Kijk beste mensen: mijn (ex-) sax leraar komt niet onder een steen vandaan. Ik acht zijn kennis en ervaring hoog, en zijn adviezen dus ook.
Ook een leraar heeft een taak zijn leerlingen te behoeden voor hoogmoed.
Het spelen, lezen, van noten is geen enkel probleem voor mij, maar als ik een stuk op papier zie ter voorbereiding, dan kan ik niet "zomaar" neuriën wat er beschreven staat als opmaat hoe het moet worden met de sax.
Ook als ik zing en dan weet ik zeker dat ik een liedje prima zing, echter dan kijken luisteraars verbouwereerd wat ik uitkraam (terwijl ik zeker weet dat ik het goed heb).
Had je dan last van Hoogmoed?
Wat ik bedoel: waren je eigen verwachtingen misschien zoiets als...je neemt een paar jaar les, je leert waar alle knoppen voor dienen en je leert noten lezen en dan kun je door te oefenen wat er staat of wat je hoort eigenlijk aalles spelen, je weet immers hoe het moet.
Dat is niet vreemd, hoor. Heel veel mensen gaan uit van een bepaalde inspanning om te leren musiceren. Dat de mate van inspanning veeeeel groter moet zijn dan dat ze verwachtte is meestal de reden dat er gezegd wordt: ik heb nu eenmaal geen aanleg. Muziek maken is een discipline waar je heel erg hard voor moet werken en alle mensen die zeggen dat ze alles zo voor de vuist wegspelen of maar 2 jaar les hebben gehad en nu de sterren van de hemel spelen, nou...meestal kan ik die na 3 regels al wijzen op fouten die er niet om liegen.
Ik weet niet of je ook sinds 2011 les hebt en wat voor soort les je hebt, maar de ontwikkeling van aale noodzakelijkheden verloopt nu eenmaal niet volgens een vast schema.
ritmiek zal niet je sterkste punt zijn, maar iedereen heeft zijn zwakheden en ik kan je verklappen dat ritmiek van vrijwel niemand een sterk punt is.
wanneer je nu ook nog lichte muziek speelt, dan zijn de rapen helemaal gaar want ritmiek is nu juist hetgene wat lichte muziek zo ongeloofelijk moeilijk maakt.
In dat geval heb in je in aanvang meer aan een docent die je de klassieke vaardigheden bijbrengt. Ook daar is ritmiek heel belangrijk, maar ligt er niet de perse de nadruk op. Er is altijd muziek te vinden die je ritmisch gezien wel aan kunt, anders dan bij lichte muziek. daar vandaan kun je dan ook ritmisch groeien.
Stel je verwachtingen bij, zoek een goeie docent, dat is de moeilijkste opdracht want het is vergeven van knoeiers, en die worden ook allemaal door hun leerlingen op handen gedragen.
En neem je tijd! Ik kom al 15 jaar bij mijn docent, 1 tot 2 x per week, speel op een aardig hoog niveau, leer nog steeds en hoor nog steeds elke les hetzelfde commentaar als in mijn eerste lessen.
En over dat zingen.....wanneer je dat vertaald naar het spelen van een bekend nummer....ik laat me nog steeds verleiden om te spelen wat in mijn hoofd zit.....de messt makkelijke liedjes...en het is ALTIJD fout. Kwestie van nauwkeurig tellen.
wat jij opnoemt zijn zeer algemene tekortkomingen, misschien heb jij er wat meer last van of misschien is het je tegengevallen en denk je "het wordt toch niets"en heeft dat invloed op je studeren.
Geef niet op, een andere docent zoeken is niet zomaar een licht gegeven advies, maar altijd de moeite van het proberen waard.