Zo, wat een reacties allemaal.
Even proberen een korte reactie op e.e.a. te geven.
Zeker mijn advies om geen amerikaanse saxen van voor 1935 te kopen (tenzij je heeeel goed weet wat je doet) niet gelezen?
Martin saxen hebben met tin opgesoldeerde toongatranden. Martin staat bij reparateurs bekend om het belabberde soldeerwerk.
Je te pletter moeten blazen duidt op (meestal) lekkage. Langs de polsters d.w. langs de solderingen.
Breng 'm eens naar www.saxrep.com voor een vrijblijvende schouw
Nee, toen je dit schreef, zat ik al lang en breed in de trein.
Morgen ga ik met die ouwe knar even langs Harry Bakker, afspraak is gemaakt.
Ik zou er toch even naar laten kijken door een pro...
Een goed afgestelde Martin speelt als een droom, niet als een nachtmerrie (OK dan, werkpaard)
Thx. Zie boven, afspraak staat.
En nooit zonder je docent een sax gaan kopen.....
En eerst techniek leren voor je je toeter verwijt dat hij het niet goed doet....
En ja, dat doe je het best (techniek leren) op een makkelijk bespeelbare sax....
En hoezo klinkt hij schitterend? waar vergelijk je hem mee? Toch niet met je Yamaha? Heb je er zelf op gespeeld en heb je dan techniek genoeg om eruit te halen wat er in zit?
Ik kan nog wel even doorgaan.
Weet ik, maar mijn onderbuik was sterker...
Waar vergelijk ik hem mee? Met een handvol andere Martins, een Buescher, mijn Yamaha, een andere Yamaha, een Bundy. Alleen van deze ouwe knar was het geluid het geluid dat me echt aanstaat..
Ik heb er zelf over de middag heen meerdere malen op gespeeld. Heb toen ook meerdere toeters in mijn handen / aan mjin mond gehad. Tevens is hij bespeeld door een meer ervaren speler, die, ter vergelijk ook een andere sax heeft laten horen. Ook dit heeft meegespeeld met mijn beslissing hem te kopen.
Vertel eens, hoe oud ben je en hoelang heb je les?
Oeff, dat vraag je een dame niet. Okay, 49 jaar.
Heb zo'n 4 maanden les.
Het standaard Yamaha 4C mondstuk is een mondstuk wat vrij gesloten is wat als resultaat heeft dat je de lucht die je voor de lage noten nodig hebt bij deze sax niet goed door het mondstuk krijgt. Het is dan zeker aan te raden om voor je nieuwe sax ook een ander mondstuk te zoeken, bijvoorbeeld de Selmer S80 C* wat een vrij standaard beginnersmondstuk is. Het beste kan je gewoon bij een winkel wat verschillende mondstukken op jouw sax proberen voordat je wat aanschaft.
Dank voor je advies.
Deze raad heb ik meegenomen naar de afspraak morgen bij Harry Bakker. Naast het schouwen van mijn ouwe knar morgen gaan we ook kijken naar verschillende mondstukken (occasion of nieuw).
(en mogelijk wat ergonomie problemen in den beginne).
Daar was ik geheel op voorbereid toen ik ging kijken, maar wat verbaast me: ik vind deze jongen ergonomisch (voor zover ik dan al gebruik maak van de toetsen als beginneling) ergonomisch heel prettig aanvoelen. De octaafknop zit exact op de goeie plek, de rechterduimsteun zit op de juiste hoogte (bij de Yamaha moet ik altijd mijn rechterduim een halve centimeter onder de steun plaatsen.... :evil: ) en ook het oogje om hem op te hangen, zit gewoon op een voor mij betere plek. Kortom: hij 'past' beter...
Evt. ten overvloede: ik heb vanochtend mijn 'zonde' opgebiecht bij mijn leraar. Hij wist zaterdag alleen dat ik wou gaan kijken naar ouwe saxen bij een reguliere winkel en daarvoor had hij me ook advies gegeven. Hij had me ook gewaarschuwd voor de valkuilen met betrekking tot aanschaf bij particulier.