Main Menu

nieuw/ vraag

Started by marijke, 03 January 2012, 21:15:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

marijke

hallo allemaal,

ik ben nieuw dus ik zal me even voorstellen.
ik ben marijke ramakers, speel vanaf mijn  9e saxofoon.
ik ben begonnen met alt (een yamaha)en heb de afgelopen 2 jaar een sopraan erbij gekocht
maar dat vond ik niet mijn ding dus die heb ik paar weken terug verkocht.
nu vindt ik dat mijn yamaha (na 6 jaar) niet meer aan mijn eisen voldoet en sta op het punt om een matte selmer reference 54 te kopen.
mijn vraag: heeft iemand hier ervaring mee zo ja goed of slechte?

KoenD

Marijke,
Welkom

Ik speel op een matte (Selmer noemt het Antiqued) Reference 54.
Het is een droom qua onderhoud, je moet er nooit aan poetsen, je ziet er zelfs geen vinger op staan.
Ikzelf heb het geluk gehad mijn instrument bij Selmer zelf uit te kiezen uit een ganse reeks van matte Reference 54 saxen.
Er zat nogal wat verschil in, en dat is eigenlijk bij elke sax zo want het blijft handwerk.  Ik heb er 6 bespeeld en de beste eruit gehaald.
Ik heb dezelfde dag ook een reeks Serie III's bespeeld maar vond de Reference meer karakter hebben.
Het is een topinstrument maar zorg ervoor dat je kan kiezen uit meerdere exemplaren. Laat je desnoods bijstaan door een prof.

Succes!

Zoot

Quote from: "marijke"nu vindt ik dat mijn yamaha (na 6 jaar) niet meer aan mijn eisen voldoet en sta op het punt om een matte selmer reference 54 te kopen.

:? waarom :?  

welkom                      8)  TOet toEt grOEt vAn ZOoT  8)

niesten

Ik heb een jaar of 4 geleden ook een zoektocht gemaakt naar een alt sax en ben uiteindelijk terecht gekomen bij een Reference 54 (goudlak, dus geen matte). Ik heb in totaal wel enkele tientallen saxen bespeeld en op een gegeven moment een Ref54 tegen het lijf gelopen. Toen moest mijn budget wel naar boven bijgesteld worden, maar voor mij was wel duidelijk dat ik een Ref54 wilde. Daarna echter nog op een stuk of 8 Ref54 altsaxen gespeeld waar een behoorlijk verschil tussen zat.
Dus ik sluit me aan bij Koen. Naar mijn mening is een Ref54 een enorm veelzijdige sax die echt goed te sturen is in heel veel richtingen (maar dus wel vereist dat je hem ook daadwerkelijk stuurt, vandaar naar mijn mening geen beginnerssax). Maar zorg ervoor dat je er meerdere kunt uittesten (evt. bij verschillende winkels) voordat je je uiteindelijke keuze maakt.

Veel plezier met de zoektocht (dat alleen is al heel leuk!).

Groeten,
Roger

marijke

bedankt voor jullie reacties
alleen 1 dingetje ze hebben er maar 1 staan en die klinkt zo fantastisch en hij speelt super makkelijk over 3 octaven maar het punt is ergens anders heb ik hem niet zien staan deze is bij de saxcompany

groetjes

marijke

Quote from: "Zoot"
Quote from: "marijke"nu vindt ik dat mijn yamaha (na 6 jaar) niet meer aan mijn eisen voldoet en sta op het punt om een matte selmer reference 54 te kopen.

:? waarom :?

welkom 8) TOet toEt grOEt vAn ZOoT 8)

omdat ik wat verder ben ik ik freestile heel veel zal ik maar zeggen en ik speel in een fanfare en zit in een schoolband en dan vindt ik dat mijn klank wat karakterloos is en niet multifunctioneel meer is dus heb ik besloten om na mijn misstap met mijn sopraan deze 2 saxen de deur uit te doen en voor een hele goed te gaan ik zat eerst te  twijfelen over een sa80 ll maar dan vindt ik dat de reference er met grote stappen uitspringt dus vandaar even research voordat ik hem ga kopen

Invisible

Je moet je bij dit beter niveau sax wel afvragen of je speelgemak als bellangrijkste keuze-argument gebruikt en niet bijvoorbeeld de klank en de technische gesteldheid bovenaan zet. Klank kan je doorgaans pas goed vergelijken als je meerdere vergelijkbare saxen (en je oude sax als vergelijking) naast elkaar zet en om en om bespeeld, doe je dat niet, verkijk (verluister?) je je snel op wat mooi is en wat net wat minder is, vooral als je in een akoestiek mooie ruimte speelt klinkt alles vaak snel genoeg mooi. Bij de betere (en dus meer profesionelere) saxen moet je ook in het achterhoofd houden dat je dit soort saxen doorgaans niet meteen helemaal goed onder de knie hebt (qua intonatie en hoe je welke noot hoe aan moet blazen bijvoorbeeld) en dat het wel enkele maanden kan duren voordat je dat goed onder de knie hebt voor die sax en je daar dus echt aan moet blijven werken. Met andere woorden, een sax die op het eerste gezicht (gehoor?) niet helemaal lekker blaast voor wat jij gewent bent (en Selmers blazen over het algemeen zwaarder dan Yamaha's) hoeft helemaal niet een slechte keus voor je te zijn na verloop van tijd, zeker niet als de klank ook nog eens veel mooier is. Natuurlijk is het wel een kwestie van het aanvoelen van of het wel of niet wat gaat worden, maar dat je bijvoorbeeld bij het uitproberen van een nieuwe sax de hoge G er niet meteen lekker uit krijgt hoeft niet alles te zeggen.

Wat voor Yamaha had je overigens?
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Maaarten

De aanschaf van een reference zal niet gauw een grote vergissing zijn. :)  
Het kan ook zijn dat die reference beter sluit dan je huidige sax. Daarom kan ie ook veel voller klinken enzo. Maar ik begrijp je wel. Ik vind de reference ook op youtube toch wat mooier klinken vaak bij vergelijken (maar dat zijn echter opnames). Echter is de speler nog altijd de bottle neck. Ik had gister een veel mindere klank dan 2 weken terug met dezelfde setup. Daar kan een andere sax ook niet veel aan veranderen.

Een yamaha heeft netzogoed typische onzuiverheden zoals een te lage Cis die gewoon bij een sax horen. Je moet gewoon een beetje muzikaal zijn om sax te spelen.
De reference moet ook weer niet overschat worden qua kwaliteit. Maargoed. Die ene x dat ik een reference alt blies was ik wel zo'n beetje verkocht:)

Ik vind alleen de aanschafprijs best stevig. De tenor is in enkele jaren tijd honderden euro's duurder geworden (vast de inflatie :p).
 Mij lijkt het wel leuk om een x een 2e hands alt en of tenor reference te kopen.

JR

Welkom Marijke :!:

Als jij een geweldige sax hebt gevonden, moet je er gewoon voor gaan.

Áls je "second thoughts" hebt, neem dan iemand mee met kennis van zaken die jij vertrouwt.
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Sebo

[quote="marijke]

omdat ik wat verder ben ik ik freestile heel veel zal ik maar zeggen en ik speel in een fanfare en zit in een schoolband en dan vindt ik dat mijn klank wat karakterloos is en niet multifunctioneel meer is dus heb ik besloten om na mijn misstap met mijn sopraan deze 2 saxen de deur uit te doen en voor een hele goed te gaan ik zat eerst te  twijfelen over een sa80 ll maar dan vindt ik dat de reference er met grote stappen uitspringt dus vandaar even research voordat ik hem ga kopen[/quote]

Makes sense 8)  8)

Feit blijft echter dat het verstandig is meerdere saxen te proberen en je niet blind te staren op 1 merk/model/uitvoering.

Misschien dat een oude amerikaan een nog betere keus is  :|

WorldWideSax heeft heel veel geluidsfragmenten op hun site staan die het beluisteren meer dan waard zijn als je het verschil tussen diverse saxen wilt horen.

http://www.worldwidesax.com/altos.htm

Oh ja.....  eh...  enneh.....

:D Weest welkom :D

Grtz.   Sebo
Tenor Dolnet Belair verzilverd 41******
Brillhart ebolin special/ rico royal

marijke

Quote from: "niesten"Ik heb een jaar of 4 geleden ook een zoektocht gemaakt naar een alt sax en ben uiteindelijk terecht gekomen bij een Reference 54 (goudlak, dus geen matte). Ik heb in totaal wel enkele tientallen saxen bespeeld en op een gegeven moment een Ref54 tegen het lijf gelopen. Toen moest mijn budget wel naar boven bijgesteld worden, maar voor mij was wel duidelijk dat ik een Ref54 wilde. Daarna echter nog op een stuk of 8 Ref54 altsaxen gespeeld waar een behoorlijk verschil tussen zat.
Dus ik sluit me aan bij Koen. Naar mijn mening is een Ref54 een enorm veelzijdige sax die echt goed te sturen is in heel veel richtingen (maar dus wel vereist dat je hem ook daadwerkelijk stuurt, vandaar naar mijn mening geen beginnerssax). Maar zorg ervoor dat je er meerdere kunt uittesten (evt. bij verschillende winkels) voordat je je uiteindelijke keuze maakt.

Veel plezier met de zoektocht (dat alleen is al heel leuk!).

Groeten,
Roger

ik had een yamaha 275 echt een beginners sax maar ik heb er heel veel uitgeprobeert en deze sprong er echt uit.

marijke

Quote from: "Sebo"[quote="marijke]

omdat ik wat verder ben ik ik freestile heel veel zal ik maar zeggen en ik speel in een fanfare en zit in een schoolband en dan vindt ik dat mijn klank wat karakterloos is en niet multifunctioneel meer is dus heb ik besloten om na mijn misstap met mijn sopraan deze 2 saxen de deur uit te doen en voor een hele goed te gaan ik zat eerst te  twijfelen over een sa80 ll maar dan vindt ik dat de reference er met grote stappen uitspringt dus vandaar even research voordat ik hem ga kopen

Makes sense 8)  8)

Feit blijft echter dat het verstandig is meerdere saxen te proberen en je niet blind te staren op 1 merk/model/uitvoering.

Misschien dat een oude amerikaan een nog betere keus is  :|

WorldWideSax heeft heel veel geluidsfragmenten op hun site staan die het beluisteren meer dan waard zijn als je het verschil tussen diverse saxen wilt horen.

http://www.worldwidesax.com/altos.htm

Oh ja.....  eh...  enneh.....

:D Weest welkom :D

Grtz.   Sebo[/quote][/quote]

ik heb er meerdere geprobeert en dees sprong er echt uit
en ik wou eerst een sa80II kopen maar die viel zo tegen met blaastegnieken tuurlijk blaast een selmer zwaarder dan een yamaha maar ik kwam echt met moeite bij de laachste noot wat bij de reference heel makkelijk ging ik heb wel de gebruchte uitvoering geprobeerd even later nog de lak en die speelde al heel wat fijner maar ik blijf bij die reference want hij moet niet alt te jazz klinken want ik speel ook in een orkest waar ze alleen maar sa80II's hebben

Amanda

Welkom op het forum!
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

marijke

Quote from: "Amanda"Welkom op het forum!

tnx

marijke

nog aanbevelingen over selmer montstukken heeft iemand bijv. ervaring met een s80 of s90 zo ja wat zijn de verschellen en welke selmer montstukken bevelen jullie aan?