Thijs, niemand zal het nodig vinden dat we alles mooi moeten vinden. Maar, of je iets mooi of lelijk vind kun je eigenlijk alleen maar beweren nadat je er kennis van genomen hebt.
Zoals bij zoveel muziek duurt het ook bij klassieke saxofoonmuziek soms een poosje voor je het kunt waarderen, het kan best ingewikkelde muziek zijn waar je in moet groeien. Dat gaat vaak via kleinere, makkelijker in het gehoor liggende composities naar het zwaardere maar, meer interessante werk.
Voor veel mensen is het onbekend terrein, zelfs voor veel mensen die beweren klassiek saxofoon te spelen. In de harmoniewereld kom je hordes saxofonisten tegen die uitdragen dat hetgeen zij doen klassiek saxofoon is, terwijl zij feitelijk alleen een klassieke speelwijze hebben. Sommigen hebben dan ook nog wel eens van Bozza of Glazunov gehoord, maar daar blijft het veelal bij. Zoals ik al zei, het gebied is enorm breed en ik durf te wedden dat iedereen daar iets van zijn gading kan vinden, voor iedereen is er iets wat hem tot op het bot raakt. Ik durf te wedden dat er ook voor jou zoiets is wat jou op dezelfde manier boeit als dat stukje van Eric Vloeimans je boeit. Je weet het alleen (nog) niet.
Daarbij komt dat je nog jong bent. Er wacht nog een enorm stuk ontwikkeling op je, op vele gebieden. Hoe ouder je wordt hoe meer je open gaat staan voor zaken die je in je jonge jaren afwees, tenminste wanneer je dat toelaat. Maar als je dat doet dan wacht je een enorme verrijking en niet alleen omdat je meer muziekstijlen gaat waarderen, maar zeker omdat de kennis van- en waardering voor andere stijlen de muziekstijl van jouw keuze nog boeiender zal maken.
Ik ben het overigens met je eens wat betreft het gekozen filmpje, het is niet het beste voorbeeld van mooi uitgevoerde saxofoonmuziek. Wat mij betreft moet je voor goeie opnames ook niet op youtube zijn, ze zijn er wel, maar verdrinken vaak in de rotzooi er omheen. 1 filmpje wil ik je niet onthouden, maar ik moet het even zoeken. een heel bekend stukje, gespeeld door een jongen die toen 17 was. Ik volg hem een beetje want op dit niveau spelen op deze leeftijd, dat beloofd nog wat voor de toekomst.