Author Topic: De allereerste keer........  (Read 28846 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Peter

• Member
  • *
De allereerste keer........
« on: 09 March 2013, 20:33:29 »
Daar zit je dan, na 9 maanden meespelen met de cd van Horen, lezen en spelen, zit je opeens in het opleidingsorkest van de harmonie. Net je bladmuziek gekregen, geen idee hoe het allemaal werkt. Met een Yamaha studiesax om je nek, naast een indrukwekkende Selmer die ook meespeelt in het grote orkest. Zoals Henny al zong "39 jaar, trillend op mijn benen" (hier gun ik mezelf enige tekstdichterlijke vrijheid).

Je begint te twijfelen, sommige noten weet je te vinden op je sax, een groot aantal komt er thuis redelijk uit. Maar hoe gaat het tempo, waar zat ook al weer de des (dat is toch niet de cis? Anders hadden ze toch wel cis geschreven?) En wat doen al die puntjes, streepjes en driehoekjes onder en boven je noten? Durf ik het aan, ben ik zeker genoeg, wat nu als die lage c toch een octaaf of wat hoger klinkt, hoe red je jezelf als je sax als een blokfluit klinkt? Kortom voldoende redenen om toch een uur met een sax om je nek te zitten en de muziek mee te lezen terwijl je heel interessant de maat met je voet meetikt. En ondertussen de afspraak met jezelf maakt dat je die 14 nieuwe nummers voor volgende week allemaal mee kan spelen. Dus de 3 O's tot je erbij neer valt. De kramp in de kaken komt al op als je er aan denkt.

Tot zover in het kort mijn eerste keer in een orkest. Maandag mag ik op herhaling. Hoe is het jullie vergaan die eerste keer in een orkest, fanfare, band etc? Gelijk meegetoeterd met de rest of toch eerst de sax uit de boom gekeken? Per slot van rekening hebben die andere mensen ook recht op een leuke avond zonder hoge fluittonen. Hoeveel ervaring hadden jullie? Hoe pak je het nu aan als je weet dat je een week later 4 of 5 van de 14 nummers moet spelen maar je weet niet welke? Een begeleidings cd van de nummers heb je niet en die lijntjes die je speelt klinken thuis toch anders helemaal in je eentje.

Kortom, kom maar op met die ervaringen en tips!
Alvast hartelijk dank!

Zoot

• Guest
Re: De allereerste keer........
« Reply #1 on: 09 March 2013, 22:56:19 »
hhhahaahaa,........   zo herkenbaar...... ik speel nu een jaar ofzo bij een orkest en kan van elk stuk* wel wát mee(!)spelen...   en inderdaad, de stukken thuis oefenen is drie keer 0 (niks nada, njente... ) want meestal heb je de begeleiding ipv de melodie... maar het is zo lekker om tussen al die muzikanten te zitten en samen   ::) muziek te maken........ en thuis?, ..... speel ik lekker de muziek die ik mooi vind, die ik goed kan spelen en waar ik alle solo's van mag doen...    ;D

* ja óók  Alla Breve.....   :-X

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #2 on: 10 March 2013, 16:54:09 »
wees van die selmer maar niet onder de indruk. Het gaat om de bespeler!
Je kunt in een harmonie inderdaad beter beginnen in het opleidingsorkest. Soms wordt het wel een jeugdorkest genoemd, maar het is beter gezegd een opleidingsorkest  waar ook volwassenen in zitten. Volwassenen die willen beginnen zijn voor harmonieën een interessante doelgroep!
Je bent helemaal goed bezig. Je zult nooit een stap terug hoeven doen. Je zult al snel genoeg in het grote orkest mee spelen.

Offline DaKnoodle

• Member
  • *
« Reply #3 on: 11 March 2013, 08:22:37 »
Voor die Selmer hoef je inderdaad niet bang te zijn, hij/zei bijt niet xD.
Je moet het eens anders bekijken, een Selmer hebben en niet kunnen spelen.

Maar voor alles is een eerste keer.

De eerste keer met saxofoon is 12 jaar geleden toen was ik dus dat weet ik niet meer.
Maar de eerste keer met mijn band en gitaar was 5 jaar geleden, dat was veel zweet en een hoop schoonheidfsfoutjes.
De eerste keer jammen met een saxofoon in een bluesjam is een jaar geleden en dit kwam eigenlijk vanzelf, geen angst niks niet. Gewoon lekker spelen!
De eerste keer met mijn vriendin......  ::) gaat je niets aan  ;D

Iedere eerste keer is anders maar er zullen nog vele malen eerste keren zijn
A: Selmer SA80II T: Santoni B: Selmer SA80II

Offline Janneman

• Als Candy Dulfer 'm zou spelen, zou 'ie twaalf weken op 1 staan.
  • Member
  • *
    • SaxTips
« Reply #4 on: 11 March 2013, 09:24:52 »
Altijd lastig zo'n eerste keer. Krijg je gelijk 14 partijen in je hand gedrukt en de rest is er al weken of soms maanden mee bezig. Die spelen het al aardig weg en jij als starter mag nog beginnen. Overigens speelt dit niet alleen bij starters hoor. Ook gevorderden die een keertje invallen bij een ander orkest lopen tegen dit zelfde probleem aan met moeilijke partijen.

Waarschijnlijk heeft de dirigent het wel gezegd, maak je niet al te druk over het nog niet direct kunnen meespelen. Probeer mee te lezen, kies 1 of 2 stukken uit voor de volgende week, neem ze mee op les om het daar met je leraar door te nemen. Uitleg over de puntjes en kapjes boven of onder de noten en hoe je dat dan speelt op je instrument, het ritme, etc.

Wat ook vaak helpt is op youtube zoeken naar het nummer. (Zoek op titel en arrangeur) Vaak is er wel een orkest te vinden welke het nummer speelt. Dan kan je in ieder geval meelezen, mee proberen te spelen.

M.a.w. gewoon doorgaan. Het komt vanzelf en je leercurve loopt nu even wat stijler. Over 2 maanden speel je zeker weten lekker mee.
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

Offline Peter

• Member
  • *
« Reply #5 on: 11 March 2013, 09:36:55 »
Allemaal bedankt voor de tips!

Wat ook vaak helpt is op youtube zoeken naar het nummer. (Zoek op titel en arrangeur) Vaak is er wel een orkest te vinden welke het nummer speelt. Dan kan je in ieder geval meelezen, mee proberen te spelen.
Ik heb de uitgevers van de bladmuziek opgezocht en op hun websites kan je vaak een sample beluisteren. Heb ik toch enige begeleiding thuis die in dezelfde toonsoort spelen.

Vanavond hang ik de sax gewoon weer om en heb besloten eens even flink van me te laten horen!

Offline Maaarten

• Member
  • *
« Reply #6 on: 11 March 2013, 12:10:22 »
ja maar toch, er staat veel op youtube tegenwoordig, en ook goed gespeeld! Eerder moest je het echt van de uitgever hebben ja.

Offline EdO70

• Donateur
  • **
« Reply #7 on: 11 March 2013, 12:19:47 »
Je begint te twijfelen, sommige noten weet je te vinden op je sax, een groot aantal komt er thuis redelijk uit. Maar hoe gaat het tempo, waar zat ook al weer de des (dat is toch niet de cis? Anders hadden ze toch wel cis geschreven?) En wat doen al die puntjes, streepjes en driehoekjes onder en boven je noten? Durf ik het aan, ben ik zeker genoeg, wat nu als die lage c toch een octaaf of wat hoger klinkt, hoe red je jezelf als je sax als een blokfluit klinkt? Kortom voldoende redenen om toch een uur met een sax om je nek te zitten en de muziek mee te lezen terwijl je heel interessant de maat met je voet meetikt.

Dit kon ikzelf geschreven hebben. Ben sinds kort ook lid van een orkest, speel 1 jaar en 3 maanden sax,  dolblij met de kans om als echte beginner nog aan de bak te kunnen. Ik heb 3 repetities meegedaan en merk toch al vooruitgang, ben ik tevreden, nee nog lang niet, maar een plezier dat ik er heb!

Ik heb me beperkt tot 4 stukken en de echte moeilijke stukken heb ik nog even overgeslagen. Dat was een tip van mijn buurvrouw bij het orkest: beperk je tot het aantal stukken en beperk je ook even tot de makkelijkere noten/ritmes daarin.

Offline Em

• Member
  • *
« Reply #8 on: 13 March 2013, 09:09:31 »
Ik speel nu sinds 2 jaar op de sax, heb daarvoor al wel 15 jaar hoorn gespeeld in hetzelfde orkest dus de stukken waren voor mij toen niet zo moeilijk. Maar toen ik dus kwam, kwamen er ook altsaxpartijen te voorschijn, waar ik dus ook vrij veel andere (lees: voor mij lastigere partijen) kreeg. Het was idd peentjes zweten hoor, pffff. En nu nog zo af en toe. Tja, ooit komt de tijd dat je dacht, goh was dat toen zo moeilijk. Gaat allemaal goed komen!!!!

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #9 on: 13 March 2013, 21:07:41 »
Voor mij is het alweer enkele decenia geleden dat ik op sax leste.(ik leer nog steeds)
Toen ik in het orkest ging meespelen kreeg een enorme stapel met muziek die het orkest speelde.
Mijn moed zong mij letterlijk in de schoenen.
Hoe kon ik dit ooit leren.
Mijn leraar, die voor mij onbegrijpelijk van sax overgestapt was naar klarinet, zei, je oefent iedere dag een half uur op de stukken die we op de eerstvolgende uitvoering spelen.
De andere stukken in de map laat je gewoon zitten, dat komt wel als we zover zijn.
Daarna ga je dingen spelen die je leuk vindt en hij gaf me een muziekboek mee met leuke stukken.
De lessen die volgden eindigden altijd met met een stuk uit dit muziekboek die, wat bleek, lastiger waren dan de harmoniestukken.
Ik vond het een perfecte leraar, alleen heb ik nooit begrepen waarom hij van sax overgestapt is naar klarinet.
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline Maaarten

• Member
  • *
« Reply #10 on: 14 March 2013, 13:52:52 »
leraren gebruiken de klarinet soms gewoon uit praktisch oogpunt of gemak. De mijne speelde ook op klarinet mee omdat hij ook klarinetles gaf. (ik vond dat prima, maar het was mooier als hij voor mij even die mooie saxofoon uit de koffer haalde. Die had hij wel liggen in de hoek!

Maar back on topic. Ik ben een x bij een andere vereniging gegaan. toen moest ik ook wennen. Muziek ging in sneltreinvaart!!! Nu doe ik gewoon normaal mee.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #11 on: 14 March 2013, 16:07:13 »
Weet nog wel hoe het was om trombone in een orkest te gaan spelen nadat ik me dat apparaat thuis in een half jaar had eigen gemaakt.
Samenspelen en onzekerheid (zeg: gebrek aan routine) met een instrument is erg lastig..
Je kan je maar op één ding ECHT focussen (ik blijf een man he  8))

Wees gerust. Stop er thuis de uren in dan komt de rest van zelf

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #12 on: 14 March 2013, 17:55:30 »
Weet nog wel hoe het was om trombone in een orkest te gaan spelen nadat ik me dat apparaat thuis in een half jaar had eigen gemaakt

Ben je verder gekomen als ik.
Ik schoof na een halfjaar op de trombone als de beste.
Maar het geluid dat ik produceerde. Niet om aan te horen.
Ik had ook het gevoel dat ik mijn lippen kwijt was in het mondstuk.
Trompet krijg ik nog wel redelijk geluid uit.
Ik denk dat dit na enig oefenen wel wel zal gaan.
Voorlopig hou ik het toch maar op m'n tenor.
Penningh

Offline EdO70

• Donateur
  • **
« Reply #13 on: 04 May 2013, 07:28:53 »
En Peter hoe gaat het ondertussen met je op de repetities?

Offline Penningh

• Member
  • *
« Reply #14 on: 04 May 2013, 10:21:02 »
De eerste keer dat ik in een orkest mee mocht spelen.
Dit was 53 jaar geleden.
Bij een fanfare.
Na 2 jaar lessen.
Op bugel.
Een kabaal om me heen.
Al die instrumenten.
En die vent ervoor die lelijk naar me keek.
Mensen om me heen die zaten te griepen.
Dit omdat ik fouten maakte.
Maar ik zat voor het eerst mijn 3e bugelpartijtje te blazen.
Dit terwijl alle anderen  andere dingen bliezen.
Begin tachtiger jaren had ik les op mijn sax.
In het stadium dat ik wist welke kleppen bij welke noot hoorden.
In hetzelfde gebouw waar ik leste oefende op een avond de blaaskapel.
Na les ging ik even bij ze kijken.
De reactie: Jij heb les. Vind je dit leuk?
Op mijn ja was het, sax uitpakken en meedoen.
Op mijn protest kreeg ik de reaktie, spelen leer je alleen door te spelen.
Er werd ruimte gemaakt tussen de tenor en alt.
En daar zat ik toeterend.
Ik had al diverse optredens gehad met de blaaskapel voordat ik in het orkest mee ging spelen.
Mijn eerste repetitie met het orkest ontlokte de dirigent wel de opmerking.
Volgens mij hebben ze al ingelijfd bij de blaaskapel".
Toen ik aan mijn buurman vroeg wat de diregent nou eigenlijk bedoelde zei deze, Je zat nogal te scheuren.
Wat ik eigelijk wil zeggen dat ik drie keer voor het eerst meespeelde in een orkest.
In het eerste werd ik weggekeken.
In het tweede werd ik er gewoon tussen gezet onder het moto spelen leer je door spelen.
In het derde werd mij heel verdekt verteld dat ik het toch niet helemaal goed deed.

Drie heel verschillende ervaringen van de eerste keer spelen in een orkest.
Penningh