Author Topic: Helemaal nieuw  (Read 2980 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline TessS

• Member
  • *
Helemaal nieuw
« on: 08 July 2011, 21:54:34 »
Hallo allemaal,
Ik ben nog geen saxofoon-speler, maar hoop dat te gaan worden. Als kind heb ik blokfluit gespeeld en later piano. Dat was niet mijn eigen keus. Ik wilde als klein kind liever chello en later werd ik verliefd op de sopraansax. Maar we hadden een piano in huis, en bovendien woonden we nogal afgelegen en was er geen muziekschool in de buurt. Ik heb les gehad van een vriendin van mijn ouders die pianostemmer was en ook les gaf. Heeft ze goed gedaan, want het was toch leuk en ik heb er veel van opgestoken.

Maar vanaf mijn 16e wil ik al sopraansax spelen. En nu (26 jaar later) wil ik mijn droom gaan waarmaken. Ben me nog volop aan het oriënteren; waar ga ik les nemen, wat voor sax (eerst alt of tenor, of meteen voor de sopraan gaan), kopen of huren, welk merk, etc.

Ik heb me aangemeld voor een proefles bij de muziekschool. En ik heb informatie aangevraagd bij de plaatselijke harmonie (goedkoop, want instrument in bruikleen).

Na de vakantie hoop ik te kunnen gaan beginnen.

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
Re: Helemaal nieuw
« Reply #1 on: 08 July 2011, 22:12:39 »
Hele goede stap in je muzikale carriere! Welkom en veel plezier  met je zoektocht naar een mooie sopsax.
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline TessS

• Member
  • *
« Reply #2 on: 08 July 2011, 22:18:35 »
Krijg net reactie van de harmonie; ga toch klarinet spelen, want er zijn al zoveel saxofonisten! Klarinet kan je meteen beginnen, sax heeft wachtlijst en geen leen-instrument (want bomvol)  :shock:
Tja, dan maar niet bij de harmonie...

javaou

• Guest
« Reply #3 on: 08 July 2011, 23:10:36 »
Oewwwwwwwwwwww wat jammer, geen sax......heel héél jammer!
Maar veel plezier met de klarinet, en misschien kom je "later" toch nog es terug op je besluit om de sax even niet te willen/kunnen....
Jan

Offline TessS

• Member
  • *
« Reply #4 on: 08 July 2011, 23:24:15 »
Nee, nee javaou! Ik zei; niet naar de harmonie! Ik geef mijn droom om saxofoon te spelen niet zomaar 1,2,3 op omdat iemand blijkbaar niet van saxofoons houdt of vindt dat er al te veel van zijn :( ! Ik heb niets tegen de klarinet, maar het is gewoon niet 'mijn' instrument.
Voordeel van de harmonie was dat je een instrument in bruikleen krijgt (dus goedkoper). Maar dan moet ik nu maar echt op zoek gaan naar een eigen instrument.

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #5 on: 09 July 2011, 00:08:23 »
Sopraan sax kun je sowieso niet bij een harmonie leren.
Is er geen fanfare in de buurt?

Welkom op het forum ook overigens!  :-D
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Gerald

• Guest
« Reply #6 on: 09 July 2011, 09:07:01 »
Welkom op het forum.

Misschien kan je eerst een sopraansax huren ?
Muziekwinkels en ook sommige docenten hebben daar vaak gunstige regelingen voor, met later recht op koop.

En, mocht het instrument je niet bevallen zeg je de huur op, en levert het instrument in, einde verhaal.

In ieder geval : veel plezier met je sopraansax !
Btw: ik was ook niet op klarinet gegaan omdat er geen andere keuze was.

javaou

• Guest
« Reply #7 on: 09 July 2011, 10:15:39 »
Quote from: "TessS"
Nee, nee javaou! Ik zei; niet naar de harmonie! Ik geef mijn droom om saxofoon te spelen niet zomaar 1,2,3 op omdat iemand blijkbaar niet van saxofoons houdt of vindt dat er al te veel van zijn :( ! Ik heb niets tegen de klarinet, maar het is gewoon niet 'mijn' instrument.
Voordeel van de harmonie was dat je een instrument in bruikleen krijgt (dus goedkoper). Maar dan moet ik nu maar echt op zoek gaan naar een eigen instrument.

Owwwwww, dan heb ik je verkeerd gelezen en of begrepen. Solly!! :oops:
Mooi dat je dus de droom niet opgeeft, ik ben in oktober begonnen met saxen, eerst gehuurd 125,-- / 3 maanden met teruggave huur als ik een eigen sax aanschaf. Is inmiddels gebeurt!
Ik heb beetje rondgekeken sax-winkels en de huurprijzen zijn ongeveer allemaal overal hetzelfde.
Veel plezier met uitzoeken en rondkijken!
Groetjes, Jan

Offline Em

• Member
  • *
« Reply #8 on: 09 July 2011, 17:32:54 »
Welkom Tess,

Hier ook nog een groentje op de sax hoor, heb na 15 jaar althoorn mijn zinnen op altsax gezet, en hier bij de show-en marsband zijn ze wel zo verstandig om met saxen te beginnen  :-D !!! Dus nu ook een nieuwe sax in bruikleen en druk aan het oefenen!! Ben net in maart begonnen, de grepen zitten er in, nu de vingervlugheid nog. Hoop dat je een andere vereniging of iemand vindt die je les kan geven.

Em.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #9 on: 10 July 2011, 22:11:47 »
Welkom Tess,

Veel succes met de zoektocht naar een sopraan saxofoon.
Nu zag ik ergens elders op dit forum dat je transponeersnelheid nog niet optimaal is.
Heb je wel eens nagedacht over een saxofoon in C :?:
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Ricco

• Member
  • *
« Reply #10 on: 11 July 2011, 07:42:23 »
Ook welkom en veel succes met je zoektocht, moet zeker gaan lukken.
Alt: Jupiter 900 Killerhorn
Bariton: Selmer SA80 met lage A

Offline Sebo

• Member
  • *
« Reply #11 on: 11 July 2011, 09:56:06 »
Quote from: "TessS"
Ik geef mijn droom om saxofoon te spelen niet zomaar 1,2,3 op dan moet ik nu maar echt op zoek gaan naar een eigen instrument.

YES!!!!!!!! :twisted:
That's the spirit!!! met die instelling lukt het wel ;-) Weest welkom hiero... :D

Grtz. Sebo
Tenor Dolnet Belair verzilverd 41******
Brillhart ebolin special/ rico royal

Offline yanamayo

• Member
  • *
« Reply #12 on: 11 July 2011, 11:54:40 »
Welkom Tess,

Leuk Tess, dat je je zinnen op sopraansax gezet hebt! Speel zelf nu 3 jaar alt maar wil er in de zeer nabije toekomst een sopraan bij.
Ik ben benieuwd waar je op uit gaat komen. Ben zelf ook me aan het oriënteren. Veel succes!

gr. Marjolijn
[size=85]- Yanagisawa 901 alt -  Selmer Soloïst C* - Selmer (1 schr.) lig. - Rigotti 2,5
- Le Monde Universal goudlak sopraan - Yana 5 - FL Ultimate lig. - Hemke 2,5
- Howarth S50C hobo

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #13 on: 11 July 2011, 13:49:46 »
Quote from: "drietenor"
Welkom Tess,

Veel succes met de zoektocht naar een sopraan saxofoon.
Nu zag ik ergens elders op dit forum dat je transponeersnelheid nog niet optimaal is.
Heb je wel eens nagedacht over een saxofoon in C :?:

Lastig te vinden en niet echt goedkoop, een C-sopraansax . . .
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #14 on: 11 July 2011, 14:42:58 »
Welkom.
Ik vind het niet zo slim van die harmonie om te 'adviseren' maar klarinet te gaan spelen. Gemiste kans voor ze. Kun je lekker bij die 20 andere klarinetten gaan zitten..... Met alle respect, maar buiten de 1e stem is de rest behoorlijk voor de 'vulling en ondersteuning'.

Ze moeten gewoon begrijpen dat je saxofoon wilt spelen en niet zomaar wat bij een harmonie wil spelen.
Ze hadden ook een tenorsax kunnen aanbieden ofzo, of alle andere opties laten zien desnoods.
 Van Tenorsaxen zijn er niet snel teveel aangezien je veel ondersteunend speelt met de euphoniums en ook met bepaalde klarinetpartijen soms(of iets wat erop lijkt). Het bomvol verhaal klinkt me nogal sterk. Tenzij ze 6 alten en 4 tenoren of meer hebben ofzo. Als ze alle saxen over 1 kam scheren zou ik me er dan ook sowieso niet meer aanmelden.