He mannen, interessante reacties. Weer eens gemerkt dat ik- ondanks intussen gezegende leeftijd- nog steeds leergierig ben en nog steeds veel van anderen kan opsteken. Het is waar dat de uitdrukking ” ze spelen allemaal vals, kunnen geen toon houden” toch een gevoel van misprijzen inhoudt of minstens genereert.
Had hij nu gezegd: ze spelen theoretisch vals omdat ze hun toon maken in functie van hun solo-performance (tjah, wat doet een violist dan?... had mijn antwoord geweest..trouwens..ik stem ook piano’s..”juist” bestaat niet eens) of…ze kunnen geen lange even tonen blazen omdat het geen vast deel van hun oefenrepertoire uitmaakt.. dan had ik geen onbewust verlangen gehad eens de absoluut luidste en meeste valste toon ter wereld ellenlang 4cm diep in zijn oor te blazen ..Maar goed, wat Pieter zegt snijdt hout …De overige reacties ook trouwens. Zijn we allemaal misschien weer een stapje verder mee.
Ik zit alleen nog wat verveeld met de gedachte dat een blazersgroep –uitsluitende bestaande uit niet klassiek geschoolde muzikanten -geen hechte sound, gerichte sound kunnen creëren (want dat is ook een vrij logische conclusie). Die mannen van de Tower of Power…klassiek ? Sound, timing?
Bwah, we zien wel, ieder mens is een beetje autist en ieder mens is ook een beetje schizo. Ik ga dat gewoon…een beetje meer worden .
Wordt nog leuk …. Toch maar de 2 saxen houden en de ene in rugzak meepakken naar Coltrane, de andere in kist- met netjes gekafte leerboeken- naar Beethoven. Meteen ook aangepaste kleding aan doen (terwijl we “bezig “ zijn…)
Jean en Marie