Author Topic: Waarom?  (Read 41168 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline ElineZW

• Member
  • *
Re: Waarom?
« Reply #15 on: 30 December 2010, 12:32:09 »
Hihi dan zou ik even moeten zoeken tussen mijn ouders enooooorme hoop foto's :D

Offline Diny

• Member
  • *
« Reply #16 on: 20 January 2011, 20:13:05 »
Als kind blokfluitles gehad van de juffrouw van de lagere school en daarna in een jeugdorkest van de kerk.
Orkest hield op. Had ook zelf behoefte aan om een ander houten laasinstrument te leren maar daar was geen geld voor.

Heel lang een droom op de achtergrond gebleven, tot ik de knoop doorhakte. De lastige beslissing: klarinet, nee saxofoon, nee klarinet, nee saxofoon, toch maar klarinet etc etc. uiteindelijk besloot ik voor klarinet. Ging naar de open dag van de muziekschool, bleek er een wachtlijst te zijn voor klarinet.

Het heeft zo moeten zijn, want saxofoon kon wel en daar heb ik geen seconde spijt van gehad.
Na een maand op een huursax maar meteen een eigen sax (Yanagisawa alt) gekocht omdat ik wist dat ik zou blijven blazen.  Nu heb ik een Selmer alt III. Ben door de jaren heen alleen maar meer gedreven worden. Dus een geweldige keuze.

Grappig is wel dat ik nu een tijdlang een klarinet van een vriendin mag uitproberen. Nog geen tijd voor gehad door werk en sax oefenen, maar ben wel benieuwd hoe dat uitpakt.

Maar ik zal altijd sax blijven spelen. Ik vind het geluid fantastisch en er zijn zoveel klankkleuren mogelijk (althans indien gespeeld door de echte spelers). Rauw, lieflijk, agressief, romantisch, melancholiek, verdrietig, vrolijk, springerig, warm, kil, vragend, scherp, mysterieus. Het is allemaal mogelijk.

KoenD

• Guest
« Reply #17 on: 21 January 2011, 19:40:02 »
Mijn vader is Tenorsaxofonist (nog steeds)
Ben zelf begonnen met Piano en een jaar later parallel sax ernaast gestudeerd.
Beiden vele jaren les gevolgd.

Offline Birgitsax

• Member
  • *
« Reply #18 on: 26 January 2011, 11:49:09 »
Ik heb lang piano in een Big Band gespeelt. Maar toen kwam er nog iemand bij en alleen om de beurt te spelen zag ik niet zitten. Ik had eerder al een poging op de trompet gedaan - maar dat was mijn instrument niet.
En dus was ik op zoek naar iets leuks, het liefst ook iets waar je mag zitten en niet de hele tijd staan ;-)

Offline willemijn

• Member
  • *
« Reply #19 on: 27 January 2011, 11:31:27 »
ik zong in een latin bandje, en vond de saxen wel erg cool.
toen ik jazz wilde gaan doen, lukte het me niet om een leuk ensemble bij elkaar te krijgen. Met een instrument is dat makkelijker. Dat werd dus de sax (en ook omdat ik eigenlijk geen piano meer wilde spelen, heb er nog wel een in huis staan, even als een accordeon) (en twee blokfluiten).
Inmiddels speel ik bij een bigband, en ben helemaal blij.

harpje

• Guest
« Reply #20 on: 11 February 2011, 23:43:35 »
Het mannet je is 4 jaar geleden met de altsa begonnen. ik speel al 40 jaar klarinet en dacht: ach als ik tenoorsax er naast neem kan ik lekker met hem samen jazzy stukken oefenen. Daarna kwam ook de basklarinet erbij. ik ga langzaam maar zeker van de hoogte naar de laagte.  :mrgreen:
De sax speel ik in swingbandjes, klarinet bij projectorkesten en de harmonie en de basklarinet op play-ins of klarinetensembles.
Mijn 1e instrument blijft toch de klarinettenfamilie.  :oops:  In een harmonie hebben de tenoren toch wel heel saaie partijen.

Offline JM

• Member
  • *
« Reply #21 on: 23 February 2011, 12:44:04 »
Quote from: "Stephje"
Hihi niemand heeft dus dezelfde reden als mij xP

Soms vraag ik me wel af of ik niet beter piano had gedaan i.p.v. sax:O
Ik hou erg van mijn saxjes, ik speel er ook vaak op, zal er ook nooit spijt van hebben,

Maar ik kon al piano spelen met 2 handen voordat ik noten kon lezen:O

Dus soms vraag ik me af of ik wel de juiste keuze had gemaakt :O

toch wel...je houdt van je saxjes en je speelt er vaak op..dat zegt genoeg. De instap bij piano is gemakkelijker maar tenslotte wordt het even moeilijk . Ik kan het weten, speel al piano van voor mijn geboorte(dus... ook met de voeten a la Jerry Lewis en ben pas beginnen lezen na mijn 25ste..)
Sax heeft je meer mogelijkheden om je toon te beinvloeden, het is een expressiever instrument dan piano . Je zal het alleen een pak moeilijk mee hebben als je jezelf met je sax ....EN wil begeleiden -EN zingen (da's pas een uitdaging haha !)
Roland Kirk speelt soms wel eens 3 saxen tegelijktijd maar da's maar voor een paar noten hé...en tegelijkertijd zingen lukt hem toch ook niet....
Doei !
JM
Alten: Amati Super Classic zilver , Amati AAS61, Beuscher True tone \'38
Tenor:Amati Superclassic Brass, Beuscher True tone \'27

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #22 on: 23 February 2011, 17:25:54 »
Quote from: "harpje"
oops:  In een harmonie hebben de tenoren toch wel heel saaie partijen.

Goh, dan zou ik toch maar eens met de muziekcommissie gaan praten of zelf in die commissie gaan zitten.
In ieder geval er voor zorgen dat je invloedt heb op de muziekkeuze.
Uiteraard komt het bij ons ook wel eens voor dat je in een stuk bijv.alleen lange noten zit te blazen.
Als deze wat minder belangrijk zijn in het stuk omdat anderen het ook doen dan ga ik altijd even op bezoek bij de bariton of euforniumpartij.
Deze zijn dan meestal wel leuk.
Je moet dat wel de solo's aan de desbetreffende blazers overlaten.
Hoewel het ook wel gebeurd dat er een baritonsolo op tenor wordt geblazen omdat de dirigent dit mooier vindt of omdat er op dat moment geen goede baritonblazer is.
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline Dodo099

• Member
  • *
« Reply #23 on: 11 April 2012, 17:53:07 »
Hoi alle saxvrienden.

Ik ben nu sinds januari bezig met lessen saxofoon spelen in Pier K te Hoofddorp. Maar hoe ik er toe gekomen ben is wel een leuk verhaal.

Ze vragen wel eens hoe ik bij saxofoon ben gekomen, om die te gaan leren spelen. Ik heb altijd al een zwak gehad voor de sax en dat is gekomen door Gerry Rafferty's Baker Street uit 1977. Daarin zit een lekker sax solo die iedereen bijna kent, vooral de iets ouderen. ;-)

Dat ik ben gaan spelen heb ik te danken aan mijn collega Richard. Richard speelt al jaren in show band PWA uit Zwanenburg en is ook de voorzitter. Toen ik dus drie jaar geleden bij hem op de afdeling kwam zitten, begon hij al met te vragen wanneer ik bij de band zou komen. Ik dacht wat moet ik bij een fanfare band! Elke keer weer probeerde hij mij bij de band te krijgen, elke keer zei ik nee! Maar ze zeggen wel eens de aanhouder wint en ja Richard won. Begin november zei hij weer van Hans wanneer kom je nou bij ons bij de band? Ik weet dat ze geen saxofoon hebben in hun band, ik had ze namelijk wel eens zien optreden en zag dus geen sax. Ik dacht dus echt, ik zit veilig toen ik zei; Als je saxofoon hebt kom ik! Nou hij begint te glunderen en zegt we hebben er drie. Ik kijk hem aan en zeg even niets en hij zegt en nu hang je. Ik zeg altijd, wie a zegt moet ook b zeggen, dus ik zeg oké maar wie gaat mij het leren dan? Dat komt wel goed onze muziekleraar bij de band speelt alles en zal het jou gaan leren. Nou hij speelt inderdaad alles maar geen sax, dus daarom gaan Lenie en ik woensdag weer naar school! Ik moet zeggen dit is sinds de de lagere school niet meer voorgekomen dat ik zo graag naar school wil. Oj na de eerste les werd mijn mooie glimmende sax afgekeurd. Een B&S uit het jaar kruik daar schrok ik wel van ik vond hem zo mooi. Mijn leraar zei tegen mij met een beter mondstuk gaat het (hij heeft er een op maat gemaakt), ik heb toen eerst een Selmer C* erbij genomen en ja het klonk beter. Ook zei de leraar dat wanneer ik een andere sax zou proberen ik mijzelf zou gaan ergeren aan mijn oude sax! Nou dat klopte wel. Ik heb in een winkel op een Pro sax gespeeld en wat was dat een fijn gevoel. Nu is het zo dat ik twee weken geleden de trotse eigenaar ben geworden van een Yamaha YTS475, toch niet slecht voor een beginners saxofoon... Wat een geluid en wat werkt alles lekker soepel.
-Gek op saxofoon geluid sinds, Gerry Rafferty\'s Baker Street uit 1977
-november 2011, B&S Tenorsax
-Sinds 07-04-2012 Yamaha YTS475
-Mondstuk Selmer C*
-boeken zijn nu nog:
-Tipboek Saxofoon, Tipboek Notenlezen en, Saxologie deel 1
-Eerste les 11-01-2012 in Pier K

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #24 on: 11 April 2012, 18:13:23 »
congrats.
De yts 475 is inderdaad een mooie sax voor het geld.
De applicatuur is zeer goed en de klank is ook ok. Een veel duurdere sax klinkt weer mooier maar dat is dan ook flink wat meer geld. :)

Offline Newby

• Member
  • *
« Reply #25 on: 24 April 2012, 15:39:09 »
Ik ben met de (Tenor) sax begonnen omdat ik de sound gewoon heel erg gaaf vind en toen ik nog heeeel klein was hadden we een of andere jazz achtige simpsons CD die ik helemaal grijs heb gedraaid:P en daar was de sax nou eenmaal vaak op te horen! Ik had deze droom gewoon al heel lang en ben zeker blij dat ik ben begonnen:)
Tenorsaxofoon Yamaha YTS-62!<3

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #26 on: 03 May 2012, 12:46:55 »

Geloof het of niet, maar ik wou sax spelen door naar 'The Simpsons' te kijken xD

Ik vond/vind het echt cool hoe Lisa op haar sax speelt hihi xD

Wij zijn niet zo jong  :-D

Ik weet niet meer precies waarom ik sax ben gaan spelen; ik ben op een gegeven moment gewoon overgestapt van klarinet naar altsax. De klarinet was toendertijd wel een bewuste keuze. Op mijn vijfde wist ik al dat ik klarinet wilde gaan spelen, ook omdat mijn opa dat instrument bespeelde.

Toen ik eenmaal in een bigband speelde wist ik wel zeker dat ik ooit baritonsax wilde gaan spelen; ik vond dat geluid helemaal geweldig!

Het heeft toch nog bijna tot mijn 40e geduurd om eindelijk een baritonsax te kopen; toen ben ik ook weer met lessen begonnen, vooral omdat ik mijzelf geen slechte gewoonten wilde aanleren op de bariton. Ik heb nog steeds regelmatig les (1 à 2 keer per maand), omdat ik het prettig vind om mezelf op die manier scherp te houden.
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

javaou

• Guest
« Reply #27 on: 17 May 2012, 19:01:16 »

Geloof het of niet, maar ik wou sax spelen door naar 'The Simpsons' te kijken xD

Ik vond/vind het echt cool hoe Lisa op haar sax speelt hihi xD

En..

Soms vraag ik me wel af of ik niet beter piano had gedaan i.p.v. sax:O
Ik hou erg van mijn saxjes, ik speel er ook vaak op, zal er ook nooit spijt van hebben,

Maar ik kon al piano spelen met 2 handen voordat ik noten kon lezen:O

Dus soms vraag ik me af of ik wel de juiste keuze had gemaakt :O
Een sax kun je nog es meenenemen Stephje !!  :D

javaou

• Guest
« Reply #28 on: 17 May 2012, 19:02:47 »
Ow, ik ben begonnen lagere school, lerares nam LP (jawel, LP) van Astrud Gilberto, met daarop: jaajajaja: Stan Getz....dus zodoende.
Jan

Offline Em

• Member
  • *
« Reply #29 on: 18 May 2012, 21:05:20 »
Tja, na een arsenaal aan instrumenten (blokfluit, orgel, lyra, trompet, althoorn) werd het duidelijk dat bij onze showband de interesse in een saxsectie was. Nu was ik na 15 althoorn wel een keer uitgekeken op dat ding (ja echt, ding, vind gewoon het instrument niet mooi) en was ik de 1e die zich aangemeld had voor les. Das nu anderhalf jaar geleden en heb nog steeds geen spijt dat ik mijn hoorntje aan de wilgen heb gehangen. Zo'n leuk instrument en spijt??? Mwah soms als ik weer zo'n partij met een heel arsenaal aan loopjes krijg. Was ik toch nooit gewend op het hoorntje. Maar met oefening komt het er in, nou ja, sommige nummers komen er volgens mij nooit in, mijn vingers willen nog niet altijd wat mijn hoofd wil. Maarr..... ik was de enige, nu heb ik een stagiaire van de jeugdband naast me zitten en met een beetje geluk komen er nog een altje en een tenor bij binnenkort. Wat zullen we dan vaak te horen krijgen dat het bij de saxen wel wat minder hard mag  :twisted: !!!