Author Topic: Mark VI  (Read 10657 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
Mark VI
« on: 03 December 2011, 17:00:00 »
Ik zit al een tijdje achter een verzilverde tenor Mark VI aan.
Ik mag nu een bod doen.
Zijn bouwjaar ligt rond 1965.
Hij is deukvrij en heeft een grote gravure.
Hij moet wel totaal gereviseerd worden.
Er is, pakweg, 15 jaar niet op gespeeld en het geluid dat ik er uit kreeg was vergelijkbaar met dat van een jankende olifant.
Wat is een redelijk bod?
Groet,
Penningh.
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Zoot

• Guest
Re: Mark VI
« Reply #1 on: 03 December 2011, 17:42:35 »
Quote from: Penningh
Ik zit al een tijdje achter een verzilverde tenor Mark VI aan.
Ik mag nu een bod doen. Zijn bouwjaar ligt rond 1965. Hij is deukvrij en heeft een grote gravure.
Hij moet wel totaal gereviseerd worden. Er is, pakweg, 15 jaar niet op gespeeld en het geluid dat ik er uit kreeg was vergelijkbaar met dat van een jankende olifant. Wat is een redelijk bod?
Groet, Penningh.

VOLGENS MIJ
tja,....... het is een beetje wat de (saxofoon) gek er voor geeft.......   Dé Mark VI is van 1954 of vlak daarna, naar horen zeggen zijn ze dan gemaakt van hulzen van munitie, dat zo vlak na de oorlog volop te verkrijgen was... is vaak bespeeld, volgens kenners is metaal wat vaak in trilling is gebracht beter van klank en gezien de oud koper, in dit geval plus die van oud zilver nogal eh eh.....      móet hij ervan af, of wil hij <!-- s:?: -->:?:<!-- s:?: --> .......  een g o e d e  revisie kost <!-- s:?: -->:?:<!-- s:?: --> ....  en dan tja, <!-- s:idea: -->:idea:<!-- s:idea: -->  misschien valt het allemaal wat tegen ná de revisie.........
redelijk bod,.....  <!-- s:roll: -->:roll:<!-- s:roll: -->  <!-- s:roll: -->:roll:<!-- s:roll: -->       tja    <!-- s:mrgreen: -->:mrgreen:<!-- s:mrgreen: --> ( je hebt in ieder geval nu wat "zinnigs te zeggen, en af te dingen.... "  <!-- s:mrgreen: -->:mrgreen:<!-- s:mrgreen: -->

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 03 December 2011, 19:23:58 »
Fout gemaakt
Ik kan een bericht niet verwijderen

Offline Penningh

• Member
  • *
« Reply #3 on: 03 December 2011, 19:36:04 »
Quote from:
Zijn bouwjaar ligt rond 1965.

Sorry, tikfout.
Hij is van 1956.
Er is een voorlopige inschatting gemaakt voor revisie in de trant: Reken voorlopig maar op 800-900 euro.
We kunnen het pas een offerte doen nadat we hem goed hebben kunnen bekijken.
Het poetsen en een beschermlaag aanbrengen zit hierbij.

Of hij veel bespeeld is, ik weet het niet, het was een fanfare instrument, ik neem aan van 1956 tot 1986, pakweg zo'n 30 jaar.
De huidige eigenaar had hem overgenomen toen zijn muziekvereniging een financieel probleem had.
Hij heeft toen veel instrumenten overgenomen, die hij later weer terug geschonken heeft.
Alleen de sax heeft hij gehouden omdat hij er zelf op speelde.
Groet,
Penningh

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #4 on: 03 December 2011, 21:02:22 »
Die van 1956 zijn veel waard. Of ie nou daarom zoveel beter is kun je niet zeggen. Je kunt ook een fijne mark vi uit 1968 hebben, of een fijne serie III van nu.

Het is al erg mooi dat ie deukvrij is (zeker weten?). Zilver plus gravure zie je in NL niet zoveel.

Deze is dus vrij veel waard. Maar wat vraagt de verkoper ervoor? Als ie 3500euro vraagt kun je 'm zo kopen. Dat ie niet bespeelbaar is kan komen door iets wat makkelijk te verhelpen is.
Een koper die over mijn sax zou zeggen (als ik 'm zou willen verkopen) dat ie niet goed resoneert omdat ie verzilverd is moet maar bij iemand anders een sax kopen ipv af te dingen (vanwege die in de aanschaf duurdere finish nog wel).
Kijk maar eens wat ze bij winkels en ebay vragen voor zulke vroege mark vi saxofoons. Dat is altijd boven de 5000euro in gereviseerde staat.

Wil je wat minder betalen, zoek dan een leuke mark vi die wat nieuwer is.

KoenD

• Guest
« Reply #5 on: 04 December 2011, 09:36:18 »
Ik heb een verzilverde Mark VI uit 1968. In perfecte gereviseerde staat kan ik boven de 5K voor krijgen.
Het is wat de gek ervoor geeft.
Maar hij gaat niet weg :-)  3500 euro lijkt me realistisch.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #6 on: 04 December 2011, 10:55:15 »
Als je hem niet kunt bespelen omdat je hem niet sluitend kunt krijgen, kun je hem niet beoordelen.

Wanneer de polsters ernstig versleten zijn, kost je dat je speel gemak. Er zijn maar een paar plaatsen die cruciaal zijn, waar je totaal geen lekage mag hebben omdat hij het dan gelijk niet mer doet. Verder kun je met vrij grote lekages nog spelen. Met hard knijpen moet je dus eigenlijk wel kunnen spelen. Of er moeten kleppen zo verbogen zijn dat ze helemaal niet meer sluiten, maar dat zou je dan moeten kunnen zien. Ook kunnen de kleppen een afstelling hebben waardoor de stemming verrot is. DAt heeft echter geen invloed op de klankkwaliteit.

Een ongereviseerde sax kopen is altijd een risico.  DAt risico is vele malen groter dan de kosten van een revisie. Zelfs wanneer je het geluid van die sax kunt beoordelen.

Mijn verzilverde alt kon ik voor een prikkie kopen omdat er een deuk in in de hals zat en volledig gereviseerd moest worden. Ik kon er wel op spelen en kon dus wel de potentie van die sax en zijn klankkwaliteit beoordelen. Anders had ik hem zo maar niet gekocht. Voor mij zat het risico in die hals, deuken hebben nl invloed op de stemming en dat kan alle kanten op uitpakken. Uiteindelijk heb ik er een andere Mark VI hals opgezet en nu is het een heel mooi toetertje.

Ik heb het zo bedacht: Mijn kosten zijn: aanschafprijs sax + kosten revisie + kosten nieuwe koffer + kosten evt vervanging orginele hals + verlies bij verkoop huidige toeter( vertegenwoordigd het risico dat je loopt) =verkoopprijs van een gereviseerde verzilverde MKVI alt. Kortom alle kosten die jij moet maken om er jouw toeter van te maken waar je minstens zo blij mee bent als het met het materiaal wat je nu hebt. Mijn alt heb ik gekocht voor 2300 euro.

Om die verkoopprijs te bepalen heb ik gekeken naar wat ik voor zo'n toeter zou moeten betalen wanneer ik die in een winkel of prive tegenkwam. De verkoop pijs heeft dan vaak niets te maken met de uiteindelijk prijs die je ervoor zou moeten betalen, maar je praat wel eens ergens over en dan kom je er snel genoeg achter wat de marges van de verkoper zijn. Zeker met mijn docent erbij want die maak je niets wijs en dat weet elke verkoper hier in Nederland.

Verzilverde saxen klinken meer mellow, Verzilverde saxen met gravure zijn meestal Amerikaanse saxen, dat is niet erg, maar de "gek" geeft meer voor Franse saxen.

Je moet de klank kunnen beoordelen en anders zou ik het risico niet nemen. Niet elke Mark VI is de moeite waard.
Als je hem graag wilt hebben zou ik hem eerst eens door een reparateur laten nakijken waarom er zo'n raar geluid uitkomt en dat laten verhelpen zodat je erop kunt spelen. En zoniet, dan zou ik hem laten gaan, want bij een miskoop is 3500,- euro nog best veel geld en reken dan grofweg nog 1000 euro revisie en dan blijkt dat je toeter met een heel benauwd gesloten geluid hebt....

De toeter die je echt wilt hebben is ergens.....die kom je echt wel een keer tegen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #7 on: 04 December 2011, 11:51:21 »
Als je niet zeker kan zijn of die sax JOUW sax is zou ik uitgaan van een prijs die je er later altijd vrij makkelijk voor terug krijgt..
In dit geval zou ik denken dat je altijd wel zo'n 3500 euro moet kunnen vangen indien die gereviseerd is..

Ik zou dan ook 2500 euro bieden, als die niet bevalt na revisie raak je hem altijd nog wel kwijt voor het totaal bedrag..

Offline Penningh

• Member
  • *
« Reply #8 on: 05 December 2011, 18:02:15 »
Beetje pech gehad.
Blijkt dat de eigenaar een trouwe lezer van dit forum is.
Zijn reactie is, hij is toch veel meer waard dan ik in mijn hoofd had.
Ik laat hem dit jaar of volgend jaar zelf reviseren en ga dan misschien zelf weer spelen.
Ik kan dan altijd nog verkopen en dan zal de prijs zeker de 5000 euro passeren.
Je hoort het wel.
Dit vind ik minder interessant.
Misschien loop ik nog eens een leuke Mark VI tegen het lijf.
Uiteindelijk heb ik alles behalve haast.

Een ieder in ieder geval bedankt voor de informatie.

Als het mee zit moet ik vanavond voor straf mee naar Spanje voor een paar weken.
Zou ik toch nog een meevaller hebben.
Penningh

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #9 on: 05 December 2011, 18:46:08 »
Ik zou maar gewoon eens afwachten en inderdaad intussen gewoon blijven kijken. Wanneer iemand een sax laat reviseren en eventueel weer zelf gaat spelen Omdat hij dan ee nkostbaar instrument heeft....nou, dat klinkt niet naar een echte liefhebber.

Probeer er maar eens achter te komen hoeveel mensen een prijs van 5000 euro voor een toeter neertellen op dit moment...Dat zijn er echt niet veel.

Maar goed, ik vind nog steeds, als je de klank niet kunt beoordelen, dan nooit kopen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Penningh

• Member
  • *
« Reply #10 on: 05 December 2011, 23:29:54 »
Quote from: "Pieter"
Ik zou maar gewoon eens afwachten en inderdaad intussen gewoon blijven kijken. Wanneer iemand een sax laat reviseren en eventueel weer zelf gaat spelen Omdat hij dan ee nkostbaar instrument heeft....nou, dat klinkt niet naar een echte liefhebber.

Pieter,
Ik ben het met je eens.
Weer gaan spelen omdat je sax veel geld waard is, is niet het ware en waarschijnlijk tijdelijk.
Er zijn, ver onder de 5000 euro, hele mooie saxen te koop.
Daarnaast ben ik nog steeds, hoewel het geen orginele The Martin is, heel erg blij met mijn toeter.
Het is en blijft uiteindelijk een oude Amerikaan.
Ik ben niet echt op zoek naar een Mark VI maar als ik een leuke tegenkom...
Penningh

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #11 on: 07 December 2011, 16:02:25 »
Quote from: "Penningh"
Daarnaast ben ik nog steeds, hoewel het geen orginele The Martin is, heel erg blij met mijn toeter.
Het is en blijft uiteindelijk een oude Amerikaan.
Ik ben niet echt op zoek naar een Mark VI maar als ik een leuke tegenkom...
Penningh
Als het gaat om klank en speelgemak, zou ik een goede Martin zeker niet onderschatten (of het nu een stencil is of niet). De marktwaarde van een Mark VI zal hoger zijn, maar of je daarmee meer kwaliteit koopt? Zeker Martin tenors staan hoog aangeschreven.

Persoonlijk zou ik eerder op zoek gaan naar een mooie "The Martin" tenor dan naar een Mark VI. Dat is dan wel omdat ik voornamelijk jazz speel; voor een klassiek geluid is een Selmer wellicht meer geschikt.

Overschat ook de balanced action applicatuur van de Mark VI niet. Mijn ervaring is dat de Martin applicatuur (na wat gewenning) heel ergonomisch is. Maar het blijft natuurlijk altijd een kwestie van smaak.
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Offline Penningh

• Member
  • *
« Reply #12 on: 07 December 2011, 22:10:53 »
Quote from:
Overschat ook de balanced action applicatuur van de Mark VI niet. Mijn ervaring is dat de Martin applicatuur (na wat gewenning) heel ergonomisch is. Maar het blijft natuurlijk altijd een kwestie van smaak.

De buis is van Martin en de kleppen zijn vermoedelijk van Conn.
Dit gebeurde wel meer in die periode rond 1930-1935.
De palmtoetsen (bovenhand) liggen erg onhandig.
Waar de neck vandaan komt is totaal onduidelijk maar er wel er veel door de vorige eigenaar(en) aan gerommeld.
Er zit wel een prachtgeluid in de toeter.
Het is misschien niet onverstandig om inderdaad mijn aandacht meer op een orginele The Martin te richten.
Ik heb echt een voorliefde voor amerikanen.
De Yana's die ik heb raak ik bijna niet aan.
Penningh

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #13 on: 07 December 2011, 22:19:46 »
Dan zou een goede "The Martin" tenor nog weleens een openbaring kunnen zijn inderdaad   :)

Ik merk in ieder geval dat ik met de Martin applicatuur heel goed uit de voeten kan (ook het linker pink plateau). Bovendien vind ik het geluid van een goede Martin tenor geweldig. De "The Martin" instrumenten zijn wat mij betreft wel beter dan bijvoorbeeld de Handcrafts.

Overigens, ik heb mijn "The Martin" bariton laten horen aan de eigenaar van een Mark VI bariton, en nu is hij ook op zoek naar een Martin erbij  :-D
(hij wil alleen eentje die nog redelijk strak in de lak zit, wat niet mee zal vallen bij een Martin)
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #14 on: 08 December 2011, 07:20:18 »
De Committee 2 en 3 (The Martin) zijn inderdaad qua applicatuur misschien iets ouderwetser maar dat wil niet zeggen minder
En qua klank.. Het is maar wat je zoekt, maar een The Martin Tenor is moeilijk te verslaan