ik waag :oops: een poging........
hallo ik ben Bobo nog niet zo lang op sax forum maar wil toch wel wat kwijt over aanschaf nieuwe sax. er word veel gepraat over het levenslang mee gaan van een sax dit geld voor een enkeling die na studie ook echt verder gaat maar hoeveel zijn dat er als ik zie hoeveel oude saxen er te koop staan waar ze maar niet van af komen en dan ook nog voor bedragen waar je wel even van stil word.
Misschien een kwestie van vraag en aanbod, rage, hebbe hebbe..... nieuwe saxen zijn er nog volop, massaproduktie en de meeste worden nooit meer waard dan "wat een gek er voor geeft" tot "oud ijzer prijs". Natuurlijk is dat met oude saxen ook wel een beetje zo maar er komen er nooit meer bij en als dan een president van Amerika een stukje gaat staan toeteren op t.v of ene Candy een nr.1 hit heeft komt er meer vraag en drijft dat de prijs op. Fabrikanten willen profiteren en whalla,.... weer een merk saxofoons is geboren...... Veel kopers komen er achter dat het toch moeilijker is dan het lijkt en marktplaats staat vol met tweedehandsjes........
En waar meestal ook nog wel het nodige aan mankeert ,dus als je pas begint zou ik wel voor iets goedkoper gaan,ben zelf 1 week terug even naar Leeuwarden geweest en er een paar uitgeprobeerd van het merk staunbach Ik speel zelf een King alt maar als hij aan vervanging is zou ik zeker er voor gaan,
Ik ken Staunbach niet, ik ken / lees alleen heeeel vaak die naam en daardoor ( fout ik weet..... ) heb ik zoiets van eh, nee dank je.... iets goedkoper dan wat? de meeste saxofonisten (!) zijn "hooked for life" en ja ik heb ook op een goedkope gespeelt ( Stagg ) en er is mij, toen deze wat probleempjes kreeg ook duidelijk aangetoond waarom deze goedkoop is..... reparatie helaas onmogelijk. ( dus toch duurkoop :?: )Ik speel nu ook geen dure Toeter ( Yana ) maar voorlopig redt ik mij er prima mee en weet waar ik naar kijk en luister als ik een andere sax wil,..... en als jij dan Staunbach kiest, van mij mag je..... doe mij die King dan maar :|
wat wel van belang is dat je er een goed metaal mondstuk er na moet aanschaffen een otto of lebay en dan is de klank perfekt en blaast super licht aan wat zeker voor een beginneling van belang is, Ik heb op het forum veel wanklank gehoord er over maar niemand die ze ook echt uit geprobeerd hebben ( ahum, nog maar eens goed lezen op het forum... ),en bedenk daarbij ook nog eens dat een goed mondstuk vaak nog iets belang rijker is dan de sax zelf, een dure oude met een prut mondstuk klinkt ook voor geen meter en moet je voor een groot deel ook zelf de klank maken
Daar heb je een punt, een groot deel van de klank maak je zelf, en de goede combinatie van jezelf, sax, mondstuk en riet........ maar als je samen wilt spelen met anderen moet het geluid wel kunnen / willen mengen..... dus een mondstuk is "niet alleen maar" een goed metaal van ottolink of lebay........ over een perfecte klank, tja zoveel tijd heb ik niet en of het super licht blaast in verhouding met andere mondstukken,........ probeer van alles es wat en post hier je bevindingen..........

daar is het forum voor