Inmiddels weer een stapje verder.
Ik heb een elektronisch regelbare heteluchtpistool gekocht (Steinel en Bosch verkopen die dingen). deze is regelbaar in stappen van 10 graden.
Dat gaat snel en ik loop minder risico. Ik heb een aantal niet goed sluitende oude polster dicht gekregen. Bij eentje, de g klep, is de polster beschadigd en niet dicht te krijgen, dus het lage octaaf heeft snel de neiging om naar het hogere octaaf te springen. Ook klinkt de midden-d was onzuiver.. (zijn daar vuistregels voor... als je X hoort als je Y speelt, dan lekt de Z klep?)
Het leukste is dat de sax langzaam maar zeker bespeelbaar begint te worden. Zeker het lage octaaf (van d tot cis) klinkt al gaaf. Het hogere octaaf klinkt nog wat twijfelachtig, met name de d dus. Het allerlaagste daar moet ik nog naar kijken, maar misschien die ik dat na de nieuwe polsters.
Verder heb ik even geexperimenteerd met naaldveren. Ik heb gewoon een doosje naalden bij de HEMA om de hoek gekocht en ben die eens gaan bewerken.
- Als je een onbehandelde naald probeert plat te slaan, dan barst hij.
- Als je een naald voor een deel roodgloeiend laat worden, dan wordt het materiaal zacht (ook na afkoelen) en kun je er een platte kant aan slaan. Als je daar echter te ver mee gaat, dan wordt het gewoon een slappe naald en dan staat er geen spanning en dus ook geen veerkracht op.
- Als je een slappe naald verhit (niet roodgloeiend) en dan snel afkoelt door hem in water te houden, dan wordt hij weer harder. Als je daar weer te ver mee gaat wordt hij weer zo hard dat ie bros wordt en zo breekt.
Hiervond ik nog leuke informatie om te begrijpen wat er gebeurt.
Zo experimenteer ik nog even door voor ik aan een nieuwe veren en nieuwe polsters begin. Ik ben er nog niet achter hoe je een naald stevig in de ashouders krijgt. Heeft iemand tips hiervoor?