Author Topic: Hoe tem ik een werkpaard???  (Read 5375 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline SaxyFox

• Member
  • *
Hoe tem ik een werkpaard???
« on: 20 September 2010, 21:32:31 »
Graag jullie advies in het volgende, alle tips zijn welkom:

Gisteren ben ik de supertrotse eigenaresse geworden van een ouwe Amerikaan. Gekocht om zijn schitterende klank (en zijn mooie uiterlijk scheelde ook wel  :P ). Ikke is very Heppie met mijn aanwinst!!!!!!!
'k Zit nl. in de tweede fase van huurkoop van 'mijn' Yamaha, en, ondanks dattie best een mooie klank heeft, heb ik nooit het gevoel gehad dat het 'mijn' instrument was. De klik was er gewoon niet, zal niet komen ook, dus vandaar dat ik een vervanging zocht. En vond.

Ik twijfelde gister enige tijd tussen een ouwe Buescher die speelde als een pianola (zet hem aan je mond en hij doet zelf de rest) of dit ouwe werkpaard. Na veel wikken en wegen, dubben en denken ben ik voor de klank gegaan en eigenlijk heb ik hem 'op de groei' gekocht, want ik speel pas een paar maanden saxofoon.

Zaterdag weer les, maar ja, dat duurt zooo lang. Vandaag al 2 uurtjes eerder naar huis (vakantieuurtjes opgenomen) want ik wilde alleen maar naar mijn saxje toe... :oops:

Nu mijn vraag:
Komt het door mijn belabberde techniek (heb pas een paar maanden les) of ligt het toch aan de sax dat ik de lage tonen niet goed kan spelen?

Eén van de grootste euvel: te gespannen onderlip. Afknijpen van het riet.
- Tips? Nog meer ademsteun genereren?

Mijn ouwe nieuwe Yamaha heb ik keurig in de koffer gedaan, dekseltje erop.

- Lijkt mij dat ik mezelf beter alleen kan focussen op mijn nieuwe ouwe Amerikaan? Toch?

En, please, zeg niet dat ik beter terug kan naar de Yamaha... :(  want ik ben behoorlijk verliefd aan het worden op mijn weerbarstige ouwe knar.

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
Re: Hoe tem ik een werkpaard???
« Reply #1 on: 20 September 2010, 21:59:27 »
Je vergeet het belangrijkste: hoe heet meneer de oude Amerikaan eigenlijk?  :-D  
Als hij niet bij een winkel vandaan komt kan een rondje langs een goeie reparateur je misschien een hoop opleveren (kost wat, maar dan heb je ook wat)  :-)
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Offline SaxyFox

• Member
  • *
« Reply #2 on: 20 September 2010, 22:07:18 »
Meneer heet Mister Martin Handcraft (Fase 2). Hij is geboren in 1922/1923. Maar zijn roepnaam is nu al 'Ouwe Knar'.

Is geheel gereviseerd (niet in een officiele winkel, wel door een saxlover). Mocht er nog iets aan moeten gebeuren dan hoor ik dat vast zaterdag wel wanneer ik hem aan mijn leraar show!!!

Mister Martin Handcraft is overigens een ouwe bekende van dit forum. 't Is een soort ''t blijft in de familie' zeg maar.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #3 on: 20 September 2010, 22:23:34 »
Op het gevaar af dat ik een medeforum lid voor de schenen trap..
Ik zou er toch even naar laten kijken door een pro...
Een goed afgestelde Martin speelt als een droom, niet als een nachtmerrie (OK dan, werkpaard)

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #4 on: 20 September 2010, 22:33:46 »
En nooit zonder je docent een sax gaan kopen.....
En eerst techniek leren voor je je toeter verwijt dat hij het niet goed doet....
En ja, dat doe je het best (techniek leren) op een makkelijk bespeelbare sax....
En hoezo klinkt hij schitterend? waar vergelijk je hem mee? Toch niet met je Yamaha? Heb je er zelf op gespeeld en heb je dan techniek genoeg om eruit te halen wat er in zit?
Ik kan nog wel even doorgaan.

Ik geloof the martin wel, als je een goeie hebt zal het best lekker lopen allemaal, wat dat betreft zou ik het commentaar van je docent maar eens afwachten en hem dan evt naar een goeie reparateur brengen. Saxen repareren is een vak apart ,dat heb je niet in je vingers en oren alleen al omdat je een saxlover bent en je jezelf uitroept tot deskundige...

Wanneer je docent je niet voor dergelijke acties behoed vraag ik me omtrend hem ook het nodige af.

Vertel eens, hoe oud ben je en hoelang heb je les?
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #5 on: 21 September 2010, 07:19:11 »
http://http://www.saxforum.nl/viewtopic.php?t=5351

Sinds mei dit jaar dus les... Dus je hebt nog een hoop te leren..
Maar ik blijf er bij een Martin zou, als die goed sluit, makkelijk aan moeten spreken en niet zwaarder moeten blazen dan welk instrument ook.

Ik heb het dan niet over klank, intonatie maar alleen over gemak van spelen.

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #6 on: 21 September 2010, 07:21:03 »
Quote from: "SaxyFox"
Eerst gespeeld met mijn 2,5 riet (en het Yamaha 4C mondstuk dat bij de huursax hoort).
Het standaard Yamaha 4C mondstuk is een mondstuk wat vrij gesloten is wat als resultaat heeft dat je de lucht die je voor de lage noten nodig hebt bij deze sax niet goed door het mondstuk krijgt. Het is dan zeker aan te raden om voor je nieuwe sax ook een ander mondstuk te zoeken, bijvoorbeeld de Selmer S80 C* wat een vrij standaard beginnersmondstuk is. Het beste kan je gewoon bij een winkel wat verschillende mondstukken op jouw sax proberen voordat je wat aanschaft.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #7 on: 21 September 2010, 09:30:22 »
Quote from: "the martin"
http://http://www.saxforum.nl/viewtopic.php?t=5351

Sinds mei dit jaar dus les... Dus je hebt nog een hoop te leren..
Maar ik blijf er bij een Martin zou, als die goed sluit, makkelijk aan moeten spreken en niet zwaarder moeten blazen dan welk instrument ook.

Ik heb het dan niet over klank, intonatie maar alleen over gemak van spelen.

Daar ben ik het mee eens. Enige problemen die je gegarandeerd gaat ondervinden zijn intonatieproblemen (en mogelijk wat ergonomie problemen in den beginne). Ik zou de sax ook nog maar eens na laten lopen.  :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline SaxyFox

• Member
  • *
« Reply #8 on: 21 September 2010, 12:54:47 »
Zo, wat een reacties allemaal.
Even proberen een korte reactie op e.e.a. te geven.
Zeker mijn advies om geen amerikaanse saxen van voor 1935 te kopen (tenzij je heeeel goed weet wat je doet) niet gelezen?
Martin saxen hebben met tin opgesoldeerde toongatranden. Martin staat bij reparateurs bekend om het belabberde soldeerwerk.
Je te pletter moeten blazen duidt op (meestal) lekkage. Langs de polsters d.w. langs de solderingen.
Breng 'm eens naar www.saxrep.com voor een vrijblijvende schouw

Nee, toen je dit schreef, zat ik al lang en breed in de trein.
Morgen ga ik met die ouwe knar even langs Harry Bakker, afspraak is gemaakt.

Ik zou er toch even naar laten kijken door een pro...
Een goed afgestelde Martin speelt als een droom, niet als een nachtmerrie (OK dan, werkpaard)

Thx. Zie boven, afspraak staat.

En nooit zonder je docent een sax gaan kopen.....
En eerst techniek leren voor je je toeter verwijt dat hij het niet goed doet....
En ja, dat doe je het best (techniek leren) op een makkelijk bespeelbare sax....
En hoezo klinkt hij schitterend? waar vergelijk je hem mee? Toch niet met je Yamaha? Heb je er zelf op gespeeld en heb je dan techniek genoeg om eruit te halen wat er in zit?
Ik kan nog wel even doorgaan.

Weet ik, maar mijn onderbuik was sterker...
Waar vergelijk ik hem mee? Met een handvol andere Martins, een Buescher, mijn Yamaha, een andere Yamaha, een Bundy. Alleen van deze ouwe knar was het geluid het geluid dat me echt aanstaat..

Ik heb er zelf over de middag heen meerdere malen op gespeeld. Heb toen ook meerdere toeters in mijn handen / aan mjin mond gehad. Tevens is hij bespeeld door een meer ervaren speler, die, ter vergelijk ook een andere sax heeft laten horen. Ook dit heeft meegespeeld met mijn beslissing hem te kopen.

Vertel eens, hoe oud ben je en hoelang heb je les?

Oeff, dat vraag je een dame niet. Okay, 49 jaar.
Heb zo'n 4 maanden les.

Het standaard Yamaha 4C mondstuk is een mondstuk wat vrij gesloten is wat als resultaat heeft dat je de lucht die je voor de lage noten nodig hebt bij deze sax niet goed door het mondstuk krijgt. Het is dan zeker aan te raden om voor je nieuwe sax ook een ander mondstuk te zoeken, bijvoorbeeld de Selmer S80 C* wat een vrij standaard beginnersmondstuk is. Het beste kan je gewoon bij een winkel wat verschillende mondstukken op jouw sax proberen voordat je wat aanschaft.

Dank voor je advies.
Deze raad heb ik meegenomen naar de afspraak morgen bij Harry Bakker. Naast het schouwen van mijn ouwe knar morgen gaan we ook kijken naar verschillende mondstukken (occasion of nieuw).

(en mogelijk wat ergonomie problemen in den beginne).

Daar was ik geheel op voorbereid toen ik ging kijken, maar wat verbaast me: ik vind deze jongen ergonomisch (voor zover ik dan al gebruik maak van de toetsen als beginneling) ergonomisch heel prettig aanvoelen. De octaafknop zit exact op de goeie plek, de rechterduimsteun zit op de juiste hoogte (bij de Yamaha moet ik altijd mijn rechterduim een halve centimeter onder de steun plaatsen.... :evil: ) en ook het oogje om hem op te hangen, zit gewoon op een voor mij betere plek. Kortom: hij 'past' beter...

Evt. ten overvloede: ik heb vanochtend mijn 'zonde' opgebiecht bij mijn leraar. Hij wist zaterdag alleen dat ik wou gaan kijken naar ouwe saxen bij een reguliere winkel en daarvoor had hij me ook advies gegeven. Hij had me ook gewaarschuwd voor de valkuilen met betrekking tot aanschaf bij particulier.

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #9 on: 21 September 2010, 13:30:19 »
Bij mindere ergonomie van oude amerikanen wordt vaak gedacht aan de pinktoetsen..
Die inderdaad ouderwetser zijn (maar niet altijd minder)

Offline Jeroen Conn

• Member
  • *
« Reply #10 on: 21 September 2010, 14:15:51 »
'Het temmen van een werkpaard' is nu niet bepaald de manier om muziek te maken...  :(
En voor een beginner zelfs een groot nadeel omdat de kans op aanleren van verkeerde technieken groot is.
Kortom, erg verstandig om nu al aan zo'n oude Amerikaan te beginnen is het niet.

Daarentegen vind ik wel dat een Martin Handcraft gewoon goed zou moeten kunnen spelen.
Die lage noten zouden er goed uit moeten kunnen komen, ook met je Yamaha mondstuk.
Goed plan dus om even langs HB te gaan.

Laat even weten wat het resultaat is.  :D
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #11 on: 21 September 2010, 16:04:28 »
Gefeliciteerd met je nieuwe ouwe sax!

Hopelijk istie met de hulp van HB weer een stuk soepeler  :roll:

Veel plezier ermee en hou ons op de hoogte.

(toch zou ik voor die pianola gegaan zijn  :mrgreen: )
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #12 on: 21 September 2010, 20:01:57 »
Quote from: "the martin"
Bij mindere ergonomie van oude amerikanen wordt vaak gedacht aan de pinktoetsen..
Die inderdaad ouderwetser zijn (maar niet altijd minder)

Ik speel nou zo'n 30 jaar op Martins (ok, met tussenpozen, ik heb de saxen ook zo'n 10 jaar lang in de hoek laten liggen ;) ) en de pinktoetsen van een goed afgestelde Martin zijn echt niet slecht. Voor de rest heb ik ook geen klachten over de ergonomie van de Martin saxen.

Een beginner op een oude Amerikaan laten spelen, daar heb ik altijd een dubbel gevoel bij. Aan de ene kant kan het een enorme stimulans zijn, omdat het een instrument met een persoonlijkheid is. Maar aan de andere kant maak je voor jezelf het leertraject ook moeilijker. Veel aan intonatie en toonvorming werken is het devies!

Overigens heb ik een poos geleden in Muiderberg op een Handcraft gespeeld die ik ook geweldig vond (een kennis ging ook een nieuwe sax uitzoeken). Misschien heb jij die nu wel gekocht  :-D
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Offline SaxyFox

• Member
  • *
« Reply #13 on: 21 September 2010, 20:15:25 »
Ow, de pinktoetsen worden bedoeld.., weer wat geleerd. Thx.

Nou de lage C is gemakkelijk te grijpen. Andere pinktoetsen nog niet geprobeerd.

Ik zal zeker laten horen hoe het afloopt met mijn ouwe knar en zijn bezoekje morgen aan HB en de eerste kennismaking van mijn leraar met mijn nieuwe aanwinst.

Vanavond 1,5h nonstop gespeeld (lukte niet eens op die Yamaha...). Met dus het 2,0 riet erop. Meeste tijd kwamen de lage noten er ook spontaan lekker uit. Maar ja, geen gespannen onderlipje vandaag die de boel wil afknijpen. Ook was het gemakkelijk (lees: mogelijk) om vloeiend van hard naar zacht te gaan tijdens het spelen van een nummer en wat vibratie erdoor te gooien. Op de Yamaha lukt me dat niet. Ik heb die nog even uit de koffer gehaald om de proef op de som te nemen: nee, de Yamaha speelt gemakkelijk en vloeiend, maar ook gevoellozer.

Denk dus al met al dat dat werkpaard míj heeft getemd :wink: en dat ik mijn maatje gevonden heb.

Wordt vervolgd. En in de tussentijd: Ikke is heppie in het kwadraat.

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #14 on: 21 September 2010, 20:19:13 »
Quote from: "SaxyFox"
Ook was het gemakkelijk (lees: mogelijk) om vloeiend van hard naar zacht te gaan tijdens het spelen van een nummer en wat vibratie erdoor te gooien. Op de Yamaha lukt me dat niet. Ik heb die nog even uit de koffer gehaald om de proef op de som te nemen: nee, de Yamaha speelt gemakkelijk en vloeiend, maar ook gevoellozer.

Ik heb hier ook een Yamaha YAS-275 liggen, en die is zeker niet gevoelloos. Ik weet ook niet of je dat kunt beoordelen met een paar maanden ervaring?

De eerste vijf jaar vind ik een modern instrument toch echt beter om op te leren spelen, maar ik begrijp wel dat een oude Amerikaan veel meer charme heeft.
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge