Author Topic: Hoe krijg je een beginner gek??  (Read 9649 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Em

• Member
  • *
Hoe krijg je een beginner gek??
« on: 26 October 2011, 10:03:41 »
Nou, door een heel leuk stuk te gaan spelen genaamd To Fight en Win!!! Ben niet zo goed in linkjes plaatsen dus misschien effe spieken op youtube. Aangezien ik nog half half doe, dus in de vereniging nog hoorn maar ook al wel wat saxpartijen bij het lessen. De hoornpartijen zijn al aardig vlot, kreeg van de week de saxpartij, was spontaan weer vergeten waarom ik ook alweer sax wou spelen, men wat een noten, het zijn alleen maar loopjes, er is geen melodie in te herkennen. Dit is dus duidelijk nog een stappie te ver voor mij, pffff. Dat gaat aardig wat weekjes duren voor dat er in zit zeg. We hebben nu een stagiaire van het jeugdkorps, op sax dus. Die was in staat om weer terug te hollen naar de jeugd heen, werd aardig witjes om de neus bij deze partij. En die speelt toch al bijna 2 jaar sax.Lag toch niet alleen aan mij hihi.

Offline Janneman

• Als Candy Dulfer 'm zou spelen, zou 'ie twaalf weken op 1 staan.
  • Member
  • *
    • SaxTips
Re: Hoe krijg je een beginner gek??
« Reply #1 on: 26 October 2011, 10:40:53 »
Het stuk start bij 4 minuut en 40 seconden, maar het is de moeite waard om helemaal te kijken.
Kan mij voorstellen dat je in het begin moeite hebt de maten vast te houden. Het helpt als je met b.v. dit filmpje de bladmuziek eerst een keer of 10 meeleest als je het afspeelt. Dan kom je tijdens de repetitite niet zo snel in moeilijkheden.
[youtube:2kt0yewf]l_tglc0bVA0[/youtube:2kt0yewf]
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

Offline Em

• Member
  • *
« Reply #2 on: 26 October 2011, 13:15:30 »
Das misschien een idee!! Die vingervlugheid van mij is nog niet je van het, voordat ik de noten allemaal gespeeld heb, is de maat voorbij whahahah. Had nog wel een stukje alleen muziek, hier hoor je het publiek ook vrij veel, maar ik krijg hem niet geplaatst. Maar daar ga ik idd met mijn muziekpapier maar eens voor zitten, even meelezen.

Offline Janneman

• Member
  • *
    • SaxTips
« Reply #3 on: 26 October 2011, 13:26:14 »
Een tweede optie welke je hebt is om in de maten waar je nu nog in de problemen komt, maar een gedeelte mee te spelen.
B.v. van de triolen alleen de eerste noot. De tweede en de derde noot van de triool speel ja dan niet, waardoor je meer tijd hebt om de volgende triool in te zetten.
Als je dan eenmaal het ritme gevoel te pakken hebt, speel je daarna veel makkelijker de volledige triool.

Met andere woorden, maak het jezelf in het begin wat makkelijker door moeilijke passages te vereenvoudigen. Als je dat eenmaal onder de knie hebt voeg je weer iets toe. Zo bouw je het stuk steeds verder op.
Tenor - Yanigisawa T901

Offline Em

• Member
  • *
« Reply #4 on: 26 October 2011, 19:06:27 »
Thanxx voor je bericht, heb vanmiddag nog weer eens geprobeerd, en dan maar in slowmotion. Dat ik iig weet ongeveer wat er staat. Ach, gelukkig hoeft ie niet volgende week al uit het hoofd whahahaha.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #5 on: 26 October 2011, 23:39:49 »
Als beginner in de bebop ook dat probleem gehad.
Door heel traag jazz te spelen en dat steeds sneller te doen is het tenslotte gelukt.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #6 on: 27 October 2011, 16:04:50 »
Ik heb een troost voor je.
Volgens mijn leraar vroeger, deze man had wel meer gevleugelde uitspraken, moest je een beetje gek zijn om sax te willen spelen.
Volgens deze theorie wordt je als beginner niet gek maar ben je het al een beetje.
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline Em

• Member
  • *
« Reply #7 on: 27 October 2011, 17:41:00 »
PENNINGH haaaaa, vandaar dat ik al aan mijn verstand begon te twijfelen!!! Ik word dus niet gek, maar was het al toen ik begon whahahahah. Maar goed, heb nog zo'n leuk stuk met snelle loopjes gekregen dus ik kan m'n lol nog op. Nu gaat het echt beginnen dus, maar goed, heb straks weer een half uur les. Kan S. me mooi helpen.

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #8 on: 27 October 2011, 19:32:59 »
als je van snelle loopjes houdt, moet je deze echt eens proberen! :lol:
volgens mij doet het insluiten van filmpjes het niet goed, dan maar zo.
http://http://www.youtube.com/watch?v=2MgrFNbPkxQ&list=LL5BjcnH53puQcZCdW6Y-cwg&index=1&feature=plpp_video

[youtube:eegtkvo3]2MgrFNbPkxQ[/youtube:eegtkvo3]
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Offline Janneman

• Member
  • *
    • SaxTips
« Reply #9 on: 27 October 2011, 19:46:26 »
@Koen, alleen de indientificatiecode, is het gedeelte achter watch?v= invullen tussen de het youtube blokje, dus 2MgrFNbPkxQ. Dan werkt het wel.
Tenor - Yanigisawa T901

Offline Em

• Member
  • *
« Reply #10 on: 27 October 2011, 20:49:49 »
Aaaaaah, als ik nog tijd over heb, pffffff!!!! Geloof dat ik dan helemaal de vingers in de knup heb. Vind het heeel knap hoor, maar ben er zelf nog lang niet aan toe. Vanavond bezig geweest met een polka (zo'n hekel aan polka's he) met behoorlijk wat loopjes. Ging naar mijn idee helemaal nog niet, ben nog veels te druk met de noten en grepen, maar volgens mijn leraar kwam dat wel. Normaal speelt hij wel eens mee, maar hij had dit keer zijn sax niet bij zich. Moest het dus echt alleen doen, zucht....

Zoot

• Guest
« Reply #11 on: 27 October 2011, 22:17:53 »
Quote from: "Em"
Aaaaaah, als ik nog tijd over heb, pffffff!!!! Geloof dat ik dan helemaal de vingers in de knup heb. Vind het heeel knap hoor, maar ben er zelf nog lang niet aan toe. ..

http://http://www.maaksmuziek.nl is nét wat voor jouw,......  allerlei Jazz boeken en Patterns... en gaat het te snel zet je het programma wat langzamer. Eenvoudige of andere begeleiding naar smaak, een metronoom met verschillende standjes aan of uit....   8)  Zo'n prachtig thuis-oefen-programma :!:      8)
ook op you tube staan verschillende filmpjes ( zoek op SmartMusic )

Offline Steph Saxin' Spé

• Member
  • *
« Reply #12 on: 28 October 2011, 10:35:23 »
Quote from: "Penningh"
Ik heb een troost voor je.
Volgens mijn leraar vroeger, deze man had wel meer gevleugelde uitspraken, moest je een beetje gek zijn om sax te willen spelen.
Volgens deze theorie wordt je als beginner niet gek maar ben je het al een beetje.
Penningh

Een wijze man ...  8)

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #13 on: 28 October 2011, 12:16:47 »
Quote from: "Jantje"
@Koen, alleen de indientificatiecode, is het gedeelte achter watch?v= invullen tussen de het youtube blokje, dus 2MgrFNbPkxQ. Dan werkt het wel.

dankje het is gelukt.
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #14 on: 28 October 2011, 18:59:47 »
Of dit...het begint pas goed op 1min47

Voor de liefhebber...ik heb de bladmuziek.... :-D
[youtube:3r62hsxh]wAW6J1rkKHM[/youtube:3r62hsxh]
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.