Main Menu

Beginnerstwijfel...

Started by Marco, 11 September 2010, 20:35:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Thijs Leuven

Laat ik het zo zeggen: na WOII hoor je nog maar nauwelijks klarinet in jazz.  :) Af en toe gelukkig wel nog basklarinet  =P~  =P~  =P~
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

cynthia

Even terug naar de vraag!
ik speel zowel sopraan als tenor...
Sopraan is inderdaar moeilijker wat betreft stemming, maar dat blkijft ook moeilijk als je van tenor naar sopraan gaat.
ik wil je aanraden gewoon op sopraan te beginnen, aangezien dat je voorkeur heeft. dat motiveerd alleen maar!!

Pieter

Eigenlijk vind ik klarinet het mooist in jazz of volksmuziek. Verder....ritueel verbranden die dingen zou ik zeggen. In een harmonieorkest mogen ze wat mij betreft ook vervangen worden door ....eeehh....violen!

Wat ik ervan vind?

Begin gewoon op die sop. een sop stemt niet slechter dan een andere sax. Alle  saxen hebben hun eigen afwijkingen en daar zal je alleen rekening mee moeten houden wanneer je tussen de saxen wisselt. Hij heeft alleen veel kleinere marges dan de andere saxen en is instabieler van klank. Maar wanneer het je eerse sax is zalje het niet eens merken en gewoon groeien in mogelijkheden naarmate je langer les hebt.

Elke sax, SATB, moet je beschouwen als een apart instrument. Wanneer je denkt dat overstappen niet moeilijk is of wanneer je er 1 "beheerst" je ze allemaal onder de knie hebt, dan is er een heleboel wat je niet begrepen hebt en klink je waarschijnlijk op alle saxen bagger ook al zegt iedereen dat het zo mooi is.

Sax is moeilijker dan klarinet. Geluid  uit een sax halen is niet moeilijk, vingerzettingen zijn hier en daar vreselijk lastig omdat ze van een heleboel factoren afhankelijk zijn. Klank maken is moeilijk en basale vaardigheden zijn heel erg moeilijk.
Dat zijn zaken die op een klarinet veel meer vanzelfsprekend zijn. Een saxofoon is geen stabiel instrument, dat is een klarinet wel. Je blaast en je hebt de toon die je wilt hebben, voor klankkwaliteit moet je veel spelen. Legato spelen gaat op een klarinet vanzelf(op een paar plaatsen  na) op een sax heb je voor elk interval andere factoren die prioriteit moeten krijgen willen bindingen lukken.
Een klarinet moet je voor 30% intoneren, een saxofoon moet je voor 100% min of meer intoneren.

Klarinetten hebben in de harmonie ingewikkeldere partijen, staan meer op de voorgrond. Dat komt omdat het niet zo'n ingewikkeld instrument is en dat dat voor amateurs eerder haalbaar is. Solopartijen spelen, of altijd het voortouw moeten nemen vergt dan weer bijzondere eigenschappen van de speler die je, helaas, bij saxofoonspelers niet vaak tegenkomt.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Gerald

Quote from: PieterVerder....ritueel verbranden die dingen zou ik zeggen.
Pieter: foei toch ! :mrgreen:  :mrgreen: ;-)

Pieter

Ja, nou ja....ik zeg het niet hardop..... :lol:
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

CBone

En na een succesvolle uitvoering van het ritueel blijft er een instrument over in een voor Pieter's favoriete stemming......de As-klarinet. :-"

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

k317

Na 4 jaar dwarsfluit ben ik op m'n 16de overgestapt naar de fanfare en een sopraansax in m'n handen gekregen. Ik heb er altijd heerlijk op gespeeld en merk nu ik tenor (en alt) speel dat voor mij een groot voordeel was om sopraan gespeeld te hebben (speel alweer 18 jaar sax ;-) ).
Alle begin op elke sax is moeilijk, een goede (sopraan-)saxdocent is een must evenals een goed instrument. Een sopraan is een duurdere investering en lastiger huren dan een alt- of tenor.
Maar: volg je droom, ga ervoor. Ik vind sopraansax nog steeds geweldig!
Groeten, Karin

S: Selmer series III (nr. 588xxx) en voor de kids een Roy Benson by Dixon (nr. 959xxx; gebogen model) A: Selmer SA80 Serie II (nr. 496xxx) T: Selmer Mark7 \'79 (nr. 291xxx) en een Jupiter 787 voor de boerenkapel Plus: Maestro fluit, Jaeger piccolo, B&M Champion trompet en Indiaase poc

Gerald

Al met al erg nu erg off toppic geworden.

Maar : ik mis Marco in de diskussie.
Hij zal zich, heel verstandig,  wel op de achtergrond houden.

Hoop niet dat wij hem teveel van de wijs gebracht hebben.

Marco

Hallo allemaal,

ik was erg druk de laatste dagen, vandaar mijn late reactie. Wel grappig dat de laatste topic van Gerald een kern raakt.

Ik wist niet dat mijn (in mijn ogen simpele  :D ) vraag zoveel reacties zou losmaken. Vandaar dat ik een beetje aan de zijlijn ben gaan staan om te kijken waar dit allemaal naar toe gaat. Ik hoop dat het niet stopt... :wink:
Alle adviezen zijn welkom en neem ik ook zeer ter harte.
Wel heb ik gemerkt dat een sopraanleraar  noodzakelijk is vanwege de moeilijke intonatie en bespeelbaarheid van een sopraan. En een sopraanleraar is lastig te vinden, evenals een goede beginnerssop. binnen mijn budget.
Dat speelt natuurlijk ook een rol :?  
Dat je moet oefenen ben ik ook bewust, ik speel  gitaar, mondharmonica en viool. Dit kwam ook niet aanwaaien, als je maar plezier hebt in datgene waar je mee bezig bent.
Wat ik wel heb geleerd is dat je een goed instrument moet hebben, anders ben je snel uitgekeken en stop je alles in de koffer onder je bed.

Wordt vervolgd......

Marco

Amanda

Om te beginnen kun je eens kijken naar een Yamaha of Jupiter sopraan.
Beiden zijn makkelijker qua stemming en spreken makkelijk aan.
Zijn prima middenklassers om mee te beginnen.
Daarna kun je altijd de overstap nog maken naar bijvoorbeeld een Selmer.

Een sopraanleraar of in ieder geval een docent die goed sopraan speelt is echt wel een must.
En die zijn best te vinden hoor. Je moet alleen even zoeken.
In welke regio zit je?
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Gerald

Marco, proficiat met deze beslissing.
Zoek een goede sopraandocent en ga ervoor !

Zeker als je alles vanaf het begin moet leren, dus ook noten lezen, zal je momenten hebben het ding door het raam te willen gooien.

Maar : sommigen hier op het forum die al wel 1 jaar of langer sax spelen,  :wink: ,  hebben die kriebels ook zeer regelmatig.
 :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:

Gewoon vol blijven houden, misschien even niet spelen, erg lastige stukken even laten zitten en later weer oppakken enz.
Je docent zal je door die lastige  periodes, die we allemaal hebben van tijd tot tijd, wel doorheen slepen.
Blijf gewoon die sax weer oppakken en bespelen.

jthole

Quote from: "Thijs Leuven"Meerdere types bespelen is uiteindelijk meer dan mogelijk, ik heb een tijdlang sopraan, alt, tenor én bariton gespeeld. Gaat prima.  :wink:

Dan heb je meer talent of tijd (of beide  :-D ) dan ik!

Bariton en tenor bijhouden gaat, maar ook nog alt erbij is teveel, en dan ook nog sopraan is een drama ... tenminste voor mij.
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

k317

Ik ben 15 jaar terug na 4 jaar dwarsfluit overgestapt naar sopraansax. Gewoon doen, als je dat graag wilt. Mits je idd les hebt van een een sopraansaxdocent (dan wel docent met een sopraansax, op z'n minst). Ik heb de eerste 2 jaar les gehad van een sopraansaxofoniste, ging prima. Toen een andere docent met een tenorsax en dat was niet fijn.
Groeten, Karin

S: Selmer series III (nr. 588xxx) en voor de kids een Roy Benson by Dixon (nr. 959xxx; gebogen model) A: Selmer SA80 Serie II (nr. 496xxx) T: Selmer Mark7 \'79 (nr. 291xxx) en een Jupiter 787 voor de boerenkapel Plus: Maestro fluit, Jaeger piccolo, B&M Champion trompet en Indiaase poc

niesten

Quote from: "k317"Ik ben 15 jaar terug na 4 jaar dwarsfluit overgestapt naar sopraansax. Gewoon doen, als je dat graag wilt. Mits je idd les hebt van een een sopraansaxdocent (dan wel docent met een sopraansax, op z'n minst). Ik heb de eerste 2 jaar les gehad van een sopraansaxofoniste, ging prima. Toen een andere docent met een tenorsax en dat was niet fijn.

Zo heb ik pakweg 20 jaar geleden (altsax) les gehad van een klarinetist (die op de muziekschool ook saxofoon les gaf). Geen succes, dus ook weer snel mee gestopt.
Dus probeer idd een docent te vinden die ook echt les geeft (en niet alleen "mag" maar ook "kan"!!) op het instrument waarop je lest krijgt. In jouw geval dus sopraan sax.

Groeten,
Roger

Marco

Hallo allemaal,
in de eerste plaats iedereen bedankt voor de tips!
Zoals met veel dingen in het leven loopt het anders dan je gepland had.
Ik ben in het bezit gekomen van een hele mooie Orsi tenor saxofoon. Een geweldig instrument, zilver met serienr. 8226 (jaartal onbekent. Misschien weet iemand dit?). Mondstuk Selmer S80 C*, goede koffer, rietjes (Rico 2, 21/2,3) en draagbanden ( nek en tuig). Dit alles voor een appel en een ei. :D
Ik ben nu lekker aan het uitproberen, Youtube raadplegen en "Summertime" is de eerste melodie wat er al uit komt.
Ik vind het echt heel leuk, mijn huisgenoten wat minder, but.....Daddy blows the horn....hahaha

Wordt vervolgd

Greetzzzz
Marco