Author Topic: revisie Keilwerth Toneking anno 1961  (Read 8838 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline johanj

• Member
  • *
  • Als niemand op mij let speel ik zulke mooie noten!
    • basensax
Re: revisie Keilwerth Toneking anno 1961
« Reply #30 on: 26 March 2011, 17:14:23 »
Voor het uitdeuken van de hals moet je eens kijken op pagina 20 van de ferrees tools catalogus (zie: http://http://www.ferreestools.com/Catolog_Homepage_1.htm
T: YTS61s T-deco: Coeusnon 1899. Martin Committee III
A: Keilwerth Toneking -1961; 
S: yanagisawa s900;

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #31 on: 27 March 2011, 20:00:39 »
hmm dat ziet er uit dat ik er toch mee naar wil bevers ga...
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Offline johanj

• Member
  • *
    • basensax
« Reply #32 on: 10 April 2011, 18:03:53 »
Ik heb ondertussen Prestini polsters en veren besteld in Duitsland bij saxophon- service.
Die hoop ik binnenkort binnen te krijgen. Voordat ik daaraan begin wil ik toch nog proberen de ingedeukte aspost bij de hoge e-klep te fixen.
Er zijn trouwens heel wat kleppen met behoorlijk verweerde lak, terwijl er ook zijn die nog glimmen als nieuw.

Ik twijfel nog wat ik daarmee doe.

- gewoon versleten laten en poetsen?
- idem maar daarna voorzien van een laag blanke lak?
- alle kleppen een zilverlaklaag geven?
- idem maar dan (laten?) verzilveren

heeft iemand nog een andere, betere suggestie?

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #33 on: 10 April 2011, 18:59:43 »
kleppen : versleten laten, ev. poetsen maar wel een beetje was erover
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline johanj

• Member
  • *
    • basensax
« Reply #34 on: 27 April 2011, 18:01:29 »
Gisteren een baaldag genomen van mijn werk. Ik was mijn mobiel kwijt en als troost maar eens met het bepolsteren van de Keilwerth begonnen.
Het begin is niet moeilijk. Alle kleppen even tien tellen voor het hetelucht pistool (ideaal merk ik) en je wipt de oude polster er zo uit.
Vervolgens de binnenkant van de kleppen schoongeschraapt en van smeltlijm voorzien (ik begrijp dat dat tegenwoordig gebruikelijk is ipv smeltlak) en de nieuwe polsters er in geduwd.
Alle kleppen weer op de sax gemonteerd en met de lichtslang van boven naar beneden op lekken gecheckt.

Sommige kleppen waren gelijk al goed. Maar bij de meeste moest ik een of twee keer aan een kant polsters corrigeren.
Dat deed ik dan op de body. Ik zetten het hete lucht pistool er op (ingesteld op 380 graden) en verwarmde dan de klep en legde dan een stukje kurk onder dat deel van de klep wat te vroeg het toongat raakte. Voorzichtig drukken en dan corrigeer je de polster voor een stukje.

Bij een aantal polsters werkte bovenstaande niet helemaal. Daar moest ik met een naald in de zijkant prikken en de polster zeg maar tegen het toongat aantrekken. Als ik het goed begrijp is dat de push en pull manier. Maar in feite hangt je polster dan met lijm aan de zijkant. Van iemand die dwarsfluiten reviseert begrijp ik dat die ook wel eens halve rondjes karton onder een polster legt. Bij een van de kleppen lag er inderdaad een stukje onder.

Het lastigst zijn de kleppen die samen gelijktijdig moeten sluiten. Daar heb ik niet echt een snelle methode voor. Daar zit je zo een uur te pielen aan de krukjes en de polsters. Maar uiteindelijk na een lange dag had ik toch maar mooi voor het eerst twee octaven zuiver spelend. Alleen de lage bes en b nog niet en als ik van de b naar de a speel reageert de sax wat traag - iets van poooooaaaaaaa....

Nou ja, nog een avondje verder prutsen dus.
Maar ik ben wel benieuwd of mijn beschrijving klopt met de gangbare aanpak.

Zoot

• Guest
« Reply #35 on: 27 April 2011, 18:36:07 »
eh  :oops: eh. ...  :?  het zou toch een eh :shock:   F O T O verslag worden    :lol:
 =D> zo te lezen gaat het wel goed komen........ =D>

Offline johanj

• Member
  • *
    • basensax
« Reply #36 on: 28 April 2011, 10:24:33 »
Ok Zoot,

Foto's

Met het hetelucht pistool zonder lakschade ont- en bepolsteren.

waar toongat het eerst geraakt wordt een reepje kurk ertussen.

even verhitten en dan zachtjes aandrukken

In het donker flintertjes licht zoeken.

peuteren met een naaldveer

Dit is ook wel leuk. Je eigen gereedschap maken. Ik heb een goedkoop tangetje van de Hema even verbouwd. Een kant van de bek heb ik in tweeen geslepen met de slijptol en in de andere kant een gat geboord van 1,5mm en daarin een spijkerpunt gesoldeerd. Toch wel handig dat ik nou kan hardsolderen. Dat achtereind van die spijker heb ik er natuurlijk afgeknipt en vlak gevijld. Hiermee kun je prima naaldveren vastknijpen.

Offline johanj

• Member
  • *
    • basensax
« Reply #37 on: 29 April 2011, 12:51:12 »
Nog een probleempje. De naaldveer van de gisklep gaat steeds loszitten.
Het blijkt al een behoorlijke dikke naald te zijn. Zeker 1.4mm en het gat waarin hij moet is zo groot (ik schat 2mm) daar blijft dat ding gewoon niet inzitten.

Probleem is dat met hele dikke naaldveren je behoorlijk wat kracht uitoefent en de kans op loswrikken dan groter is, al sla je het eind nog zo plat. Hoe dikker hoe beter de passing moet zijn.

Volgens mij is dat gat een keer uitgeboord of zo. Dat kan niet origineel zo dik zijn.

Hoe dit op te lossen?
- een nog dikkere naaldveer?
- iets aan dat gat doen?
-- dichtsolderen (tin of zilversoldeer) en dan uitboren met een 1mm boor.
- een nieuw gaatje ernaast?

Offline johanj

• Member
  • *
    • basensax
« Reply #38 on: 08 May 2011, 15:11:30 »
Inmiddels ben ik weer een paar weken verder.

Aan de toneking is niet veel gebeurd, maar aan de polsters blijf je nog wel even prutsen.
Ik heb van de week een paar mooie vintage Conn mondstukken ontvangen en ben die maar eens gaan proberen.
Helaas had ik geen goed riet in huis, alleen een geplastificeerd rico riet. Wat een snerpend riet zeg. Ik weet niet of dat exemplarisch is, ik hoop het wel voor rico.
Ik bedacht me dat een tenor riet ook wel zou moeten passen. Een Vandoren V16 -3 1/2geprobeerd. Mooi!

Maar als ik nu zacht mogelijk passief blazend een toonladder van boven naar beneden en weer terug speel, hoor ik toch nog onregelmatigheden.
Er zijn vast standaard testjes waarmee een lek door de mand valt.
- heel zacht tussen d en g in het lage octaaf - als het naar een hoger octaaf neigt zit er ergens tussen g en cis een lekje
- overgang g fis of g f - test of de f en fis de klep tussen f en gis wel neenemen (hoe heet die klep? - volgens mij fis klep)
- overgang cis d - het duurt even door de d aanspreekt. - er zit ergens een lek ;-(
- overgang b a -

Dan ga je weer kijken met een loopllicht en dan zie je toch niet veel. Tot je echt in het donker gaat kijken. Dan blijken er hier en daar nog wat flintertjes licht te ontsnappen.

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #39 on: 08 May 2011, 19:22:02 »
Vooral bovenin moeten ze nog goed sluiten.
Ik had met de palm kleppen eerst een klein lekje enzo. Tie wrap er een paar dagen omheen draaien wil wel helpen. Nieuwe leren polsters moeten zich een beetje zetten. Ik had vooral gedoe met die kleine hulpklep boven de linkerhand B klep die ook altijd dicht gaat als je de c, a, en de G speelt.

De kleppen die zich onderling goed moeten verhouden:
Gewoon per klep sluitend maken, liefst nog zonder de stelkurkjes/leertjes erop. Als dat allemaal goed is, en hopelijk niet verbogen is kun je onderling gaan afregelen.
Als je even de draad kwijtraakt, niet gaan buigen, niet opvullen etc, niet gaan bijstellen. Even een dagje alles wegleggen :-D  die kun je misschien best gewoon maar dichtsolderen ofzo, of met loctite werken ofzo als je een soort van lijm zoekt. Loctite is wel lastig met verwijderen van de veren over een x aantal jaar dan meer  :?

Offline johanj

• Member
  • *
    • basensax
« Reply #40 on: 09 May 2011, 18:04:20 »
Dat zijn flinke gaten :o die kun je misschien best gewoon maar dicht solderen ofzo, of met loctite werken ofzo als je een soort van lijm zoekt. Loctite is wel lastig met verwijderen van de veren over een x aantal jaar dan meer :?

Ik heb vandaag eens voorzichtig geprobeerd, maar het is niet gelukt. Het risico is dat andere solderingen van de post loslaten. Ik vermoed dat de bolletjes met schroefdraad er op zijn gesoldeerd en als dat soldeer een lager smeltpunt heeft dan dat van mij, dan rollen ze er af. Ik heb geprobeerd ze in te pakken met natte dotten wc-papier, maar dan krijg ik het gewoon niet heet genoeg gestookt.

Wat ik nu maar ga proberen is een heel klein messing busje er in duwen en vast solderen met tinsoldeer.

Offline johanj

• Member
  • *
    • basensax
« Reply #41 on: 11 May 2011, 11:16:37 »
Ik heb het gat uiteindelijk toch anders opgelost.

Doordat ik met dat hetelucht pistool met een te hoge temperatuur te dicht bij een mannetje kwam, sprong die zo'n beetje van mijn body af. Geen punt, op dezelfde manier zet je hem zo weer op de body. Maar het heeft me wel over de drempel geholpen, ik heb toen de stout schoenen aangetrokken en de hele post los gesoldeerd.

Ik heb maar een nieuw gat geboord op een iets gunstigere plek (zie foto).
Om te voorkomen dat die bolletjes waar de assen in draaien tijdens het solderen loskomen, heb ik die tijdens het solderen vastgezet met een lange schroef op een klein blokje hout. dan blijven ze in ieder geval op hun plek. Vervolgens het gat dicht gesoldeerd (niet mijn mooiste soldering), gevijld en gepolijst en weer terug op de body.
.

Offline johanj

• Member
  • *
    • basensax
« Reply #42 on: 22 May 2011, 21:03:26 »
Inmiddels een weekje aan het spelen op de Toneking.
Wel goed. je merkt al spelende toch wat afwijkingen.
Een slappe veer in de gis klep. Toch een dikkere naaldveer proberen denk ik.

Verder komt de hoge f er nog niet goed uit.
Zou dat kunnen komen door een slechte sluiting?
Op het oog is alles bovenin wel sluitend. Al is het wel apart bij een hoge f staan alle kleppen toch zo'n beetje open. Welke niet-sluitende klep heeft nou invloed op het niet klinken van de hoge f? Iemand een idee?

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #43 on: 22 May 2011, 22:18:05 »
Misschien gaat de F-klep zelf niet ver genoeg open.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #44 on: 22 May 2011, 23:08:52 »
Komt de F er wel uit als je de klep eraf haalt :?:
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810