Author Topic: Paar vraagjes  (Read 6992 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Pieter

• Member
  • *
Re: Paar vraagjes
« Reply #15 on: 09 June 2011, 22:27:50 »
Ik vind dat niet zo slim. E zitten grote verschillen tussen de C*-en. DAt varieert van verschil in intonatie, in blaasgemak, articulatie, klank, en eigenlijk alles waar ook de saxen verschillend kunnen zijn. Een mondstuk moet bij jou en je sax passen en moet je dus op de persoon en op de sax uitzoeken.

Wat op de ene sax een heel mooi mondstuk kan zijn, kan op een ander exemplaar heel lelijk klinken.
Maar goed, alles beter dan een C4.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Hades

• Member
  • *
« Reply #16 on: 09 June 2011, 23:01:24 »
Tja, dit is een huursax die ik ook zeker niet over ga kopen. Ik wil gewoon een degelijk mondstuk hebben.
Het klinkt vast beter dan die C4. Na een half jaar koop ik een nieuwe sax en dan neem ik mijn mondstuk
en favoriete riet mee zodat dan alles op elkaar is afgesteld. Dus ik denk niet dat mijn actie heel veel kwaad
kan.

Offline niesten

• Donateur
  • **
    • http://www.ronits.nl
« Reply #17 on: 09 June 2011, 23:39:17 »
Pieter bedoeld dat het verstandiger was geweest om naar een winkel te gaan en diverse S80C* (en evt. andere) mondstukken uit te proberen. En Pieter kennende zou hij zeker adviseren om hierbij je docent mee te nemen (is idd verstandig).
Met een besteld mondstuk dat je niet eerst hebt kunnen proberen, is het een lot in de loterij. Het kan de hoofdprijs zijn, maar ook een waardeloos geval (relatief gezien dan).

Offline Hades

• Member
  • *
« Reply #18 on: 13 June 2011, 16:34:03 »
Het is wat onbezonnen. Ik heb alleen weinig tijd om wat te bezoeken en eigenlijk zitten
alle winkels met een beetje kwaliteit hier minstens een uur reizen vandaan. Ben student
en heb weinig te besteden dus lijkt me dit als tijdelijke oplossing prima.

Ben ervan overtuigd dat jullie manier beter werkt, maar binnen een half jaar heb ik een vaste
baan en dan heb ik meer te besteden en meer tijd dus dan ga ik alle tijd nemen om de juiste
gear uit te zoeken. Voor nu leek me dit een goede oplossing. Ik waardeer de feedback.

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #19 on: 13 June 2011, 17:12:08 »
jongens, C4 is een explosief. Het gaat hier om de 4C. Ooit eentje gehad maar kon er niet lekker op spelen. Later las ik dat het een matig mondstuk is volgens velen.

Offline Lonja

• Member
  • *
« Reply #20 on: 13 June 2011, 17:48:43 »
Quote from: "Maaarten"
jongens, C4 is een explosief. Het gaat hier om de 4C.
:lol:

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #21 on: 13 June 2011, 18:59:25 »
ik las er overheen dat je de c* al besteld hebt. Voor een druk iemand niet onverstandig vind ik.
Ik heb 2 c* gehad, en de mate van weerstand was best verschillend eigenlijk(beiden niet slecht), op dit moment een bestelde s80E die gewoon lekker speelt.
Ik heb ook een c** liggen: buiten dat ie walgelijk stinkt (ja moet 'm nog steeds weggooien) speelt ie vreselijk moeilijk.
Goed, die 4 mondstukjes zijn natuurlijk niet representatief, toch denk ik dat meestal zo'n mondstuk wel goed uitpakt. Zo niet, pech gehad, volgende x beter, of terugsturen als je echt zeker weet dat het aan het mondstuk ligt.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #22 on: 13 June 2011, 19:59:11 »
Er is niks verloren als je een 4C volstopt met C4,   lontje erin...krijg je er misschien toch nog een aardig geluid uit... :-D
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Hades

• Member
  • *
« Reply #23 on: 13 June 2011, 20:20:32 »
Ghehe als het mijn 4C was geweest had ik het gedaan :)

Ik verbaas me nog steeds dat er zoveel facetten zijn die het saxofoon spelen beïnvloeden. Dat
maakt het wel erg leuk aangezien de afstelling voor iedereen uniek is. De C** blaast wat zwaarder
toch? Is de E dan ook weer zwaarder dan de C**?

Ik krijg het mondstuk woensdag binnen dus zal mijn bevindingen hier weer posten. Morgen heb ik
al les dus kan het mijn leraar helaas nog niet laten horen.

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #24 on: 13 June 2011, 20:26:41 »
Quote from: "Hades"
Ghehe als het mijn 4C was geweest had ik het gedaan :)

Ik verbaas me nog steeds dat er zoveel facetten zijn die het saxofoon spelen beïnvloeden. Dat
maakt het wel erg leuk aangezien de afstelling voor iedereen uniek is. De C** blaast wat zwaarder
toch? Is de E dan ook weer zwaarder dan de C**?

Ik krijg het mondstuk woensdag binnen dus zal mijn bevindingen hier weer posten. Morgen heb ik
al les dus kan het mijn leraar helaas nog niet laten horen.
Ja, hoe verder de letter in het alfabet, des te zwaarder het mondstuk (bij Selmer in ieder geval). De lichtste is de C*, daarna de C** en daarna de D, na de D krijg je geen sterretjes meer, maar ga ja gewoon naar de volgende letter. Maar pas als je je C* mondstuk met een 3,5 riet makkelijk kan blazen, heeft het pas zin om naar een zwaarder mondstuk te kijken doorgaans (maar dan ben je wel tien jaar verder :-D).

Overigens kan je wel controleren of je bestelde mondstuk "goed" is. Pak hiervoor een glasplaatje, doe hier een paar druppels water op en houd je mondstuk met de kant waar het riet op moet tegen de glasplaat op de plek waar de druppels zitten. Als je dan van de andere kant door de glasplaat heen kijkt, zie je door de druppels vrij duidelijk waar de twee randen van het mondstuk de glasplaat raken, deze zouden precies naast elkaar moeten zitten. Is dit niet het geval, is je mondstuk scheef en kan je deze beter terugsturen.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Hades

• Member
  • *
« Reply #25 on: 13 June 2011, 21:42:55 »
@invisible
Ah oké zoiets begreep ik al. Haha, dat zijn dan nog eens investeringen (als die goed is :) )
Kijk dat soort tips zoek ik nu! Dat ga ik in ieder geval eerst doen voordat ik hem uitprobeer.

Ik heb geen idee in hoeverre ik nu al kan beoordelen of dit mondstuk bij mij past, of dat het
voor mij 'goed' is. Waarschijnlijk gewoon niet, maar ik heb wel de 4C ter vergelijking dus alles
wat beter is, is in eerste instantie vooruitgang.

Offline Hades

• Member
  • *
« Reply #26 on: 14 June 2011, 21:08:26 »
Leraar heeft me vandaag aanbevolen om voortaan met een Vandoren Traditional 3 te gaan spelen.
Dit is vrij zwaar voor een beginner toch?  Hij was overigens tevreden met mijn keuze voor de S80 C*.

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #27 on: 14 June 2011, 21:38:52 »
Quote from: "Hades"
Leraar heeft me vandaag aanbevolen om voortaan met een Vandoren Traditional 3 te gaan spelen.
Dit is vrij zwaar voor een beginner toch?  Hij was overigens tevreden met mijn keuze voor de S80 C*.
Dat is zeker vrij zwaar voor een beginner, die zitten meestal op iets van een 2. Overigens is het wel zo dat je nu nog een licht mondstuk blaast (de 4C), dat compenseert je wat zwaardere riet dan weer. Grote kans dat je straks met je C* mondstuk dus een lichter riet moet kiezen omdat het mondstuk al iets zwaarder blaast dan je nu gewent bent.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Hades

• Member
  • *
« Reply #28 on: 14 June 2011, 22:25:56 »
Ja precies, ik heb ook rietjes met diverse sterktes bij mijn mondstuk heb besteld dus kan
van de week rustig gaan uitproberen.

De VT 3 beviel me wel, maar ik had vandaag wel moeite met blazen. Het bleek dat ik mijn
mondstuk niet ver genoeg in mijn mond stak. Dit vergde alleen weer een totaal andere spanning met mijn lippen dus dat
wordt oefenen geblazen ;)  Haha, verschil merkte ik wel. Geluid was veel helderder en voller ook met de 2,5. Met de VT 3
kon ik de hoge d (als je dat tenminste zo zegt) nu een stuk beter halen dan met de 2,5.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #29 on: 15 June 2011, 09:46:47 »
Mondstukken zijn heel persoonlijk. Zelf ben ik elke dag weer verbaasd over de mooie klank die ik krijg met een c5 op een 6m. :o
Zoiets verzin je toch niet. Aan de andere kan speel ik nog maar een paar maanden alt (wel heel lang tenor).
Als ik tevreden ben over mijn beheersing van de 6m ga ik wel eens kijken welke mondstukken er nog meer bij passen.

Het toeval wil dat je keek naar een lady/face 6m op saxcraft. Voor een beginner kan ik dit instrument niet aanraden omdat de beheersing van de klankleur erg lastig is. Het is niet onmogelijk, maar het gaat waarschijnlijk veel langer duren voordat je toon goed is.
Wel een mooi instrument. 8)
Gelukkig mogen we zelf bepalen hoe verstandig we willen zijn :-"
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810