Author Topic: Waarom?  (Read 41167 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Stephje

• Guest
Waarom?
« on: 28 December 2010, 19:01:40 »
Waarom ben jij sax beginnen te spelen?

(ben toch wel eens nieuwsgierig als iemand dezelfde 'reden/oorzaak' heeft als mij xD)

Enn...

Dacht je ooit dat je misschien beter een ander instrument gekozen had?

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Waarom?
« Reply #1 on: 28 December 2010, 19:14:12 »
Euh...

...dat is al erg lang geleden, toen was ik tien of elf geloof ik. Leek me gewoon wel cool :D en nog nooit spijt van gehad. Ben toen geloof ik begonnen met een paar vriendjes, dus dan is de motivatie er ook wel. Uiteindelijk ben ik de enigste die van die vriendjes nog sax speelt.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #2 on: 28 December 2010, 21:32:17 »
goede vraag.

Ik zat bij een harmonie, en ik wilde piano of keyboard gaan spelen maar dat kon niet. (wtf?)
Dus maar saxofoon, dat leek me wel leuk. De andere instrumenten vond ik minder interessant, alhoewel ik trombone nog wel aardig vond.

Offline niesten

• Donateur
  • **
    • http://www.ronits.nl
« Reply #3 on: 28 December 2010, 21:49:56 »
Ik wilde (net als mijn zus) bij de harmonie en dezelfde toeter als mijn vader (alt sax) spelen.
Mijn vader is dus toen overgestapt op bariton sax.

Offline wiko1948

• Member
  • *
« Reply #4 on: 28 December 2010, 23:05:30 »
Bij de fanfare hadden ze intertijd zo'n ding beschikbaar, dus ben ik daar op gaan spelen.
Inmiddels - na vele jaren - ben ik uit die fanfare en heb ik drie van die dingen van mezelf...
Omdat een sax de meeste mogelijkheden biedt qua gevoelsuiting.
Juichen en janken en alles wat daar zoal tussen zit.
Je raakt er nooit op uitgekeken en er blijven alsmaar mooie dingen te ontdekken.
Zelf muziek maken is het mooiste wat er is.
Van Bach tot Philip Glass, van Hodges tot Coltrane.
Er valt steeds wel weer iets nieuws te ontdekken en te bestuderen.
Daarom speel ik saxofoon.
[size=85]Sopr. Le Monde Vintage , BILGER.
Alt Le Monde Satellite ongelakt, MEYER.
Tenor Selmer SA80, MEYER.
[/size]

Gerald

• Guest
« Reply #5 on: 29 December 2010, 09:04:51 »
Het geluid van een sax vind ik helemaal te gek.
Is zo,n instrument waar je erg veel  mee kan.
Als je het beheerst natuurlijk.  :-D

In tegenstelling tot anderen wil ik dus nooit bij een harmonie of fanfare spelen.

Dus na wat omzwervingen op andere  (toets) instrumenten verleden jaar een 2ehands Yamaha altje gekocht.
En direct priveles genomen.
Met de bedoeling zsm bij een band gaan spelen.

Saxofoon spelen beviel zo goed dat de Yamaha geruild is voor een Selmer tenor.
De tenor voor het wat donkere geluid.
En die band heb ik zeer waarschijnlijk ook al gevonden.

Heb inmiddels een stevige voorkeur voor blaasinstrumenten.
Zo doe ik er trompet bij en een beetje trombone.
Vind die glissandro,s helemaal te gek om te horen en te doen !
Maar trombone staat op een heel laag pitje.

Denk er over heel misschien klarinet erbij te doen, komt wel van pas als ik in de band speel.
Dat zou betekenen dat trompet tijdelijk zou moeten wijken voor klarinet, ik kan niet alles tegelijk.
Erg lastige beslissing !

Maar sax is en blijft mijn hoofdinstrument.

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #6 on: 29 December 2010, 09:48:41 »
Ik wist al toen ik 4 was dat ik sopraansax wilde spelen.
Niet dat ik toen enig idee had dat dat ding een sopraan saxofoon heette. :-D
Maar ik heb er wel aan vast gehouden en toen ik als eerste een altsax kreeg was ik ook ernstig teleurgesteld.
Het is uiteindelijk allemaal goed gekomen en ik kan me niet voorstellen dat ik iets anders speel dan saxofoon.
Wel geprobeerd hoor (piano, dwarsfluit, bugel), maar was gewoon niet mijn ding.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
« Reply #7 on: 29 December 2010, 10:17:54 »
Mijn leraar van toen de 5e klas nam zijn sax mee op de laatste schooldag voor de vakantie. En wat een mooi ding was dat en je kon er gave liedjes op spelen.... maar mijn toenmalige blokfluitervaringen deden me niet echt motiveren om verder te gaan met muziek. En er waren ook niet echt aanleidingen toe ook op dat moment. Dus ging mijn leven verder zonder muziek (stomstomstom zeg ik nu). Behalve het bezoeken van wat jazz festivals, mn pa vond dat geweldig en ook daar was de sax bij mij wel favoriet.  

Totdat ik een relatie kreeg met mijn huidige partner, zo'n 10 jaar geleden, hij speelt heel lekker trompet. De solo's van de harmonie zijn vaak voor hem. Dus ga je mee kijken. Vervolgens vroegen ze hem in te vallen in een dweilband waarna hij vervolgens aan mij vraagt of ik dat goed vind omdat ie dan nog meer weg is. Ik vond het best als ik maar mee mocht, gezellig. Dus carnavalskloffie opgegraven en mee. Dezelfde avond nog duwden ze een paar bekkens in mn handen, "doe maar mee". En daar is het dus mee begonnen zo'n 5 jaar geleden. Na ruim een jaar besloten dat ik echt iets wilde leren spelen waar je in de harmonie ook iets mee zou kunnen en de sax was toch nog steeds favoriet.

Dus nu speel ik tenor/baritonsax in harmonie, dweilband, heb al eens in een popband meegespeeld en er zit een bigband aan te komen in januari. Heb het helemaal naar mn zin en ben ongeduldig om nog beter te leren spelen  :-D
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #8 on: 29 December 2010, 14:07:32 »
Wat sommigen ook al zeiden heb ik later ontdekt. Het is een erg veelzijdig instrument. Ik speel er heerlijk de trepak uit de notenkrakersuite op, of juist een heel rustig en zacht gespeeld klassiek stuk, maar je kunt er ook zo lekker op meeknallen met de muziek van Coltrane. Dat is voor mij nu wel een belangrijke reden geworden naast dat je er je gevoel in kwijt kunt, en het soms een heerlijk afleiding is.
 Goed dan zijn er nog wel wat muziekstijlen die er niet echt mee kunnen, maar dat is niet zo erg:p

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #9 on: 29 December 2010, 20:23:01 »
Ik ging toen ik tien of 11 was met een vriendje mee naar een uitvoering van de bedrijfsfanfare van een rubberfabriek in het midden van het land.
Hij had daar les en zijn pa speelde daar besbas of eigenlijk een sous,
Al heel snel werd ik ook lid en begon met muziekles.
Dat betekende dat je eerst de toonladders moest leren, het marsboekje bijna uit je hoofd kon lezen en dat je pannekoeken met een bepaald snelheid moest kunnen slaan.
Daar was je dan bijna een jaar mee bezig voordat je een bugel in je handen gedrukt kreeg.
Daarmee begon je dan weer met de toonladders, het marsboekje en daarna de stukken die op de lessenaar stonden.
Het verbaasd mij nog steeds dat, zeker het eerste jaar, heb volgehouden.
Er zat in dat orkest een tenorsaxofonist. Wat was dat een mooie toeter en wat een geluid en wat kon die man spelen.
Achteraf bleek dat de man beroeps was en bij de fabriek werkte voor de sociale voorzieningen.
Ik ben toen ik 15 was terug verhuisd naar de randstad.
Maar ik wist wel, als ik weer zou beginnen dan moest dat een tenorsax zijn.
Een alternatief kon een trombone of een euphornium zijn maar liever een tenor.
Dat heb zo'n 20 jaar lopen roepen voor ik naar de plaatselijke harmonie stapte met dit verhaal.
De reactie, welkom, leuk, we hebben een klarinet voor je.
Het ding(sorry voor de uitdrukking) werd gelijk door mij omgedoopt naar klarifoon.
Na ruim een half jaar lessen had ik genoeg van het gepiep en was van plan te stoppen.
Toen kwam er  ergens een tenor vandaag. Volgens mij was hij van blik en had een vreselijk geluid.
Maar ik leste eindelijk op sax en vond het geweldig.
Vrij snel daarna kocht ik mijn oude toeter.
Ik betaalde er 500 gulden voor.
In eerste instantie vond ik dat duur maar eigenlijk was het een koopje.
En dat geluid wat er uit kwam en nog komt. grandioos.
Later kocht ik de twee Yana's.
Ik vind het nog steeds geweldig om de saxen te spelen waarbij ik echt een zware voorkeur heb voor mijn toeter terwijl de Yana en de alto echt op de tweede plaats komen.
De Yana speel ik meestal buiten en de alto thuis.
Waarom saxofoon?
Is er dan een redelijk alternatief?
Penningh.
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Stephje

• Guest
« Reply #10 on: 29 December 2010, 21:20:22 »
Hihi niemand heeft dus dezelfde reden als mij xP

Geloof het of niet, maar ik wou sax spelen door naar 'The Simpsons' te kijken xD

Ik vond/vind het echt cool hoe Lisa op haar sax speelt hihi xD

En..

Soms vraag ik me wel af of ik niet beter piano had gedaan i.p.v. sax:O
Ik hou erg van mijn saxjes, ik speel er ook vaak op, zal er ook nooit spijt van hebben,

Maar ik kon al piano spelen met 2 handen voordat ik noten kon lezen:O

Dus soms vraag ik me af of ik wel de juiste keuze had gemaakt :O

Offline K.Raggers

• Member
  • *
« Reply #11 on: 29 December 2010, 21:49:34 »
Vroeger al interesse gehad toen ik mijn oom een keer hoorde spelen, maar ik kreeg van thuis een accordeon
en moest verplicht lessen volgen, heel veel later op terugweg van wintersport [ ik denk 1989 ] hoorde ik een
liedje van Billy Vaughn en was hier door weer terug op mijn sax gedachte. De andere dag direct een alt sax gehuurd
en les genomen, pas in 1998 een sopraan gekocht, en in 2002 een tenor leren bespelen.
De tenor sax is wel mijn grootste liefde gebleven [ en mijn vrouw natuurlijk ].
Tegenwoordig ook bezig met afstellen en reviseren voor de hobby, liefst Martin's
Speel  de laatste paar jaar ook weer een beetje accordeon.
laatbloeiende sax fanaat repareert, reviseert
voor de hobby, liefst oude Amerikanen

Zoot

• Guest
« Reply #12 on: 29 December 2010, 22:19:13 »
Quote from: "wiko1948"
Juichen en janken en alles wat daar zoal tussen zit.
Je raakt er nooit op uitgekeken en er blijven alsmaar mooie dingen te ontdekken.
Zelf muziek maken is het mooiste wat er is.  

Mooi gezegd.

Ahum.... Lang heeel lang geleden hoorde ik, ik weet niet meer waar een instrument met zo'n b i j z o n d e r geluid..... afijn om een lang verhaal kort te maken. Dat was een Didgeridoo, een door termieten uitgeholde tak waar Aboriginals een fanastisch geluid uit weten te krijgen. Ik heb dat een paar jaar gedaan ( zelfs nog bij de opening van het Aboriginal Museum in Utrecht ) en toen "ons" groepje ( een man/vrouw of zes, zeven )uitelkaar viel ( de 1 verhuisd, de ander gaat scheiden, ander werk..... ) kwam ik erachter dat er in je eentje niet veel aan is.......  maar ik zou het kort houden......

Ik kreeg een paar kaarten van een miniconcertje in een minizaaltje van Hans Dulfer en band, ik was meteen verkocht, inderdaad juichen en janken en alles wat daar tussen zit.......   enthousiast vertelde ik het op het werk...... Oh, zegt er 1 tje, dan moet je naar Jet, ze speeld ook zoiets.....  Eh kort...    :?
Ze heeft er een stuk of tien ( naast een keyboard, een paar violen, verschillende trommeltjes en weet ik veel allemaal ) en ze speelde toendertijd een jaar of twee,    8)  en ik kreeg er 1 te leen........

Ik kon géén noot lezen, had errug veel moeite met "de regeltjes" van muziek, maar ben inmiddels Level Roodborstje tikt voorbij heb een eigen sax ( apart verhaal )en heb
zo'n spijt, ..................         dat ik niet j a a a a ren eerder dit fantastische intrument heb ondekt...

Ik heb het Hans en Tinus ( en Jet ) ook al eens persoonlijk gezegd.... maar hé Bedankt :!:

ander instrument :?:  ......... een Teramin goed kunnen spelen lijkt me ook súper.

Offline ElineZW

• Member
  • *
« Reply #13 on: 30 December 2010, 11:09:50 »
Zal mijn verhaal er dan ook maar bij zetten :)

Toen ik tien jaar geleden met mijn ouders op bezoek was bij een collega van mijn vader,
die toevallig ook de saxofonist was uit zijn band..

Heb ik de eerste tonen gespeeld op een saxofoon.. Gewoon om te proberen.
En sinds dat moment was ik verkocht!

Ookal heeft dat maar 3 jaar geduurd, en kostte het me tien jaar om weer te beginnen,
dát was het moment dat ik er al verliefd op was geworden :)

Heb er zelfs nog altijd foto's van :D

Zoot

• Guest
« Reply #14 on: 30 December 2010, 11:36:01 »
Quote from: "ElineZW"
Heb er zelfs nog altijd foto's van :D