Author Topic: Stelling: een fanfare hoort geen klassieke muziek te spelen.  (Read 28216 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
(No subject)
« Reply #15 on: 07 November 2006, 16:27:31 »
Quote from: "Ellis11"
Quote
Ik heb in een ver verleden klassiek gitaar gespeeld.

goh, zijn er nog meer overeenkomsten...



werk je niet in de gezondheidszorg?
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Oliver

  • Member
  • *
  • Posts: 152
    • http://home.planet.nl/~bree0170/kees/
(No subject)
« Reply #16 on: 07 November 2006, 21:30:09 »
Nu begrijp ik het even niet.
Ik speel een blauwe maandag sopraan en ben dus nog niet aan serieuze muziek toe.
Maar kan iemand me uitleggen waarom de sopraan minder geschikt zou zijn (zie opmerking conservatorium) voor klassieke muziek?
Heeft dat iets met toonbereik te maken?
Misschien het aantal stukken dat voor het specifieke instrument gecomponeerd is?
Echt veel muziek heb ik van de sopraan ook nog niet gevonden.
Pieter (? Ik sta regelmatig versteld van je commentaar qua inhoud en structuur - even slijmen)
Groeten Oliver :smt039
[size=75]Selmer Soprane Series III (modif), Vandoren Optimum SL4, Rico GrandClassic Select 2,5, BG Classic[/size][/b]

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
(No subject)
« Reply #17 on: 07 November 2006, 22:09:38 »
Dat een altsax DE klassieke sax is heeft, denk ik, te maken met zijn hele specifieke klankleur. Er is, volgens mijn bescheiden mening, geen andere sax met een zo'n rijke klankschakering dan een alt. Historisch gezien is er veel klassiek muziek voor alt geschreven. Wanneer je de Franse klassieke school volgt ontkom je niet aan de vele voor alt geschreven werken van componisten als Ibert, Francaix, PM Dubois, Glazounov, Singelee en nog vele anderen. Er is heel veel repertoire voor altsax geschreven en ik denk dat je voor de overige saxen meer op bewerkingen bent aangewezen uit de klassieke literatuur. Dit verzin ik overigens ter plekke, dus als iemand een beter antwoord weet, graag.

Maaaarrr.....ooit echt goed geluisterd naar een klassieke tenor? of tenor samen met een dwarsfluit? of een klassieke sopraan? of sopraan met orgel? Dat is echt heeeeel errug mooi!

Sopraan vind ik persoonlijk het allermooist in volksmuziek, klezmer bv. Hij heeft zo'n hele penetrante klank die daar prachtig in past. Bovendien is het een lekker fel toetertje.

Hee Oliver, bedankt voor je complimentje. Jekunt natuurlijk ook altmuziek op je sop spelen. Je mist dan alleen de juiste begeleiding.
Het is wel leuk om je te verdiepen in de klassieke saxwereld. Je kunt natuurlijk je docent vragen je wat wegwijs te maken.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline CBone

  • Member
  • *
  • Posts: 491
    • http://www.bigbandboesten.nl
(No subject)
« Reply #18 on: 07 November 2006, 22:54:25 »
Misschien heeft het wel te maken met het 'rondgaan in een cirkeltje' en niet alleen met de klankschakering. Zeker in den beginne is er het nodige geschreven voor altsax, dus wordt (werd) er op altsax gespeeld. Daarnaast is naar alle waarschijnlijkheid de alt ook wel de meest bespeelde sax, dus logisch om daar de muziek voor te schrijven. (Al gebruikte Ravel in zijn Bolero wel een sopraan en tenor en geen alt)

Niet te onderschatten is natuurlijk dat zowel Mule als Rascher op alt speelde (resp. Selmer en Buescher New Aristocrat) en dit zijn toch wel de grote jongens voor het klassieke genre.
Gelukkig is er ook nog James Houlik, klassiek op tenor.

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Offline Ellis11

  • Member
  • *
  • Posts: 73
(No subject)
« Reply #19 on: 07 November 2006, 23:25:16 »
Quote
werk je niet in de gezondheidszorg?


Das helemaal correct....

Offline Amanda

  • Member
  • *
  • Posts: 1.845
(No subject)
« Reply #20 on: 09 November 2006, 07:57:34 »
Quote from: "Amanda"
De arrangementen kunnen dan ook heel erg uiteen lopen. De 1 beter als de ander.
Net als de poparrangementen bijvoorbeeld. Dat is gewoon niet voor HaFaBra geschreven.
De eerder beschreven Cream of Clapton bijvoorbeeld.


3x raden wat wij gisteren op de lessenaar kregen  :roll:
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Amanda

  • Member
  • *
  • Posts: 1.845
(No subject)
« Reply #21 on: 09 November 2006, 21:04:59 »
Quote from: "Ieruzz"

de Haan vind ik dan weer een jammer voorbeeld van Hafabra componist!  Die schrijft zulkse standaard liedjes...nee doe mij dan maar een Vliex, Appermont of Mertens.  Dat bevalt mij dan beter.



Ik ben het niet helemaal met je eens.
Jacob de Haan heeft hele mooie stukken geschreven voor fanfare (en harmonie).
Jan de Haan vind ik ook iets minder. Vrij standaard inderdaad.

Wij hebben vorige week een stuk van Jacob de Haan uitgevoerd.
Een heel mooi stuk om naar te luisteren. The Saint and the City.
Alles behalve saai en standaard  :-D

Filmpjes daarvan staan hier: viewtopic.php?t=1527&highlight=
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Surion

  • Member
  • *
  • Posts: 324
    • Beaufour Saxophone Quartet
(No subject)
« Reply #22 on: 09 November 2006, 23:14:03 »
andere aanrader van jacob de haan: "virginia", zalig stuk om spelen, ik vin het net zoals
en nu we het toch over componisten hebben, de meij is ook een zeer goeie, voor onze lenteconcerten staat "elisabeth" van hem op het programma, best wel de moeite waard, ik vind zoals Amanda schreef Jacob dehaan een zeer goeie, maar t valt mij wel op dat er veel dingen zijn die in veel van zijn stukken terugkeren
Beaufour Saxophone Quartet: http://www.beaufour.be
Mainstream Music Band: http://www.mmband.be
S, Jupiter JPS-747, Selmer E | A, Le Monde Universal Vintage, Selmer E  & Otto Link n°7 | T, 1934 Couesnon Otto Link n°8 | B, Selmer Serie II 80 Super Action

Offline Oliver

  • Member
  • *
  • Posts: 152
    • http://home.planet.nl/~bree0170/kees/
Wat is wat?
« Reply #23 on: 10 November 2006, 13:19:41 »
Waarschijnlijk is voor allen het begrip "hafabra" duidelijk.
Ik gok even "HArmonie-FAnfare-BRAsband", klopt dat?
En kan iemand voor mij de bezetting oplepelen van de verschillende configuraties?
Dus welke bezetting enz.
Eigenlijk wat iets een harmonie, fanfare enz maakt?
Bedankt voor de moeite. Groeten Oliver :smt039
[size=75]Selmer Soprane Series III (modif), Vandoren Optimum SL4, Rico GrandClassic Select 2,5, BG Classic[/size][/b]

Offline Surion

  • Member
  • *
  • Posts: 324
    • Beaufour Saxophone Quartet
(No subject)
« Reply #24 on: 10 November 2006, 13:56:59 »
op volgende urls kun je het er op nalezen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Harmonieorkest
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fanfare

een essentiele verschil is het volgende, een fanfare heeft GEEN klarinetten maar WEL sopraansaxen, in de praktijk zul je wel soms zien dat dat niet altijd 100% zo is, maar wanneer je aan concours gaat deelnemen zal daar wel op gesproken worden
een harmonie met sopraansaxofonist in een concours is meestal een NO-GO, same goes voor fanfares met klarinetten


onderweg ook per toeval ook deze tegengekomen, offtopic, maar misschien wel interessant voor sommigen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... brassbands
Beaufour Saxophone Quartet: http://www.beaufour.be
Mainstream Music Band: http://www.mmband.be
S, Jupiter JPS-747, Selmer E | A, Le Monde Universal Vintage, Selmer E  & Otto Link n°7 | T, 1934 Couesnon Otto Link n°8 | B, Selmer Serie II 80 Super Action

Offline CBone

  • Member
  • *
  • Posts: 491
    • http://www.bigbandboesten.nl
(No subject)
« Reply #25 on: 10 November 2006, 16:04:08 »
En om het compleet te maken ook nog de Brabezetting.

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Offline prodigy

  • Member
  • *
  • Posts: 127
(No subject)
« Reply #26 on: 12 November 2006, 11:42:12 »
Quote from: "Surion"
een harmonie met sopraansaxofonist in een concours is meestal een NO-GO, same goes voor fanfares met klarinetten


das nou lastig, in de Third Symphony - "The Tragic" opus 89 van James Barnes, een harmoniewerk, zit een sopraansax partij. Dat wordt hobbieen voor 1 van de alten...

Ook erg mooi in harmoniebezetting (met koor):
Missa Brevis van Jacob de Haan Klik hier
Canterbury Choral van vd Roost Klik hier

je vindt het mooi of je vindt het niet mooi, maar zeg niet dat het niet KAN (al is dit dan harmonie ipv fanfare).
yours Truly.
Prodigy

 [size=84]NYS Serie I tenor  Otto Link STM 7*  Vandoren JaZZ 3[/size]

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
(No subject)
« Reply #27 on: 12 November 2006, 14:06:14 »
Dat is nu ook wat ik het nadeel vind van het hafabrawereldje hier in Nederland. Het is soms, uitzonderingen daargelaten wel erg vastgeroest. Open staan voor niet gebruikelijke mogelijkheden kan een enorme verrijking teweeg brengen. En het vergroot je mogelijkheden om projectmatige dingen te doen. Hierdoor maak je jezelf als orkest meer zichtbaar en dat kan de amateurmuziek alleen maar ten goede komen. Wat mij betreft: Laat los die traditionele orkestgebeurens en kijk gewoon naar wat er allemaal voor leuks op je pad komt.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Red Hot Willie Pepper

  • Member
  • *
  • Posts: 70
(No subject)
« Reply #28 on: 12 November 2006, 19:47:42 »
Quote from: "Pieter"
Laat los die traditionele orkestgebeurens en kijk gewoon naar wat er allemaal voor leuks op je pad komt.


Doel je op zoiets?
In 1999 heeft muziekvereniging De Eendracht (fanfare, maar dan 1 waar vrijwel iedereen incl. ikzelf een hekel heeft aan dat geloop, 2 a 3x per jaar) een concert gegeven ism een rock/popband. Dat was zo'n succes en meer nog, het beviel ons zó goed dat dat is doorgezet. Het resulteerde erin dat we eind 2004 een soort van Night of the Proms concert gaven, uniek voor Hardenberg (Ov) en omgeving. Orkest, band, koor en artiest (Maud Mulder van Idols).  Het was een grote gok, maar met 1700 man was de zaal volledig uitverkocht!! Een groot succes dus wat, bij blijvend succes, een tweejarig spektakel is geworden en komende december voor de 2e maal plaats gaat vinden.

Een aanrader om te gaan bekijken en beluisteren. Zelf speel ik ondertussen niet meer mee, want ik ben gestopt bij de fanfare, maar ga er zeker weer van genieten al is het nu vanuit het publiek  :wink:
http://http://www.hardenbergmusicnight.nl

Destijds heb ik trouwens het concert opgenomen met m'n portable MD (om maar ff te refereren aan dat andere topic over muziek luisteren etc.) en op basis daarvan een 2cd gemaakt die ik heb verspreid onder de leden. Verbazingwekkend wat voor kwaliteit je nog kunt opnemen door zo'n portable ding op een uitgang met zaalgeluid aan te sluiten!! (check voor het artwork mijn site: http://http://www.vogd.tk)
Maar deze laatste alinea was offtopic, excuus
[size=75]saxofoon in de koffer.. wat klopt er niet?[/size]

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
(No subject)
« Reply #29 on: 12 November 2006, 23:10:26 »
Inderdaad bedoel ik zoiets. Het kan mij niet gek genoeg zijn. Ook met amateurtheatergezelschappen kun je ws hele leuke dingen doen. Met een beetje fantasie kom je verder dan het geijkte programma.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.