Author Topic: Nieuwste lid, maar niet het jongste...  (Read 6379 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline stef

• Member
  • *
Re: Nieuwste lid, maar niet het jongste...
« Reply #30 on: 22 August 2010, 18:38:20 »
Quote from: "Pieter"
Quote from: "jozef"
Welkom
Ik ben blij dat er eens iemand op het forum komt die een beetje klassiek geinspireerd is, want hier wordt zeer weinig over klassieke muziek gesproken. Ikzelf speel praktisch uitsluitend klassiek. Ik vind de sax op zijn mooist klinken met klassieke muziek.

Nou, brand maar los, zou ik zeggen.... :-D

Ik wacht vol spanning
Selmer Performing Artist

Offline stef

• Member
  • *
« Reply #31 on: 22 August 2010, 18:46:02 »
Quote from: "Thijs Leuven"
Quote from: "wiko1948"
Google eens naar the New Century Saxophone Quartet.

[youtube:3idambjd]bbcUI1G0O0Q[/youtube:3idambjd]

Ik hoor die alt inzetten en de eerste gedachte die ik had was: maak eens toon.

Het is allemaal zo braafjes qua klank en speelwijze, moet er niet aan denken dat ik zo netjes moest staan te spelen! :?

Ik sta liever van puur genot, zwetend en stampend (wel in pak uiteraard) op het podium op en neer te stuiteren omdat vanuit het niets opeens een dikke groove in wordt gezet door onze bassist, een groove die er normaal niet is. Om het nummer erna met de hele band weer heel introvert te worden op een minimalistische ballad... Muziek moet leven!  :D

(de beruchte Eric Vloeimans  :-D

Dan moet je eens luisteren naar Glass voor modernere muziek hier een voorbeeld:

... ure=search
Selmer Performing Artist

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #32 on: 22 August 2010, 21:58:53 »
Linkje doet het niet, je moet hem even in een URL op het forum plaatsen.  :wink:
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline stef

• Member
  • *
« Reply #33 on: 24 August 2010, 09:43:02 »
Quote from: "stef"
Quote from: "Thijs Leuven"
Quote from: "wiko1948"
Google eens naar the New Century Saxophone Quartet.

[youtube:htk9lhhb]bbcUI1G0O0Q[/youtube:htk9lhhb]

Ik hoor die alt inzetten en de eerste gedachte die ik had was: maak eens toon.

Het is allemaal zo braafjes qua klank en speelwijze, moet er niet aan denken dat ik zo netjes moest staan te spelen! :?

Ik sta liever van puur genot, zwetend en stampend (wel in pak uiteraard) op het podium op en neer te stuiteren omdat vanuit het niets opeens een dikke groove in wordt gezet door onze bassist, een groove die er normaal niet is. Om het nummer erna met de hele band weer heel introvert te worden op een minimalistische ballad... Muziek moet leven!  :D

(de beruchte Eric Vloeimans  :-D

Dan moet je eens luisteren naar Glass voor modernere muziek hier een voorbeeld:

... ure=search

sowry foutje, hopelijk is dit beter

http://www.youtube.com/watch?v=qpvh87eG ... ure=search

Dit is het saxofoon concerto voor saxkwartet en symfonisch orkest van Glass
Selmer Performing Artist

Offline stef

• Member
  • *
« Reply #34 on: 24 August 2010, 09:46:49 »
Quote from: "lighthouse"
Het grootste manco aan klassieke muziek is dat je zelf niks bedenkt, je interpreteert slechts wat anderen voor jou bedacht hebben. Voor mij staat muziek gelijk aan creëren, niet het 'naspelen' van andermans stukken. 't Is was grof neergezet hier, maar jullie snappen mijn punt wel.

Zeker de uitvoerenden van klassieke muziek, maar in feite alle vertolkers van eerder aan geluidsdrager toevertrouwde muziek (en in zekere mate ook van alleen maar uitgeschreven muziek) zijn covermuzikantjes.

Net zoals jazzmuzikant dan...
Ik geloof niet dat elke Jazzstandard eenmaal wordt gespeeld en dan weer wordt afgevoerd...
Die worden toch ook door verschillende mensen gespeeld en geïntrepeteerd, zelfs bij je solo zit je nog vast aan een akkoordenschema, dus zo vrij ben je dan ook weer niet.
Selmer Performing Artist

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #35 on: 24 August 2010, 10:53:00 »
Quote from: "stef"
Quote from: "lighthouse"
Het grootste manco aan klassieke muziek is dat je zelf niks bedenkt, je interpreteert slechts wat anderen voor jou bedacht hebben. Voor mij staat muziek gelijk aan creëren, niet het 'naspelen' van andermans stukken. 't Is was grof neergezet hier, maar jullie snappen mijn punt wel.

Zeker de uitvoerenden van klassieke muziek, maar in feite alle vertolkers van eerder aan geluidsdrager toevertrouwde muziek (en in zekere mate ook van alleen maar uitgeschreven muziek) zijn covermuzikantjes.

Net zoals jazzmuzikant dan...
Ik geloof niet dat elke Jazzstandard eenmaal wordt gespeeld en dan weer wordt afgevoerd...
Die worden toch ook door verschillende mensen gespeeld en geïntrepeteerd, zelfs bij je solo zit je nog vast aan een akkoordenschema, dus zo vrij ben je dan ook weer niet.

Inderdaad....niets is zo beperkend als dogmatisch denken.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #36 on: 24 August 2010, 10:53:49 »
Ik vind het eerlijk gezegd vrij zinloos om twee muziekstromen op deze manier met elkaar te vergelijken. Ze hebben beide andere achtergronden en zijn op verschillende manieren gegroeid tot wat ze vandaag de dag zijn. De klassieke-stroming komt uit een wereld waar ook met grote orkesten gespeeld wordt waar bladmuziek gebruiken nou eenmaal noodzakelijk is om alles gelijk te houden, de jazz-stroming komt heeft een achtergrond waarbij meestal uit het hoofd gespeeld wordt en het veel gebruikelijker is om zelf een interpretatie op een bepaald thema te geven. Appels met peren vergelijken dus.

Een goede muzikant, zowel bij klassiek als jazz, is voor mij iemand die weet te vertolken waar het stuk over gaat, laat horen dat hij zijn instrument beheerst en een eenheid vormt met zijn band/ensemble/orkest. Of hij het zelfde stuk op vrijwel de zelfde manier al eens heeft uitgevoerd maakt mij dan ook helemaal niets uit.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #37 on: 24 August 2010, 11:03:03 »
Mee eens, het feit dat je voor een bepaalde stijl kiest hoeft niet automatisch te betekenen dat je de andere verwerpt omdat die niet zou deugen of minderwaardig is aan de door jou gekozen stijl. Het is alleen maar anders. Ik wordt altijd een beetje moe van mensen die allerlei uitspraken doen terwijl de in het hele vakgebied niet thuis zijn. Prima wanneer je een bepaalde stijl niets vindt, maar sommige opmerkingen kunnen wat mij betreft direct "down the drain".
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Ties76

• Member
  • *
« Reply #38 on: 24 August 2010, 14:39:24 »
Ik ben nog helemaal niet thuis in de klassieke saxofoonmuziek. Ben zelf wel begonnen met Bach en Grieg en dat vind ik erg leuk om te spelen.
Graag lees ik de discussies op dit forum met allerhande tips die aangedragen worden. Zo weet je een beetje waar je een zoektocht beginnen kunt, erg handig, dus ga zo door!
Ik denk dat als je je in een voor jouzelf 'nieuwe' stroming wilt verdiepen, dat dat best even doorbijten kan zijn. Zo ben ik opgegroeid met operamuziek en ik hoor nog steeds graag de 'zware' klassieke kost. Operette daarentegen kan me niet boeien, ik wordt al melig bij al het gegiebel op het podium, wat niet wil zeggen dat dit een mindere kunstvorm is. Ik denk dat de schare operettefans misschien wel groter is dan de schare operafans, maar het is maar wat je gewend bent om naar te luisteren.

Ik ga zeker meer klassiek opzoeken, zowel om naar te luisteren als om zelf te leren spelen en daarbij zijn tips over niveau ook erg welkom.
Alles wat Aamanda en Pieter spelen bijvoorbeeld, daar hoef ik niet aan te beginnen, maar de boeken van De Haske, Play Bach en Play Grieg zijn voor mij goed te doen. In deze serie zijn ook nog verkrijgbaar Play Handel en Play Mozart, iemand ervaring met deze stukken? Aaanrader?

O ja, discussie is inmiddels erg off-topic, maar wel interessant. Idee voor nieuw draadje?
alt: Conn Chu Berry (1927), leenalt: Buffet Crampon S1 (1977, verzilverd)