Dat een altsax DE klassieke sax is heeft, denk ik, te maken met zijn hele specifieke klankleur. Er is, volgens mijn bescheiden mening, geen andere sax met een zo'n rijke klankschakering dan een alt. Historisch gezien is er veel klassiek muziek voor alt geschreven. Wanneer je de Franse klassieke school volgt ontkom je niet aan de vele voor alt geschreven werken van componisten als Ibert, Francaix, PM Dubois, Glazounov, Singelee en nog vele anderen. Er is heel veel repertoire voor altsax geschreven en ik denk dat je voor de overige saxen meer op bewerkingen bent aangewezen uit de klassieke literatuur. Dit verzin ik overigens ter plekke, dus als iemand een beter antwoord weet, graag.
Maaaarrr.....ooit echt goed geluisterd naar een klassieke tenor? of tenor samen met een dwarsfluit? of een klassieke sopraan? of sopraan met orgel? Dat is echt heeeeel errug mooi!
Sopraan vind ik persoonlijk het allermooist in volksmuziek, klezmer bv. Hij heeft zo'n hele penetrante klank die daar prachtig in past. Bovendien is het een lekker fel toetertje.
Hee Oliver, bedankt voor je complimentje. Jekunt natuurlijk ook altmuziek op je sop spelen. Je mist dan alleen de juiste begeleiding.
Het is wel leuk om je te verdiepen in de klassieke saxwereld. Je kunt natuurlijk je docent vragen je wat wegwijs te maken.