Author Topic: Nieuwste lid, maar niet het jongste...  (Read 6380 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
Re: Nieuwste lid, maar niet het jongste...
« Reply #15 on: 20 August 2010, 22:16:39 »
Quote from: "wiko1948"
...Eric Vloeimans.

En zo is er heel veel te beleven in de klassieke muziek...!!

Alleen jammer dat het vanuit de jazz moet komen...  :-D  :-D

Welkom hier!  :) Ik heb het zelf nooit gesnapt, klassiek + saxofoon. Luister zelf op zijn minst wekelijks een paar uur klassiek, maar daar saxofoon bij?
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline wiko1948

• Member
  • *
« Reply #16 on: 20 August 2010, 22:42:45 »
Ho Thijs...!

Er valt nogal het een en ander te beleven in de klassieke muziek... ook als je saxofoon minded bent.
Suite Arlésienne van Bizet,
Schilderijententoonstelling van Moussorgsky,
Symfonische Dansen van Rachmaninov,
Eugene Bozza heeft meerdere prach-ti-ge stukken geschreven voor saxofoon
André Jolivet, idem dito
Glazunov heeft een heel mooi saxofoon concert geschreven.
Ronald Binge ook!
De cello-suites van Bach op Bariton-saxofoon door Henk van Twillert,
En dan hebben we het nog niet gehad over muziek voor Saxofoonkwartet.
Heb je 'n uurtje? ...:
Jean Francaix, Jean-Baptiste Singelee, Alfred Desenclos, Elliot Del Borgo, en, en, en...
Er is heel veel moois te genieten!
Google eens naar the New Century Saxophone Quartet.
Hun versie van Die Kunst der Fuge - voor saxofoonkwartet dus - vind ik mooier dan de uitvoering door het Aurelia Saxofoon Kwartet.

Wat bij het concert van Eric Vloeimans voor velen een opstapje was, was voor mij het hoogtepunt van de avond, want de Création du Monde van Darius Mihaud is één van de mooiste stukken voor saxofoon die ik ken.
Hier krijgt de saxofoon een 'oud testamentarisch karakter' . Grandioos weergegeven door Van der Linden.
De moeite om daar eens naar op zoek te gaan...
[size=85]Sopr. Le Monde Vintage , BILGER.
Alt Le Monde Satellite ongelakt, MEYER.
Tenor Selmer SA80, MEYER.
[/size]

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #17 on: 20 August 2010, 22:52:25 »
Klassiek saxofoon....alles is  mogelijk..van di Lasso tot Jacob ter Veldhuis. Het gebied is ongeloofelijk breed. Wanneer je je klassiek saxofoon voorstelt als een instrument wat tussen de instrumentatie van bestaande werken moet worden gepropt dan heb je het niet begrepen. Er is heel veel  klassieke muziek voor saxofoon geschreven. Als je nu eens begint met daarnaar te luisteren...dan begrijp je misschien waar het over gaat.
Maar zelfs buiten dat...is er zoveel klassieke muziek wat door saxofoon vertolkt kan worden. Alleen al Bach...ooit gehoord van de cellosuites? Behoort bijna tot het standaardpakket van de klassieke saxofoon, net zoals de 15 two part inventions, Mozart, Shostakovich, Faure, Scarlatti enz.
Maar luister ook eens naar Glazunov, Ibert, creston, Heiden, Gotkovski, Desenclos, Bozza, francaix, Jolivet, Iturralde om er maar een paar te noemen.
Klassiek saxofoon leer je niet kennen door naar klassieke muziek te luisteren, daarvoor moet je naar klassieke saxofoonopnamen luisteren. En je moet bedenken dat het woord klassiek niet perse verwijst naar de periode, maar naar een stijl van spelen.

Nou ja, je bent me net voor...
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #18 on: 21 August 2010, 00:28:42 »
Normaal boeit klassieke muziek mij niet zoveel, maar gespeeld door een saxofoonkwartet maakt het voor mij wel boeiend. Ben vorig jaar naar het festival on wings te Groningen geweest waar een vier uur durend concert was met onder andere het Amstel Kwartet (toch wel mijn favoriete kwartet, geven na afloop van het Ottomani amatuersaxofoonkwartettenconcours in november ook nog een concert), het Appolo kwartet (ik meen uit Engeland) en het Aurelia kwartet. Het Aurelia kwartet speelde onder andere Adagio for Strings (in het arrangement van Johan vd Linden) en je zag gewoon menig persoon (vooral de vrouwen) een traantje weg pinken zo mooi dat was.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
« Reply #19 on: 21 August 2010, 00:38:57 »
Quote from: "wiko1948"
Google eens naar the New Century Saxophone Quartet.

[youtube:v85w8qro]bbcUI1G0O0Q[/youtube:v85w8qro]

Ik hoor die alt inzetten en de eerste gedachte die ik had was: maak eens toon.

Het is allemaal zo braafjes qua klank en speelwijze, moet er niet aan denken dat ik zo netjes moest staan te spelen! :?

Ik sta liever van puur genot, zwetend en stampend (wel in pak uiteraard) op het podium op en neer te stuiteren omdat vanuit het niets opeens een dikke groove in wordt gezet door onze bassist, een groove die er normaal niet is. Om het nummer erna met de hele band weer heel introvert te worden op een minimalistische ballad... Muziek moet leven!  :D

(de beruchte Eric Vloeimans  :-D
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #20 on: 21 August 2010, 09:56:26 »
Thijs, niemand zal het nodig vinden dat we alles mooi moeten vinden. Maar, of je iets mooi of lelijk vind kun je eigenlijk alleen maar beweren nadat je er kennis van genomen hebt.
Zoals bij zoveel muziek duurt het ook bij klassieke saxofoonmuziek soms een poosje voor je het kunt waarderen, het kan best ingewikkelde muziek zijn waar je in moet groeien. Dat gaat vaak via kleinere, makkelijker in het gehoor liggende composities naar het zwaardere maar, meer interessante werk.
Voor veel mensen is het onbekend terrein, zelfs voor veel mensen die beweren klassiek saxofoon te spelen. In de harmoniewereld kom je hordes saxofonisten tegen die uitdragen dat hetgeen zij doen klassiek saxofoon is, terwijl zij feitelijk alleen een klassieke speelwijze hebben. Sommigen hebben dan ook nog wel eens van Bozza of Glazunov gehoord, maar daar blijft het veelal bij. Zoals ik al zei, het gebied is enorm breed en ik durf te wedden dat iedereen daar iets van zijn gading kan vinden, voor iedereen is er iets wat hem tot op het bot raakt. Ik durf te wedden dat er ook voor jou zoiets is wat jou op dezelfde manier boeit als dat stukje van Eric Vloeimans je boeit. Je weet het alleen (nog) niet.
Daarbij komt dat je nog jong bent. Er wacht nog een enorm stuk ontwikkeling op je, op vele gebieden. Hoe ouder je wordt hoe meer je open gaat staan voor zaken die je in je jonge jaren afwees, tenminste wanneer je dat toelaat. Maar als je dat doet dan wacht je een enorme verrijking en niet alleen omdat je meer muziekstijlen gaat waarderen, maar zeker omdat de kennis van- en waardering voor andere stijlen de muziekstijl van jouw keuze nog boeiender zal maken.

Ik ben het overigens met je eens wat betreft het gekozen filmpje, het is niet het beste voorbeeld van mooi uitgevoerde saxofoonmuziek. Wat mij betreft moet je voor goeie opnames ook niet op youtube zijn, ze zijn er wel, maar verdrinken vaak in de rotzooi er omheen. 1  filmpje wil ik je niet onthouden, maar ik moet het even zoeken. een heel  bekend stukje, gespeeld door een jongen die toen 17 was. Ik volg hem een beetje want op dit niveau spelen op deze leeftijd, dat beloofd nog wat voor de toekomst.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #21 on: 21 August 2010, 10:10:52 »
gevonden:

[youtube:gbv32qr5]7dK2t0akCYQ[/youtube:gbv32qr5]

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
« Reply #22 on: 21 August 2010, 11:08:12 »
Mooi stuk zeg, die kan echt al lekker spelen :)

Het klopt wel een beetje, veel mensen die in de harmonie spelen doen niet veel buiten dat. Ze verdiepen zich niet in de muziek en in de mogelijkheden van het instrument. Ze (proberen te) spelen wat de dirigent van ze vraagt en daar houdt t vaak mee op. Er zijn er die het gek vinden dat ik in de vakantie (als er 6 weken geen repetities zijn) gewoon doorspeel :)
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #23 on: 21 August 2010, 11:26:54 »
Ja, dat laatste herken ik ook zomertje...
Het liefst sla ik de eerste repetities na de zomervakantie over.
We zijn eerst een half uur bezig met alle ventielen oliën en vastgekleefde kleppen losmaken.
Vervolgens kunnen we eindelijk gaan spelen, dan moet dat hard en ongecontroleerd.
Om na de pauze geen fatsoenlijk geluid meer te kunnen produceren omdat het embrouchure het heeft begeven.
Vreemd...

Knap stuk op het filmpje. Wat een talent. Is hij pas 17?

Zelf vind ik het heerlijk om de cellosuites van Bach te spelen.
Singelee heeft ook fijne stukken, vooral voor sopraan. Dat is toch een lastiger te vinden dan voor alt.
En verder speel ik graag Piazolla.
Vorige week speelde ik een arrangement van de Canon van Pachabel. Ontzettend leuk arrangement (gemaakt door jongen van 17) en heel leuk om uit te voeren.
Verder sluit ik me bij Pieter aan. Je hebt klassieke muziek spelen en een klassiek geluid maken. Het 2e wil niet automatisch zeggen dat je ook meteen klassieke muziek speelt.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #24 on: 21 August 2010, 13:20:36 »
De sax begon juist in de 19e eeuwse orkesten, en composities van die tijd.

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
« Reply #25 on: 21 August 2010, 20:56:50 »
Quote from: "Pieter"
gevonden:

[youtube:60tnldli]7dK2t0akCYQ[/youtube:60tnldli]

Prachtig stukje muziek, zeer knap gespeeld ook. Maar dit is nog steeds niet waar ik saxofoon aan koppel, ik blijf op sax gebied een jazzcat.  :wink:

Even een toevoeging na het bekijken van de nieuwste 'het uur van de wolf', dit bedacht ik me ineens tijdens het kijken van die docu. Het grootste manco aan klassieke muziek is dat je zelf niks bedenkt, je interpreteert slechts wat anderen voor jou bedacht hebben. Voor mij staat muziek gelijk aan creëren, niet het 'naspelen' van andermans stukken. 't Is was grof neergezet hier, maar jullie snappen mijn punt wel.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #26 on: 22 August 2010, 11:39:47 »
Quote from: "Thijs Leuven"
Het grootste manco aan klassieke muziek is dat je zelf niks bedenkt, je interpreteert slechts wat anderen voor jou bedacht hebben. Voor mij staat muziek gelijk aan creëren, niet het 'naspelen' van andermans stukken. 't Is was grof neergezet hier, maar jullie snappen mijn punt wel.

Wou je beweren dat elk stukje jazzmuziek maar eenmalig gespeeld wordt dan?

Natuurlijk spelen we over het algemeen Allemaal wat andere geschreven hebben, maar eigen inbreng is bloednodig in alle stijlen muziek. Aan de ene kant kun je een interpretatie op een< door een ander bedacht thema geven dmv van bv improvisaties. Maar laten we eerlijk wezen,er liggen een heleboel regeltjes ten grondslag aan waar die improvisaties moeten voldoen. Aan de andere kant heb je inderdaad niet de vrijheid om noten toe te voegen, maar wel de muzikale vrijheid om jouw interpretatie te geven en dat kan net zo persoonlijk zijn als een improvisatie van een half  uur in een stukje wat oorspronkelijk 2 minuten duurt. het spelen van klassieke muziek is net zo goed iedere keer weer een improvisatie op zich. Luister maar naar 10 uitvoeringen van hetzelfde werk en je hebt net zo goed 10 verschillende stukken muziek.

Het is hardstikke lekker dat je je zo kunt verliezen in een bepaalde soort muziek, Thijs. Ik zou zeggen, geniet er met volle teugen van, Maar muziekstijlen die niet jouw voorkeur hebben kun je niet zomaar beschuldigen van het hebben van manco's want die hebben ze niet. Ze zijn anders, je bent er logischerwijs niet zo in thuis en jij kiest voor de vorm die het meest aansluit bij jouw persoonlijkheid, maar dat is dan ook alles.
Wanneer kunstenaars minzaam gaan neerzien op andere kunstvormen is dat wat mij betreft het einde van de kunstenaar zelf.

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
« Reply #27 on: 22 August 2010, 12:41:50 »
Wat serieus, zo heftig bedoel ik het ook niet allemaal.  :lol:

Dé reden dat ik geen klassiek speel is dat je minder vrijheid hebt, daarom vind ik het een manco. Klaar.  :wink: En ja, elk stukje jazz wordt maar eenmalig gespeeld, mits je goede muzikanten te pakken hebt. Het eeuwig op een standaard manier afraffelen van standards begin ik steeds minder jazz te vinden, tenzij je er iets unieks mee doet uiteraard.

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #28 on: 22 August 2010, 12:45:51 »
Ik heb een goed idee, op de volgende saxforummeeting gaan de klassieke blazers in de vorm van een workshop de moderne blazers proberen bij te brengen wat klassiek blazen zo mooi maakt en de moderne blazers doen dat voor het moderne werk andersom. Lijkt mij in ieder geval erg leerzaam.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #29 on: 22 August 2010, 12:51:57 »
Het is zowiezo aan te bevelen om uitstapjes te maken naar andere stijlen.

wanneer je dit op een meeting zou willen doen is het wel verstandig daar bekwame mensen voor in te huren. Niets zo eigenwijs als een stelletje amateurmuzikanten bij elkaar.. :-D