Daar zit je dan, na 9 maanden meespelen met de cd van Horen, lezen en spelen, zit je opeens in het opleidingsorkest van de harmonie. Net je bladmuziek gekregen, geen idee hoe het allemaal werkt. Met een Yamaha studiesax om je nek, naast een indrukwekkende Selmer die ook meespeelt in het grote orkest. Zoals Henny al zong "39 jaar, trillend op mijn benen" (hier gun ik mezelf enige tekstdichterlijke vrijheid).
Je begint te twijfelen, sommige noten weet je te vinden op je sax, een groot aantal komt er thuis redelijk uit. Maar hoe gaat het tempo, waar zat ook al weer de des (dat is toch niet de cis? Anders hadden ze toch wel cis geschreven?) En wat doen al die puntjes, streepjes en driehoekjes onder en boven je noten? Durf ik het aan, ben ik zeker genoeg, wat nu als die lage c toch een octaaf of wat hoger klinkt, hoe red je jezelf als je sax als een blokfluit klinkt? Kortom voldoende redenen om toch een uur met een sax om je nek te zitten en de muziek mee te lezen terwijl je heel interessant de maat met je voet meetikt. En ondertussen de afspraak met jezelf maakt dat je die 14 nieuwe nummers voor volgende week allemaal mee kan spelen. Dus de 3 O's tot je erbij neer valt. De kramp in de kaken komt al op als je er aan denkt.
Tot zover in het kort mijn eerste keer in een orkest. Maandag mag ik op herhaling. Hoe is het jullie vergaan die eerste keer in een orkest, fanfare, band etc? Gelijk meegetoeterd met de rest of toch eerst de sax uit de boom gekeken? Per slot van rekening hebben die andere mensen ook recht op een leuke avond zonder hoge fluittonen. Hoeveel ervaring hadden jullie? Hoe pak je het nu aan als je weet dat je een week later 4 of 5 van de 14 nummers moet spelen maar je weet niet welke? Een begeleidings cd van de nummers heb je niet en die lijntjes die je speelt klinken thuis toch anders helemaal in je eentje.
Kortom, kom maar op met die ervaringen en tips!
Alvast hartelijk dank!