rieten na gebruik

Started by greep1, 26 December 2010, 11:28:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

greep1

Hallo,

ik speel bijna twee maanden saxofoon, wat ik mij afvraag, na het spelen haal je je riet van het mondstuk of laat je hem zitten?
Ik merk dat de riet na het spelen opdroogt en beetje krult, dus wat is wijsheid.

mvgr

Zoot

daar is al één en  :roll:  ander over geschreven hier, deze  8)  bevalt mij heel goed
//http://www.goedkoperieten.nl/c226/accessoires_reed_case__.htm

:idea: een simpele en goedkope oplossing is, het riet ( na gebruik afspoelen en dus nog nat ) op een glasplaatje of spiegeltje te "" plakken """ , het droogt dan mooi vlak op......  ( ook het meestal bijgeleverde  :?  kunststof hoesje doet zoiets, maar m.i minder goed )

=D> .........het voordeel van de Reed Case is, de rieten drogen net niet helemaal uit en zijn eigenlijk zo uit de Case speelbaar......  =D>

welkom                      8)  TOet toEt grOEt vAn ZOoT  8)

Invisible

Je moet sowieso je riet van het mondstuk halen om het mondstuk droog te kunnen maken, daar wil wel aardig wat vocht blijven zitten namelijk. Daarnaast zoals Zoot al schreef, je riet in een rietenhouder doen zorgt ervoor dat deze mooi recht blijft. Ik zie het overigens wel bij meer beginners dat deze het goed droogmaken van de sax na het spelen vaak overslaan, dit is zeker niet aan te raden. Ook je sax zelf droog maken met z'n zeemleertje aan een touwtje om door je sax te trekken en daarna een zogenaamde padsaver in je sax stoppen is verstandig, dan blijven de polsters (de kussentjes aan de binnenkant van de kleppen) ook veel langer goed.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Thijs Leuven

Ik laat mijn riet lekker op het mondstuk zitten. Dan krullen ze soms inderdaad een beetje, maar daar merk ik tijdens het spelen niks van... De sax zelf maak ik ook bijna nooit schoon, ze staan toch allemaal altijd op hun standaard. Als ze al in hun koffer gaan, na een gig bijvoorbeeld, dan gaat er wel een padsaver in of ik maak ze even droog.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Penningh

Beste Thijs,
In de topic blazerslong is uitgebreid geschreven over de gevolgen van het niet schoonmaken van je sax.
Door het niet schoonmaken van je sax besmet je jezelf herhaaldelijk met de meest enge dingen.
Gelukkig zie ik in mijn omgeving steeds meer saxofonisten hun neck en mondstuk na het spelen even uitspoelen met water.
Groet,
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Thijs Leuven

Dat topic heb ik gelezen. Bedankt voor je bezorgdheid!  :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Zoot

Quote from: "Thijs Leuven"Dat topic heb ik gelezen. Bedankt voor je bezorgdheid!  :)

:idea:  :idea: leuke studieopdracht........       8)  maak es een kweekje van alles wat erin jouw sax leeft  8)     er is vast wel een Prof voor te porren aan de Faculty of Health, Medicine and Life ...    :lol:

Thijs Leuven

Dat zou vrij divers zijn, eens kijken wanneer ik weer training in het lab heb.  :-D

Penningh

Thijs,
Als je op kweek gaat zetten plaats dan de uitslagen eens.
Ik ben er wel nieuwschierig naar.
De uitslagen van het kweekje van mijn slijm logen er niet om.
De medicijnen die ik kreeg idem dito.
Ik ben nog nooit ze schoonmakerig geweest voor mijn saxen als tegenwoordig.
Penningh

Zoot

Quote from: "Penningh"De uitslagen van het kweekje van mijn slijm logen er niet om.
De medicijnen die ik kreeg idem dito.

tijd voor  :| een update van //http://www.saxforum.nl/viewtopic.php?f=26&t=5864&start=0   Blazerslong

Penningh

Ik moet over een week of twee drie terug voor controlle.
Zal op laten schrijven wat er aan getroffen is.
Als ik precies weet wat er is aangetroffen maak ik een update.
Vandaar dat ik nieuwschierig ben naar een kweek van wat uit een sax komt.
Kan ik vergelijken
Penningh

JR

Zou een afevering kunnen zijn van David Attenborough: "the secret life of the saxophone" :mrgreen:
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

K.Raggers

Heb soms weleens het idee dat ik de sax meer besmet dan de sax mij.
laatbloeiende sax fanaat repareert, reviseert
voor de hobby, liefst oude Amerikanen

Penningh

Heb soms weleens het idee dat ik de sax meer besmet dan de sax mij.

Klopt,
Je besmetinderdaad je sax.
Als dank krijg je iets terug.
Penningh.

Verbazend waar een topic over rieten eindigd.

isa2001

Laatst was mijn riet een beetje gekruld, en ik heb het toch goed schoongemaakt.
Hoe komt dat??? :oops:
♥music♥