De commentaren hier gaan over de gemiddelde groep amateurs en zoals ik al zei, er zijn mensen die een natuurlijk gevoel voor het een of ander hebben. Wat je niet moet vergeten is dat de aanbevelingen die hier op een forum als dit gedaan woden gericht zijn naar een gemiddelde groep.
Overigens, wanneer je muziek leest, kun je niet zonder je oren, je kunt niet domweg spelen wat er op dat papiertje staat simpelweg omdat mensen geen machines zijn. Je zult altijd moeten luisterenee en wanneer je lange noten speelt zul je je moeten richten naar het tempo van de snellere noten die daarboven of onder zitten. Er is wat dat betreft geen verschil tussen klassieke of lichte muziek. Om te komen tot een samenspel te komen wat werkt is heel veel investering nodig, in inspanning en in tijd en laten we zeggen dat ongeveer 99,9% van de muzikanten daar een heleboel begeleiding bij nodig hebben en zeker wanneer je bedenkt dat het vaak over zaken gaat waar de meeste professionals hun leven lang nog aandacht aan moeten geven, denk ik dat je er niet vanuit kunt gaan dat het promoten van het "spelen op het gehoor" een gewenst effect zal bereiken.
Ook in klassieke orkesten is het vergeven van mensen die ondanks de bladmuziek die ze voor hun neus hebben staan, op hun gehoor spelen, en er zijn ook heel veel mensen die alleen maar van blad spelen, en de hele groep ligt achterover te wachten tot de dirigent zegt wat ze moeten doen. Stuk voor stuk zijn dat mensen die lang spelen, jaren geleden een paar jaar les hebben gehad of les hebben van oudere docenten voor wie het noten spuien nog het hoogste goed is. De meer muzikaal gerichte mensen laten na verloop van tijd hun techniek schieten ( niet zelfcorrigerend en geen zelfkritiek) zodat het gemiddelde niveau niet bepaald iets is waar je met plezier naar luistert. Toch zijn het vaak orkesten die in de hoogste regionen spelen.
De kentering in het muziekonderwijs is een jaar of 40/50 geleden gekomen toen de docent niet meer beschouwd werd als de alwetende meester en zijn lesmethodes verandert, maar dat duurt meer dan een generatie of 2 of 3 voor dat in de hele gemeeschap is doorgedrongen. Het lijkt simpel, ik wodt geleerd als laatse aandacht te geven aan het spelen van de juiste noten bij het instuderen van nieuwe muziek....dat is voor veel mensen nog steeds bijna heiligschennis.
Overigens is een autodidakt iemand die helemaal zelf, zonder enige vorm van aansturing zichzelf iets leert waar hij tot dan toe nog geen enkele vaadigheid in heeft. Zo zijn veel autodidakten helemaal geen autodidakt omdat veel mensen al onbewust tijdens hun leven veel vaardigheden oppikken die ze dan weer gebruiken om zichzelf iets aan te leren.
Wanneer je het hebt over een drummer die net niet helemaal strak in de maat speelt en dat dat meer gewaardeerd wordt dan trek ik toch een beetje mijn wenkbrauwen op. Bv als je luistert naar bv een bigband die heel strak kan spelen dan swingt dat echt ongeloofelijk meer dan wanneer dat niet het geval is. De amerikaanse bigbands, zoals bij Sinatra bv spelen echt heel strak en swingen de pan uit. Bovendien geeft een strak aangehouden ritme de melodielijn de gelegenheid om juist vrij te spelen. (maar wel de pulse aan te houden) Wanneer de ritmesectie zweeft, dan wordt het niks.
Natuurlijk kan het zijn dat je drummer zich toch niet thuisvoelt in hetgeen hij aan het doen is, na jaren op een andere manier te hebben gespeeld, en dat hoor je ook gelijk.
Timing is het moeilijkste van lichte muziek, dat zijn zaken waar je gewoon niet te licht over moet denken, en louter op je gehoor of van blad afspelen is wat mij betreft "not done", in geen enkele muziekstijl. en ik blijf erbij, publiek is niet kritisch, als het sfeertje goed is, of degene die op het podium staat is familie of een goede bekende, of zelfs een colegamuzikant, dan wodt het meestal wel goed gevonden...en waarom ook niet, als iedereen plezier heeft is het goed, wat mij beteft. Maar wanneer iemand aangeeft dat hij of zij iets wilt leren, dan mag je van een docent verwachten dat hij je dat leert op een manier zodat je tot een goed resultaat komt en voor heel veel mensen betekent dat dat ze een weg zouden moeten volgen die ze niet leuk vinden wat dan weer vaak resulteert in kritiek op de docent.
pfff, sorry voor het lange verhaal, kan hier nog uren over doorgaan maar morgen wordt het een lange dag...Rotterdam marathon...Minstens zo'n 3 uur langs de kant staan aanmoedigen...ik hoop wel dat er een koud biertje op me wacht wanneer ik thuiskom:)