spreiden. Waar haal je het vandaan.
Ik ben enkel een amateur die bovenmatig geinteresseerd is in de saxofoon, niet meer niet minder.
Ik geloof dat ik je op je tenen heb getrapt, als dat zo is. Dat was niet de bedoeling..

Mag ik nog even mijn openings post er bij halen
Een vraagje voor de techneuten onder ons...

Laten we als voorbeeld de Selmer SA80II..
Ik heb er meerdere in mijn klauwtjes gehad en vond het opvallend hoe groot het verschil in volume/presence van zijn.
Ik noem dat graag groot of klein geluid..
Heb zelfs saxen gespeeld waarbij ik letterlijk het gevoel had dat het geluid in de beker bleef hangen...

Mijn vraag:
Is het hebben van een groot of klein geluid afhankelijk van de geringe variaties in de bouw of meer afhankelijk van de setup van die sax..

Oftewel kun je aan (in dit geval SA80II) met een klein geluid door een ander setup (kleppen meer open, andere polsters, etc) veranderen in een screamer (om gelij maar even weer te overdrijven.)

Ik bedoel daarmee:
Je hebt één persoon. Die speelt meerdere toeters van het zelfde merk en type en merkt daarin een verschil.
Voor die éne persoon heeft de ene sax meer power, een groter geluid, meer ballen (geef het kindje een naampje) dan de andere..

Mijn vraag was duidelijk. Is dit "te verhelpen/te veranderen" door de setup te veranderen of is dit inherent aan de afwijkingen die ontstaan door handmatige productie.

Dat jij er een wetenschappelijke draai aan wil geven en heel de wereld er bij betrekt moet je zelf weten.
Maar laat mij daar dan even buiten wil je.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #33 on: 18 June 2010, 12:47:17 »
@Frits: Ok, toch nog een opmerking ..

Blijkbaar heb ik iets geschreven wat niet goed is gevallen..
Terug denkend zal dat wel mijn opmerking zijn dat IK jouw schrijfstijl soms als agressief (groot woord) danwel aanvallend ERVAAR.

Verder dan dat kan ik me alleen wat humoristische dingetjes als ik weer zo'n niet meetbare term als warm, fel, vol, groot, klein, schel etc naar voren breng.

Ik heb niet het gevoel dat ik hier voor hoef te verontschuldigen en zal dit ook niet doen.

Om één van mijn favorieten boekenreeksen te quoten: blijkbaar zijn we niet goed ontmoet.
Het zij zo, wat mij betreft even goede vrienden.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #34 on: 19 June 2010, 14:34:23 »
fysica
[zelfstandig naamwoord]• de wetenschap die zich bezighoudt met de wetten van de natuur
vb:de fysica bestudeert de zwaartekracht

Ik heb genoeg gelezen in dit topic, van mij zou het op slot mogen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.