hai hai,
Ben ik weer, eventjes een vraagje dat ik zo snel niet echt hier in deze topic terug kan vinden, het gaat me voornamelijk over blaastechniek..
Twee jaar geleden ben ik begonnen op mijn tenor.. helemaal gaaf, inmiddels 7 mondstukken en alle rietsoorten verder, denk ik de juiste set gevonden te hebben, maar soms heb ik toch nog mijn twijfels..
Want, hoe weet je nu eigenlijk of een rietje te licht is of juist te zwaar?? Wanneer blaas je goed, wanneer leer je jezelf het verkeerde aan?
Als ik dan naar mijzelf kijk, speel ik nu op dit moment op een selmer soloist c** mondstuk, rovner light binder met een java red 3,5 rietje..
En ik kan bij sommige stukken flink naar lucht happen om het mooi, vaak wel zacht geluid te creeren, en dan zit er naast me iemand waarbij ik ook wat lucht via haar mondhoeken hoor verdwijnen.. HOE DOET ZE DAT??
niet dat ik het zo wil, vind het niet heel mooi klinken, maar soms speel ik en voel ik de lucht die in mn mond nergens naartoe kan via mn neus verdwijnen, is dit normaal?? ik heb dit vooral tijdens het hardere spelen waarbij k mn buik toch behoorlijk laat werken.. Helaas laat mijn salaris het niet toe om weer te gaan lessen.. Vandaar mijn vraag ook hier, waar laat je de lucht die je over houd?? Wanneer is je riet nou eigenlijk te zwaar of te licht?? zelfde voor het mondstuk al was ik nog even niet van plan de mijne in te wisselen

tips tips.. alles is welkom