geacht forum,
Eigenlijk moet ik me schamen dat ik me na lange tijd weer op het forum meld. Ik kom er al tijden niet toe om dit forum te volgen, te druk met van alles, waaronder gelukkig ook saxofoon spelen. Mijn excuses!
Ik zit met een lastig probleem. Dat lijkt me wel de moeite waard om met het forum te delen. Wie weet is er iemand die raad weet en dat is voor anderen ook wel weer interessant.
Ik heb al een tijdje een Amati Toneking bariton, die ik stapje voor stapje aan het opknappen ben.
Er moest behoorlijk wat uitgedeukt en toen heb ik me aan het avontuur gewaagd om alle buisdelen bovenin los te solderen en afzonderlijk te behandelen en dan weer in elkaar te zetten. Dat laatste viel niet mee. Het luistert allemaal behoorlijk nauw. Uiteindelijk denk ik dat het gelukt is, maar nu blijkt de sax aardig 'out of tune'.

Dit plaatje hieronder laat zien hoe erg het is:

De afwijking is in procenten, waarbij 100% gelijk is aan een halve toon.
Inderdaad als ik de hoge C# of D speel hoor je resp. een D en een D#.
Wat opvalt is dat het echt erg begint te worden boven de hoge G.
Dat is dus vanaf het moment dat de eerste octaafklep gaat meewerken.
Het blijkt dat de grootte van de opening van die klep wel erg uitmaakte.
Daar heb ik wat mee geexperimenteerd. Dat helpt wel iets, maar die afwijking van 100% blijft van dezelfde ordegrootte.
Wat verder opvalt is dat de klank boven de G aardig neuzig wordt.
Wat ook helpt is zonder octaafklep spelen. Dat is boven de G een stuk beter, maar lukt met niet boven de C.
Ik heb al onderzocht of het aan de mondstuk ligt, maar het is bij beide mondstukken erg.
Nou ben ik bang dat aan mijn reconstructie kan liggen. Om dit op te lossen wil ik me alle plezier drastige maatregelen nemen, maar dan wil ik behoorlijk zeker weten dat het allemaal gaat helpen.
Iemand een idee?