Author Topic: Kritiek gevraagd...  (Read 42442 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arn0

• Guest
Kritiek gevraagd...
« on: 05 November 2012, 20:34:06 »
...bij voorkeur opbouwend :mrgreen:

Ik ben bezig met een covertje van Chameleon van Herbie Hancock. Gewoon voor de lol, en met name om van te leren qua mixen enzo. Dus ik denk, laat ik het even hier dumpen, misschien zijn er mensen met tips.
Als je een tijdje bezig bent met zoiets, dan is het lastig beoordelen, plus het is m'n eerste project.

De drumtrack en de gitaartrack zijn gemaakt met samples, de rest heb ik ingespeeld via midi, en op sopraan en tenor.

Het is nog lang niet klaar trouwens :wink:

Chameleon

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Kritiek gevraagd...
« Reply #1 on: 05 November 2012, 22:49:17 »
Klinkt goed!

Wat ik nog zou toevoegen is een Hammondorgeltje of een wat wolligere gitaarsound met blokakkoorden met de akkoorden er subtiel onder vanaf het moment dat het funky gitaarrifje inzet. Zonder dat is de begeleiding net wat aan de dunne kant en mis je de basis met de akkoorden wat wel eventjes kan als effect om even terug te gaan naar minimal, maar het hele nummer wordt zo wat "zwaarder" om naar te luisteren. Daarnaast zou ik het nog wel eens willen horen met wat realistischere bas- en gitaargeluiden, deze zijn nu nog wat te synthesizer achtig naar mijn smaak (maar dat is persoonlijk natuurlijk), al zou je met envelope filters en dergelijke in het echt wel een heel eind in deze richting kunnen komen. Sowieso is het denk ik beter om wanneer het intro voorbij is en de sax inzet, de bas minder effect te geven en wellicht een wat uitgeklede versie van de bas-rif te laten spelen. Wat je nu hebt is namelijk dat door het effect de bas in een veel hoger bereik zit wat conflicteert met de andere instrumenten terwijl door de drukte van alles je het effect toch niet duidelijk hoort.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Arn0

• Guest
« Reply #2 on: 06 November 2012, 18:22:28 »
Dank voor reactie! Leuk dat je echt inhoudelijk reageert, daar kan ik wat mee. :)

Over de baslijn; het origineel is ook opgebouwd op een synthesizer baslijn. Weliswaar zo'n heel vet analoog geluid, wat ik nog niet echt goed heb kunnen imiteren met deze softsynth. Maar ik vind het wel leuk om dat idee te volgen, aangezien het echt een feature is van het nummer. Maar het effect wat dempen na het intro, vind ik een goed idee! Ik zal eens kijken wat ik kan doen met automation.

De gitaar is trouwens wel een echte gitaarsample zij het enigzins bewerkt, maar daar ben ik ook niet tevreden over. Ik ben al op zoek naar iemand die wat funky akkoordjes wil inspelen met wat meer variatie dan die ene sample (ik zie dat jij een gitaar hebt :D )

Ik ga er nog wat mee rommelen.

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #3 on: 06 November 2012, 20:42:56 »
ik hoor ook iets wat van een grammofoonplaat opgenomen of gesampled is. Ik hoor heel wat effecten, dus ik vind het moeilijk om tot in de puntjes over jouw spel te oordelen. Ik zal het nog een x extra luisteren.

Arn0

• Guest
« Reply #4 on: 07 November 2012, 18:34:38 »
Quote from: "Maaarten"
Ik hoor heel wat effecten, dus ik vind het moeilijk om tot in de puntjes over jouw spel te oordelen.
Op de solo zit niet zo gek veel effect hoor. Ik heb de boel wat opgeleukt door het een en ander te dubbelen als tweede stem. Voor de rest wat galm en wat eq (ik heb een niet-zo-goeie mic gebruikt).

Arn0

• Guest
« Reply #5 on: 11 November 2012, 14:03:50 »
Ik heb iemand gevonden die een gitaarpartij gaat inspelen. Hij kan zelf opnemen, dus het gaat via de mail. Handig!
Als ik wat heb laat ik het wel horen.

Arn0

• Guest
« Reply #6 on: 30 November 2012, 23:24:47 »
Inmiddels weer aardig wat versies verder met m'n leerproject.  :mrgreen:
Nieuwe drumbeat gemaakt uit losse samples, en iemand heeft voor mij wat gitaar ingespeeld.

klik

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #7 on: 01 December 2012, 10:57:40 »
Nieuwe ronde, nieuwe kansen :lol:

Het volgende valt mij op:
-De gitaarpartij is ten opzichte van de baspartij wat te traag gespeeld. Daarmee bedoel ik niet dat deze op een lagere bpm zit, maar meer de timing, die is bij de baspartij (en de drums) stuwend en bij de gitaarpartij juist wat hangend. Dat is slechts een kwestie van bepaalde accenten een fractie van een seconden naar voren te trekken en je bij het spelen vooral te richten op die accenten, maar zo klinkt het wat wringend tussen de rhytmsectie en de gitaar. Een mooi voorbeeld van een funky gitaarpartij die wel lekker stuwend is vind ik Colibri van Icongnito waar de gitarist meteen lekker inzet, weliswaar een meer uptempo nummer, maar even voor het idee. Ik weet niet helemaal wat ik van jouw nummer moet denken wat betreft tempo en als muzikant die ook in een band speelt waar dit soort muziek voorbij komt, klinkt het mij in de oren alsof de bas en drums sneller willen en de blazers en gitaar juist wat langzamer, maar misschien is dat juist het effect wat je zoekt?

-Het saxthema wordt in het begin een keer herhaald, maar dat is twee keer dan ook exact het zelfde en dat klinkt erg "klinisch". Als voorbeeld haal ik hier Maceo Parker met Shake everything You've got aan (overigens ook een mooi voorbeeld met een wat funky baslijn waar de gitaar later bij invalt en daarbij ook meer vooruit speelt) waar na iets van 2,5 minuten de blazers inzetten en ook meerdere keren het zelfde thema spelen, maar er tussen de noten in steeds wat gevarieerd en toegevoegd wordt. In jouw saxpartij zitten er steeds genoeg rusten in om hierbij wat om te spelen wat het wat minder als een midi-bestand laat klinken als je snapt wat ik bedoel :-D

Ik hoop dat je bovenstaande opvat als opbouwende kritiek, ik noem ook vooral de dingen die mij opvallen die beter kunnen (naar mijn mening) en niet zo zeer de dingen die ik wel erg goed vind.

Arn0

• Guest
« Reply #8 on: 02 December 2012, 12:05:04 »
Bedankt weer voor de feedback!

Quote from: "Invisible"
De gitaarpartij is ten opzichte van de baspartij wat te traag gespeeld.
Dat is inderdaad een lastige. Het natuurlijk een gevalletje 'gegeven paard'. Iemand, die ik niet ken, heeft dit voor mij ingespeeld, 'via de mail'. Zelf kan ik het iig niet.
Maar goed, ik heb geprobeerd de gitaar nog wat te quantizen, en wat milliseconden naar voren te plaatsen. Op zich wel weer een goede oefening, want dat is uiteindelijk het voornaamste doel van dit project.

Het saxthema wordt in het begin een keer herhaald, maar dat is twee keer dan ook exact het zelfde en dat klinkt erg "klinisch". In jouw saxpartij zitten er steeds genoeg rusten in om hierbij wat om te spelen wat het wat minder als een midi-bestand laat klinken als je snapt wat ik bedoel :-D Ik wilde hier iets doen met het Rhodes geluid, maar ik heb nog geen geschikt midi keyboard. Desalniettemin heb ik in de pianoroll-editor toch maar wat fills ingetekend. Het is slechts een opzet. :wink:

Ik hoop dat je bovenstaande opvat als opbouwende kritiek...
Uiteraard!

en niet zo zeer de dingen die ik wel erg goed vind.
Vertel!  :mrgreen: Op zich ben ik niet allergisch voor veren hoor... :lol:

Nog-maar-ééntje-dan

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #9 on: 02 December 2012, 12:30:27 »
Quote from: "Arn0"
Dat is inderdaad een lastige. Het natuurlijk een gevalletje 'gegeven paard'. Iemand, die ik niet ken, heeft dit voor mij ingespeeld, 'via de mail'. Zelf kan ik het iig niet.
Maar goed, ik heb geprobeerd de gitaar nog wat te quantizen, en wat milliseconden naar voren te plaatsen. Op zich wel weer een goede oefening, want dat is uiteindelijk het voornaamste doel van dit project.
Ik denk niet dat je met bepaalde noten wat naar voren te schuiven er komt, het is echt iets dat de gitarist aan moet voelen (en nee, het gitaarspelen gaat bij mij ook nog niet soepel genoeg hiervoor :lol: ).

Verdere aankleding stond inderdaad nog op de 'to-do-list'  :) Ik wilde hier iets doen met het Rhodes geluid, maar ik heb nog geen geschikt midi keyboard. Desalniettemin heb ik in de pianoroll-editor toch maar wat fills ingetekend. Het is slechts een opzet. :wink:
Ik doel meer op kleine variaties op het thema door de sax zelf met wat korte improvisaties in de rusten en dat hoeven soms echt maar een paar noten te zijn. De kracht van zulke muziek is juist dat het niet te klinisch en uitgeschreven klinkt, al zal de basis wel een strak thema blijven. Maar hoe je het nu in je nieuwe voorbeeld opgelost hebt met het orgeltje scheelt al dag en nacht zo en kan opzich net zo goed.

Vertel!  :mrgreen: Op zich ben ik niet allergisch voor veren hoor... :lol:
Ach, alleen het feit dat je je werk hier zo neer durft te zetten en om kritiek durft te vragen betekent is al noemenswaardig  :-D . Er zijn niet veel mensen die dat even durven of willen terwijl het leuke van muziek juist is dat er altijd ruimte ter verbetering is.

Offline Ben Rodenburg

• Member
  • *
    • Website
« Reply #10 on: 03 December 2012, 00:34:18 »
Volgens mij klopt de baslijn niet... :)
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Offline Ben Rodenburg

• Member
  • *
    • Website
« Reply #11 on: 03 December 2012, 00:35:34 »
Vind hem voor de rest wel tof trouwensW!!!
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Arn0

• Guest
« Reply #12 on: 03 December 2012, 06:40:22 »
Quote from: "saxy-benny"
Volgens mij klopt de baslijn niet... :)
Klopt!  :D
Ik heb de eerste noot van de opmaat voorgetrokken. Vond ik wel fonky.

Arn0

• Guest
« Reply #13 on: 03 December 2012, 20:12:57 »
Quote from: "saxy-benny"
Vind hem voor de rest wel tof trouwensW!!!
Dank je  :D

Arn0

• Guest
« Reply #14 on: 08 December 2012, 11:34:55 »
Ik weet niet helemaal wat ik van jouw nummer moet denken wat betreft tempo en als muzikant die ook in een band speelt waar dit soort muziek voorbij komt, klinkt het mij in de oren alsof de bas en drums sneller willen en de blazers en gitaar juist wat langzamer, maar misschien is dat juist het effect wat je zoekt?
Ik zeg niet dat het in dit arrangementje perfect is uitgevoerd, maar het is inderdaad een effect wat ik doorgaans wel kan waarderen; laidback spelen op een vooruit gespeelde basis. Anders kan een nummer steeds sneller lijken te gaan wat ik persoonlijk niet echt lekker vind (een beetje een struikelend effect).
Maar dit zijn dingen die wel lastig zijn als je op deze manier een nummer in elkaar probeert te steken. Opeens moet je gaan analyseren wat het is dat muziek groovy maakt. Ik ben immers geen drummer, geen bassist, geen gitarist, geen toetsenist... (ik ben bijna helemaal niks... :lol: )
Wel leerzaam en leuk allemaal!