Nieuwste lid, maar niet het jongste...

Started by wiko1948, 17 August 2010, 15:13:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wiko1948

Even voorstellen.
Ik heet Wim en ben van 1948, dus niet het jongste lid van dit mooie forum.
Na de Dutch Swing College Band en Duke Ellington ben ik verslingerd geraakt aan de klassieke muziek en eigenlijk pas sinds 'n jaar of drie, vier, weer opnieuw naar jazz aant luisteren. Hank Mobley en Jonny Hodges daarbij favoriet, maar ken inmiddels het hele rijtje saxofonisten van naam in de Jazz wereld. In eerste instantie moest ik nix van John Coltrane hebben. Vond dat die de opnames van Miles Davis verpestte. Op aandringen van mijn sax-vrienden toch nog maar eens geluisterd en inmiddels vind ik die man ont-zet-tend goed, zij het dat ik niet altijd mooi vind wat-ie doet. Pianisten krijgen ook mijn onverdeelde aandacht en dan noem ik Art Tatum, Ahmad Jamal, Red Garland, Keith Jarret en Brad Mehldau. Klassieke muziek neemt nog steeds een belangrijke plaats in in mijn leven en dus ook de klassieke saxofoon. Arno Bornkamp als topper op eenzame hoogte que opnames. Ik speel Selmer BA 80 tenor, een Buescher Alt uit 1919 en een gloednieuwe Le Monde sopraan. Qua mondstukken houd ik het bij Otto Link. Zowel metaal als eboniet.
Tot ziens !, wiko1948.
[size=85]Sopr. Le Monde Vintage , BILGER.
Alt Le Monde Satellite ongelakt, MEYER.
Tenor Selmer SA80, MEYER.
[/size]

JR

Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Zoot

welkom                      8)  TOet toEt grOEt vAn ZOoT  8)

wiko1948

Ik dacht niet dat ik een True Tone had. Maar ik ben monumentueel op vakantie in Frankrijk en kan ff niet kijken. Heb alleen m'n sopraan hier. Ik denk dat het een gewone De Buesher is. Ik heb geen quick F. Is 'n heel simpel exemplaar, maar een prachtige toon !!
Dank voor je reaktie.
[/size]

zomertje

Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Gerald

jozef

Welkom
Ik ben blij dat er eens iemand op het forum komt die een beetje klassiek geinspireerd is, want hier wordt zeer weinig over klassieke muziek gesproken. Ikzelf speel praktisch uitsluitend klassiek. Ik vind de sax op zijn mooist klinken met klassieke muziek. Ik hou ook wel van muziek a la wiedoeft, en wat jazz betreft is mijn grote idool ook johnnie Hodges. Deze laatste laat het instrument ook bijzonder mooi klinken, ik hou niet van al dat hel geluid van sommige jazz muzikanten. Ik ben 60 jaar jong, dus welkom leeftijdsgenoot.
Alto Selmer serie III; mondstuk s90-190
riet vandoren 2,5
Ligatuur François Louis

Pieter

Quote from: "jozef"Welkom
Ik ben blij dat er eens iemand op het forum komt die een beetje klassiek geinspireerd is, want hier wordt zeer weinig over klassieke muziek gesproken. Ikzelf speel praktisch uitsluitend klassiek. Ik vind de sax op zijn mooist klinken met klassieke muziek.

Nou, brand maar los, zou ik zeggen.... :-D
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Sebo

:D Weest welkom in ons midden :D

Grtz. Sebo
Tenor Dolnet Belair verzilverd 41******
Brillhart ebolin special/ rico royal

wiko1948

Kippevel krijg ik...
van bijvoorbeeld Arno Bornkamp zoals die de Aria van Eugène Bozza speelt.
Maar zoals je het moment nog in je herinnering kunt terughalen van een belangrijke gebeurtenis op het wereld toneel - de moord op John F.Kennedy, de landing op de maan, de vuurwerk ramp in Enschede enzovoort, zo kan ik me nog exakt herinneren waar ik was toen ik Daniel Deffayet hoorde in zijn versie van Concertino da Camera van Jacques Ibert.
De manier waarop het tweede deel inzette, deed mij de rillingen over de rug lopen en de haartjes in m'n nek recht overeind staan. Ik herinner me dat moment van ontroering als de dag van gisteren. Dat muziek zo mooi kan zijn.
En dat klassieke muziek zo betoverend kan zijn. Ok, natuurlijk, Cannonball kan ook ontroeren en je verbijsterend achterlaten in zijn 'optreden' bij Kind of Blue van Miles Davis, en Paul Gonsalves is ook puur genieten in zijn balades of z'n optreden in Newport, maar die saxofoonsoli uit de Schilderijententoonstelling van Moessorgsky en in de Symphonische Dansen van Rachmaninov. Dat is evenzeer genieten hoor... Toch?
[/size]

Pieter

Tallahatchi Concerto van Jacob TV,  door Arno! Glazunov door Arno.

symfonische dansen heb ik niet zo veel mee. Ik vind de saxofoonsolo teveel op zichzelf staan. Hij komt verder nl nergens meer terug...beetje jammer.

Ja, als er ergens expressivo staat dan kon Daniel er wel wat mee, ja. In de Creston Sonate zit een stukje waar mijn docent bij vertelde dat hij bijna de kamer uitgeblazen werd wanneer Daniel dat speelde.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Tony

Amanda

Welkom op het forum!

Er zitten hier meer klassieke blazers hoor.
Pieter bijvoorbeeld  :-D
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

wiko1948

Heej Pieter

Heeft jouw docent les gehad van Deffayet?

Rachmaninov's Symfonische dansen. Een van mijn sax-maatjes vond het vaudeville muziek. Ook hij begreep niet dat ik daar zo mee voor de dag kwam.
Kwestie van smaak wellicht.
Ik herken elke keer als ik het hoor dat pianoconcert van R. en dat kan me maar niet boeien.
Ik ws trouwens - in januari of februari ofzo - in De Doelen voor een concert met oa Eric Vloeimans.
Nou ben ik geen fan van Vloeimans, maar ze speelden ook la Création du Monde van Milhaud en dat is nou toevallig ook een mijn favoriete stukken.
Van der Linden speelde daar de hoofdrol in en daar kan John Harle niet tegenop.

En zo is er heel veel te beleven in de klassieke muziek...!!

groeten,
 wiko
[/size]

Pieter

ja, hij heeft les gehad van Deffayet, van Jean Marie Londeix en van Claude d'Langle. en niet alleen een workshop maar echt wel langdurig.

Symf. Dansen vind ik wel hele mooie muziek maar die saxsolo staat een beetje teveel op zichzelf in het geheel, maar is zelf ook best om aan te horen. Ik zie alleen steeds een vol voetbal stadion voor me....het is stil aan de overkant komt daar vandaan. Het is zeker geen vaudeville...

Later meer... even een film kijken....

@Tony: tijd voor een apart klassiek plekje??