Author Topic: blaastechniek..  (Read 36446 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Marjolijn_W

• Blazer
blaastechniek..
« on: 28 February 2015, 16:44:05 »
hai hai,

Ben ik weer, eventjes een vraagje dat ik zo snel niet echt hier in deze topic terug kan vinden, het gaat me voornamelijk over blaastechniek..
Twee jaar geleden ben ik begonnen op mijn tenor.. helemaal gaaf, inmiddels 7 mondstukken en alle rietsoorten verder, denk ik de juiste set gevonden te hebben, maar soms heb ik toch nog mijn twijfels..
Want, hoe weet je nu eigenlijk of een rietje te licht is of juist te zwaar?? Wanneer blaas je goed, wanneer leer je jezelf het verkeerde aan?

Als ik dan naar mijzelf kijk, speel ik nu op dit moment op een selmer soloist c** mondstuk, rovner light binder met een java red 3,5 rietje..
En ik kan bij sommige stukken flink naar lucht happen om het mooi, vaak wel zacht geluid te creeren, en dan zit er naast me iemand waarbij ik ook wat lucht via haar mondhoeken hoor verdwijnen.. HOE DOET ZE DAT??
niet dat ik het zo wil, vind het niet heel mooi klinken, maar soms speel ik en voel ik de lucht die in mn mond nergens naartoe kan via mn neus verdwijnen, is dit normaal?? ik heb dit vooral tijdens het hardere spelen waarbij k mn buik toch behoorlijk laat werken.. Helaas laat mijn salaris het niet toe om weer te gaan lessen.. Vandaar mijn vraag ook hier, waar laat je de lucht die je over houd?? Wanneer is je riet nou eigenlijk te zwaar of te licht?? zelfde voor het mondstuk al was ik nog even niet van plan de mijne in te wisselen :)

tips tips.. alles is welkom :)

Offline Windbuil

• Member
  • *
Re: blaastechniek..
« Reply #1 on: 28 February 2015, 17:06:22 »
Ontsnappende lucht via de mondhoeken is lekkage; energieverspilling. Oorzaak te weinig of slechte embouchure.
In principe hoor je geen lucht over te houden. Je moet kunnen inschatten hoeveel lucht je nodig hebt voor een bepaalde passage. Thuis uitzoeken en ademhalingstekens boven de notenbalk zetten.
Als je (te) regelmatig je mondstuk/riet dicht blaast is het riet te licht of het mondstuk te klein.

Als je niet zonder embouchure-problemen een heel concert kan uitspelen is de set-up te zwaar.

Wie het beter weet mag het zeggen
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline jeebee50

• Member
  • *
« Reply #2 on: 28 February 2015, 17:53:07 »
Als ik het zo lees, blaas je bij hardere stukken dus je mondstuk dicht, dus lijkt mij inderdaad je riet te licht t.ov. je mondstuk. Zonde om wel 7 mondstukken te slijten binnen 2 jaar maar geen paar lessen te nemen. Een muziekleraar kan dit zo beoordelen.
Lucht laten ontsnappen is uit den boze en moet je ook niet aanleren.
Overigens had ik ook een mondstuk (op alt: vandoren al4) en daar kan ik ook mijn volledige lucht niet kwijt. Terug naar selmer C* en het was weer opgelost. Volgens mij ben je dus nog niet uitgedokterd met je mondstuk/riet combinatie. ::)
-- To sax or not to sax, that's no question --

Alt sax Selmer SA 80-II jubilee, mondstuk Selmer Claude Delangle, rieten: van Doren Jazz 2,5

Offline Marjolijn_W

• Blazer
« Reply #3 on: 28 February 2015, 18:46:43 »
Zonde om wel 7 mondstukken te slijten binnen 2 jaar maar geen paar lessen te nemen. Een muziekleraar kan dit zo beoordelen.
de mondstukken kon ik lenen, of kocht ik via marktplaats en verkocht ik weer met winst.. staat niet gelijk aan lesgeld. ;)

het is niet zo dat ik volledig ongeschoold ben, ik heb twee jaar lang les gehad. Mijn docent adviseerde een metalen mondstuk om meer power te produceren, maar in een show en marching band is dat niet optimaal.. Al het eboniet  wees hij af :(..

Lucht laten ontsnappen was ook niet helemaal mijn bedoeling, misschien kan ik het beter omschrijven als, op het moment dat ik nieuwe adem wil halen ontsnapt het laatste restant via mijn neus..
Een zwaarder rietje heb ik inderdaad ook weleens geprobeerd, echter kwam ik dan weer lucht te kort op het moment dat ik ging lopen en spelen :)..

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #4 on: 01 March 2015, 11:14:30 »
Ebo afwijzen? Die man/vrouw moet terug naar de schoolbanken!

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #5 on: 02 March 2015, 18:13:38 »
:) nog een paar jaar doorsudderen op deze manier en je hangt je sax aan de wilgen.... En vervolgens zeg ja dan bv " nee....sax is niks voor mij". Zonde!
Om het misschien niet zo aardig( maar wel duidelijk) te zeggen: Je bent aan het knoeien én je hebt een waardeloze leraar gehad.

Alle fluiten die sax gaan spelen hebben een veel te strakke embouchure en dat zéker op een tenorsax. Begin op een C* of desnoods een C-**, maar laat dat beoordelen door een góede docent. ook welk riet je daarop gebruikt en hou het daar de eerste vijf jaar bij! Die te strakke embouchure los je namelijk niet op door steeds zwaarder te gaan spelen maar juist door op het juiste mondstuk en riet te leren ontspannen. Wanneer je dit niet doet wordt het al bij voorbaat helemaal niks. Je moet nu eenmaal een en ander afleren en dat gaat niet zonder slag of stoot.

Dat je weinig kosten aan het spelen op zoveel verschillende mondstukken hebt gemaakt zie je misschien als een voordeel, maar het grootste nadeel daarvan zie je niet; je brengt alle spieren die je nodig hebt om een stabiele embouchure te ontwikkelen voortdurend in de war.
Het kan in het begin even zoeken zijn naar eengeschikt mondstuk, maar die keus moet zeer beperkt blijven. In het begin kun je namelijk nergens goed op spelen, dus wat wil je nu eigenlijk beoordelen?

Het beste advies is al gegeven, dacht ik, Zoek een goeie docent en neem desnoods 1 keer per maand les zodat je gecorrigeerd kunt worden want dat is nodig.  Dan ga je merken dat er vooruitgang in zit en heb je de kans een hobby te hebben gevonden waar je je leven lang plezier van hebt.
Laat ff weten in welke regio je woont en wie weet kan iemand je aan een docent helpen. Gewoon je telefoonabonnement wat lager, stoppen met roken, wat minder make-up, een biertje minder en je kunt waarschijnlijk al wel een les in de maand bekostigen. Denk ook eens aan conservatoriumstudenten.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Marjolijn_W

• Blazer
« Reply #6 on: 02 March 2015, 18:29:09 »
Ebo afwijzen? Die man/vrouw moet terug naar de schoolbanken!

ik was er ook niet heel erg blij mee inderdaad.. nooit echt het gevoel dat ik er veel van leerde..

Offline Marjolijn_W

• Blazer
« Reply #7 on: 02 March 2015, 18:34:19 »
Pieter, thanks voor je feedback!!

Duidelijk verhaal waar ik zeker wat aan heb, en dat van die strakke embouchure geloof ik ook wel :).. Dingen vallen op zn plaats..

Gelukkig heb ik nu wel het gevoel, dat ik nu met mn c** juist zit, in combinatie met de rieten waar ik steeds bij terug bleef komen..

Wat betreft het zoeken naar het juiste mondstuk, klopt.. dat was ook niet de beste optie.. maar ik heb geen enkel mondstuk na een week weer de deur uit gedaan.. :), die kans krijg je in de muziekwinkel ook niet :P

Ik heb in ieder geval al afgesproken wat vaker samen te gaan spelen met iemand die meer ervaren is.. :), want ehh mijn telefoonabonnement is relatief laag, ik rook niet, draag geen tot weinig make up, en ik lust geen bier ;).

ik zit binnenkort (ben bezig met verhuizen) in de regio Rotterdam ;)

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #8 on: 02 March 2015, 19:33:05 »
erg nog altijd hoe mondstukken op hun materiaal worden beoordeeld soms. Hoe sommigen kunnen schrikken als ze een vergulde otto link STM zien ipv de gewone s80E..........

Helemaal eens met Pieter, vind een mondstuk waar je ontspannen en dus mooi op kunt spelen. Ik ben al sinds jaren dik tevreden met mijn s80E en probeer daar alles uit te halen wat met de jaren steeds makkelijker lijkt te gaan.
Ik ben zelf na zes jaar op la voz medium te hebben gespeeld op dit mondstuk overgegaan op medium hard. Dat had ik eerder moeten doen denk ik nu. Veel voller hoog, en de lage tonen lukken eigenlijk ook nog steeds en ik speel er evengoed met een ontspannen embouchure op (om deze reden had ik een wat licht riet eerder, ik vind ontspannen embouchure enorm belangrijk).  Een keer een stapje zwaarder rietje uitproberen evt. (mocht je een voller geluid zoeken in het mid en hoog) kan geen kwaad.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #9 on: 04 March 2015, 09:29:00 »

maar soms speel ik en voel ik de lucht die in mn mond nergens naartoe kan via mn neus verdwijnen, is dit normaal??

Dat heb ik nooit meegemaakt, nu speel ik op saxofoons die weinig tegendruk nodig hebben, dus kan het daar aan liggen.
Of dit normaal is op saxofoons die wat meer tegendruk opbouwen (=minder conisch) weet ik niet.
....Ergens heb ik het idee dat je leraar probeerde om je een klarinetten embouchure aan te leren.

De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #10 on: 04 March 2015, 09:55:47 »
ik vind het niet raar en ook niet erg hinderlijk. Op een meter afstand hoor je de meeste geluiden al niet meer en voor zover je dat wel doet, een sax is een akoestisch blaasinstrument, dat mag je best horen!
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #11 on: 04 March 2015, 10:14:04 »
De bijgeluiden zijn inderdaad verwaarloosbaar, maar het lucht lekken via de neus is voor mij iets onbekends.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #12 on: 04 March 2015, 13:30:02 »
Klarinet-embouchure????

Offline Marjolijn_W

• Blazer
« Reply #13 on: 04 March 2015, 14:31:04 »
lijkt me sterk.. de beste man was sax ten top en had niks met klarinetten oid... embouchure is mij nooit heel veel over verteld helaas :(.. kreeg bij de eerste les te horen.. zit je onderlip over je tanden?? dan is het goed. en na een tijdje vroeg hij hoe ik mijn tong aanzette omdat hij het riet hoorde klepperen, daar is toen even aan gewerkt maar that's it..

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #14 on: 04 March 2015, 14:33:04 »
Een klarinet embouchure is alleen wat strakker dan een saxembouchure. De druk die je opbouwt in je mondholte kan zo nu en dan best flink oplopen, je kunt dat gewoon niet voorkomen.