Author Topic: Pro-sax Harrie Bakker  (Read 7923 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Bobo

• Member
  • *
Re: Pro-sax Harrie Bakker
« Reply #15 on: 09 May 2011, 20:02:19 »
-- bericht verwijderd --

Zoot

• Guest
« Reply #16 on: 09 May 2011, 22:51:10 »
ik waag  :oops: een poging........

Quote from: "Bobo"
 hallo ik ben Bobo nog niet zo lang op sax forum maar wil toch wel wat kwijt over aanschaf nieuwe sax. er word veel gepraat over het levenslang mee gaan van een sax dit geld voor een enkeling die na studie ook echt verder gaat maar hoeveel zijn dat er als ik zie hoeveel oude saxen er te koop staan waar ze maar niet van af komen en dan ook nog voor bedragen waar je wel even van stil word.

Misschien een kwestie van vraag en aanbod, rage, hebbe hebbe.....   nieuwe saxen zijn er nog volop, massaproduktie en de meeste worden nooit meer waard dan "wat een gek er voor geeft" tot "oud ijzer prijs". Natuurlijk is dat met oude saxen ook wel een beetje zo maar er komen er nooit meer bij en als dan een president van Amerika een stukje gaat staan toeteren op t.v of ene Candy een nr.1 hit heeft komt er meer vraag en drijft dat de prijs op. Fabrikanten willen profiteren en whalla,....   weer een merk saxofoons is geboren......   Veel kopers komen er achter dat het toch moeilijker is dan het lijkt en marktplaats staat vol met tweedehandsjes........

En waar meestal ook nog wel het nodige aan mankeert ,dus als je pas begint zou ik wel voor iets goedkoper gaan,ben zelf 1 week terug even naar Leeuwarden geweest en er een paar uitgeprobeerd van het merk staunbach Ik speel zelf een King alt maar als hij aan vervanging is zou ik zeker er voor gaan,

Ik ken Staunbach niet, ik ken / lees alleen heeeel vaak die naam en daardoor ( fout ik weet..... ) heb ik zoiets van eh, nee dank je....  iets goedkoper dan wat? de meeste saxofonisten (!) zijn "hooked for life"  en ja ik heb ook op een goedkope gespeelt ( Stagg ) en er is mij, toen deze wat probleempjes kreeg ook duidelijk aangetoond waarom deze goedkoop is..... reparatie helaas onmogelijk. ( dus toch duurkoop  :?:  )Ik speel nu ook geen dure Toeter ( Yana ) maar voorlopig redt ik mij er prima mee en weet waar ik naar kijk en luister als ik een andere sax wil,.....       en als jij dan Staunbach kiest, van mij mag je.....  doe mij die King dan maar :|

wat wel van belang is dat je er een goed metaal mondstuk er na moet aanschaffen een otto of  lebay en dan is de klank perfekt en blaast super licht aan wat zeker voor een beginneling van belang is, Ik heb op het forum veel wanklank gehoord er over maar niemand die ze ook echt uit geprobeerd hebben ( ahum, nog maar eens goed lezen op het forum... ),en bedenk daarbij ook nog eens dat een goed mondstuk vaak nog iets belang rijker is dan de sax zelf, een dure oude met een prut mondstuk klinkt ook voor geen meter en moet je voor een groot deel ook zelf de klank maken

Daar heb je een punt, een groot deel van de klank maak je zelf, en de goede combinatie van jezelf, sax, mondstuk en riet........    maar als je samen wilt spelen met anderen moet het geluid wel kunnen / willen mengen..... dus een mondstuk is "niet alleen maar"  een goed metaal van ottolink of lebay........         over een perfecte klank, tja zoveel tijd heb ik niet en of het super licht blaast in verhouding met andere mondstukken,........      probeer van alles es wat en post hier je bevindingen..........    8)  daar is het forum voor    8)

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #17 on: 10 May 2011, 09:21:56 »
Laten we maar weer snel naar de vraag van Javaou teruggaan.

Als je nu overweegt om de Yamaha in te wisselen voor een prosax koop je waarschijnlijk niet veel meer dan de opvolger van die Yamaha. Of misschien zelfs dezelfde, in ieder geval zul je er in kwaliteit niet veel op vooruit gaan. Als je nu tot 2000 euro kunt besteden zou ik nog even doorsparen tot je een 3000 kunt besteden, dan kun je een beetje eisen gaan stellen en heb je heel wat uitzoek, zowel nieuw als tweedehands. Die tijd moet jejezelf even gunnen, het is ook echt neit verkeerd om eerst de tijd te nemen om zelf een klankbeeld te krijgen, niet alleen veel zelf spelen, maar zeker ook heel veel luisteren. Dat gaat je smaak nl nogal beinvloeden. Het zou toch jammer zijn wanneer je over een jaar of 2 met een sax zit die je waar je weer genoeg van hebt.
Waarschijnlijk hoor je volgend jaar alsnog niet alle verschillen in klank bij de diverse saxofoons, maar dan kun je er wel een kopen waarin je met de jaren steeds meer gaat horen en dan heb je een sax die je steeds meer gaat waarderen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

javaou

• Guest
« Reply #18 on: 10 May 2011, 12:35:28 »
Dank jullie wel voor de slimme tips! Dinsdag a.s. is het zover, ik heb dan een afspraak bij HB en ga een en ander samen met lerares uitproberen.
In alle gevallen wil ik eerst huur-koop, dus kan altijd weer inwisselen voor andere, mocht mijn keuze dinsdag achteraf etc.!
Ik verheug me enorm op! Mijn voorkeur (forum overlezend) is misschien de opvolger van m'n Yamaha en dan dus de Yts 475, een Yanagisawa 901, de Prosax dus, en of een mooie
tweedehands, ik moet ze in alle gevallen zelf horen, zelf spelen en er een goed gevoel bij krijgen! Ik heb ook ergens gelezen om vooral met een blinddoek op te gaan kiezen, maarja dan moet ik m'n retriever ook weer meenemen  :? ....ik hou jullie op de hoogte!

Offline Janneman

• Als Candy Dulfer 'm zou spelen, zou 'ie twaalf weken op 1 staan.
  • Member
  • *
    • SaxTips
« Reply #19 on: 10 May 2011, 12:57:26 »
Succes en veel wijsheid toegewenst. Ik ben wel benieuwd waar je uiteindelijk mee thuis gaat komen.
Houd ons op de hoogte :wink:
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #20 on: 10 May 2011, 18:42:28 »
Quote from: "javaou"
Ik heb ook ergens gelezen om vooral met een blinddoek op te gaan kiezen, maarja dan moet ik m'n retriever ook weer meenemen  :? ....ik hou jullie op de hoogte!

Neem die retriever toch maar mee, als ie niet jankend wegloopt klinkt 't O.K. !
 :mrgreen:
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

javaou

• Guest
« Reply #21 on: 11 May 2011, 14:24:32 »
Quote from: "JR"
Quote from: "javaou"
Ik heb ook ergens gelezen om vooral met een blinddoek op te gaan kiezen, maarja dan moet ik m'n retriever ook weer meenemen  :? ....ik hou jullie op de hoogte!

Neem die retriever toch maar mee, als ie niet jankend wegloopt klinkt 't O.K. !
 :mrgreen:

:D  :D

Offline Jeroen Conn

• Member
  • *
« Reply #22 on: 16 May 2011, 10:37:19 »
En, wat is het geworden? Die Pro-saxen zijn trouwens wel mooie instrumenten.
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface

javaou

• Guest
« Reply #23 on: 16 May 2011, 19:39:25 »
Ik ben een ernstige depressie nabij: eerst het songfestival (Volendams drama), daarna het voetbal (Ajakkes), en m'n lerares die onverhoopt morgen (dinsdag 17e) heeft afgebelt voor onze afspraak bij HB Muiderberg. Alles een week uitgesteld. Ivm de depressie komt mijn eerdere opmerking Pro-Sax of Pro-Zac wel weer terug...... :|
Ik zag by de weg ook goeie recensies over de Lemonde, dus mijn verlanglijstje is weer ietsjes aangepast, maarja bijna eind mei: vakantiegeld  :D

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #24 on: 17 May 2011, 09:45:12 »
Le Monde is zeker de moeite waard om te proberen (Ik was best onder de indruk toen ik er een paar heb geprobeerd)

Zoot

• Guest
« Reply #25 on: 17 May 2011, 10:01:15 »
L C ( bekend van de saxmeeting, ze bliezen  :P bijna de workshop omver )    

shofar aktie, potenci... eh eh...  mogelijke klandizie :lol:

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #26 on: 17 May 2011, 10:35:58 »
Als je in de LeMonde prijsklasse zoekt, kijk dan ook naar Mauriat, die vind ik nét een tikkie beter
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline niesten

• Donateur
  • **
    • http://www.ronits.nl
« Reply #27 on: 17 May 2011, 11:01:53 »
Kijk anders eens in het berichtje van mijn zoektocht naar een altsax (http://http://www.saxforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=2957).
Hierin staan wat indrukken (die IK had) bij het spelen op Le Monde, P. Mauriat, Yanagisawa, Selmer, etc. Misschien kun je er wat mee.
En idd ook eens Shofar van LC Sax eens eem PB sturen! Ik heb (nog) niet op de altsaxen van LC Sax gespeeld, maar de baritons spelen enorm makkelijk aan en hebben een hele lekkere klank! Van de alten van LC Sax lees ik eigenlijk ook alleen maar positieve recenties, dus zeker de moeite waard om eens te proberen.

In elk geval veel plezier en succes met de speurtocht naar de juiste sax.

Groeten,
Roger

javaou

• Guest
« Reply #28 on: 20 May 2011, 18:36:41 »
Dag dag allen, het kost even wat tijd om alle tips tot me te nemen, mn de proza over de zoektocht van Nieste, maar ik heb genoten van elke
tip en ga er mijn voordeel mee doen. Dank, voor het meelezen, ennnnn volgende week ist zover. I'll keep you informed.
Groetjes, Jan

javaou

• Guest
nounou, nou nou
« Reply #29 on: 24 May 2011, 17:15:52 »
Nou, nou, nounou, nou nou noooou:
Vanmiddag dus de Paul Mauriat tenor PMXA-67RUL aangeschaft.
De sax is lelijk, en daardoor een beauty, hij klinkt als een klok, speelt makkelijk, ik ben helemaal heppiedepeppie.
Ik had met m'n lerares na veel zoeken en luisteren 2 gevonden, de Yanagisawa of de Mauriat. De Mauriat vond ik wat "rauwer" klinken
en daardoor deze/mijn keuze, m'n lerares vond de Yanagisawa iets mooier en "ronder" klinken: maar laat vele bloemen bloeien!
Het is maar goed dat we niet allemaal dezelfde smaak hebben: nou nou ik ga er mijn tanden inzetten, en vanavond meteen een les!
Groetjes Jan