Idd jammer. Mijn 0,02 euro. Ik speel al sinds 1980 elektrisch gitaar. Heb echt van alles gespeeld, blues, rock, pop, top40, bruiloften & partijen. Luister al heel lang naar jazz. Ik heb meer recent 5 jaar in een jazzworkshop orkest gespeeld. En jawel, het is besmettelijk: ik heb nu bijna 3 jaar geleden een oude alt gekocht van de lokale HaFaBra. Bleek achteraf een valse start te zijn trouwens, hij lekt nog steeds als een mandje.
Speel nu al bijna 1,5 jaar op een Jupiter tenor die iig technisch goed is. Ik heb de laatste tijd wel wat last van piepen bovenin. Ik ben wat met mijn houding aan het experimenteren en heb net een OL STM 7* mondstuk binnen van een Forumlid, bedankt Windbuil! Ik heb in het begin 4 proeflesjes gehad voor wat basis dingen, houding, embouchure. Ik ben niet doorgegaan vanwege de kosten. Anders was ik echt wel wekelijks naar die leraar gegaan.
Het is toch wel een instrument met een steile leercurve. Technisch moet je nogal wat goed doen, embouchure, houding, ademsteun, fingerings. Op de gitaar kan je je riffje gewoon opschuiven van F naar F#, dat kan je op een toeter wel vergeten! Als je dan ook nog wil gaan improviseren op jazz standards dan zal je echt moeten gaan oefenen.
Dat heb ik dan ook gedaan de afgelopen 3 jaar, echt iedere dag anderhalf uur blazen. Beginnen op een vast tijdstip. Toonladders, arpeggio's, chromatisch. In alle toonsoorten. Daarna pas met muziek bezig. Op het gehoor met een CD meespelen of met Youtube. Standard pakken uit het Realbook en meespelen met BIAB. Je hebt zoveel hulpmiddelen op PC en internet tegenwoordig. Saxopedia, Aebersold.
Ik ben nog steeds niet zo'n notenlezer en dat zal ik ook nooit worden vrees ik. Maar ik heb er LOL in en kan al aardig improviseren al zeg ik het zelf. Zelfs de buurvrouw vond dat ik er op vooruit ging...