MAIN Rieten.

Started by Marjolijn_W, 08 August 2015, 13:49:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marjolijn_W

Haai All,

Ik zit net even te neuzen naar rieten voor mijn tenor en zit nu wat dichter bij music all in dan voor mijn verhuizing, dus bekeek daar de prijzen van de rieten eens aangezien ik ze meestal online bestel via de saxcompany maargoed, saxcompany op vakantie, dus even verder kijken waar ik snel rieten bestel.

Zie ik op de site van music all in dat ze doosjes met 10 rieten van hun eigen MAIN merk verkopen voor 7 euro!! de moeite waard om te proberen of toch maar niet?

Windbuil

10 rieten voor 7 euro?  Zeker het proberen waard, lijkt me.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Maceo

Om er dan achter te komen dat het 7 euro weggegooid is.
Volgens mij gaan de online bestellingen bij de saxcompany gewoon door tijdens vakantie, alleen de fysieke winkel is dicht.
Ik kan het mis hebben.

Windbuil

QuoteOm er dan achter te komen dat het 7 euro weggegooid is.

in een doosje rieten van een "kwaliteits"merk zitten ook rieten die meteen weggegooid kunnen worden.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Marjolijn_W

precies, ik ontvang als het goed is morgen mijn doosje rieten.
Volgens de adviseur van music all in zijn het rieten geschikt voor beginners met een kleine beurs.. dat eerste reken ik mijzelf niet toe dat tweede wel.. ik ga het gewoon eens uitvinden, je weet maar nooit :)

Overigens verzenden doen ze wel maar pas vanaf de aangegeven datum op de website (de 17e)

Marjolijn_W

zojuist mijn doosje rieten ontvangen,

Mijn eerste indruk is als volgt: ik ben verrast over het formaat van het doosje waar wel 10 rieten in zitten, bij het openen kom ik er direct achter waarom het doosje zo klein is, de rieten zijn verpakt in kartonnetjes, een beetje zoals rigotti maar dan van karton.
Ik pak random een riet eruit en leg deze in het water, de tip oogt wat rafelig dus ik heb zo mijn twijfels maar hey, niet geschoten is altijd mis.
Bij het op mijn mondstuk zetten van het riet merk ik vooral dat het een dun maar flexibel riet is. Ik speel wat en het spreekt licht aan, van de rafelige tip merk ik niks, geen piepjes waar ik wel een beetje bang voor was. de klank is open al moet ik hiervoor wel het mondstuk wat verder in mijn mond doen (ik speel normaal vrij dicht bij de tip) maar het is niet storend. Overigens ben ik net verhuisd, en moet ik nog even wennen aan de klank van mijn sax in mijn nieuwe woning, ik ga het vrijdag eens testen bij de vereniging waar ik speel.n Vooralsnog is mijn oordeel dat dit een prima basis riet is, ik ben benieuwd hoe lang hij mee gaat :)

Maceo

Als mijn conclusie zou zijn, hoe lang het riet meegaat,......dan klopt er voor mij iets niet.
Gelukkig ben ik het experimenteren voorbij.

Marjolijn_W

ik blijf het experimenteren leuk vinden.. maar geloof nooit dat je precies van te voren weet hoe lang een riet mee gaat :P

drietenor

Experimenteren is ook erg leuk.
Waarschijnlijk gaat het erom hoe snel lignine uit het riet verdwijnt.
Gelukkig hebben we tegenwoordig een nationale liginine expert.
Kunnen we daar verder vragen.

QuoteLignine is een natuurlijke lijmstof die bomen, maar ook grassen en stro, stevigheid én flexibiliteit geeft. Gemiddeld bestaat een boom voor een kwart uit lignine. Richard Gosselink, onderzoeker van Wageningen UR Food & Biobased Research, doet al vijftien jaar onderzoek naar deze houtstof. Hij geldt als dé lignine-expert van Nederland en heeft onlangs zijn proefschrift aan het onderwerp gewijd. Zijn conclusie: de stof kan in potentie voor allerlei economisch rendabele toepassingen worden gebruikt.

8) 8) 8)
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Marjolijn_W

koewl! dus eigenlijk betaal je voor goede of minder goede lignine :).. haha achja lang leve de lol, ik vond zojuist zowaar nog een doosje java red in mn koffer, wist niet eens dat ik ze had haha :D

Penningh

Ik koop mijn Rigotti rieten altijd ter plaatse in Gogolin.
Omdat door omstandigheden (ik werd opnieuw opa) ben ik daar afgelopen voorjaar niet geweest.
Als tijdelijke vervanger heb ik MAIN rieten gekocht.
Ik speel er nu 3 maanden op, ze zijn wat ruwer als wat ik gewend ben, ze "slijten" wat sneller maar spreken goed aan en ben er wel tevreden over.
Komend voorjaar ga wel weer bij mijnheer Rigotti langs.
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Leonatic

Juist beginners hebben goede rieten nodig. Als je gevorderd bent leer je het onderscheid wel maken maar in het begin denk je altijd dat het aan jou ligt.
Beginners die van verenigingen baggersaxen krijgen is precies hetzelfde verhaal. Als je alles aan het ontwikkelen bent moet je juist op je materiaal kunnen vertrouwen.
Als een verkoper bij mij met zo'n verhaal aankomt ligt de hoorn er al op.

drietenor

Quote from: Penningh on 14 August 2015, 18:00:04
Ik speel er nu 3 maanden op, ze zijn wat ruwer als wat ik gewend ben, ze "slijten" wat sneller maar spreken goed aan en ben er wel tevreden over.

Tussen ruw en snel slijten kan wel een verband zitten. Het geeft wat meer verlies van lignine.
Zelf ben ik, door opmerkingen van de martin gaan experimenteren met rietjes nummer 1 voor het gebruik bij ballads. Deze gaan ongeveer 10% van de tijd van rietjes nummer 3 mee omdat ze veel dunner zijn.
Als ik ze glad maak en afsluit met lipbalsem (kurkvet kan ook) gaan ze twee keer zo lang mee.
Een bijkomend voordeel is dat een glad riet een beter kontakt maakt met de tafel van het mondstuk.
Dat lijkt een beter geluid te geven, maar dat valt wel in de categorie "kan tussen de oren zitten".

Leonatic,

Beginners hebben het meest aan betrouwbare spullen. Bij veel saxofoons is voor een extreme plaatsing van de oktaafkleppen gekozen. Hierdoor hebben veel beginners problemen vanaf de tweede G.
Overigens, hoe bevallen de zilveren Francois Louis mondstukken?

8) 8) 8)
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Marjolijn_W

Quote from: Penningh on 14 August 2015, 18:00:04
Ik koop mijn Rigotti rieten altijd ter plaatse in Gogolin.
Omdat door omstandigheden (ik werd opnieuw opa) ben ik daar afgelopen voorjaar niet geweest.
Als tijdelijke vervanger heb ik MAIN rieten gekocht.
Komend voorjaar ga wel weer bij mijnheer Rigotti langs.

Ik ben inmiddels een avondje wezen spelen bij mijn vereniging en aldaar vond ik de klank van de main rieten totaal niet passen bij de rest van het orkest (Jammer!)
Penningh, (of iemand anders) ik heb twee rieten stuk geblazen en er 8 over, beetje zonde om weg te gooien, is het een idee ze over te nemen? het is sterkte 3.

Marjolijn_W

Quote from: Leonatic on 17 August 2015, 14:39:33
Juist beginners hebben goede rieten nodig. Als je gevorderd bent leer je het onderscheid wel maken maar in het begin denk je altijd dat het aan jou ligt.
Beginners die van verenigingen baggersaxen krijgen is precies hetzelfde verhaal. Als je alles aan het ontwikkelen bent moet je juist op je materiaal kunnen vertrouwen.
Als een verkoper bij mij met zo'n verhaal aankomt ligt de hoorn er al op.

Gelukkig kreeg ik van mijn vereniging een fijne yamaha yts62 en word deze netjes bijgehouden. Ik heb er zelf een selmer soloist c** bij gescoord en spelend op toch maar weer wel gewoon een java red rietje sterkte 3 of 3,5 (ligt er aan hoe veel ik speel) ben ik weer helemaal tevreden. Misschien is het experiment nu gewoon af :)