Als je hem niet kunt bespelen omdat je hem niet sluitend kunt krijgen, kun je hem niet beoordelen.
Wanneer de polsters ernstig versleten zijn, kost je dat je speel gemak. Er zijn maar een paar plaatsen die cruciaal zijn, waar je totaal geen lekage mag hebben omdat hij het dan gelijk niet mer doet. Verder kun je met vrij grote lekages nog spelen. Met hard knijpen moet je dus eigenlijk wel kunnen spelen. Of er moeten kleppen zo verbogen zijn dat ze helemaal niet meer sluiten, maar dat zou je dan moeten kunnen zien. Ook kunnen de kleppen een afstelling hebben waardoor de stemming verrot is. DAt heeft echter geen invloed op de klankkwaliteit.
Een ongereviseerde sax kopen is altijd een risico. DAt risico is vele malen groter dan de kosten van een revisie. Zelfs wanneer je het geluid van die sax kunt beoordelen.
Mijn verzilverde alt kon ik voor een prikkie kopen omdat er een deuk in in de hals zat en volledig gereviseerd moest worden. Ik kon er wel op spelen en kon dus wel de potentie van die sax en zijn klankkwaliteit beoordelen. Anders had ik hem zo maar niet gekocht. Voor mij zat het risico in die hals, deuken hebben nl invloed op de stemming en dat kan alle kanten op uitpakken. Uiteindelijk heb ik er een andere Mark VI hals opgezet en nu is het een heel mooi toetertje.
Ik heb het zo bedacht: Mijn kosten zijn: aanschafprijs sax + kosten revisie + kosten nieuwe koffer + kosten evt vervanging orginele hals + verlies bij verkoop huidige toeter( vertegenwoordigd het risico dat je loopt) =verkoopprijs van een gereviseerde verzilverde MKVI alt. Kortom alle kosten die jij moet maken om er jouw toeter van te maken waar je minstens zo blij mee bent als het met het materiaal wat je nu hebt. Mijn alt heb ik gekocht voor 2300 euro.
Om die verkoopprijs te bepalen heb ik gekeken naar wat ik voor zo'n toeter zou moeten betalen wanneer ik die in een winkel of prive tegenkwam. De verkoop pijs heeft dan vaak niets te maken met de uiteindelijk prijs die je ervoor zou moeten betalen, maar je praat wel eens ergens over en dan kom je er snel genoeg achter wat de marges van de verkoper zijn. Zeker met mijn docent erbij want die maak je niets wijs en dat weet elke verkoper hier in Nederland.
Verzilverde saxen klinken meer mellow, Verzilverde saxen met gravure zijn meestal Amerikaanse saxen, dat is niet erg, maar de "gek" geeft meer voor Franse saxen.
Je moet de klank kunnen beoordelen en anders zou ik het risico niet nemen. Niet elke Mark VI is de moeite waard.
Als je hem graag wilt hebben zou ik hem eerst eens door een reparateur laten nakijken waarom er zo'n raar geluid uitkomt en dat laten verhelpen zodat je erop kunt spelen. En zoniet, dan zou ik hem laten gaan, want bij een miskoop is 3500,- euro nog best veel geld en reken dan grofweg nog 1000 euro revisie en dan blijkt dat je toeter met een heel benauwd gesloten geluid hebt....
De toeter die je echt wilt hebben is ergens.....die kom je echt wel een keer tegen.