Main Menu

Beginnerstwijfel...

Started by Marco, 11 September 2010, 20:35:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marco

Hallo allemaal,

ik wil sax leren spelen en het geluid van een sopraan vind ik helemaal geweldig. Nu lees ik dat een sopraan niet de sax is om te beginnen.
Is het nu verstandig om eerst op een tenor (geen alt...spreekt mij niet zo aan) te leren, en daarna over te stappen op sopraan?
Of maar meteen in t diepe springen en een sopraan onder de knie krijgen?

Kan iemand mij hierin een advies geven?

Alvast bedankt

Zoot

Quote from: "Marco"Kan iemand mij hierin een advies geven?

:?   eh.... nou eh eh ......... N E E   :!:

welkom                      8)  TOet toEt grOEt vAn ZOoT  8)

Invisible

Hallo Marco,

Van de vier gangbare type saxen (sopraan, alt, tenor en bariton) is sopraan zeker de sax die het meeste van de blaastechniek vraagt zoals van je embouchure (dat is de gesteldheid van de spieren rond je mond) en van je intonatie (het bijsturen van de toonhoogte om deze zuiver te krijgen), maar om dan meteen maar af te raden om op de sopraan te beginnen hoeft nou ook alweer niet. Wel is het zo dat als je op een andere sax zou beginnen, je later alsnog vrij makkelijk kan overstappen naar sopraan. De grepen en manier van blazen zijn het zelfde, alleen een stuk kleiner. Maar als de sopraansax echt is wat je wilt, zou ik daar gewoon op gaan beginnen.

Heb je er overigens al over nagedacht welke richting je op wilt met het saxofoonblazen? Wil je in een fanfare-orkest gaan spelen (in een harmonie-orkest zal je overigens geen sopraansaxen tegen komen), wil je vooral klassieke muziek gaan spelen of zou je meer de jazz en popkant op willen?
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Marco

Hallo Invisible,

bedankt voor je snelle reactie.
De kant die ik op wil is de jazz met als voorbeeld John Coltrane. Vandaar ook mijn keuze, met tenor als tweede optie.

Of is tenor makkelijker om te bespelen en als je de techniek onder de knie hebt, overstappen op sopraan zoals je zegt?

Wederom bedankt,

Groet
Marco

Invisible

Het één sluit het ander niet uit. Je zou er inderdaad voor kunnen kiezen om eerst op alt of tenor (welke voor een beginner inderdaad makkelijker te bespelen zijn) te beginnen en dan later relatief eenvoudig over te stappen naar sopraan. Je kan er zelfs voor kiezen om later beide typen te blijven spelen (let maar eens op de onderschriften bij diverse mensen op dit forum welke typen zij hebben, ben ik met mijn twee tenoren alleen een slecht voorbeeld  :lol:), af en toe op een tenor blazen is voor een sopraansaxofonist zelfs bevorderlijk voor het embouchure heb ik mij laten vertellen.

Zoals ik al schreef, begin op het type wat jou het meeste wat lijkt en als je gemotiveerd genoeg bent red je je heus wel prima op de sopraan. Als je nog steeds twijfelt, zou je ook eerst een tenor kunnen huren om mee te beginnen en later als je wat meer ervaring hebt eens een sopraan gaan proberen. Dan kan je daarna een keuze maken wat jou het beste bevalt zonder nu meteen al een instrument hoeven aan te schaffen. Veel saxofoonwinkels bieden aantrekkelijke huurconstructies.

Gerald

Hoi Marco.

Heb eigenlijk niets toe te voegen aan wat Invisible al gepost heeft.
Ik heb het er ook wel eens met mijn saxofoonlerares over gehad omdat ik ook wel zin had aan sopraan sax.

Zij zegt : ik houd je niet tegen, maar ik speel er echt niet op als je komt lessen en blijf dan op mijn alt spelen.
Je moet door een erg klein mondstuk blazen, vraagt vrij veel kracht.
Mondstuk van Alt en tenor zijn wat groter en blazen daardoor gemakkelijker.
Ook vind ze het snel pieperig worden omdat de sopraan vrij hoog is en je daardoor eerder ,,opvalt ,, als je fout zit.....
Intonatie schijnt vrij lastig te zijn, vrij weinig ruimte als je de toon niet helemaal goed raakt.

Maar er zijn ook sopraansaxspelers hier op het forum, die kunnen je dat beter uitleggen.

Je zou eventueel een sopraansax kunnen huren, is het niets dan breng je die terug.
Heel misschien ga ik over een poosje dat ook wel doen. :mrgreen:

Koop je later toch die gehuurde sopraansax dan hebben de meeste saxofoonwinkels daar gunstige regelingen voor.

Maar om als absolute beginner op sopraan te beginnen, hmm.
Als je het helemaal jouw instrument vind, sta je er ook 100 % achter, dat scheelt wel.
Maar, als het tegenvalt speel je misschien nooit geen saxofoon meer, terwijl alt en tenor veel gemakkelijker te bespelen zijn.

Misschien toch beter om eerst een poosje op (huur) alt of tenor mijn grote voorkeur, te beginnen.
Kies dan tenor omdat die je in dat geval het meest lijkt begrijp ik.

Maar nogmaals, dit zijn onze meningen, JIJ moet er op spelen.

Amanda

Ik speel al jaren sopraan en ben er achter dat goed sopraan spelen behoorlijk moeilijk is.
Je zult veel speeluren moeten maken, les nemen van een echte sopraansaxofonist om je de juiste embrouchure en technieken te leren en veel geduld hebben.
Als je daarbij ook nog van alles aan grepen en noten moet leren is dat best zwaar.

Ik zou daarom eerst beginnen op een alt of eventueel tenor. Dan kun je daar een basis op leren en na een paar jaar kun je makkelijker de overstap maken.
Dan zul je nog veel aan je embrouchure moeten werken, maar omdat je al een basis hebt zal dat makkelijker gaan.

Aan de andere kant, als je iets écht graag wilt, waarom niet?
Weet dat de weg naar een fijne sound lang duurt en veel geduld kost.
Maar mijn ervaring is ook dat als je iets heel graag wilt de motivatie er achter zo drijvend is dat dat ook wel gaat lukken.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Gerald

Dit is een saxofoon forum.

Maar als de sopraansax niet wil, zou je misschien klarinet erbij kunnen doen?
Dat is inderdaad een heel ander instrument en geluid, dan jij nu wil.

Amanda

Waarom zou je klarinet gaan spelen als je sopraansaxofoon wil spelen?
Die instrumenten lijken totaal niet op elkaar. Behalve dat ze beiden recht zijn dan.

Ander materiaal, ander embrouchure, andere grepen, ander geluid.
Niet echt een vergelijking.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Gerald

Quote from: "Amanda"Waarom zou je klarinet gaan spelen als je sopraansaxofoon wil spelen?
Die instrumenten lijken totaal niet op elkaar. Behalve dat ze beiden recht zijn dan.

Ander materiaal, ander embrouchure, andere grepen, ander geluid.
Niet echt een vergelijking.

Klopt, maar ik ga volgend jaar een poosje klarinet spelen.

Invisible

Quote from: "Gerald"Klopt, maar ik ga volgend jaar een poosje klarinet spelen.
Maar waarom raad je iemand die sopraansax wil gaan spelen dan aan om klarinet te gaan spelen? Saxofoon (zelfs sopraan) is voor een beginner altijd nog makkelijker dan klarinet door bijvoorbeeld een betere ergonomie en een logischere kleppenmechanistme (zoals een octaafklep die automatisch omschakeld bij een A of hoger).

Thijs Leuven

Quote from: "Amanda"Weet dat de weg naar een fijne sound lang duurt en veel geduld kost.

Dat geldt voor alle saxen...  :) Als je sopraan mooi vindt, en dat graag wil spelen, gewoon doen! Intoneren moet je hoe dan ook leren, alle grepen e.d. moet je ook leren, etc etc...

Meerdere types bespelen is uiteindelijk meer dan mogelijk, ik heb een tijdlang sopraan, alt, tenor én bariton gespeeld. Gaat prima.  :wink:
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

jeannet

over de discussie klarinet/sopraan:
Ik ben in mijn jeugd begonnen op klarinet, degelijke opleiding t/m D-diploma. Daardoor was -denk ik- de overgang naar sopraan niet zo moeilijk, hoewel sommige grepen in het begin steeds fout gingen. Pas toen ik les nam, bleek dat ik met een klarinetembouchure op de sopraan speelde! Sopraan te weinig horizontaal, onderlip tussen tanden en riet....  Heb me gestort op toonvorming, meer boventonen, en beheers nu ook een vibratie. op sopraan.
 Sinds ik alt erbij speel, heb ik een betere embouchure op sopraan, omdat je gedwongen bent het mondstuk meer horizontaal in de mond te nemen. En dankzij alt-ervaring kan ik nu ook tenor spelen. Ik vind alt een heerlijk instrument. "Moet" nu de fanfare tenor spelen, maar kan nog steeds beter uit de voeten op alt, handzamer, lichter, spreekt makkelijker aan, etc.
Ik geloof zeker dat sopraan een moeilijk startinstrument is.
Maar als je sopraan kunt spelen, kun je in principe alle saxen aan! En inderdaad, als je valt voor een instrument, ga daar dan voor!

Gerald

Quote from: "Invisible"
Quote from: "Gerald"Klopt, maar ik ga volgend jaar een poosje klarinet spelen.
Maar waarom raad je iemand die sopraansax wil gaan spelen dan aan om klarinet te gaan spelen? Saxofoon (zelfs sopraan) is voor een beginner altijd nog makkelijker dan klarinet door bijvoorbeeld een betere ergonomie en een logischere kleppenmechanistme (zoals een octaafklep die automatisch omschakeld bij een A of hoger).

: Ik bedoelde : als (sopraan) sax het niet is of echt niet wil, probeer dan eens klarinet.
Die wordt ook veel in Jazz gebruikt, bijvoorbeeld in Dixieland jazz.

Thijs Leuven

En bij Dixieland houdt het ook zo ongeveer op... Sopraan en klarinet is echt geen vergelijk; probeer dan ook eens trompet, mocht sopraan niet bevallen.  :?
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...